Een weekje naar het Gasteinertal
Geplaatst: do 14 jul 2011, 12:23
Afgelopen anderhalve week ben ik in het Gasteinertal geweest, in Oostenrijk. De belangrijkste plaatsen in dit dal zijn: Dorfgastein, Bad Hofgastein en Bad Gastein. Allemaal redelijk goed uitgebouwde toeristendorpen, met name Bad Gastein, wat waarschijnlijk deels te danken is aan de spoorlijn die door het dal loopt. Waar de Tauernautobahn zich een paar dalen naar het oosten door de Alpen wurmt, doet de Tauernspoorweg dat in het Gasteinertal. Een doorgaande weg is er niet, maar er is wel een autotrein die in deze serie ook zal terugkomen.
1. We beginnen gewoon in Nederland, vroeg op maandagochtend op Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. Na een snelle rit komt de trein ongeveer 5 minuten te laat aan te Frankfurt Hbf. Voor iedereen die niet weet hoe een ICE-3 er van binnen uitziet, hierbij een plaatje.
ICE-3 interior by Timon91, on Flickr
3. De trein net buiten de overkapping. Er zijn al heel wat insecten aangereden zo te zien
ICE in Frankfurt Hbf by Timon91, on Flickr
4. De trein gaat weer terug naar Nederland.
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
5. In Frankfurt had ik een uurtje overstaptijd, dus heb ik een klein rondje gelopen in de buurt van het station. Één plaatje van Frankfurt. Ik vond het een vrij aparte stad, totaal niet Duits eigenlijk. Deze foto is eigenlijk de indruk die ik van Frankfurt kreeg samengevat.
Frankfurt by Timon91, on Flickr
6. Tijdens het wachten op de aansluitende ICE stond deze RE klaar. Deze rijtuigen heb ik nergens anders gezien in Duitsland. Weet iemand op welke trajecten ze ingezet worden?
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
7. Mijn volgende trein.
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
8. Stootblokken te Frankfurt Hbf.
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
9. De ICE naar München Hbf.
ICE in Frankfurt Hbf by Timon91, on Flickr
10. Na een drukke rit en met ongeveer 15 minuten vertraging komen we aan in München. Hier twee ICE-3 stellen te München Hbf. Nog één apart detail van de rit: in Nürnberg zag ik een Franse TGV-Duplex staan. Komen die tegenwoordig ook al daar?
ICE in München Hbf by Timon91, on Flickr
11. In München had ik ruim 3 uur overstaptijd. Expres ingepland zo om even de stad te bekijken en wat te eten. Ongeveer een half uur voor aankomst van mijn aansluiting was ik weer op het station. Hier de RE naar Linz Hbf.
RE to Linz in München Hbf by Timon91, on Flickr
12. De RE naar Linz vertrekt (rechts) en de vertraagde EC naar Saarbrücken staat klaar om te vertrekken (links).
München Hbf train station by Timon91, on Flickr
13. Mijn volgende trein was EC 117 van Frankfurt(Main) naar Klagenfurt. Na Salzburg was de trein vrijwel leeg. Met 5 minuten vertraging kwam ik aan op mijn eindbestemming, Bad Gastein.
EC117 interior by Timon91, on Flickr
14. Tot zover de heenreis. In het dal zelf is de spoorlijn ook veelvuldig te zien. Hier een goederentrein die zich omhoog werkt bij Dorfgastein, volledig ingezoomd.
Cargo train near Dorfgastein by Timon91, on Flickr
15. Het station van Bad Hofgastein gezien van bovenaf.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
16. In het Gasteinertal liggen 4 stations die gebruikt worden: Dorfgastein, Bad Hofgastein, Bad Gastein en Böckstein (van noord naar zuid). In Böckstein, vlak voor de ingang van de Tauernspoortunnel, stoppen geen passagierstreinen meer. Vanaf hier vertrekt nog wel ieder uur, in de weekenden ieder half uur, een autotrein naar Mallnitz-Obervellach. Hier staan auto's te wachten in Böckstein voor de trein van 9:20.
