Tsov en Bee bezoeken Bonn (en Köln)
Geplaatst: ma 11 jul 2011, 01:04
Afgelopen donderdag hebben tsov en ik een bezoek gebracht aan de steden Bonn en Köln. Het begon rond zeven uur 's ochtends op Amsterdam Centraal met de ICE van 7:02 naar Köln Messe/Deutz. De eerste ICE van de dag stopt niet op Köln Hbf, maar op de lage sporen van Köln Messe/Deutz, die in een behoorlijke boog liggen trouwens. Na een reis die vanaf Utrecht af en toe behoorlijk lachwekkend was door twee groepjes Interrailers die een buitengewoon amusant gesprek hadden ging het zonder problemen tot Keulen. De twee groepjes, een bestaande uit twee jongens en de ander bestaande uit twee meiden raakten aan de praat toen bekend werd dat de twee jongens op wintersportvakantie gingen
Goed, in Köln aangekomen kochten we een dagkaart voor 5 (dus alle) prijszones. We twijfelden of het een te ruim kaartje was, maar later bleek dat het wel de juiste was, doordat Bad Honnef bij Bonn een aparte zone was. Daarna zijn we over de beroemde Hohenzollernbrücke naar Köln Hbf gelopen. Daar begon het tweede deel van de reis: De Stadtbahn naar Bonn. Toen we het station Hbf/Dom binnenliepen stond er langs het andere spoor een lagevloerstram, maar door de pilaren kon deze niet op de foto. Aangezien lijn 16 naar Bonn Bad Godesberg als eerste aankwam gingen we met deze lijn richting Bonn, waar we helemaal door gingen tot het eindpunt in het zuiden van de stad. Tsov had ondertussen honger dus wilde hij een broodje kopen bij de broodjeszaak bij de bushalte daar. Na een blik naar binnen geworpen te hebben werd dit toch nog even uitgesteld en ging het met dezelfde tram nog terug naar de halte Deutsche Telekom/Olof-Palme-Allee, waar we overstapten op lijn 66 naar Bad Honnef. Omdat er nog enkele andere trams zouden komen voordat onze TelekomExpress zou komen konden er nog enkele trams op de foto:
Twee K5000 van de SWB. Deze foto is mislukt, maar aangezien deze trams in verhouding met de Stadtbahn-B wagens redelijk zeldzaam zijn vond ik het toch leuk hem even te plaatsen.
Twee Stadtbahn-B van het KVB. Dit was de tram 20 minuten na onze met vergelijkbaar materieel gereden lijn 16. De lijn wordt gereden met een combinatie van wagens van het Keulse KVB en het SWB uit Bonn. De meeste wagens komen echter uit Köln omdat die een veel groter wagenpark hebben. Ooit zouden de twee bedrijven gaan fuseren maar dat is al 2x mislukt...
Daarna kwam onze TelekomExpress naar Bad Honnef. Op het eindpunt moest deze natuurlijk even op de foto.
Eindpunt Bad Honnef. Lijn 66 wordt ook wel de TelekomExpress genoemd. Hiervoor betaald Deutsche Telekom een leuk bedrag en in ruil daarvoor staan op alle haltes telefoonpalen, rijden bijna alle wagens in roze reclame en op de lijnfilms staat naast het lijnnummer en de bestemming ook TelekomExpress vermeld.
Het eindpunt in Bad Honnef ligt vlakbij de Rijn na al een heel stuk parallel met de Rijn gereden te hebben. Deze foto vanaf een brug naar een eiland in de Rijn op ongeveer 150 meter vanaf het eindpunt laat dat goed zien.
De Rijn. In de verte zien je een ruine op de top van de berg. Die was vanuit de tram ook regelmatig te zien:
Ruine op de berg.
We besloten weer terug te gaan en na een paar haltes uit te stappen op de boulevard in Königswinter. In dit mooie stadje op de oever van de Rijn rijdt de tram met metroachtige voertuigen op enkelspoor over de boulevard. En dan krijg je dus dit:
Boulevard Königswinter. Helaas piepte die auto er net voor toen ik de foto wilde maken. Toevallig staat hier op de foto een redelijk nieuwe tram uit 1993, maar er reed op de lijn ook veel materieel uit het eind van de jaren 70, dat overigens door de leren bankjes wel stukken comfortabeler was dan het harde plastic van nieuwere wagens. In Bonn is de leeftijd van het materieel af te lijden aan het wagenummer, de eerste twee cijfers staan namelijk voor het jaartal dat het voertuig is gebouwd.
Aan het einde van de boulevard wordt het trace weer dubbelsporig en daar stapten we dan ook weer op de tram om terug richting Bonn te gaan.
Tram terug naar Bonn. Halverwege de rit stapten we over op tram 62, die met normaal lagevloersmaterieel wordt gereden. We deden dit bij de halte Oberkassel Mitte, omdat hier een wel heel bijzondere spoorwegovergang ligt.
Deze spoorwegovergang is namelijk ook een driesprong van wegen en er stond zelfs een auto op geparkeerd.
Eerst kwam een lagevloerstram richting Bonn voorbij.
Deze tram staat hier aan de halte. Die mevrouw miste gelukkig de tram, nadat ze terwijl de spoorbomen omlaag waren was overgestoken. Ze vroeg daarna aan tsov of ze op de film stond en daarna miste ze alsnog de tram wat haar verdiende loon was.
Tram uit Bonn.
Stadtbahn richting Bad Honnef.
Na deze foto's gingen we met lijn 62 verder naar het centrum van Bonn, waar we op de markt iets lekkers aten op een terrasje tegenover de kaaskraam van meneer Sallami . Hierna liepen we verder naar de afschuwelijk verwaarloosde stationshal van het ondergrondse metrostation Bonn Hbf. Het perron was dan juist weer erg netjes. Hier namen we lijn 18 naar het centrum van Köln. Deze rit van iets meer dan 60 minuten werd afgelegd in een snikhete Stadtbahn-B wagen. Toen we in Köln aankwamen was het inmiddels spits. We besloten lijn 1 te nemen richting Bensberg maar namen eerst een korte tussenrit naar Brück.
Twee K4000's rijden de keerlus in.
Hierna gingen we met een andere tram verder naar Bensberg. Daar besloten we de bus naar het station van Bergisch Gladbach te nemen. Vanaf daar gingen we met de S-Bahn naar Köln-Chorweiler in het noorden van de stad. Hier stapten we over op lijn 15, die we volgden tot Friesenplatz, waar we na een tour over alle perrons waarbij een groot deel van de 24 roltrappen werden aangedaan we de stad inliepen om op een terras een goede pizza te verorberen.
Na deze pizza werd het station Appelhoffplatz van lijn 5 nog met een bezoekje vereerd. Eerst werd het perron bekeken dat onder alle andere sporen gebouwd is. Daar was niets te zien dus ging het met een van de langzaamste roltrappen ter wereld weer naar boven. Deze roltrap was zo traag dat we na een minuut pas net over de helft waren, waarna we besloten maar gewoon verder naar boven te lopen. Daarna werd het andere perron bezocht. Vanaf dat perron kan je allerlei trams langs zien rijden die vlak voor het station afbuigen naar het andere station Appelhoffplatz van lijn 3, 4, 16 en 18.
Hierna gingen we naar buiten via een uitgang die eerst naar beneden ging en daarna pas naar boven. Na een wandeling door de binnenstad met een lekker ijsje liepen we naar de boulevard langs de Rijn. Daar moest natuurlijk de beroemde spoorbrug waar we eerder op de dag overheen liepen nog op de foto.
Hohenzollernbrücke over de Rijn.
Ingezoomd op de trein van de vorige foto.
Op het station haalden we daarna nog iets te lezen en iets te drinken, en met de ICE van 20:43 ging het weer huiswaarts, en om 23:25 stonden we weer op Amsterdam Centraal waar de dag begonnen was.
Goed, in Köln aangekomen kochten we een dagkaart voor 5 (dus alle) prijszones. We twijfelden of het een te ruim kaartje was, maar later bleek dat het wel de juiste was, doordat Bad Honnef bij Bonn een aparte zone was. Daarna zijn we over de beroemde Hohenzollernbrücke naar Köln Hbf gelopen. Daar begon het tweede deel van de reis: De Stadtbahn naar Bonn. Toen we het station Hbf/Dom binnenliepen stond er langs het andere spoor een lagevloerstram, maar door de pilaren kon deze niet op de foto. Aangezien lijn 16 naar Bonn Bad Godesberg als eerste aankwam gingen we met deze lijn richting Bonn, waar we helemaal door gingen tot het eindpunt in het zuiden van de stad. Tsov had ondertussen honger dus wilde hij een broodje kopen bij de broodjeszaak bij de bushalte daar. Na een blik naar binnen geworpen te hebben werd dit toch nog even uitgesteld en ging het met dezelfde tram nog terug naar de halte Deutsche Telekom/Olof-Palme-Allee, waar we overstapten op lijn 66 naar Bad Honnef. Omdat er nog enkele andere trams zouden komen voordat onze TelekomExpress zou komen konden er nog enkele trams op de foto:
Twee K5000 van de SWB. Deze foto is mislukt, maar aangezien deze trams in verhouding met de Stadtbahn-B wagens redelijk zeldzaam zijn vond ik het toch leuk hem even te plaatsen.
Twee Stadtbahn-B van het KVB. Dit was de tram 20 minuten na onze met vergelijkbaar materieel gereden lijn 16. De lijn wordt gereden met een combinatie van wagens van het Keulse KVB en het SWB uit Bonn. De meeste wagens komen echter uit Köln omdat die een veel groter wagenpark hebben. Ooit zouden de twee bedrijven gaan fuseren maar dat is al 2x mislukt...
Daarna kwam onze TelekomExpress naar Bad Honnef. Op het eindpunt moest deze natuurlijk even op de foto.
Eindpunt Bad Honnef. Lijn 66 wordt ook wel de TelekomExpress genoemd. Hiervoor betaald Deutsche Telekom een leuk bedrag en in ruil daarvoor staan op alle haltes telefoonpalen, rijden bijna alle wagens in roze reclame en op de lijnfilms staat naast het lijnnummer en de bestemming ook TelekomExpress vermeld.
Het eindpunt in Bad Honnef ligt vlakbij de Rijn na al een heel stuk parallel met de Rijn gereden te hebben. Deze foto vanaf een brug naar een eiland in de Rijn op ongeveer 150 meter vanaf het eindpunt laat dat goed zien.
De Rijn. In de verte zien je een ruine op de top van de berg. Die was vanuit de tram ook regelmatig te zien:
Ruine op de berg.
We besloten weer terug te gaan en na een paar haltes uit te stappen op de boulevard in Königswinter. In dit mooie stadje op de oever van de Rijn rijdt de tram met metroachtige voertuigen op enkelspoor over de boulevard. En dan krijg je dus dit:
Boulevard Königswinter. Helaas piepte die auto er net voor toen ik de foto wilde maken. Toevallig staat hier op de foto een redelijk nieuwe tram uit 1993, maar er reed op de lijn ook veel materieel uit het eind van de jaren 70, dat overigens door de leren bankjes wel stukken comfortabeler was dan het harde plastic van nieuwere wagens. In Bonn is de leeftijd van het materieel af te lijden aan het wagenummer, de eerste twee cijfers staan namelijk voor het jaartal dat het voertuig is gebouwd.
Aan het einde van de boulevard wordt het trace weer dubbelsporig en daar stapten we dan ook weer op de tram om terug richting Bonn te gaan.
Tram terug naar Bonn. Halverwege de rit stapten we over op tram 62, die met normaal lagevloersmaterieel wordt gereden. We deden dit bij de halte Oberkassel Mitte, omdat hier een wel heel bijzondere spoorwegovergang ligt.
Deze spoorwegovergang is namelijk ook een driesprong van wegen en er stond zelfs een auto op geparkeerd.
Eerst kwam een lagevloerstram richting Bonn voorbij.
Deze tram staat hier aan de halte. Die mevrouw miste gelukkig de tram, nadat ze terwijl de spoorbomen omlaag waren was overgestoken. Ze vroeg daarna aan tsov of ze op de film stond en daarna miste ze alsnog de tram wat haar verdiende loon was.
Tram uit Bonn.
Stadtbahn richting Bad Honnef.
Na deze foto's gingen we met lijn 62 verder naar het centrum van Bonn, waar we op de markt iets lekkers aten op een terrasje tegenover de kaaskraam van meneer Sallami . Hierna liepen we verder naar de afschuwelijk verwaarloosde stationshal van het ondergrondse metrostation Bonn Hbf. Het perron was dan juist weer erg netjes. Hier namen we lijn 18 naar het centrum van Köln. Deze rit van iets meer dan 60 minuten werd afgelegd in een snikhete Stadtbahn-B wagen. Toen we in Köln aankwamen was het inmiddels spits. We besloten lijn 1 te nemen richting Bensberg maar namen eerst een korte tussenrit naar Brück.
Twee K4000's rijden de keerlus in.
Hierna gingen we met een andere tram verder naar Bensberg. Daar besloten we de bus naar het station van Bergisch Gladbach te nemen. Vanaf daar gingen we met de S-Bahn naar Köln-Chorweiler in het noorden van de stad. Hier stapten we over op lijn 15, die we volgden tot Friesenplatz, waar we na een tour over alle perrons waarbij een groot deel van de 24 roltrappen werden aangedaan we de stad inliepen om op een terras een goede pizza te verorberen.
Na deze pizza werd het station Appelhoffplatz van lijn 5 nog met een bezoekje vereerd. Eerst werd het perron bekeken dat onder alle andere sporen gebouwd is. Daar was niets te zien dus ging het met een van de langzaamste roltrappen ter wereld weer naar boven. Deze roltrap was zo traag dat we na een minuut pas net over de helft waren, waarna we besloten maar gewoon verder naar boven te lopen. Daarna werd het andere perron bezocht. Vanaf dat perron kan je allerlei trams langs zien rijden die vlak voor het station afbuigen naar het andere station Appelhoffplatz van lijn 3, 4, 16 en 18.
Hierna gingen we naar buiten via een uitgang die eerst naar beneden ging en daarna pas naar boven. Na een wandeling door de binnenstad met een lekker ijsje liepen we naar de boulevard langs de Rijn. Daar moest natuurlijk de beroemde spoorbrug waar we eerder op de dag overheen liepen nog op de foto.
Hohenzollernbrücke over de Rijn.
Ingezoomd op de trein van de vorige foto.
Op het station haalden we daarna nog iets te lezen en iets te drinken, en met de ICE van 20:43 ging het weer huiswaarts, en om 23:25 stonden we weer op Amsterdam Centraal waar de dag begonnen was.