Sanering emplacement Nuth
Geplaatst: vr 28 okt 2011, 21:29
Eigenlijk ben ik al een paar jaar niet meer bezig met de infrastructuur van het spoor, nadat ik me volledig op de beveiliging ben gaan richten. Toen ik onlangs zag dat men bezig is om het emplacement van Nuth te saneren, kon ik het toch niet laten om vandaag even langs te gaan en een paar plaatjes te schieten. Misschien dat er wat animo voor is, vandaar dat ik ze hier laat zien. Overigens ook voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer iets van me laat horen op dit forum...
Het emplacement van Nuth kent een rijke historie en stamt in de basis nog uit de tijd van de steenkoolmijnen. In de zeventiger jaren heeft men het lichtelijk aangepast voor de bietenverlading, die tot midden negentiger jaren plaats heeft gevonden. Nadien werden de sporen niet of nauwelijks nog gebruikt. Wel werden er eind 2008 nog een reeks ICK-rijtuigen gestald, hetgeen niet bepaald een succes was.
De huidige saneringsdrift van spoorbeheerder ProRail leidt ertoe dat elk wissel dat niet direct noodzakelijk is, opgebroken wordt. Zo gaan er hier in Limburg de komende tijd heel wat wissels en sporen verdwijnen. Haelen is al weg, in Weert heeft men de nodige sporen opgebroken, Nuth is nu aan de beurt, in Maastricht gaan er sporen verdwijnen, alle wissels in Susteren gaan eruit en volgend jaar wordt ook Roermond stevig teruggebouwd.
Voor Nuth geldt dat dit momenteel nog het enige station aan de lijn Sittard-Heerlen was en deze status nu gaat verliezen. Nuth wordt dan ook een halte aan de vrije baan en krijgt enkel nog P-seinen. Tussen Sittard en Heerlen (en v.v.) kan er dus niets meer bijgestuurd worden in geval van storing of calamiteit. Ook het gedeeltelijk laten rijden van treinen bij werkzaamheden door kop te maken in Nuth, behoort hiermee tot het verleden.
Men is nu bezig met het opbreken van de sporen en bovenleidingportalen, voor zover mogelijk zonder het treinverkeer hierbij te hinderen. Het eerste weekend van november wordt Sittard-Heerlen buiten dienst genomen en dan zullen de wissels uit de hoofdbaan en de overige bovenleidingportalen verdwijnen.
Emplacement Nuth, reeds gedeeltelijk gesaneerd.
Op de plaats waar vroeger de bietenverladingsinstallatie stond, heeft de bouwfirma nu een tijdelijk werkterrein met opslagruimte ingericht.
Naast de twee hoofdsporen liggen momenteel nog vier andere sporen, welke voorzien waren van bovenleiding. Alle overige sporen zijn reeds opgebroken. Ook het derde spoor, enkele jaren terug nog vernieuwd, zal verdwijnen. Als je goed kijkt, zie je dat de overige sporen al doorgebrand zijn tot handelbare secties.
Bovenleidingportaal, waarbij duidelijk te zien is dat men de bovenleiding boven de op te breken sporen al verwijderd heeft.
Over het hele emplacement zie je nog zulke afgezaagde portaalvoeten staan. Alleen de portalen waaraan de bovenleiding van spoor 2 (hoofdspoor) zit, staan nog.
Detail afgekoppelde spaninrichting.
Opgebroken spoor om plaats te maken voor een portaalvoet.
Nieuwe P-seinen liggen al klaar. Men is momenteel nog bezig met het aanpassen en verplaatsen van leidingwerk en relaiskasten.
Deze fraaie en redelijk complexe wisselstraat zal spoedig tot het verleden behoren. De tijd dat een 1200-loc met een hele sleep bietenwagentjes vanuit Roosendaal zich hierover een weg naar de nevensporen zocht, is voorbij...
Uithaalspoor aan de Sittardse zijde.
De huidige inrijseinen lijken behouden te blijven, maar zullen 'gedegradeerd' worden tot een onbedienbaar P-sein. De P-bordjes heeft men reeds gemonteerd, maar zijn nog afgedekt. De seinen zijn immers nog een weekje bedienbaar vanuit Maastricht.
Op het terrein van de voormalige bietenverlading is het nog éénmaal een drukte van jewelste.
In het midden een oplegger die de reeds gescheiden spoorstaven ophaalt. Rechts een bovenleidingwagen.
Opgebroken bovenleidingportalen en emplacementsverlichting.
Interessant om te zien was hoe men de opgebroken spoorsecties verwerkte. Deze worden door een kraan achter elkaar uitgelegd, waarna enkele lui de schroeven handmatig uit de biels draaien. Vervolgens komt de kraan weer terug om het spul te scheiden en op de juiste hoop te leggen. Aan het kenteken van de auto te zien, had men voor deze handarbeid Poolse werknemers bereid gevonden.
Nog wat bewegend beeld van deze werkzaamheden: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6GLlySFJDUI[/youtube]
Het emplacement van Nuth kent een rijke historie en stamt in de basis nog uit de tijd van de steenkoolmijnen. In de zeventiger jaren heeft men het lichtelijk aangepast voor de bietenverlading, die tot midden negentiger jaren plaats heeft gevonden. Nadien werden de sporen niet of nauwelijks nog gebruikt. Wel werden er eind 2008 nog een reeks ICK-rijtuigen gestald, hetgeen niet bepaald een succes was.
De huidige saneringsdrift van spoorbeheerder ProRail leidt ertoe dat elk wissel dat niet direct noodzakelijk is, opgebroken wordt. Zo gaan er hier in Limburg de komende tijd heel wat wissels en sporen verdwijnen. Haelen is al weg, in Weert heeft men de nodige sporen opgebroken, Nuth is nu aan de beurt, in Maastricht gaan er sporen verdwijnen, alle wissels in Susteren gaan eruit en volgend jaar wordt ook Roermond stevig teruggebouwd.
Voor Nuth geldt dat dit momenteel nog het enige station aan de lijn Sittard-Heerlen was en deze status nu gaat verliezen. Nuth wordt dan ook een halte aan de vrije baan en krijgt enkel nog P-seinen. Tussen Sittard en Heerlen (en v.v.) kan er dus niets meer bijgestuurd worden in geval van storing of calamiteit. Ook het gedeeltelijk laten rijden van treinen bij werkzaamheden door kop te maken in Nuth, behoort hiermee tot het verleden.
Men is nu bezig met het opbreken van de sporen en bovenleidingportalen, voor zover mogelijk zonder het treinverkeer hierbij te hinderen. Het eerste weekend van november wordt Sittard-Heerlen buiten dienst genomen en dan zullen de wissels uit de hoofdbaan en de overige bovenleidingportalen verdwijnen.
Emplacement Nuth, reeds gedeeltelijk gesaneerd.
Op de plaats waar vroeger de bietenverladingsinstallatie stond, heeft de bouwfirma nu een tijdelijk werkterrein met opslagruimte ingericht.
Naast de twee hoofdsporen liggen momenteel nog vier andere sporen, welke voorzien waren van bovenleiding. Alle overige sporen zijn reeds opgebroken. Ook het derde spoor, enkele jaren terug nog vernieuwd, zal verdwijnen. Als je goed kijkt, zie je dat de overige sporen al doorgebrand zijn tot handelbare secties.
Bovenleidingportaal, waarbij duidelijk te zien is dat men de bovenleiding boven de op te breken sporen al verwijderd heeft.
Over het hele emplacement zie je nog zulke afgezaagde portaalvoeten staan. Alleen de portalen waaraan de bovenleiding van spoor 2 (hoofdspoor) zit, staan nog.
Detail afgekoppelde spaninrichting.
Opgebroken spoor om plaats te maken voor een portaalvoet.
Nieuwe P-seinen liggen al klaar. Men is momenteel nog bezig met het aanpassen en verplaatsen van leidingwerk en relaiskasten.
Deze fraaie en redelijk complexe wisselstraat zal spoedig tot het verleden behoren. De tijd dat een 1200-loc met een hele sleep bietenwagentjes vanuit Roosendaal zich hierover een weg naar de nevensporen zocht, is voorbij...
Uithaalspoor aan de Sittardse zijde.
De huidige inrijseinen lijken behouden te blijven, maar zullen 'gedegradeerd' worden tot een onbedienbaar P-sein. De P-bordjes heeft men reeds gemonteerd, maar zijn nog afgedekt. De seinen zijn immers nog een weekje bedienbaar vanuit Maastricht.
Op het terrein van de voormalige bietenverlading is het nog éénmaal een drukte van jewelste.
In het midden een oplegger die de reeds gescheiden spoorstaven ophaalt. Rechts een bovenleidingwagen.
Opgebroken bovenleidingportalen en emplacementsverlichting.
Interessant om te zien was hoe men de opgebroken spoorsecties verwerkte. Deze worden door een kraan achter elkaar uitgelegd, waarna enkele lui de schroeven handmatig uit de biels draaien. Vervolgens komt de kraan weer terug om het spul te scheiden en op de juiste hoop te leggen. Aan het kenteken van de auto te zien, had men voor deze handarbeid Poolse werknemers bereid gevonden.
Nog wat bewegend beeld van deze werkzaamheden: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6GLlySFJDUI[/youtube]