Meltrain in the USA #4.2: San Francisco, Part 2

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain in the USA #4.2: San Francisco, Part 2

Bericht door Meltrain »

Dit is deel 2 van mijn belevenissen in San Francisco. I hope you enjoy it. ;)
Op dinsdag 2 augustus gingen we San Francisco nog wat beter verkennen. We hadden nog steeds de 3-dagen pas, dus we konden onbeperkt met (vrijwel) al het OV in San Francisco reizen.

Vanaf het hotel namen we weer tramlijn F. Dat gaf me de gelegenheid om even een interieurfoto van een PCC te maken:
Afbeelding

Ditmaal gingen we echter niet naar Fisherman’s Wharf, maar stapten we al bij Powell Street uit. Wat we daar gingen doen? Met de kabeltram mee natuurlijk. :P
Omdat we de dag ervoor al de Powell & Mason lijn gedaan hadden, wilden we nu met de Powell & Hyde lijn mee. Echter, het beginpunt was hier nog veel drukker dan waar we de dag ervoor op de kabeltram stonden te wachten en we hadden echt geen zin om een uur in de rij te staan. Tja, wat nu?
Gelukkig kreeg mijn moeder een slim idee: als we één halte verder zouden gaan, zouden we een stuk minder lang hoeven te wachten. De kabeltrams vertrekken immers toch nooit helemaal vol, dus we zouden er nog bij kunnen.
We liepen daarom maar een klein stukje verder om bij de eerstvolgende halte te wachten. We waren lang niet de enigen met dat idee, maar het was er een flink stuk minder druk dan bij het beginpunt. We wisten wel dat de kans op een zitplaats voorin nu echt 0 was, maar we hoopten dat we nog wel ergens konden zitten. Bij elke tram die er stopte, konden ongeveer 6 reizigers mee (er moest immers nog ruimte overblijven voor alle volgende haltes), dus we moesten nog steeds 20 minuten wachten, ook omdat we persé met de Powell & Hyde lijn mee wilden.
Nu ja, tijdens het wachten, kun je in elk geval wel foto’s maken:
Afbeelding

Afbeelding

Toen we eindelijk mee mochten met de goede lijn, waren er zelfs nog voor ons alle vier nog zitplekken. :D Hoe verder we kwamen, hoe drukker het werd.
Onderweg maakte ik vanuit de kabeltram nog een foto van het uitzicht (achteruit gezien):
Afbeelding

We stapten uit bij de kruising met Lombard Street, omdat dit een erg kronkelige straat is.
Het uitzicht ter plekke:
Afbeelding

Hier is de weg verder richting het water best wel steil, waar ik dankbaar gebruik van maakte om de tram die wij net hadden, op de foto te zetten ;) :
Afbeelding

De volgende tram kwam er ook vrij snel al weer aan:
Afbeelding

Terwijl ik daarna de tram in de andere richting op de foto zette…:
Afbeelding

Afbeelding

…kon mijn zusje de twee trams naast elkaar fotograferen:
Afbeelding

Na de nodige foto’s liepen we zelf maar over de Lombard Street, om zelf te ervaren hoe kronkelig die weg is. Van beneden kun je pas echt zien hoe kronkelig die weg is:
Afbeelding
Deze straat kwam ook voor in Bassie & Adriaan en de Reis vol Verrassingen. De drie boeven rijden door deze straat, waarbij B100 in de auto heen en weer geslingerd wordt. :P

Via een paar straten liepen we vervolgens naar de Beach Street, alwaar het beginpunt van lijn F is. Toen we daar aankwamen, reed er net een PCC weg:
Afbeelding

Dat was niet zo erg, want we gingen daar in de buurt nog even wat rondkijken. Toen we daarna de tram namen, was dat een Peter Witt tram en die had ik nog niet op de foto :D :
Afbeelding

Met deze tram gingen we vervolgens mee.
Twee interieurfoto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Omdat we helemaal voorin zaten, kon ik door de voorruit foto’s maken. Eerst een andere Peter Witt tram (dat lusje was een kabel in de tram):
Afbeelding

Vervolgens een tram uit Melbourne:
Afbeelding

Bij de halte waar de tram van de Embarcadero naar Market Street gaat, stapten we uit, om daar bij het San Francisco Railway Museum te gaan kijken. Een poster hiervan is te zien op de onderste interieurfoto van de Peter Witt tram, maar i.t.t. wat op de poster staat, is het museum wel op dinsdag open.
Het museum zelf was erg klein en er was eigenlijk niet heel veel te zien.
Voor het museum kon je wel leuk trams op de foto zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook kon het Ferry Building daar op de foto gezet worden:
Afbeelding

Hierna liepen we weer naar de Embarcadero, om deze in zuidelijke richting een stukje af te lopen.
De Oakland Bay Bridge kun je bijna niet missen:
Afbeelding

Na een paar honderd meter komen de sneltramlijnen N en T bovengronds. Gelijk hierna is station Folsom Street, wat me wel een leuke plek leek voor wat foto’s.
Een sneltram komt net uit de tunnel:
Afbeelding

Een sneltram naast het station met de Oakland Bay Bridge erbij:
Afbeelding

De ene tram komt en de ander gaat (en die vrouw is inderdaad dezelfde als twee foto’s terug :P ):
Afbeelding

Nogmaals de Oakland Bay Bridge:
Afbeelding

Hierna liepen we terug in noordelijke richting langs de andere kant van de weg. Een stukje verder kun je Pier 14 best een stuk aflopen in de baai. Daarvandaan heb je een mooi uitzicht op de stad:
Afbeelding

Ook de Oakland Bay Bridge is hiervandaan goed te fotograferen:
Afbeelding

Eenmaal terug ‘op de kant’ liepen we naar het begin van Market Street en gingen we even wat eten.
Onderweg kwam ik die tram uit Melbourne weer tegen, met op de achtergrond het Ferry Building:
Afbeelding

Na het eten gingen we het sneltramstation Embarcadero in. Dit station vind ik best wel mooi eigenlijk:
Afbeelding

Hiervandaan gingen we met een sneltram naar Civic Center (maar liefst 3 haltes verder, al meer dan de dag ervoor :P ). Op Civic Center maakte ik nog een keer een foto van de twee etages boven elkaar (die witte streep beneden is een net wegrijdende BART):
Afbeelding

Er was blijkbaar ook ergens een verstoring geweest, want ineens stonden er twee sneltrams van lijn J vlak achter elkaar aan het perron:
Afbeelding

We liepen snel even naar de kamer om daar wat souvenirs neer te zetten. Daarna gingen we weer snel naar tramlijn F en gingen daarmee naar de California Street, om met de gelijknamige kabeltram mee te gaan.
California Street, gezien vanaf het begin van de kabeltram:
Afbeelding

Deze lijn loopt over zijn volledige lengte over California Street en is daardoor een stuk minder toeristisch dan de andere twee lijnen, dus kun je vrijwel altijd met de eerstvolgende tram mee. Ook wordt deze lijn met tweerichtingtrams gereden, zodat er een grotere kans is dat je op de ‘buitenbankjes’ zit. Wij hadden geluk en zaten zelfs helemaal vooraan.
Op ongeveer 60% van de lijn stapten we uit, omdat het al een beetje donkerder begon te worden en we ook niet al te laat terug wilden zijn.
De tram reed natuurlijk dus wel verder:
Afbeelding

Hiervandaan liepen we een stukje terug in de richting waar we vandaan kwamen en bezochten we gelijk even een kerk aan die straat.
Na het kerkbezoek liepen we nog iets verder tot de eerstvolgende zijstraat, met als bedoeling om daar weer een kabeltram ‘naar beneden’ te nemen.
Voordat die kwam, kon ik eerst een tram op één van de twee Powell lijnen vastleggen, terwijl die California Street kruist:
Afbeelding

Niet veel later kwam de tram eraan, met rechts de kerk die we bezocht hadden:
Afbeelding

Tijdens de rit naar beneden hing ik gedeeltelijk nog half buiten de tram en ik kan zeggen dat dat echt een heel aparte kick geeft. :D
Eenmaal terug bij het begin van California Street, namen we tramlijn F terug naar ons hotel, waar we eerst bij de fastfoodketen ernaast nog gingen eten en daarna naar bed gingen.

De volgende ochtend moesten we redelijk vroeg op, omdat we helaas San Francisco weer gingen verlaten e zelfs per vliegtuig. Daarom moesten we met de BART naar San Francisco Int’l Airport. Ik had al opgezocht dat als we de BART van 9:44 zouden nemen we ruim op tijd waren, maar helaas lukte het niet om die te halen, dus namen we de BART van 9:59 maar. Ook nog op tijd hoor. ;)
Op het airport aangekomen, moesten we naar Terminal 1, dus moesten we weer met de AirTrain. Voordat die kwam, konden er nog wat foto’s gemaakt worden:
Afbeelding

Afbeelding

En vanaf San Francisco vlogen we met Delta Airlines via Salt Lake City naar Orlando, waar we ’s avonds laat aankwamen, al was het voor ons gevoel nog iets vroeger, wegens de drie uur tijdsverschil. ;)

Dit was dan het tweede en laatste deel van mijn belevenissen in San Francisco. [zangmodus]Maar het avontuur gaat verder, dus er komt nog heel veel meer (Oke, nog één verslag. :P). Maar niet meer vandaag maar de volgende keer.[/zangmodus]
Ik bedank jullie voor het lezen en hoop dat jullie het de moeite waard vonden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meltrain in the USA #4.2: San Francisco, Part 2

Bericht door Suus »

Afbeelding
:pos: :pos: :pos: :pos: :pos:

Toen ik eenmaal bij deze foto was kon ik amper meer verder scrollen, zo mooi is deze 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Meltrain in the USA #4.2: San Francisco, Part 2

Bericht door tsov »

Afbeelding
Deze mag er ook best wezen! :pos:
Schitterende foto's, Meltrain! Volgens mij was het ook een mooie reis :D
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain in the USA #4.2: San Francisco, Part 2

Bericht door Meltrain »

Bedankt allebei. :D
Ik had het nog niet verteld, maar in San Francisco kan het later in de middag goed gaan misten. :P De temperatuur in de zomer is daar trouwens ideaal: het is 20 à 25 graden (Celsius) en er staat een koele bries, zodat het wel lekker warm is, maar niet enorm heet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten