Vleuten, oud en nieuw

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vleuten, oud en nieuw

Bericht door Geert »

Vrijdagmiddag 2 november 2007 was ik onderweg van Rotterdam naar Utrecht even uitgestapt op wereldstation Vleuten, en wel om de volgende reden:
Afbeelding

Helaas was het deze middag niet echt geweldig weer om te fotograferen. Typisch Nederlands weer, dat dan weer wel.

Overzichtsfoto van Vleuten, met het oude stationsgebouwtje:
Afbeelding

Het stationsgebouwtje zal overigens niet gesloopt worden volgens Wikipedia; het is een gemeentelijk monument. Er zit momenteel een bloemenzaak in het gebouw.

Wat wel gaat verdwijnen is de oude spoorbaan: ook dit gedeelte zal opgehoogd worden en uiteindelijk zal Harmelen - Vleuten - Utrecht Terwijde viersporig worden. De stations Vleuten en Utrecht Terwijde moeten dus ook opgehoogd worden. Bij Vleuten wordt de boel meteen 200 meter meer richting Woerden verplaatst:
Afbeelding
Links het nieuwe station, rechts het oude (waarbij de foto helemaal op het uiteinde van het perron is gemaakt). Let ook op het voorsein links van de VIRM.

Die dijk heeft er natuurlijk niet altijd gelegen, en het perron richting Utrecht had nog een uitgang. Hàd. :P
Afbeelding

Ik had eigenlijk wel genoeg van het oude station, ik wilde het nieuwe station wel eens bekijken. Na een korte wandeling kwam ik aan bij het gebouw waar een aantal bouwvakkers de laatste hand aan legden. Even gevraagd of ik boven (op het perron) mocht kijken en dat mocht. :)

Overzichtsfoto's van perron 1.
Afbeelding
Afbeelding
Dit perron zal permanent zijn. Aan de overkant ligt een tijdelijk perron voor spoor 2, dit zal uiteindelijk weer weggehaald worden als de viersporigheid gereed is.
Afbeelding

Het voorplein was nog niet helemaal klaar, de laatste fietsenklemmen en -kluizen werden geplaatst en de laatste stukjes bestrating werden gelegd.
Afbeelding

Een verschil met het oude en het nieuwe spoor is dat de beveiliging bediend is, de nieuwe seinen (die gisteren nog niet aangesloten waren) zijn geen P-seinen. Nu maar hopen dat er geen vitale kabels worden doorgraven, want dan doen ze het waarschijnlijk helemaal niet meer :P
Afbeelding

Al met al ziet nieuw station Vleuten er niet slecht uit, beter dan de paar abri's die het oude station telt. :D

En toen liep ik maar weer terug naar het oude station om voor de laatste keer over het oude spoor te reizen... :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten