Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 462
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Timon91 » Do 11 Aug 2011, 12:59

Vanuit Odessa is het vrij makkelijk om naar Moldavië heen en weer te gaan. Aangezien je daar ook niet elke dag komt hebben we dat gedaan en het was zeer de moeite waard!

Vanuit kun je met de bus en de trein naar Chişinău toe. De trein doet er bijna 5 uur over en rijdt één keer per dag. De trein gaat door Transnistrië heen, via Tiraspol. Met de bus heb je meer keus. Er gaat ongeveer elk uur/elke twee uur een bus, via twee verschillende routes. Het snelste is via Tiraspol, maar dan kom je dus ook door Transnistrië heen. Wij hebben op de heenweg de bus via Palanca genomen, om Transnistrië heen.

De route van de bus, het is ongeveer 220 km:

Afbeelding

1. Kaartjes hebben we in Odessa gekocht, bij het busstation (avtovokzal). Een enkele reis kost ongeveer €9,50, met één stuk bagage erbij.

Afbeelding
Avtovokzal in Odessa by Timon91, on Flickr

2. De bus vertrok de volgende ochtend om 8:20. Je hebt een gereserveerde zitplaats, wat wel zo prettig was aangezien de bus vol zat. De weg (M15) van Odessa naar de grens is van matige kwaliteit, maar nog wel berijdbaar. Hier het uitzicht onderweg, nog in Oekraïne.

Afbeelding
Southern Ukraine by Timon91, on Flickr

Voordat je echt Moldavië inreist ga je eerst al een stukje door Moldavië heen, bij Palanca. Auto's werden wel gecontroleerd voordat ze een papiertje krijgen, de buschauffeur kreeg hem meteen. Dat papiertje lever je aan de andere kant weer in en dan is alles in orde. Een kaartje van de situatie:

Afbeelding

Moldavië heeft geen kust, maar zoals je kan zien scheelt dat maar heel weinig (er vanuit gaande dat de Dnistrovskyi Liman als zee geldt).

3. Na ruim 5 kwartier rijden bereikten we de Moldavische grens. Inclusief stops voor en na de grens waren we hier ruim 2 uur bezig. Dit is vlak na de grens, zonnebloemvelden in Moldavië.

Afbeelding
Sunflowers in Moldova by Timon91, on Flickr

4. De Moldavische wegen zijn toch weer een maatje slechter dan de Oekraïense. Van wat ik gezien heb kan ik wel snappen dat de Moldavische wegen de slechtste van Europa worden genoemd: veel spoorvorming en heel veel gaten. De bus reed vaak gewoon in het midden van de weg en ging alleen opzij als er tegenliggers aan kwamen. De spoorvorming is soms zo erg, dat het niveauverschil in de weg bijna 30 cm is; spoor ongeveer 10 cm diep en het asfalt aan beide kanten zo'n 20 cm omhoog gedrukt. Inhalen gaat niet alleen over de andere rijstrook maar ook door de berm. Vaak kun je door de berm harder rijden dan over de andere weghelft, vandaar. Al met al duurde de rit van de grens naar Chișinău zo'n 2,5 uur, terwijl het maar 130 km is. Een comfortabele busrit was het niet, maar wel leuk om meegemaakt te hebben. Moldavië is wat heuvelachtiger dan Oekraïne. Hier moeten we eerst naar beneden voordat we Căuşeni in rijden.

Afbeelding
Căuşeni by Timon91, on Flickr

5. Na aankomst in Chişinău. Een touringcar in het centrum van de stad. Je ziet veel oude Duitse touringcars (ook auto's en vrachtauto's) rondrijden. Onze bus van Odessa naar Chişinău was ook een touringcar van "Heinrich Hess Reisen" of iets dergelijks.

Afbeelding
Bus in Chişinău by Timon91, on Flickr

6. Bij het treinstation van Chişinău. Deze oude stoomloc staat hier als monument.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

7. Het nieuwe hoofdstation van Chişinău, vanaf de loopbrug gezien. Klein, maar mooi station!

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

8. Er kwam nog een goederentrein aangereden. Deze diesellok zou geen energielabel A krijgen gok ik. Moldavië en Albanië zijn trouwens de enige landen in Europa zonder geëlektrificeerd spoor.

Afbeelding
Cargo train in Chişinău by Timon91, on Flickr

9. En hij rijdt verder. Rechts het station.

Afbeelding
Cargo train in Chişinău by Timon91, on Flickr

10. Later meer over het spoor. Het stadsvervoer in Chişinău gaat met trolleybussen, gewone bussen en minibusjes. Hier een trolleybus in de stad. Links het regeringsgebouw van Moldavië.

Afbeelding
Trolleybus in Chişinău by Timon91, on Flickr

11. De volgende ochtend. De weg terug naar Odessa ging per trein. Deze vertrekt 's ochtends om 7:20 vanuit Chişinău. Vroeg op dus! Een enkele reis kost ongeveer €7,50 en de 200 km lange rit duurt 4h42.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

12. Het brandschone nieuwe station.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

13. Ochtendlicht.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

14. Onze trein werd het station binnengesleept. Het zijn maar 4 bakken en je hebt geen gereserveerde plek. Druk was het totaal niet.

Afbeelding
Train Chişinău-Odessa by Timon91, on Flickr

15. Deze diesel kwam ons het station binnenslepen.

Afbeelding
Train Chişinău-Odessa by Timon91, on Flickr

16. Het zelfkastijdingsinterieur van het materieel: houten bankjes! Geen feest om 5 uur op te zitten, maar het is wel te doen.

