Pagina 1 van 1

Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 22:04
door Timon91
De afgelopen twee weken ben ik op reis geweest, (uiteraard) zoveel mogelijk per trein. De eerste bestemming was Kiev. Eerst met de EuroNight van Amsterdam naar Warszawa, en vanaf daar met de achttrein naar Kiev. In Warszawa hadden we ongeveer 4 uur overstaptijd, wat met de Jan Kiepura geen overbodige luxe is. Gelukkig hadden we deze keer maar 15 minuten vertraging.

1. De trein wordt Amsterdam Centraal binnengesleept.

Afbeelding
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

2. Kapotte CTA in Arnhem. Toen we net wegreden uit Arnhem maakten we na 20 meter een noodstop. Kort daarna kwam een Poolse jongen, die ook in ons rijtuig zat, het rijtuig binnen gelopen, achterna gezeten door een Duitse conducteur. Hij kreeg een flinke uitbrander van de Duitse conducteur die hem waarschuwde dat als hij "dat" nog één keer deed, hij eruit gezet zou worden. Wat hij precies gedaan had weet ik niet, maar waarschijnlijk heeft hij aan de noodrem getrokken of via de noodbediening de deur open gemaakt om z'n peuk weg te gooien.

Afbeelding
Arnhem train station by Timon91, on Flickr

3. De EN in het avondzonnetje met een regenboog erbij in Emmerich.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

4. Een stoptreintje rijdt weg uit Duisburg.

Afbeelding
Duisburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

5. Geen mooie foto, maar vond hem toch wel leuk aangezien we naar Oekraïne gingen: de nachttrein Kiev-Berlin rijdt weg uit Frankfurt a/d Oder in de vroege ochtend.

Afbeelding
Frankfurt a/d Oder train station by Timon91, on Flickr

6. Ontbijt: krentewegge en koffie. We wisten dat koffie in de Jan Kiepura 9,50 złoty kostte dus vooraf had ik al zo klein mogelijk 19 złoty uitgezocht, aangezien ik nogal wat Pools kleingeld had. Het duurde even voordat de arme man alle 50 muntjes geteld had, maar het klopte precies :)

Afbeelding
Breakfast in the train by Timon91, on Flickr

7. Maak die ruit eens schoon!

Afbeelding
Railway in Poland by Timon91, on Flickr

8. Aankomst te Warszawa Centralna. De trein komt wat later aan i.v.m. de werkzaamheden op de HSL Wolfsburg-Berlin. Hij rijdt dan ook via Magdeburg en niet via Stendal.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

9. Om de tijd te doden hebben we in Warszawa het Technik Museum bezocht, vlak naast het station in het welbekende Paleis van Cultuur en Wetenschap. Daar hadden ze ook een tentoonstelling met miniatuurdingen, waaronder een aantal spoorgerelateerde stukken. Er zaten ook een aantal grappige dingen tussen, waaronder deze.

Afbeelding
Technik Museum in Warszawa by Timon91, on Flickr

10. Daarna in de biergarten ernaast gezeten, het is immers al 12 uur geweest!

Afbeelding
Pałac Kultury i Nauki in Warszawa by Timon91, on Flickr

11. Na wat boodschappen bij de Carrefour in het winkelcentrum naast het station zijn we weer teruggegaan naar het station. We moeten dus naar platform 2.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

12. Ons driepersoons coupétje, ons thuis voor de komende 19 uur.

Afbeelding
Kiev-Express in Warszawa by Timon91, on Flickr

13. Het nationale stadion, aan de oostelijke kant van de stad, één van de speelstadions voor Euro 2012.

Afbeelding
National stadium in Warszawa by Timon91, on Flickr

14. De gang van ons rijtuig. Veel hout.

Afbeelding
Kiev-Express from Warszawa to Kiev by Timon91, on Flickr

15. Naar achteren gekeken onderweg. Het rijtuig achter ons ging naar Chişinău, de drie voor ons naar Kiev.

Afbeelding
Railway in Poland by Timon91, on Flickr

16. Bij foto 12 zou je misschien kunnen denken: is Warszawa-Kiev niet korter dan 19 uur? Klopt, normaal gesproken wel, maar er was iets tussen 17 en 24 juli volgens het vertrekbord in Warszawa. Wat het was weet ik niet, het zouden werkzaamheden kunnen zijn. De trein doet er daardoor in ieder geval zo'n 2,5 uur langer over het eerste stukje tussen Warszawa en Pilawa, omdat er omgereden wordt via Siedlce en Łuków en het spoor tussen Łuków en Pilawa in een verschrikkelijk slechte staat verkeert. Hier buigen we bij Luków van de hoofdlijn af. Ter verduidelijking staat hier een kaartje van de omleiding en de gewone route (kaart van http://www.bueker.net). Zwart is de gewone route, rood de omleiding.

Afbeelding
Railway near Łuków by Timon91, on Flickr

17. In de spoorboog. Je kan goed zien dat de Oekraïnse (Russische) rijtuigen een duidelijk ander dakprofiel hebben dan het Poolse (Europese) rijtuig.

Afbeelding
Railway near Łuków by Timon91, on Flickr

18. Tussen Łuków en Pilawa rijdt de trein meestal zo'n 38 km/h, ±5 km/h, volgens de GPS van de telefoon van mijn reisgenoot. De 60 km worden dan ook in ruim anderhalf uur afgelegd. Ik heb ook geen tegentrein gezien hier. Er rijden volgens de DB site in ieder geval geen directe personentreinen meer tussen Pilawa en Łuków, maar de lijn is wel dubbelsporig en geëlektrificeerd. Het weer bood in ieder geval wat afleiding.Hier een onweersbui onderweg.

Afbeelding
Thunderstorm between Łuków and Pilawa by Timon91, on Flickr

19. Mooie luchten.

Afbeelding
Thunderstorm between Łuków and Pilawa by Timon91, on Flickr

20. De rand van de bui.

Afbeelding
Thunderstorm between Łuków and Pilawa by Timon91, on Flickr

21. Hehe, eindelijk, station Pilawa.

Afbeelding
Pilawa train station by Timon91, on Flickr

22. Er moest ook nog kopgemaakt worden, dus dat kostte nog meer tijd. Hier komt de lok langsrijden.

Afbeelding
Pilawa train station by Timon91, on Flickr

23. De TLK-trein van Świnoujście naar Lublin kwam nog binnen rijden. Aangezien deze van de noordkant aankwam kon deze blijkbaar wel via de gewone route tussen Warszawa en Pilawa rijden, of heeft hij een andere omleiding gevolgd.

Afbeelding
Pilawa train station by Timon91, on Flickr

24. Er passeert nog een goederentrein.

Afbeelding
Pilawa train station by Timon91, on Flickr

25. Na Pilawa volgt de trein weer de gewone route. Hier station Nałęczów, het begint al aardig donker te worden.

Afbeelding
Nałęczów train station by Timon91, on Flickr

26. Doordat we 2,5 uur later waren kwamen we ook later bij de grens aan. Om 11 uur waren we in Dorohusk voor de Poolse controle. Die ging vrij snel en in een half uurtje reden we richting Oekraïne. Dat was een mooie rit. Heel langzaam, met een ronkend dieseltje ervoor en een flinke onweersbui met veel bliksem in de verte reden we naar het oosten. De niet goed te beschrijven beetje rubber/dieselachtige spoorgeur maakte de mysterieuze beleving compleet. De rit naar Jagodin duurt bijna 20 minuten. Om 0:50 uur (Oekraïnse tijd - 1 uur vooruit), kwamen we in Jagodin aan. Eerst paspoorten inleveren, daarna de loods in om de wielen te wisselen. In de loods is het strict verboden om foto's te maken, en dat wordt streng gecontroleerd. Raar, want in de loods in Brest kon ik vorig jaar gewoon foto's maken. We hebben maar wat tijd gedood door stukjes eten naar de drugshond te gooien, die ze dankbaar opat. Na 2 uur wielen wisselen en controle reden we weg uit Jagodin. Dit is vlak voor vertrek, een onscherp fototje van het perron in Jagodin. Aan de andere kant van de trein was nog een groot grensgebouw, maar dat durfde ik niet te fotograferen vanwege de vele militairen en zin in problemen had ik ook niet.

Afbeelding
Jagodin train station by Timon91, on Flickr

27. De volgende ochtend, in Oekraïne. Net wakker na een prima, maar korte nacht. Dit is ergens tussen Korosten en Kiev, aangezien de spoorlijn pas vanaf Korosten geëlektrificeerd is.

Afbeelding
Railway in Ukraine by Timon91, on Flickr

28. Station onderweg. Naam is vanwege de graffiti niet goed leesbaar, maar het is denk ik Nemishajeve.

Afbeelding
Train station in Ukraine by Timon91, on Flickr

29. In een bocht. Aparte bovenleidingportalen, maar wel handig voor in de bocht.

Afbeelding
Railway in Ukraine by Timon91, on Flickr

30. Groot rangeerterrein/rijtuigdepot vlak voor Kiev. Tevens een mooi uitzicht op de stad in de verte.

Afbeelding
Railway depot near Kiev by Timon91, on Flickr

31. Aankomst in Kiev. Links ons rijtuig. Zo te zien zijn we op het verkeerde spoor binnengekomen :lol:

Afbeelding
Kiev Pass train station by Timon91, on Flickr

32. Tenslotte nog een fototje van het stationsgebouw. Het station is druk, druk, druk, druk en nog eens druk. Het is echt hét spoorwegknooppunt van Oekraïne. De trein is nog steeds het belangrijkste binnenlandse vervoersmiddel in Oekraïne en Kiev heeft 2,6 miljoen inwoners, met één hoofdstation. Ter vergelijking: Moskou heeft ruim 11 miljoen inwoners, maar ook 9 hoofdstations. Er vertrekken hier vele nachttreinen naar alle uithoeken van het land en ook naar vele (met name Russische) buitenlandse bestemmingen. Er gaat zelfs een koersrijtuig van Kiev naar Vladivostok, een rit van ongeveer 10000 km!

Afbeelding
Kiev Pass train station by Timon91, on Flickr

Dit was het weer, ik hoop dat jullie het wat vonden. Bedankt voor het kijken!

Re: Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: di 02 aug 2011, 11:54
door Thom91
Gave foto's!

Re: Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: di 02 aug 2011, 14:35
door deadlock
Wat een leuke reis (y) Ga ik ook nog een keertje doen!

Re: Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 23:11
door hidihi
Die nachttrein naar KIEV is toch eigenlijk een rotzooitje. Dat je met oude rijtuigen rijdt vindt ik geen probleem(graag zelfs). Maar doe dan het interieur goed aan elkaar vast naaien.
Trouwens bedankt voor het reisverslag je hebt met zulke reizen thuis altijd wat te vertellen.

Re: Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: do 15 sep 2011, 10:35
door Kuba
Er gaat zelfs een koersrijtuig van Kiev naar Vladivostok, een rit van ongeveer 10000 km!
Not for long :( die gaat vanaf oktober geschrapt worden. Evenals vele rijtuigen naar Europa.

Re: Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: za 17 sep 2011, 11:25
door Timon91
Ja, bijna alle koersrijtuigen naar de EU verdwijnen, zodat via Jagodin alleen nog Berlin-Kiev en Warszawa-Kiev overblijven. Erg jammer. Blijft de koersrijtuigen Warszawa-Astana en Warszawa-Chişinău eigenlijk bestaan? Die hebben immers geen eindbestemming in Oekraïne.

Re: Zomer 2011 deel 1: Amsterdam-Kiev

Geplaatst: za 17 sep 2011, 11:56
door Kuba
Het koersrijtuig naar Astana is toch al een tijdje afgeschaft? Ik vind ze in ieder geval niet meer in de CIS-reisplanner...

Warschau-Chişinǎu blijft nog tot dienstregeling 11/12 rijden waarna het waarschijnlijk afgeschaft zal worden. De Platzkarty-wagen Przemyśl-Chişinǎu blijft wel bestaan.