Sanering emplacement Nuth

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor Dubbele P » Vr 28 Okt 2011, 21:29

Eigenlijk ben ik al een paar jaar niet meer bezig met de infrastructuur van het spoor, nadat ik me volledig op de beveiliging ben gaan richten. Toen ik onlangs zag dat men bezig is om het emplacement van Nuth te saneren, kon ik het toch niet laten om vandaag even langs te gaan en een paar plaatjes te schieten. Misschien dat er wat animo voor is, vandaar dat ik ze hier laat zien. Overigens ook voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer iets van me laat horen op dit forum... :wink:

Het emplacement van Nuth kent een rijke historie en stamt in de basis nog uit de tijd van de steenkoolmijnen. In de zeventiger jaren heeft men het lichtelijk aangepast voor de bietenverlading, die tot midden negentiger jaren plaats heeft gevonden. Nadien werden de sporen niet of nauwelijks nog gebruikt. Wel werden er eind 2008 nog een reeks ICK-rijtuigen gestald, hetgeen niet bepaald een succes was.
De huidige saneringsdrift van spoorbeheerder ProRail leidt ertoe dat elk wissel dat niet direct noodzakelijk is, opgebroken wordt. Zo gaan er hier in Limburg de komende tijd heel wat wissels en sporen verdwijnen. Haelen is al weg, in Weert heeft men de nodige sporen opgebroken, Nuth is nu aan de beurt, in Maastricht gaan er sporen verdwijnen, alle wissels in Susteren gaan eruit en volgend jaar wordt ook Roermond stevig teruggebouwd.

Voor Nuth geldt dat dit momenteel nog het enige station aan de lijn Sittard-Heerlen was en deze status nu gaat verliezen. Nuth wordt dan ook een halte aan de vrije baan en krijgt enkel nog P-seinen. Tussen Sittard en Heerlen (en v.v.) kan er dus niets meer bijgestuurd worden in geval van storing of calamiteit. Ook het gedeeltelijk laten rijden van treinen bij werkzaamheden door kop te maken in Nuth, behoort hiermee tot het verleden.
Men is nu bezig met het opbreken van de sporen en bovenleidingportalen, voor zover mogelijk zonder het treinverkeer hierbij te hinderen. Het eerste weekend van november wordt Sittard-Heerlen buiten dienst genomen en dan zullen de wissels uit de hoofdbaan en de overige bovenleidingportalen verdwijnen.

Afbeelding
Emplacement Nuth, reeds gedeeltelijk gesaneerd.

Afbeelding
Op de plaats waar vroeger de bietenverladingsinstallatie stond, heeft de bouwfirma nu een tijdelijk werkterrein met opslagruimte ingericht.

Afbeelding
Naast de twee hoofdsporen liggen momenteel nog vier andere sporen, welke voorzien waren van bovenleiding. Alle overige sporen zijn reeds opgebroken. Ook het derde spoor, enkele jaren terug nog vernieuwd, zal verdwijnen. Als je goed kijkt, zie je dat de overige sporen al doorgebrand zijn tot handelbare secties.

Afbeelding
Bovenleidingportaal, waarbij duidelijk te zien is dat men de bovenleiding boven de op te breken sporen al verwijderd heeft.

Afbeelding
Over het hele emplacement zie je nog zulke afgezaagde portaalvoeten staan. Alleen de portalen waaraan de bovenleiding van spoor 2 (hoofdspoor) zit, staan nog.

Afbeelding
Detail afgekoppelde spaninrichting.

Afbeelding
Opgebroken spoor om plaats te maken voor een portaalvoet.

Afbeelding
Nieuwe P-seinen liggen al klaar. Men is momenteel nog bezig met het aanpassen en verplaatsen van leidingwerk en relaiskasten.

Afbeelding
Deze fraaie en redelijk complexe wisselstraat zal spoedig tot het verleden behoren. De tijd dat een 1200-loc met een hele sleep bietenwagentjes vanuit Roosendaal zich hierover een weg naar de nevensporen zocht, is voorbij...

Afbeelding
Uithaalspoor aan de Sittardse zijde.

Afbeelding
De huidige inrijseinen lijken behouden te blijven, maar zullen 'gedegradeerd' worden tot een onbedienbaar P-sein. De P-bordjes heeft men reeds gemonteerd, maar zijn nog afgedekt. De seinen zijn immers nog een weekje bedienbaar vanuit Maastricht.