Böckstein train station by Timon91, on Flickr
17. Vanaf iets hoger ingezoomd op het station van Böckstein. Het is niet goed te zien, maar de auto's rijden de trein op.
Böckstein train station by Timon91, on Flickr
18. De nieuwe ingang van de tunnel.
Tauerntunnel north entrance by Timon91, on Flickr
19. Het stenen gebouwtje is de oude ingang van de tunnel. De tunnel is recentelijk iets ingekort, om meerdere redenen. Zo hoeven treinen met de nieuwe ingang geen vaart meer te minderen om te bocht te kunnen nemen, wat met de oude ingang wel het geval was. De belangrijkste reden is echter wat serieuzer. Naar aanleiding van het ongeluk in Kaprun, in 2000 (link) moest er een spoorwissel mogelijkheid komen, vlak voor de tunnelingang. Dit is goed te zien op deze foto.
Böckstein train station by Timon91, on Flickr
20. Ruim 8 km lang dus.
Tauerntunnel north entrance by Timon91, on Flickr
21. De autotrein vertrekt richting Mallnitz-Obervellach. Geheel links is de nieuwe wissel te zien. Een enkele reis met de auto kost trouwens €17 als ik het goed gezien heb.
Trainshuttle to Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
22. Er stonden ongeveer 20 auto's op deze trein.
Trainshuttle to Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
23. De autopassagiers moeten in dit rijtuig plaatsnemen. Een paar jaar terug was dit nog niet het geval, maar sinds er een passagier halverwege de rit is uitgestapt en is omgekomen bij de val uit de trein is het verboden om in de auto te blijven.
Trainshuttle to Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
24. Het oude en het nieuwe tunnelportaal.
Two entrances of the Tauerntunnel by Timon91, on Flickr
25. Terug in Bad Gastein. De autotrein wordt overal in het dal goed aangegeven.
Sign near Bad Gastein by Timon91, on Flickr
26. Ik ben uit nieuwsgierigheid nog een keer op en neer geweest door de tunnel naar Mallnitz-Obervellach vanaf Bad Hofgastein. Vanaf Bad Hofgastein rijdt er in beide richtingen eens per twee uur een trein, maar wel een IC of EC. Stoptreinen rijden er in dit dal niet. Je kan zelfs twee keer per dag direct van Bad Hofgastein naar Belgrado toe. Hier de vertrekstaat in Bad Hofgastein.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
27. Het station. Druk was het er niet.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
28. Bordje.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
29. De trein komt binnen. De voorste rijtuigen, de ÖBB-rijtuigen, rijden naar Klagenfurt, de achterste drie rijtuigen gaan door naar Servië.
EC to Beograd in Bad Hofgastein by Timon91, on Flickr
30. Na een half uurtje komen we aan in Kärnten.
Mallnitz-Obervellach train station by Timon91, on Flickr
31. De trein gaat verder. Hier één van de Servische rijtuigen.
EC to Beograd in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
32. De trein verlaat het station.
EC to Beograd leaving Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
33. Station Mallnitz-Obervellach. Er is toch nog wel aardig wat business hier vanwege het treinverkeer door de tunnel. Naast de IC/EC's en de autoshuttle gaan er ook vrachtwagenshuttles door de tunnel heen, volgens mij van Salzburg naar Villach en wellicht ook nog naar Jesenice. Daarnaast zijn er ook nog een hoop goederentreinen.
Mallnitz-Obervellach train station by Timon91, on Flickr
34. De volgende autotrein komt aan uit Böckstein.
Trainshuttle for cars in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
35. Op een verhoogd stukje perron kunnen de auto's van de trein af rijden.
Trainshuttle for cars in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
36. De spoordijk bij Mallnitz.
Railway track near Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
37. En daar is alweer een autotrein.
Trainshuttle for cars arriving in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
38. Het "interieur" van zo'n autowagon.
Trainshuttle for cars in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
39. De volgende trein naar Klagenfurt komt binnen.
IC to Klagenfurt in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
40. En daar is mijn trein terug naar Bad Hofgastein: de IC naar Wien Westbahnhof.
IC to Wien Westbahnhof in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
41. Tenslotte nog een plaatje van de IC die het station van Bad Hofgastein verlaat.
IC to Wien Westbahnhof leaving Bad Hofgastein by Timon91, on Flickr
Dat was het weer, hopelijk vonden jullie het wat!
1. We beginnen gewoon in Nederland, vroeg op maandagochtend op Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. Na een snelle rit komt de trein ongeveer 5 minuten te laat aan te Frankfurt Hbf. Voor iedereen die niet weet hoe een ICE-3 er van binnen uitziet, hierbij een plaatje.
ICE-3 interior by Timon91, on Flickr
3. De trein net buiten de overkapping. Er zijn al heel wat insecten aangereden zo te zien
ICE in Frankfurt Hbf by Timon91, on Flickr
4. De trein gaat weer terug naar Nederland.
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
5. In Frankfurt had ik een uurtje overstaptijd, dus heb ik een klein rondje gelopen in de buurt van het station. Één plaatje van Frankfurt. Ik vond het een vrij aparte stad, totaal niet Duits eigenlijk. Deze foto is eigenlijk de indruk die ik van Frankfurt kreeg samengevat.
Frankfurt by Timon91, on Flickr
6. Tijdens het wachten op de aansluitende ICE stond deze RE klaar. Deze rijtuigen heb ik nergens anders gezien in Duitsland. Weet iemand op welke trajecten ze ingezet worden?
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
7. Mijn volgende trein.
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
8. Stootblokken te Frankfurt Hbf.
Frankfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
9. De ICE naar München Hbf.
ICE in Frankfurt Hbf by Timon91, on Flickr
10. Na een drukke rit en met ongeveer 15 minuten vertraging komen we aan in München. Hier twee ICE-3 stellen te München Hbf. Nog één apart detail van de rit: in Nürnberg zag ik een Franse TGV-Duplex staan. Komen die tegenwoordig ook al daar?
ICE in München Hbf by Timon91, on Flickr
11. In München had ik ruim 3 uur overstaptijd. Expres ingepland zo om even de stad te bekijken en wat te eten. Ongeveer een half uur voor aankomst van mijn aansluiting was ik weer op het station. Hier de RE naar Linz Hbf.
RE to Linz in München Hbf by Timon91, on Flickr
12. De RE naar Linz vertrekt (rechts) en de vertraagde EC naar Saarbrücken staat klaar om te vertrekken (links).
München Hbf train station by Timon91, on Flickr
13. Mijn volgende trein was EC 117 van Frankfurt(Main) naar Klagenfurt. Na Salzburg was de trein vrijwel leeg. Met 5 minuten vertraging kwam ik aan op mijn eindbestemming, Bad Gastein.
EC117 interior by Timon91, on Flickr
14. Tot zover de heenreis. In het dal zelf is de spoorlijn ook veelvuldig te zien. Hier een goederentrein die zich omhoog werkt bij Dorfgastein, volledig ingezoomd.
Cargo train near Dorfgastein by Timon91, on Flickr
15. Het station van Bad Hofgastein gezien van bovenaf.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
16. In het Gasteinertal liggen 4 stations die gebruikt worden: Dorfgastein, Bad Hofgastein, Bad Gastein en Böckstein (van noord naar zuid). In Böckstein, vlak voor de ingang van de Tauernspoortunnel, stoppen geen passagierstreinen meer. Vanaf hier vertrekt nog wel ieder uur, in de weekenden ieder half uur, een autotrein naar Mallnitz-Obervellach. Hier staan auto's te wachten in Böckstein voor de trein van 9:20.
Böckstein train station by Timon91, on Flickr
17. Vanaf iets hoger ingezoomd op het station van Böckstein. Het is niet goed te zien, maar de auto's rijden de trein op.
Böckstein train station by Timon91, on Flickr
18. De nieuwe ingang van de tunnel.
Tauerntunnel north entrance by Timon91, on Flickr
19. Het stenen gebouwtje is de oude ingang van de tunnel. De tunnel is recentelijk iets ingekort, om meerdere redenen. Zo hoeven treinen met de nieuwe ingang geen vaart meer te minderen om te bocht te kunnen nemen, wat met de oude ingang wel het geval was. De belangrijkste reden is echter wat serieuzer. Naar aanleiding van het ongeluk in Kaprun, in 2000 (link) moest er een spoorwissel mogelijkheid komen, vlak voor de tunnelingang. Dit is goed te zien op deze foto.
Böckstein train station by Timon91, on Flickr
20. Ruim 8 km lang dus.
Tauerntunnel north entrance by Timon91, on Flickr
21. De autotrein vertrekt richting Mallnitz-Obervellach. Geheel links is de nieuwe wissel te zien. Een enkele reis met de auto kost trouwens €17 als ik het goed gezien heb.
Trainshuttle to Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
22. Er stonden ongeveer 20 auto's op deze trein.
Trainshuttle to Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
23. De autopassagiers moeten in dit rijtuig plaatsnemen. Een paar jaar terug was dit nog niet het geval, maar sinds er een passagier halverwege de rit is uitgestapt en is omgekomen bij de val uit de trein is het verboden om in de auto te blijven.
Trainshuttle to Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
24. Het oude en het nieuwe tunnelportaal.
Two entrances of the Tauerntunnel by Timon91, on Flickr
25. Terug in Bad Gastein. De autotrein wordt overal in het dal goed aangegeven.
Sign near Bad Gastein by Timon91, on Flickr
26. Ik ben uit nieuwsgierigheid nog een keer op en neer geweest door de tunnel naar Mallnitz-Obervellach vanaf Bad Hofgastein. Vanaf Bad Hofgastein rijdt er in beide richtingen eens per twee uur een trein, maar wel een IC of EC. Stoptreinen rijden er in dit dal niet. Je kan zelfs twee keer per dag direct van Bad Hofgastein naar Belgrado toe. Hier de vertrekstaat in Bad Hofgastein.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
27. Het station. Druk was het er niet.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
28. Bordje.
Bad Hofgastein train station by Timon91, on Flickr
29. De trein komt binnen. De voorste rijtuigen, de ÖBB-rijtuigen, rijden naar Klagenfurt, de achterste drie rijtuigen gaan door naar Servië.
EC to Beograd in Bad Hofgastein by Timon91, on Flickr
30. Na een half uurtje komen we aan in Kärnten.
Mallnitz-Obervellach train station by Timon91, on Flickr
31. De trein gaat verder. Hier één van de Servische rijtuigen.
EC to Beograd in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
32. De trein verlaat het station.
EC to Beograd leaving Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
33. Station Mallnitz-Obervellach. Er is toch nog wel aardig wat business hier vanwege het treinverkeer door de tunnel. Naast de IC/EC's en de autoshuttle gaan er ook vrachtwagenshuttles door de tunnel heen, volgens mij van Salzburg naar Villach en wellicht ook nog naar Jesenice. Daarnaast zijn er ook nog een hoop goederentreinen.
Mallnitz-Obervellach train station by Timon91, on Flickr
34. De volgende autotrein komt aan uit Böckstein.
Trainshuttle for cars in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
35. Op een verhoogd stukje perron kunnen de auto's van de trein af rijden.
Trainshuttle for cars in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
36. De spoordijk bij Mallnitz.
Railway track near Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
37. En daar is alweer een autotrein.
Trainshuttle for cars arriving in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
38. Het "interieur" van zo'n autowagon.
Trainshuttle for cars in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
39. De volgende trein naar Klagenfurt komt binnen.
IC to Klagenfurt in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
40. En daar is mijn trein terug naar Bad Hofgastein: de IC naar Wien Westbahnhof.
IC to Wien Westbahnhof in Mallnitz-Obervellach by Timon91, on Flickr
41. Tenslotte nog een plaatje van de IC die het station van Bad Hofgastein verlaat.
IC to Wien Westbahnhof leaving Bad Hofgastein by Timon91, on Flickr
Dat was het weer, hopelijk vonden jullie het wat!