Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 17:03
Even een korte serie over het overige OV in Oekraïne, aangezien daar toch ook wel aardig wat gebruikt van gemaakt heb tijdens de vakantie. Van dit OV heb ik niet echt specifiek foto's gemaakt, dus het zijn vooral foto's waar toevallig ook een bus of tram op stond.
1. We beginnen in Kiev, met de metro. Het metronetwerk van Kiev is het grootste van het land. In Kharkiv en Dnipropetrovsk zijn ook metronetwerken, maar daar heb ik geen foto's van want daar ben ik niet geweest. Er zijn 3 lijnen in Kiev die elkaar op 3 stations kruisen. Een kaartje van het netwerk: klik. Er zijn momenteel twee nieuwe lijnen in aanbouw. Dit is station Ploshtova Ploscha aan de blauwe lijn.
Poshtova Ploscha metro station by Timon91, on Flickr
2. Nog een keer station Ploschtova Ploscha. Het metronetwerk lijkt sterk op dat van Moskou, maar is wat minder gelikt. Wel is het een stuk goedkoper. Een rit, ongeacht de lengte ervan, kost één muntje. Een muntje kost 2 Hryvnia, omgerekend zo'n 18 eurocent.
Poshtova Ploscha metro station by Timon91, on Flickr
3. In Kiev is er ook nog een kabeltreintje. Het benedenstation daarvan ligt bij metrohalte Ploschtova Ploscha. Een rit kost 1,5 Hryvnia, zo'n 14 eurocent.
Funicular train in Kiev by Timon91, on Flickr
4. Metrohaltes zijn van buiten aangegeven met een duidelijk herkenbare "M". Hier station Maidan Nezalezhnosty, aan de blauwe lijn. Dit is een overstapstation naar de rode lijn. Het station aan de rode lijn heet Kreshchatik en ze zijn met elkaar verbonden door een tunnel van een paar honderd meter lang.
Maidan Nezalezhnosti metro station by Timon91, on Flickr
5. De metro ligt ook vrij diep. Dat merk je al helemaal als je naar een station gaat op een heuvel, zoals Arsenalnaya. Dit station ligt 102 meter onder de grond en is daarmee een van de diepste stations ter wereld. Hier op de foto staat de eerste roltrap, de tweede roltrap is ongeveer even lang. Een filmpje van de rit naar boven staat hier.
Arsenalnaya metro station by Timon91, on Flickr
6. Vlak naast de Dnipro komt de metro bovengronds. Het station wat aan de rivier ligt ligt half ondergronds, half bovengronds. Dit station heet heel toepasselijk "Dnipro". Het was wat heiig dus de foto is niet echt goed gelukt.
Dnipro and main road by Timon91, on Flickr
7. De ingang van station Dnipro.
Dnipro metro station by Timon91, on Flickr
8. De metrobrug over de rivier, vanaf het perron van station Dnipro.
Dnipro metro station by Timon91, on Flickr
9. Trams zijn er ook in Kiev, zoals hier in Podil. Trams zijn oud en het spoor verkeert vaak in slechte staat. In de binnenstad rijden ze ook nauwelijks. Hoeveel een rit kost weet ik niet, maar duur zal het niet zijn.
Tram in Podil, Kiev by Timon91, on Flickr
10. Max. 10 km/h voor trams.
Tram speed limit in Kiev by Timon91, on Flickr
11. Ook rijden er nog bussen in Kiev. Trolleybussen, gewone bussen en minibusjes, mashrutka's. Hier een foto van zo'n mashrutka bij het treinstation van Kiev.
Mashrutka in Kiev by Timon91, on Flickr
12. Aangezien ik eigenlijk niet zo van bussen houd (sorry, sorry....) heb ik daar in Kiev geen gebruik van gemaakt. In Donetsk en Odessa zijn echter geen metro's, dus dan moet je wel. Dit is Ulica Artema in Donetsk, met een trolleybus. Een ritje met de trolleybus kost 1 Hryvnia (€0,09). Bus 2 rijdt de Ulica Artema in Donetsk af, de hoofdboulevard. Deze bus rijdt dan ook elke minuut.
Ulica Artema in Donetsk by Timon91, on Flickr
13. In Donetsk zijn ook trams, zoals hier bij het megalomane Shakhtar stadion. Het grootste deel van de trams rijdt rond met reclame voor óf Euro 2012 óf Shakhtar Donetsk.
Donetsk by Timon91, on Flickr
14. Tenslotte nog een mashrutka in Odessa. Er zijn heel veel van dit soort busjes die allemaal een andere route rijden. Een ritje kost 2,5 Hryvnia (€0,23). Deze busjes kun je gewoon stoppen door te zwaaien ("to flag down", hoe zeg je dat in correct Nederlands?). Mashrutka's zitten vaak wel stampvol.
Mashrutka in Odessa by Timon91, on Flickr
Dat was het weer! Niet de beste serie uit de reeks, maar hopelijk wel genoeg om een klein beetje te laten zien van het OV in Oekraïne. Reacties zijn altijd welkom!
1. We beginnen in Kiev, met de metro. Het metronetwerk van Kiev is het grootste van het land. In Kharkiv en Dnipropetrovsk zijn ook metronetwerken, maar daar heb ik geen foto's van want daar ben ik niet geweest. Er zijn 3 lijnen in Kiev die elkaar op 3 stations kruisen. Een kaartje van het netwerk: klik. Er zijn momenteel twee nieuwe lijnen in aanbouw. Dit is station Ploshtova Ploscha aan de blauwe lijn.
Poshtova Ploscha metro station by Timon91, on Flickr
2. Nog een keer station Ploschtova Ploscha. Het metronetwerk lijkt sterk op dat van Moskou, maar is wat minder gelikt. Wel is het een stuk goedkoper. Een rit, ongeacht de lengte ervan, kost één muntje. Een muntje kost 2 Hryvnia, omgerekend zo'n 18 eurocent.
Poshtova Ploscha metro station by Timon91, on Flickr
3. In Kiev is er ook nog een kabeltreintje. Het benedenstation daarvan ligt bij metrohalte Ploschtova Ploscha. Een rit kost 1,5 Hryvnia, zo'n 14 eurocent.
Funicular train in Kiev by Timon91, on Flickr
4. Metrohaltes zijn van buiten aangegeven met een duidelijk herkenbare "M". Hier station Maidan Nezalezhnosty, aan de blauwe lijn. Dit is een overstapstation naar de rode lijn. Het station aan de rode lijn heet Kreshchatik en ze zijn met elkaar verbonden door een tunnel van een paar honderd meter lang.
Maidan Nezalezhnosti metro station by Timon91, on Flickr
5. De metro ligt ook vrij diep. Dat merk je al helemaal als je naar een station gaat op een heuvel, zoals Arsenalnaya. Dit station ligt 102 meter onder de grond en is daarmee een van de diepste stations ter wereld. Hier op de foto staat de eerste roltrap, de tweede roltrap is ongeveer even lang. Een filmpje van de rit naar boven staat hier.
Arsenalnaya metro station by Timon91, on Flickr
6. Vlak naast de Dnipro komt de metro bovengronds. Het station wat aan de rivier ligt ligt half ondergronds, half bovengronds. Dit station heet heel toepasselijk "Dnipro". Het was wat heiig dus de foto is niet echt goed gelukt.
Dnipro and main road by Timon91, on Flickr
7. De ingang van station Dnipro.
Dnipro metro station by Timon91, on Flickr
8. De metrobrug over de rivier, vanaf het perron van station Dnipro.
Dnipro metro station by Timon91, on Flickr
9. Trams zijn er ook in Kiev, zoals hier in Podil. Trams zijn oud en het spoor verkeert vaak in slechte staat. In de binnenstad rijden ze ook nauwelijks. Hoeveel een rit kost weet ik niet, maar duur zal het niet zijn.
Tram in Podil, Kiev by Timon91, on Flickr
10. Max. 10 km/h voor trams.
Tram speed limit in Kiev by Timon91, on Flickr
11. Ook rijden er nog bussen in Kiev. Trolleybussen, gewone bussen en minibusjes, mashrutka's. Hier een foto van zo'n mashrutka bij het treinstation van Kiev.
Mashrutka in Kiev by Timon91, on Flickr
12. Aangezien ik eigenlijk niet zo van bussen houd (sorry, sorry....) heb ik daar in Kiev geen gebruik van gemaakt. In Donetsk en Odessa zijn echter geen metro's, dus dan moet je wel. Dit is Ulica Artema in Donetsk, met een trolleybus. Een ritje met de trolleybus kost 1 Hryvnia (€0,09). Bus 2 rijdt de Ulica Artema in Donetsk af, de hoofdboulevard. Deze bus rijdt dan ook elke minuut.
Ulica Artema in Donetsk by Timon91, on Flickr
13. In Donetsk zijn ook trams, zoals hier bij het megalomane Shakhtar stadion. Het grootste deel van de trams rijdt rond met reclame voor óf Euro 2012 óf Shakhtar Donetsk.
Donetsk by Timon91, on Flickr
14. Tenslotte nog een mashrutka in Odessa. Er zijn heel veel van dit soort busjes die allemaal een andere route rijden. Een ritje kost 2,5 Hryvnia (€0,23). Deze busjes kun je gewoon stoppen door te zwaaien ("to flag down", hoe zeg je dat in correct Nederlands?). Mashrutka's zitten vaak wel stampvol.
Mashrutka in Odessa by Timon91, on Flickr
Dat was het weer! Niet de beste serie uit de reeks, maar hopelijk wel genoeg om een klein beetje te laten zien van het OV in Oekraïne. Reacties zijn altijd welkom!