Rechter Maas Oever (RMO)
Geplaatst: ma 10 mar 2008, 23:55
Zaterdag 4 april was ik vroeg klaar met mijn werk, het was heerlijk weer en ik had mijn fototoestel bij me... op weg naar de RMO!
Rechter Maasoever is het spoorwegemplacement naast het Marconiplein in Rotterdam. Vanaf het hoofdspoor tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum buigt het verbindinsspoor af ter hoogte van de brug over de Schie (naast de Van Nelle fabriek).
Hier een overzichtsfoto van het terrein zoals het er tegenwoordig bijligt:
Tegenwoordig liggen er nog maar vier sporen, maar in het verleden waren dat er veel meer en was het er ook een stuk drukker. Tegenwoordig rijdt er incidenteel een ACTS- of Railiontrein (meestal met tunneldelen voor de RandstadRail-tunnel bij Rotterdam CS).
Naast het emplacement loopt een soort kademuur waardoor je lekker over het emplacement uit kunt kijken. Ik was halverwege begonnen, dus hier maar de eerste foto die ik gemaakt heb:
Op de vorige foto kun je naast de spoorbundel een afscheiding en een modderveld zien liggen. Hier lagen vroeger de overige sporen (wat ook te zien is aan de lantaarnpalen die eerst dus tussen de sporen stonden, en nu dus naast het meest rechterspoor).
Inmiddels zijn alle andere sporen opgebroken en zal er een parkje voor de buurt verrijzen.
Hier een foto de andere kant op, waar je de torens aan het Marconiplein goed kunt zien:
Voor het stopbord moesten binnenkomende treinen stoppen voordat ze verder mochten (een restant van de klassieke beveiliging, volgens de toelichting op de seinenboeksite:
Hier een handwissel. Waarvoor het kastje waar de kabels naar toe lopen nodig is, was me niet helemaal duidelijk (misschien een grendel)?
En vlak voor bovenstaand wissel stond een telefoonpaal:
Inmiddels is het einde van het spoor al behoorlijk volgegroeid met struiken. Ook op de andere sporen beginnen de struiken op te komen.
Vlak voor het spoor eindigt (het stootjuk kun je nog net helemaal links zien) ligt ook een hoop rotzooi van de buurtbewoners op het spoor. Het terrein is ook niet afgesloten met hekken o.i.d., veel mensen lopen hier langs om hun hond uit te laten of een stukje af te snijden.
Hier een foto de andere kant op (genomen vanaf het stootjuk):
En zulke foto's kun je natuurlijk alleen in Rotterdam maken ;)
(let ook op omzetstoel van het wissel dat je nog net door de struik heen kunt zien...)
Toen ben ik weer de andere kant opgelopen, richting het Marconiplein en de aansluiting. Vlak voor het einde van het emplacement staat een bordje "Voorbijrijden alleen na toestemming Post T".
Net na het bordje (niet goed te zien op de vorige foto) zit nog een stopontspoorblok op de rails. Zo'n blok is aangebracht om te voorkomen dat losse wagens het hoofdspoor betreden wanneer ze wegrollen: ze stoppen (of ontsporen) doordat ze tegen het blok aanrijden. Wanneer een trein het spoor wil betreden moet de machinist het stopontspoorblok ontgrendelen.
Ook weer een foto de andere kant op gemaakt :)
En dan nu een foto richting de aansluiting. De AHOB's beveiligen het Marconiplein, een druk kruispunt in Rotterdam-West. Het rechterspoor leidt naar Rotterdam Centraal, het linkerspoor gaat verder de havens in.
Voor het spoor richting havens staat een S-bord met de tekst "Knop drukken. Als witte lamp brandt en bomen gesloten zijn, oprijden".
Het dwergseintje is overigens voorzien van een rooster, waarschijnlijk is men door schade en schande wijs geworden...
En zoals je op onderstaande foto kunt zien wordt de RMO niet al te regelmatig meer gebruikt...
Kortom, ik had een prima besteding van mijn vrije namiddag! :D
De RMO is overigens prima per OV te bereiken: er rijden verschillende trams langs het Marconiplein, en ook de rode metrolijn (Calandlijn) stopt onder het Marconiplein. Op Schiedam Centrum de metro richting Oost nemen en de volgende halte er weer uit.
Rechter Maasoever is het spoorwegemplacement naast het Marconiplein in Rotterdam. Vanaf het hoofdspoor tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum buigt het verbindinsspoor af ter hoogte van de brug over de Schie (naast de Van Nelle fabriek).
Hier een overzichtsfoto van het terrein zoals het er tegenwoordig bijligt:
Tegenwoordig liggen er nog maar vier sporen, maar in het verleden waren dat er veel meer en was het er ook een stuk drukker. Tegenwoordig rijdt er incidenteel een ACTS- of Railiontrein (meestal met tunneldelen voor de RandstadRail-tunnel bij Rotterdam CS).
Naast het emplacement loopt een soort kademuur waardoor je lekker over het emplacement uit kunt kijken. Ik was halverwege begonnen, dus hier maar de eerste foto die ik gemaakt heb:
Op de vorige foto kun je naast de spoorbundel een afscheiding en een modderveld zien liggen. Hier lagen vroeger de overige sporen (wat ook te zien is aan de lantaarnpalen die eerst dus tussen de sporen stonden, en nu dus naast het meest rechterspoor).
Inmiddels zijn alle andere sporen opgebroken en zal er een parkje voor de buurt verrijzen.
Hier een foto de andere kant op, waar je de torens aan het Marconiplein goed kunt zien:
Voor het stopbord moesten binnenkomende treinen stoppen voordat ze verder mochten (een restant van de klassieke beveiliging, volgens de toelichting op de seinenboeksite:
Hier een handwissel. Waarvoor het kastje waar de kabels naar toe lopen nodig is, was me niet helemaal duidelijk (misschien een grendel)?
En vlak voor bovenstaand wissel stond een telefoonpaal:
Inmiddels is het einde van het spoor al behoorlijk volgegroeid met struiken. Ook op de andere sporen beginnen de struiken op te komen.
Vlak voor het spoor eindigt (het stootjuk kun je nog net helemaal links zien) ligt ook een hoop rotzooi van de buurtbewoners op het spoor. Het terrein is ook niet afgesloten met hekken o.i.d., veel mensen lopen hier langs om hun hond uit te laten of een stukje af te snijden.
Hier een foto de andere kant op (genomen vanaf het stootjuk):
En zulke foto's kun je natuurlijk alleen in Rotterdam maken ;)
(let ook op omzetstoel van het wissel dat je nog net door de struik heen kunt zien...)
Toen ben ik weer de andere kant opgelopen, richting het Marconiplein en de aansluiting. Vlak voor het einde van het emplacement staat een bordje "Voorbijrijden alleen na toestemming Post T".
Net na het bordje (niet goed te zien op de vorige foto) zit nog een stopontspoorblok op de rails. Zo'n blok is aangebracht om te voorkomen dat losse wagens het hoofdspoor betreden wanneer ze wegrollen: ze stoppen (of ontsporen) doordat ze tegen het blok aanrijden. Wanneer een trein het spoor wil betreden moet de machinist het stopontspoorblok ontgrendelen.
Ook weer een foto de andere kant op gemaakt :)
En dan nu een foto richting de aansluiting. De AHOB's beveiligen het Marconiplein, een druk kruispunt in Rotterdam-West. Het rechterspoor leidt naar Rotterdam Centraal, het linkerspoor gaat verder de havens in.
Voor het spoor richting havens staat een S-bord met de tekst "Knop drukken. Als witte lamp brandt en bomen gesloten zijn, oprijden".
Het dwergseintje is overigens voorzien van een rooster, waarschijnlijk is men door schade en schande wijs geworden...
En zoals je op onderstaande foto kunt zien wordt de RMO niet al te regelmatig meer gebruikt...
Kortom, ik had een prima besteding van mijn vrije namiddag! :D
De RMO is overigens prima per OV te bereiken: er rijden verschillende trams langs het Marconiplein, en ook de rode metrolijn (Calandlijn) stopt onder het Marconiplein. Op Schiedam Centrum de metro richting Oost nemen en de volgende halte er weer uit.