Treintrip augustus 2011
Geplaatst: vr 12 aug 2011, 15:49
Een korte sfeerimpressie van drie dagen met de trein door Duitsland.
Eerst nog even het reisplan:
Dag 1: De eerste trein van Amsterdam naar Amersfoort, en daar de eerste trein naar Groningen. Daar ben je dan om kwart over 8.
Stoptrein Groningen - Leer
RegionalExpress Leer - Hannover
RegionalExpress Hannover - Sandersleben (trein gaat naar Halle/Saale, maar omdat de overstap hier langer was dan in Halle en de trein +25 hier besloten over te stappen. Dat lukte NET!)
RegionalBahn Sandersleben - Sangershausen
RegionalExpress Sangershausen - Nordhausen
Dag 2:
RegionalExpress Nordhausen - Erfurt
RegionalBahn Erfurt - Eisenach
RegionalBahn Eisenach - Bebra
RegionalExpress Bebra - Fulda
RegionalExpress Fulda - Gelnhausen
RegionalBahn Gelnhausen - Gießen
Dag 3:
RegionalExpress Gießen - Koblenz
RegionalExpress Koblenz - Trier
RegionalExpress Trier - Köln Hbf....
En toen ging de trein kapot in Gerolstein. Poging 2:
RegionalExpress Gerolstein - Köln Hbf
RegionalBahn Köln Hbf - Mönchengladbach
RegionalExpress Mönchengladbach - Venlo
En vanaf daar via Eindhoven verder naar Amsterdam.
Misschien komt er nog een kaartje, misschien ook niet.
Dan de foto's:
Arriva GTW in Leer
Combino in Nordhausen. Dat hier nog stoelen inzitten! In deze tram waren maar 26 zitplaatsen :') En nog niet vol Wat wil je ook in een stadje van 45.000 inwoners waar twee tramlijnen elke tien minuten rijden
Opern Nordhausen
Het centrum van Nordhausen bestaat uit drie componenten: oude gebouwen uit de Middeleeuwen, woonblokken uit de DDR en grote grasvelden waar vroeger woonblokken uit de DDR stonden... Beetje treurige aanblik al met al...
Rathaus Nordhausen
Combino Nordhausen. Nog maar eens een trammetje.
Station Nordhausen Nord. Zover ik weet is het stationsplein in Nordhausen het enige stationsplein in Duitsland waar twee treinstations letterlijk naast elkaar staan. Alleen komt er in station Nordhausen Nord nog maar een stoomtrein per dag aangezien de tram van Nordhausen 1x per uur een heel stuk de smalspoorlijn oprijdt. En dat alles met behulp van een dieselmotortje :D
Opstelterrein HSB Nordhausen. Het stonk er enorm door een gebouw waar men iets aan het stoken was.
Ouwe meuk opgeslagen in Nordhausen. Dit was dan weer van de DB.
Proeftram (kan op diesel rijden). Verborgen achter nog meer ouwe meuk.
Tramremise Nordhausen. Baggerfoto, maar ach.
Overbodige trams. Wat doe je met overbodige trams? Die zet je voor de ingang van de jeugdherberg neer
Restanten van gesloten spoorlijnen. In Sondershausen kwam tot eind 2007 de spoorlijn naar Bretleben. Die lijn is gesloten, maar de bestemmingsborden zijn nog niet aangepast...
RegioShuttles Erfurt Hbf. Daar heb je ze weer...
Gelukkig kon ik in verbouwde Oost-Duitse rijtuigen vervoerd worden naar Eisenach.
Cantus Flirt in Eisenach. Ze hebben driedelige en vierdelige Flirts. Bebra is de thuisbasis van Cantus, bijna alle treinen die daar stoppen zijn van Cantus, en dat zijn er een hoop.
Goederentreintje
Intercity naar Leipzig. Van die trein klopte geen snars, de hele rijtuigvolgorde was overhoop gegooid volgens de omroep.
Onbekende trein bij Bebra. Wat is het en waar komt dit vandaan? Er stond iets met Bayern op?
Goederentreintje in Bebra. Volgens mij een stuk antiek, die locomotief.
HLB GTW in Gelnhausen. Ja, dit is een GTW.
Station Gießen. Een megagroot station Muiderpoort, qua sporenindeling.
BR612, trein Gießen - Koblenz. Mooie lijn, zeker tussen Limburg en Koblenz. Maar de trein kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken :neg:
Trein die van Trier naar Köln had moeten gaan... Maar de geest gaf in Gerolstein.
Comfortabel interieurtje. Deze trein was ook praktisch leeg Ik zat alleen in het voorste treinstel en de rest was ook rustig volgens de conducteur. Wel een aantal lange tussenstoppen trouwens...
Die zou de volgende trein gaan rijden, drie kwartier later en met meer tussenstops.
Dat was het. Beetje bijeengeraapt zooitje, maar je moet wat
Eerst nog even het reisplan:
Dag 1: De eerste trein van Amsterdam naar Amersfoort, en daar de eerste trein naar Groningen. Daar ben je dan om kwart over 8.
Stoptrein Groningen - Leer
RegionalExpress Leer - Hannover
RegionalExpress Hannover - Sandersleben (trein gaat naar Halle/Saale, maar omdat de overstap hier langer was dan in Halle en de trein +25 hier besloten over te stappen. Dat lukte NET!)
RegionalBahn Sandersleben - Sangershausen
RegionalExpress Sangershausen - Nordhausen
Dag 2:
RegionalExpress Nordhausen - Erfurt
RegionalBahn Erfurt - Eisenach
RegionalBahn Eisenach - Bebra
RegionalExpress Bebra - Fulda
RegionalExpress Fulda - Gelnhausen
RegionalBahn Gelnhausen - Gießen
Dag 3:
RegionalExpress Gießen - Koblenz
RegionalExpress Koblenz - Trier
RegionalExpress Trier - Köln Hbf....
En toen ging de trein kapot in Gerolstein. Poging 2:
RegionalExpress Gerolstein - Köln Hbf
RegionalBahn Köln Hbf - Mönchengladbach
RegionalExpress Mönchengladbach - Venlo
En vanaf daar via Eindhoven verder naar Amsterdam.
Misschien komt er nog een kaartje, misschien ook niet.
Dan de foto's:
Arriva GTW in Leer
Combino in Nordhausen. Dat hier nog stoelen inzitten! In deze tram waren maar 26 zitplaatsen :') En nog niet vol Wat wil je ook in een stadje van 45.000 inwoners waar twee tramlijnen elke tien minuten rijden
Opern Nordhausen
Het centrum van Nordhausen bestaat uit drie componenten: oude gebouwen uit de Middeleeuwen, woonblokken uit de DDR en grote grasvelden waar vroeger woonblokken uit de DDR stonden... Beetje treurige aanblik al met al...
Rathaus Nordhausen
Combino Nordhausen. Nog maar eens een trammetje.
Station Nordhausen Nord. Zover ik weet is het stationsplein in Nordhausen het enige stationsplein in Duitsland waar twee treinstations letterlijk naast elkaar staan. Alleen komt er in station Nordhausen Nord nog maar een stoomtrein per dag aangezien de tram van Nordhausen 1x per uur een heel stuk de smalspoorlijn oprijdt. En dat alles met behulp van een dieselmotortje :D
Opstelterrein HSB Nordhausen. Het stonk er enorm door een gebouw waar men iets aan het stoken was.
Ouwe meuk opgeslagen in Nordhausen. Dit was dan weer van de DB.
Proeftram (kan op diesel rijden). Verborgen achter nog meer ouwe meuk.
Tramremise Nordhausen. Baggerfoto, maar ach.
Overbodige trams. Wat doe je met overbodige trams? Die zet je voor de ingang van de jeugdherberg neer
Restanten van gesloten spoorlijnen. In Sondershausen kwam tot eind 2007 de spoorlijn naar Bretleben. Die lijn is gesloten, maar de bestemmingsborden zijn nog niet aangepast...
RegioShuttles Erfurt Hbf. Daar heb je ze weer...
Gelukkig kon ik in verbouwde Oost-Duitse rijtuigen vervoerd worden naar Eisenach.
Cantus Flirt in Eisenach. Ze hebben driedelige en vierdelige Flirts. Bebra is de thuisbasis van Cantus, bijna alle treinen die daar stoppen zijn van Cantus, en dat zijn er een hoop.
Goederentreintje
Intercity naar Leipzig. Van die trein klopte geen snars, de hele rijtuigvolgorde was overhoop gegooid volgens de omroep.
Onbekende trein bij Bebra. Wat is het en waar komt dit vandaan? Er stond iets met Bayern op?
Goederentreintje in Bebra. Volgens mij een stuk antiek, die locomotief.
HLB GTW in Gelnhausen. Ja, dit is een GTW.
Station Gießen. Een megagroot station Muiderpoort, qua sporenindeling.
BR612, trein Gießen - Koblenz. Mooie lijn, zeker tussen Limburg en Koblenz. Maar de trein kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken :neg:
Trein die van Trier naar Köln had moeten gaan... Maar de geest gaf in Gerolstein.
Comfortabel interieurtje. Deze trein was ook praktisch leeg Ik zat alleen in het voorste treinstel en de rest was ook rustig volgens de conducteur. Wel een aantal lange tussenstoppen trouwens...
Die zou de volgende trein gaan rijden, drie kwartier later en met meer tussenstops.
Dat was het. Beetje bijeengeraapt zooitje, maar je moet wat