Afbeelding
Op het terrein van de voormalige bietenverlading is het nog éénmaal een drukte van jewelste.
In het midden een oplegger die de reeds gescheiden spoorstaven ophaalt. Rechts een bovenleidingwagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Opgebroken bovenleidingportalen en emplacementsverlichting.

Afbeelding
Interessant om te zien was hoe men de opgebroken spoorsecties verwerkte. Deze worden door een kraan achter elkaar uitgelegd, waarna enkele lui de schroeven handmatig uit de biels draaien. Vervolgens komt de kraan weer terug om het spul te scheiden en op de juiste hoop te leggen. Aan het kenteken van de auto te zien, had men voor deze handarbeid Poolse werknemers bereid gevonden.

Nog wat bewegend beeld van deze werkzaamheden: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6GLlySFJDUI[/youtube]

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor Etienne » Vr 28 Okt 2011, 22:01

Leuk om te zien hoe dit eens gebeurt. :P


Btw: Wanneer komt je site weer online
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor Caspar » Za 29 Okt 2011, 09:34

Leuk om te zien inderdaad, en ook jammer om te zien dat het allemaal aan het verdwijnen is. :cry:

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor Daan » Ma 31 Okt 2011, 09:30

Mooi verslagje. Wel doodzonde, die sloopdrift van ProRail... :(

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor Dubbele P » Vr 04 Nov 2011, 20:16

Vandaag ben ik weer eens even gaan kijken naar de vorderingen van de opbraak in Nuth en heb hierbij weer hetzelfde rondje rondom het station gemaakt. Vergelijk de nieuwe foto's dan ook met die van vorige week om goed het verschil te zien.

Afbeelding
Blik vanuit het perron. Op één doorgaand spoor (4) en een kopspoor na is alles weg. Ook het enkele jaren geleden vernieuwde derde spoor is opgebroken. Op enkele verdwenen sporen staan nu zware graafmachines.

Afbeelding
Het begint al aardig kaal te worden...

Afbeelding
Nuth wordt een halte aan de vrije baan, dus zonder wissels en bediende seinen. Het relaishuisje aan de straatkant gaat hierdoor ook buiten bedrijf. Men was daar toevallig bezig met de voorbereidingen hiervoor, dus ook even een plaatje van de relaiswand.

Afbeelding
De fraaie wisselstraat is zo fraai al niet meer... Dit weekend verdwijnen alle wissels uit de hoofdbaan. Vergelijk deze foto maar eens met die van vorige week!

Afbeelding
Inmiddels had men ook het grootste gedeelte van de bovenleidingportaalvoeten verwijderd en opgesteld op het verladingsterrein, wachtend op afvoer.

Afbeelding
Nieuwe betonnen biels, nodig voor het dit weekend te leggen spoor op de plek van de opgebroken wissels.

Afbeelding
Deze graafmachine vloog met volle vaart over het opgebroken emplacement om de nieuwe biels naar de Heerlense zijde te brengen.

Afbeelding
Nieuwe ballast is ook reeds in voldoende mate aanwezig.

Afbeelding
Tot slot nog een plaatje van de Heerlense zijde van het emplacement. Ook daar is al vrijwel alles gesaneerd, op een wissel in de hoofdbaan en de overloopwissels daarachter na.

Een dezer weken ga ik nog één keer een kijkje nemen in Nuth als halte aan de vrije baan. Foto's volgen dan wel.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor STF » Vr 04 Nov 2011, 20:28

Jeetje wat zijn die betonvoeten van de bovenleidingsportalen onzettend groot (en zwaar)... :shock:

Wat zou er eigenlijk met dat vrijgekomen stukje grond gaan gebeuren?

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor Dubbele P » Za 05 Nov 2011, 17:06

Die portalen moeten natuurlijk ook niet bij het eerste het beste windvlaagje omvallen, dus een stevige verankering is ook wel noodzakelijk.

Geen idee wat er met die vrijgekomen grond gaat gebeuren. Ik vermoed dat berkenboompjes er wel raad mee weten... Krijg je net zoiets als in Susteren GE.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor webguy » Za 05 Nov 2011, 17:33

Het is vast grond van NS Poort. Zal in de toekomst wel worden doorverkocht aan projectontwikkelaars etc.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Sanering emplacement Nuth

Berichtdoor fogeltje » Za 05 Nov 2011, 17:48

Leuk fotoverslag :) :pos:
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten