Pagina 1 van 1

Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: ma 08 aug 2011, 17:03
door Timon91
Even een korte serie over het overige OV in Oekraïne, aangezien daar toch ook wel aardig wat gebruikt van gemaakt heb tijdens de vakantie. Van dit OV heb ik niet echt specifiek foto's gemaakt, dus het zijn vooral foto's waar toevallig ook een bus of tram op stond.

1. We beginnen in Kiev, met de metro. Het metronetwerk van Kiev is het grootste van het land. In Kharkiv en Dnipropetrovsk zijn ook metronetwerken, maar daar heb ik geen foto's van want daar ben ik niet geweest. Er zijn 3 lijnen in Kiev die elkaar op 3 stations kruisen. Een kaartje van het netwerk: klik. Er zijn momenteel twee nieuwe lijnen in aanbouw. Dit is station Ploshtova Ploscha aan de blauwe lijn.

Afbeelding
Poshtova Ploscha metro station by Timon91, on Flickr

2. Nog een keer station Ploschtova Ploscha. Het metronetwerk lijkt sterk op dat van Moskou, maar is wat minder gelikt. Wel is het een stuk goedkoper. Een rit, ongeacht de lengte ervan, kost één muntje. Een muntje kost 2 Hryvnia, omgerekend zo'n 18 eurocent.

Afbeelding
Poshtova Ploscha metro station by Timon91, on Flickr

3. In Kiev is er ook nog een kabeltreintje. Het benedenstation daarvan ligt bij metrohalte Ploschtova Ploscha. Een rit kost 1,5 Hryvnia, zo'n 14 eurocent.

Afbeelding
Funicular train in Kiev by Timon91, on Flickr

4. Metrohaltes zijn van buiten aangegeven met een duidelijk herkenbare "M". Hier station Maidan Nezalezhnosty, aan de blauwe lijn. Dit is een overstapstation naar de rode lijn. Het station aan de rode lijn heet Kreshchatik en ze zijn met elkaar verbonden door een tunnel van een paar honderd meter lang.

Afbeelding
Maidan Nezalezhnosti metro station by Timon91, on Flickr

5. De metro ligt ook vrij diep. Dat merk je al helemaal als je naar een station gaat op een heuvel, zoals Arsenalnaya. Dit station ligt 102 meter onder de grond en is daarmee een van de diepste stations ter wereld. Hier op de foto staat de eerste roltrap, de tweede roltrap is ongeveer even lang. Een filmpje van de rit naar boven staat hier.

Afbeelding
Arsenalnaya metro station by Timon91, on Flickr

6. Vlak naast de Dnipro komt de metro bovengronds. Het station wat aan de rivier ligt ligt half ondergronds, half bovengronds. Dit station heet heel toepasselijk "Dnipro". Het was wat heiig dus de foto is niet echt goed gelukt.

Afbeelding
Dnipro and main road by Timon91, on Flickr

7. De ingang van station Dnipro.

Afbeelding
Dnipro metro station by Timon91, on Flickr

8. De metrobrug over de rivier, vanaf het perron van station Dnipro.

Afbeelding
Dnipro metro station by Timon91, on Flickr

9. Trams zijn er ook in Kiev, zoals hier in Podil. Trams zijn oud en het spoor verkeert vaak in slechte staat. In de binnenstad rijden ze ook nauwelijks. Hoeveel een rit kost weet ik niet, maar duur zal het niet zijn.

Afbeelding
Tram in Podil, Kiev by Timon91, on Flickr

10. Max. 10 km/h voor trams.

Afbeelding
Tram speed limit in Kiev by Timon91, on Flickr

11. Ook rijden er nog bussen in Kiev. Trolleybussen, gewone bussen en minibusjes, mashrutka's. Hier een foto van zo'n mashrutka bij het treinstation van Kiev.

Afbeelding
Mashrutka in Kiev by Timon91, on Flickr

12. Aangezien ik eigenlijk niet zo van bussen houd (sorry, sorry....) heb ik daar in Kiev geen gebruik van gemaakt. In Donetsk en Odessa zijn echter geen metro's, dus dan moet je wel. Dit is Ulica Artema in Donetsk, met een trolleybus. Een ritje met de trolleybus kost 1 Hryvnia (€0,09). Bus 2 rijdt de Ulica Artema in Donetsk af, de hoofdboulevard. Deze bus rijdt dan ook elke minuut.

Afbeelding
Ulica Artema in Donetsk by Timon91, on Flickr

13. In Donetsk zijn ook trams, zoals hier bij het megalomane Shakhtar stadion. Het grootste deel van de trams rijdt rond met reclame voor óf Euro 2012 óf Shakhtar Donetsk.

Afbeelding
Donetsk by Timon91, on Flickr

14. Tenslotte nog een mashrutka in Odessa. Er zijn heel veel van dit soort busjes die allemaal een andere route rijden. Een ritje kost 2,5 Hryvnia (€0,23). Deze busjes kun je gewoon stoppen door te zwaaien ("to flag down", hoe zeg je dat in correct Nederlands?). Mashrutka's zitten vaak wel stampvol.

Afbeelding
Mashrutka in Odessa by Timon91, on Flickr

Dat was het weer! Niet de beste serie uit de reeks, maar hopelijk wel genoeg om een klein beetje te laten zien van het OV in Oekraïne. Reacties zijn altijd welkom!

Re: Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: ma 08 aug 2011, 18:11
door Michael
Mooie foto´s :D

Re: Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 19:08
door tsov
Haha, lees deze reportages nu pas, maar ben vorige week teruggekomen van 5 weken Oekraïne. Begonnen met de nachttrein Berlijn - Odessa en vanaf daar over de Krim getrokken en geëindigd in Kiev. Zal later nog eens wat dingen posten daarover. Ik vond het echt een geweldig mooi land! Een ritje met de tram in Kiev kostte overigens 1,5 grivna :)

Re: Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 12:45
door Timon91
Thanks, ik ben benieuwd naar je reportages :) Je bent net op tijd geweest met de trein Berlin-Odessa, aangezien deze pas geleden is opgeheven. Alleen Berlin-Kiev en Warszawa-Kiev rijden nog, alle andere koerswagens zijn opgeheven. Tevens zijn de toeslagen 2× zo duur geworden en de ticketprijs voor het Oekraïense stuk (vanaf Jagodin) met 10% verhoogd, volgens iemand op het worldonrails forum. Slecht nieuws dus :(

De tram in Kiev was dus 1,5 Hryvnia, was de bus ook zo duur? De meeste steden in Oekraïne hanteren volgens mij een gelijk tarief voor bus en tram. Dat verklaart ook meteen waarom dat kabeltrammetje 1,5 Hryvnia kostte.

Re: Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 13:02
door tsov
Ik heb geen bus gebruikt in Kiev, alleen tram, metro en taxi. En de meeste steden hebben inderdaad een eenheidstarief voor het stedelijke OV, dus tram en (trolley)bus. Alleen hebben de meeste steden alleen of overwegend marsjroetka's als niet-elektrisch OV, die worden particulier uitgebaat en kunnen hun eigen tarief bepalen. Soms is dat in de hele stad hetzelfde, maar bijvoorbeeld in Sevastopol liep dat uiteen van 1 tot 3,50 grivna afhankelijk van de bus, met soms bizarre bedragen als 2,30. Iedereen liep dan constant te prutsen met muntjes die geen drol waard zijn...
Maar ik vind het wel een vermakelijk systeem zo'n marsjroetka. Het is zó onoverzichtelijk. Soms moet je bij instappen betalen, soms bij uitstappen. Soms moet je extra betalen voor bagage, soms niet. En je kunt lekker geld doorgeven van de reizigers achter je. De meeste mensen zoeken namelijk eerst een plekje en gaan dan pas betalen. Als de ritprijs 2,50 is geef je gewoon het bedrag naar voren door. Heb je het niet gepast? Dan komt het wisselgeld gewoon weer terug naar achteren, ook al betaal je met 50 grivna. Als de chauffeur dat briefje in z'n handen krijgt (tijdens het rijden, in een handgeschakelde bus, bij voorkeur ook nog al rokend en/of bellend) roept hij vragend naar achteren voor hoeveel personen die 50 was. Voor één! Ok, dan komt er dus 47,50 terug naar achteren *O*

Re: Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 15:13
door Caspar
Zoals jij dat beschrijft, gaat dat ook in de Microbus in Roemenië. Systeem werkt ook daar wel goed, alleen weet je nooit (als je ter plekke niet bekend bent) hoe laat en waar er een busje komt, omdat er geen haltes zijn en nergens een dienstregeling hangt met tijden... Ik stond ook aardig verbaasd te kijken dat mensen van achter naar voren geld aan elkaar doorgeven en dat ook het wisselgeld weer terugkomt via 10 verschillende handen. :D

Re: Zomer 2011 deel 3: het OV in Oekraïne

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 15:50
door webguy
Volgens mij werkt dat "openbaar vervoer" overal ter wereld wel redelijk goed ;) Veel afrikaanse landen kennen een zelfde systeem, maar daar heb je dan meestal een jongen die bij de deur zit en de deur opent, en dan gelijk zorgt dat alles goed vol (lees: bij elkaar op schoot zitten) en je geld ontvangt dat je aan iedereen doorgeeft.