Afbeelding
Train Chişinău-Odessa interior by Timon91, on Flickr

17. Onderweg. Na Chişinău stopt de trein na een kwartiertje in Rewaka. Daarna is het nog ruim 30 minuten naar Bulboaka, waar de Moldavische grenscontrole plaatsvindt. Dit is alleen een snelle blik in het paspoort, er wordt niet gestempeld. Als ze dat wel zouden doen zou Moldavië Transnistrië erkennen, en dat kan natuurljik niet! Dit is het uitzicht door de smerige ruit tussen Rewaka en Bulboaka.

Afbeelding
Moldova by Timon91, on Flickr

18. Meertje onderweg.

Afbeelding
Small lake in Moldova by Timon91, on Flickr

Niet lang na Bulboaka volgt de Transnistrische controle in Bendery. Omdat Transnistrië, behalve door Rusland, door geen enkel land erkend wordt kun je hier vrij makkelijk in de problemen komen als je er doorheen wilt reizen. Op consultaire hulp hoef je dan niet te rekenen. Gelukkig zijn er volgens mij deals gemaakt met de president over de trein Chişinău-Odessa, want de controle viel 100% mee en we hebben ook geen smeergeld hoeven betalen. Als je met de bus gaat moet je rekenen op gem. 5 en max. 20 euro, afhankelijk van het humeur en geduld van de grensbeambte.

19. Zo ziet Transnistrië er nou uit (niet veel speciaals dus). Het verschil met Moldavië zie je wel meteen: alles is in het Cyrillisch geschreven en nagenoeg alles (kiosk, tankstation, winkels, etc.) heet Sheriff. De zoon van Smirnov, de dictator van Transnistrië, is (waarschijnlijk) de eigenaar van Sheriff. Ook de plaatselijke voetbalclub en het bijbehorende stadion is hier naar vernoemd: FC Sheriff Tiraspol. Het Sheriff-stadion, waar FC Twente een paar jaar terug verloren heeft, ligt niet ver van het spoor af.

Afbeelding
Transnistrian landscape by Timon91, on Flickr

20. Er is geen controle als je Transnistrië verlaat. Uiteraard wel controle bij Kuchurgan, bij de inreis Oekraïne in. Deze controle was vrij streng en je werd op van alles gecontroleerd (drugs, straling etc.). Ook moesten we nog een formuliertje invullen, wat bij de eerdere inreis niet nodig was. Het zal wel :mrgreen: Hier een stiekem plaatje van de Moldavische lok die ons naar Kuchurgan gebracht heeft.

Afbeelding
Moldovan loc in Kuchurgan by Timon91, on Flickr

21. Vanaf Kuchurgan is het nog 1h20 naar Odessa toe, waar je iets na 12 uur 's middags aankomt. In Odessa moesten we eerst "even" de bagage afgeven en daarna konden we de stad in. Hier de rij voor het bagagedepot. Heerlijk 45 minuten wachten in de hitte.

Afbeelding
Odessa train station by Timon91, on Flickr

22. Als afsluiter een plaatje van het station in Odessa.

Afbeelding
Odessa train station by Timon91, on Flickr

Dit was het weer. Hopelijk vonden jullie het niet teveel leeswerk, maar er was vrij veel te vertellen over met name de treinreis. Bedankt voor het kijken!
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Caspar » Do 11 Aug 2011, 14:29

Leuk om te lezen! Juist bij zulke niet alledaagse bestemmingen is het leuk om wat achtergrond info te lezen. Van mij mag je nog wel meer vertellen, en meer fotos plaatsen. Smaakt mijns inziens naar meer :D

Waarom zitten de bussen die zo frequent rijden wel vol, en de trein die goedkoper en net zo snel is niet?
Heeft Moldavië eigenlijk breedspoor?

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Cookie » Do 11 Aug 2011, 15:25

Erg leuke reeks verslagen! Mogen er meer van komen inderdaad :) .

Timon91
Berichten: 462
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Timon91 » Do 11 Aug 2011, 20:30

Thanks! :)

Caspar schreef:Waarom zitten de bussen die zo frequent rijden wel vol, en de trein die goedkoper en net zo snel is niet?
Heeft Moldavië eigenlijk breedspoor?


De bussen die Transnistrië vermijden zitten meestal vrij vol. Van een andere reiziger die met de bus via Tiraspol gekomen was hoorde ik dat die bus lang niet vol zat. Verder gaat de trein maar één keer per dag en is deze niet zo comfortabel. Daarbij is het ongeveer even duur, maar bij de bus moet je bijbetalen (ongeveer 2 euro) voor bagage. In de trein zaten schat ik iets van 70-80 man, maar over 4 rijtuigen verdeeld is dat vrij rustig. 70-80 man in een bus is toch al vrij vol. Al met al is de bus denk ik populairder vanwege de frequentie en de mogelijkheid om Transnistrië te vermijden.

En ja, Moldavië heeft Russisch breedspoor :)
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Michael » Vr 12 Aug 2011, 13:13

Leuke foto´s :D
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Meltrain » Wo 17 Aug 2011, 00:19

Leuk verslag inderdaad.
Maar wat was het nut van het bagage afgeven in Odessa? Was dat verplicht of wilden jullie gewoon je bagage even kwijt?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Timon91
Berichten: 462
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Zomer 2011 deel 4: Odessa-Chişinău en terug

Berichtdoor Timon91 » Wo 17 Aug 2011, 13:32

Thanks!

@Meltrain: we hadden vrij grote tassen die niet echt prettig zijn om de hele dag mee te slepen. Dan liever 45 minuten wachten om die tassen kwijt te kunnen dan er de hele dag mee rondlopen. We hadden ook geen hostel waar we ze kwijt konden aangezien dezelfde avond onze trein naar Kiev alweer ging.
Mijn Flickr account.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast