Rondje Emsland/Ostfriesland op een zomerse oktoberdag
Geplaatst: di 04 okt 2011, 22:06
Hierbij nog wat fotootjes van mijn tripje naar Niedersachsen van afgelopen zaterdag.
De dag begint met de t141 naar Bad Bentheim.
In Bad Bentheim wordt de Nederlandse loc vervangen door een Duitse BR101. Tijdens de 40 minuten overstaptijd, kan ik er mooi een fotootje van maken, een bakkie koffie halen en een "Niedersachsen Ticket" uit de automaat halen.
De GTW van de Westfalenbahn, met eindbestemming Bielefeld, staat al geruime tijd klaar voor vertrek.
Na een kwartiertje wordt Rheine bereikt.
Hier heb ik een kwartiertje de tijd voor de overstap richting Emden. Nog even tijd voor een fotootje van de RegionalExpress naar Braunschweig.
Met ongeveer 10 minuten vertraging vertrekken we vervolgens richting Emden over de zgn. "Emslandstrecke". Een mooi traject door het "Emsland" via Meppen en Leer. Het landschap lijkt eerst een beetje op dat van Drenthe en later op dat van Groningen. Wel logisch, het traject loopt maar op enkele kilometers van de Nederlandse grens.
Windmolenpark bij Papenburg (Ems).
"Gronings" landschap bij Leer (Ostfriesland).
Aankomst in Emden Hbf, waar ik overstap op de (eveneens) vertraagde RE naar Norddeich Mole.
Het traject van Emden naar Norddeich is enkelsporig, en geeft dus problemen met een vertraagde trein. Halverwege moet er nog eens zo'n tien minuten gewacht worden op een tegentrein. Voor de beveiliging op dit traject wordt trouwens nog dit spul gebruikt :
De trein doet uiteindelijk een uur over het traject van ruim 30 kilometer; met bijna een half uur vertraging komen we aan in Norddeich Mole. Al met al schiet het dus niet erg op.
Het plaatsje Norddeich ligt aan de Waddenzeekust en is de veerhaven voor de boten naar de eilanden Juist en Norderney. Er zijn twee stations, Norddeich en Norddeich Mole. Deze laatste ligt direct bij de veerhaven, maar de tussenafstand tussen de perrons van beide stations is exact 125 meter. Het is dat er een overweg tussenligt, anders hadden ze beter de tegeltjes gewoon kunnen doorleggen .
Maar goed, uiteindelijk dus plaatjes vanuit Norddeich:
De haven met de veerboot naar Juist.
Uitzicht over de Waddenzee in de richting van Norderney, dat je "in het echt" net kon zien liggen, maar op de foto niet.
Het stationnetje Norddeich Mole...
... waar de RegionalExpress weer klaar staat voor de terugrit.
Vervolgens duurt het weer een uurtje voordat Leer bereikt wordt. Leer is de laatste serieuze tussenstop van vandaag...
...waar ik nog mooi een half uurtje de tijd heb om een ijsje te kopen.
Voor het station staan nog wat oude beveiligingsattributen uitgestald.
Met als laatste plaatje het Arriva-boemeltje naar Groningen. In de stationshal staan trouwens een kaart- cq. oplaadautomaat en in-/uitcheckpaal voor de OV-chipkaart. Blijkbaar is het dus mogelijk (of binnenkort) om op saldo naar Leer te reizen.
Dat waren ze weer voor vandaag. Veel kijkplezier!
De dag begint met de t141 naar Bad Bentheim.
In Bad Bentheim wordt de Nederlandse loc vervangen door een Duitse BR101. Tijdens de 40 minuten overstaptijd, kan ik er mooi een fotootje van maken, een bakkie koffie halen en een "Niedersachsen Ticket" uit de automaat halen.
De GTW van de Westfalenbahn, met eindbestemming Bielefeld, staat al geruime tijd klaar voor vertrek.
Na een kwartiertje wordt Rheine bereikt.
Hier heb ik een kwartiertje de tijd voor de overstap richting Emden. Nog even tijd voor een fotootje van de RegionalExpress naar Braunschweig.
Met ongeveer 10 minuten vertraging vertrekken we vervolgens richting Emden over de zgn. "Emslandstrecke". Een mooi traject door het "Emsland" via Meppen en Leer. Het landschap lijkt eerst een beetje op dat van Drenthe en later op dat van Groningen. Wel logisch, het traject loopt maar op enkele kilometers van de Nederlandse grens.
Windmolenpark bij Papenburg (Ems).
"Gronings" landschap bij Leer (Ostfriesland).
Aankomst in Emden Hbf, waar ik overstap op de (eveneens) vertraagde RE naar Norddeich Mole.
Het traject van Emden naar Norddeich is enkelsporig, en geeft dus problemen met een vertraagde trein. Halverwege moet er nog eens zo'n tien minuten gewacht worden op een tegentrein. Voor de beveiliging op dit traject wordt trouwens nog dit spul gebruikt :
De trein doet uiteindelijk een uur over het traject van ruim 30 kilometer; met bijna een half uur vertraging komen we aan in Norddeich Mole. Al met al schiet het dus niet erg op.
Het plaatsje Norddeich ligt aan de Waddenzeekust en is de veerhaven voor de boten naar de eilanden Juist en Norderney. Er zijn twee stations, Norddeich en Norddeich Mole. Deze laatste ligt direct bij de veerhaven, maar de tussenafstand tussen de perrons van beide stations is exact 125 meter. Het is dat er een overweg tussenligt, anders hadden ze beter de tegeltjes gewoon kunnen doorleggen .
Maar goed, uiteindelijk dus plaatjes vanuit Norddeich:
De haven met de veerboot naar Juist.
Uitzicht over de Waddenzee in de richting van Norderney, dat je "in het echt" net kon zien liggen, maar op de foto niet.
Het stationnetje Norddeich Mole...
... waar de RegionalExpress weer klaar staat voor de terugrit.
Vervolgens duurt het weer een uurtje voordat Leer bereikt wordt. Leer is de laatste serieuze tussenstop van vandaag...
...waar ik nog mooi een half uurtje de tijd heb om een ijsje te kopen.
Voor het station staan nog wat oude beveiligingsattributen uitgestald.
Met als laatste plaatje het Arriva-boemeltje naar Groningen. In de stationshal staan trouwens een kaart- cq. oplaadautomaat en in-/uitcheckpaal voor de OV-chipkaart. Blijkbaar is het dus mogelijk (of binnenkort) om op saldo naar Leer te reizen.
Dat waren ze weer voor vandaag. Veel kijkplezier!