Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Het afgelopen weekend ben ik er even een weekendje tussenuit geweest. Donderdagavond vertrokken, zondagavond terug. Wrocław was het hoofddoel, en terecht! Het is een hele leuke en mooie stad. Bovendien was het weer er prachtig :)
1. We beginnen met een paar foto's uit Emmerich, tijdens de lokwissel. Links het rijtuig waar ik in zat.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
2. Er kwam nog een ICE langs, die nog stopte ook. Er stapten een paar reizigers uit en de ICE ging gauw weer verder naar Nederland.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
3. De Duitse en Nederlandse lok naast elkaar.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
4. Bijna vast....
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
5. Door de achterruit gezien, bij het wegrijden in Emmerich.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
6. Na een korte nacht met weinig slaap zijn we om half 5 in Berlin, stipt op tijd. De trein gaat nog wel een eindje verder.
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
7. Een DB-kantoor (hoofdkantoor?) in Berlin, in het ochtendlicht.
DB office in Berlin by Timon91, on Flickr
8. Onze trein staat er alweer op (09:35).
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
9. De CTA in Berlin Hbf(tief). Het is maar een kort treintje. Twee tweedeklas PKP IC rijtuigen en een eersteklas en een tweedeklas DB rijtuig. Vier bakken dus in totaal.
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
10. De trein tijdens de lokwissel in Cottbus.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
11. De CTA in Cottbus.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
12. En een tweetalig bordje. Naast het Duits ook nog het lokale Sorbisch.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
13. De Duitse lok vertrekt.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
14. Een paar Silberlinge-rijtuigen in Cottbus.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
15. De Poolse diesellok die ons naar Węgliniec gaat brengen.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
16. Station Forst vanuit de trein gezien.
Forst train station by Timon91, on Flickr
17. De Duits-Poolse grens (rivier de Neiße) vanaf Polen gezien.
German-Polish border near Forst by Timon91, on Flickr
18. De spoorlijn Forst-Żary. Het hele stuk is het spoor van matige, soms slechte kwaliteit. De trein rijdt dan ook vrij langzaam. Het stuk van ongeveer 100 km duurt 2 uur, maar de trein maakt in de tussentijd maar 2 korte stops. Tussen Forst en Żary rijdt de trein ongeveer 60-70 km/h, tussen Żary en Węgliniec is het niet meer dan 40-50 km/h. Het laatste stuk is 40 km maar de trein doet er bijna een uur over.
Railway Forst-Żary by Timon91, on Flickr
19. Een overgroeid rangeerterrein onderweg. Deze spoorlijn is echt vergane glorie.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
20. Het Duitse 1e-klas rijtuig tijdens de half uur durende stop in Węgliniec.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
21. Een foto vanaf de loopbrug. Links de stoptrein naar Wrocław Główny.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
22. Loket binnen.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
23. De tegentrein (Kraków-Lüneburg). De e-lok en het restauratierijtuig gaan er hier af en worden dan aan de andere trein (de mijne in dit geval) gekoppeld. Omdat de lok en het restauratierijtuig ook nog van volgorde moeten verwisselen duurt de stop vrij lang.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
24. Bordje in Węgliniec.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
25. Het is toch nog een vrij groot station. Veel personenvervoer is er volgens mij niet, maar er lijkt nog wel aardig wat goederenvervoer te zijn.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
26. Een oude lok.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
27. Het stationsgebouw van Węgliniec.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
28. Daar zijn dan de e-lok en het restauratierijtuig.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
29. De trein bij aankomst in Wrocław. Tussen Węgliniec en Wrocław rijdt de trein wel goed door, daar ligt een recentelijk vernieuwde spoorlijn.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
30. Station Wrocław Główny. De trein moet nog een heel eind door naar Kraków.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
31. Het vertrek/aankomstbord. We hadden uiteindelijk 10 minuten vertraging.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
Dit was het weer, hopelijk vonden jullie het wat. Bedankt voor het kijken!
1. We beginnen met een paar foto's uit Emmerich, tijdens de lokwissel. Links het rijtuig waar ik in zat.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
2. Er kwam nog een ICE langs, die nog stopte ook. Er stapten een paar reizigers uit en de ICE ging gauw weer verder naar Nederland.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
3. De Duitse en Nederlandse lok naast elkaar.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
4. Bijna vast....
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
5. Door de achterruit gezien, bij het wegrijden in Emmerich.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
6. Na een korte nacht met weinig slaap zijn we om half 5 in Berlin, stipt op tijd. De trein gaat nog wel een eindje verder.
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
7. Een DB-kantoor (hoofdkantoor?) in Berlin, in het ochtendlicht.
DB office in Berlin by Timon91, on Flickr
8. Onze trein staat er alweer op (09:35).
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
9. De CTA in Berlin Hbf(tief). Het is maar een kort treintje. Twee tweedeklas PKP IC rijtuigen en een eersteklas en een tweedeklas DB rijtuig. Vier bakken dus in totaal.
Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
10. De trein tijdens de lokwissel in Cottbus.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
11. De CTA in Cottbus.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
12. En een tweetalig bordje. Naast het Duits ook nog het lokale Sorbisch.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
13. De Duitse lok vertrekt.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
14. Een paar Silberlinge-rijtuigen in Cottbus.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
15. De Poolse diesellok die ons naar Węgliniec gaat brengen.
Cottbus train station by Timon91, on Flickr
16. Station Forst vanuit de trein gezien.
Forst train station by Timon91, on Flickr
17. De Duits-Poolse grens (rivier de Neiße) vanaf Polen gezien.
German-Polish border near Forst by Timon91, on Flickr
18. De spoorlijn Forst-Żary. Het hele stuk is het spoor van matige, soms slechte kwaliteit. De trein rijdt dan ook vrij langzaam. Het stuk van ongeveer 100 km duurt 2 uur, maar de trein maakt in de tussentijd maar 2 korte stops. Tussen Forst en Żary rijdt de trein ongeveer 60-70 km/h, tussen Żary en Węgliniec is het niet meer dan 40-50 km/h. Het laatste stuk is 40 km maar de trein doet er bijna een uur over.
Railway Forst-Żary by Timon91, on Flickr
19. Een overgroeid rangeerterrein onderweg. Deze spoorlijn is echt vergane glorie.
Railway in Poland by Timon91, on Flickr
20. Het Duitse 1e-klas rijtuig tijdens de half uur durende stop in Węgliniec.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
21. Een foto vanaf de loopbrug. Links de stoptrein naar Wrocław Główny.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
22. Loket binnen.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
23. De tegentrein (Kraków-Lüneburg). De e-lok en het restauratierijtuig gaan er hier af en worden dan aan de andere trein (de mijne in dit geval) gekoppeld. Omdat de lok en het restauratierijtuig ook nog van volgorde moeten verwisselen duurt de stop vrij lang.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
24. Bordje in Węgliniec.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
25. Het is toch nog een vrij groot station. Veel personenvervoer is er volgens mij niet, maar er lijkt nog wel aardig wat goederenvervoer te zijn.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
26. Een oude lok.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
27. Het stationsgebouw van Węgliniec.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
28. Daar zijn dan de e-lok en het restauratierijtuig.
Węgliniec train station by Timon91, on Flickr
29. De trein bij aankomst in Wrocław. Tussen Węgliniec en Wrocław rijdt de trein wel goed door, daar ligt een recentelijk vernieuwde spoorlijn.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
30. Station Wrocław Główny. De trein moet nog een heel eind door naar Kraków.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
31. Het vertrek/aankomstbord. We hadden uiteindelijk 10 minuten vertraging.
Wrocław Główny train station by Timon91, on Flickr
Dit was het weer, hopelijk vonden jullie het wat. Bedankt voor het kijken!
Mijn Flickr account.
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Vet hoor _O_ Heerlijk weer ook zo te zien!
Dat DB kantoor is inderdaad het hoofdkantoor aan de Potsdamer Platz :)
Dat DB kantoor is inderdaad het hoofdkantoor aan de Potsdamer Platz :)
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Eén van de hoofdkantoren ;) In Frankfurt/M staat er ook nog een en in Mainz zit er ook nog een. Maar deze is wel het mooist!Fles schreef:Vet hoor _O_ Heerlijk weer ook zo te zien!
Dat DB kantoor is inderdaad het hoofdkantoor aan de Potsdamer Platz :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Rijdt er nog een nachtelijke D-trein van Berlijn naar Wroclaw? In 2004 heb ik dat gedaan, toen vertrok de trein vanuit het onvolprezen station Berlin Lichtenberg (met vertrekstaten uit de tijd van de Boottrein Hoek van Holland) en kwam deze een half uur te vroeg aan in Wroclaw (om 03:00 's nachts).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
De BahnTower aan de Potsdamer Platz is sinds 1996 het hoofdkantoor van Deutsche Bahn AG (de holding maatschappij van DB / DB groep). Voorheen was deze gevestigd in Frankfurt, waar ongetwijfeld nu ook nog bedrijfsonderdelen zetelen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Reed tot 12 december 2009 en is daarna opgeheven.Vinny schreef:Rijdt er nog een nachtelijke D-trein van Berlijn naar Wroclaw? In 2004 heb ik dat gedaan, toen vertrok de trein vanuit het onvolprezen station Berlin Lichtenberg (met vertrekstaten uit de tijd van de Boottrein Hoek van Holland) en kwam deze een half uur te vroeg aan in Wroclaw (om 03:00 's nachts).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Mooie foto's Timon! :)
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Bedankt voor de reacties! De EC Wawel is inderdaad een hele aparte trein. Berlin-Kraków is via Warszawa zelfs bijna 2 uur sneller dan met deze trein. Verder vond ik het vrij apart om in eenzelfde rijtuig te zitten als die uit de trein die mij regelmatig vanuit Twente naar Duivendrecht brengt. Dan rijd je voor de zoveelste keer door Deventer, dan zit je opeens in een bijna onbewoond deel van Polen waar de trein niet harder van 40 km/h kan rijden door de slechte staat van het spoor.
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het grensverkeer via Forst(Gr.) er over een paar jaar uitziet. Het aantal treinen neemt eerder af dan toe. Hoe het precies met goederenvervoer zit weet ik niet. Daar is nog wel aardig wat van maar het gros zal via de grensovergang bij Horka gaan.
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het grensverkeer via Forst(Gr.) er over een paar jaar uitziet. Het aantal treinen neemt eerder af dan toe. Hoe het precies met goederenvervoer zit weet ik niet. Daar is nog wel aardig wat van maar het gros zal via de grensovergang bij Horka gaan.
Mijn Flickr account.
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
At the moment niet, want bij Horka zijn werkzaamheden. Het goederenvervoer wordt omgeleid via Frankfurt/Oder, Guben, Forst en mondjesmaat via Görlitz.
Toen ik daar in Forst was klikte ik zo'n 20 minuten na vertrek van de EC een cargo die al enkele uren vertrekgereed stond. Later begreep ik dat dit was omdat er maar 1 trein tegelijk mag rijden tussen Forst en Zary. Normaal rijdt er slechts af en toe per dag een goederentrein, nu met omleiding is het iets meer.
Toen ik daar in Forst was klikte ik zo'n 20 minuten na vertrek van de EC een cargo die al enkele uren vertrekgereed stond. Later begreep ik dat dit was omdat er maar 1 trein tegelijk mag rijden tussen Forst en Zary. Normaal rijdt er slechts af en toe per dag een goederentrein, nu met omleiding is het iets meer.
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Overigens wordt er wel hard gewerkt in Polen om de boel in het hele land te upgrade. De verbinding Warschau-Poznan/Wroclaw wordt naar allewaarschijnlijkheid een nieuwe HSL. De verbinding Poznan-Wroclaw wordt ook geupgrade naar 120 tot 160 km/u.
De verbinding Poznan-Berlijn wordt ook verbeterd, daar hebben DB Netz en PKP vorig jaar september een overeenkomst overgesloten.
Ook nog iets gezien van de verbouwing in Wroclaw? Als het goed is heeft men daar voor het EK Voetbal van 2012 (over ong. een jaar dus) daar de boel gerenoveerd en ondergrondse parkeergarage gebouwd. Zelfde gaat op voor Poznan (waarbij deze zin dus stiekem in het andere topic hoort) waar de boel nog meer op de kop moet voor een 16 duizend vierkante meter groot nieuw station.
De verbinding Poznan-Berlijn wordt ook verbeterd, daar hebben DB Netz en PKP vorig jaar september een overeenkomst overgesloten.
Ook nog iets gezien van de verbouwing in Wroclaw? Als het goed is heeft men daar voor het EK Voetbal van 2012 (over ong. een jaar dus) daar de boel gerenoveerd en ondergrondse parkeergarage gebouwd. Zelfde gaat op voor Poznan (waarbij deze zin dus stiekem in het andere topic hoort) waar de boel nog meer op de kop moet voor een 16 duizend vierkante meter groot nieuw station.
Re: Hemelvaartweekend deel 1: Amsterdam-Berlin-Wrocław
Station Wrocław is een ramp op het moment. Enkel één gang is beschikbaar en diverse perrons worden verbouwd. Het station is één grote bouwput. Daardoor lijkt het er al gauw heel druk, omdat de voetgangerstunnel ook veel door mensen gebruikt wordt die niet met de trein gaan. In Poznań heb ik weinig bouwwerkzaamheden gezien.
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten