Pagina 1 van 1

Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: di 01 nov 2011, 22:27
door Ronald
Het afgelopen weekend ben ik afgereisd naar het uiterste zuiden van het land voor een tweedaags treintourtje. De regio Zuid-Limburg en het aangrenzende buitenland staan altijd weer garant voor een afwisselend (spoor)landschap.

Veel plezier met de fotootjes!
==========================
De rit naar Heerlen geloven we wel, waar ik even na half elf aankom.

Afbeelding

In Heerlen heb ik genoeg tijd om een "Euregio-ticket" uit de automaat te halen, goed voor een dagje onbeperkt reizen in het grensgebied van Limburg, Noordoost-België en een gedeelte van Duitsland. Mijn volgende trein is een Talent van DB Regio met eindbestemming Stolberg Altstadt:

Afbeelding

Via de grensovergang bij Herzogenrath komen we aan in Aachen Hbf, waar ik een half uurtje overstaptijd heb voor de trein richting België. Mooi de gelegenheid om het station even te bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

De voorkant van Aachen Hbf.

Afbeelding

Mooi op tijd komt de trein met eindbestemming Liège-Guillemins aangesjeesd. Deze trein wordt gereden door de oudste treinstellen die er nog in België rondrijden, de zgn. "klassiekjes".

Afbeelding

De "IR q", zoals de trein aangeduid wordt, rijdt iedere twee uur tussen Aachen en Luik met tussenstops in Herkenrath, Welkenraedt, Verviers-Central, Pepinster en Angleur. De rit begint met een klim door de buitenwijken van Aachen richting de Belgische grens. Na een kwartiertje wordt het station van Welkenraedt bereikt, waar voor mij de rit met dit treintje eindigt.

De trein na aankomst in Welkenraedt.

Afbeelding

In Welkenraedt stap ik over op de L-trein (stoptrein) naar Verviers-Central en (uiteindelijk) Spa. Deze trein wordt gereden door een treinstel type MS80, ook wel "Break" genoemd. Ze hebben wel wat weg van onze SGMm-sprinters.

Afbeelding

Het onderstaande plaatje toont het Belgische spoor ten voeten uit: een klassiekje langs een roodgekleurd gravelperron :P

Afbeelding

Het ritje naar Verviers duurt een klein half uurtje, de trein rijdt na een tussenstop van een half uur verder naar Spa-Géronstère. In dat halfuurtje kan ik het station nog even gaan bekijken.

De trein naar Spa-Géronstère tijdens zijn pauze.

Afbeelding

Ook komt zojuist de IC van Eupen naar Oostende binnengereden:

Afbeelding

Busje van de TEC naar Malmédy op het busstation voor het station:

Afbeelding

Het stationsgebouw van Verviers-Central is in de dwarsrichting boven de sporen is gebouwd. Het spoor loopt er met een tunnel onderdoor.

Afbeelding

Het wordt inmiddels tijd voor het ritje naar Spa. Onderweg is mooi het heuvellandschap met de in herfsttinten getooide bossen te aanschouwen.

Afbeelding

De rit naar Spa duurt een half uurtje over een enkelsporig lijntje. Het eindpunt is Spa-Géronstère, een niet al te spannend stationnetje.

Afbeelding

Vanaf het station is het een paar minuten lopen naar het centrum.

Afbeelding

Pleintje in het centrum van Spa.

Afbeelding

Let ook op de niet erg consistente bewegwijzering rechts op de straathoek.

Afbeelding

De terugrit gaat weer via hetzelfde spoorlijntje terug tot Pepinster, het station waar de lijn naar Spa aftakt van de hoofdlijn Verviers-Luik.

Afbeelding

Het perron in de richting Spa ...

Afbeelding

... en de perrons in de richting van Luik, waar juist de IC naar Eupen langsrijdt.

Afbeelding

De L-trein naar Liège-Guillemins wordt ook door een "Break" gereden.

Afbeelding

Het station Liège-Guillemins is behoorlijk indrukwekkend. Veel over gehoord, maar in het echt is het inderdaad een erg bijzonder bouwwerk. Er zitten wel érg veel vierkante meterjes glaswerk in dat dak :shock:

Afbeelding

Een blik op de perrons vanaf de loopbrug.

Afbeelding

Afbeelding

De loopbrug zelf.

Afbeelding

Uitzicht over het voorplein richting de "oude stad".

Afbeelding

Gezien vanaf het stationsplein past hij dus niet helemaal op de foto...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn volgende trein wordt de trein naar Maastricht, gereden door een klassiekje met bouwjaar 1965 ( :!: ). Hij steekt wel een beetje schril af tegenover het moderne station :)

Afbeelding

In Maastricht...

Afbeelding

... stap ik over op het Veolia-GTW'tje naar Valkenburg.

Afbeelding

Via Gulpen gaat het tenslotte richting Epen, waar het overnachtingsadres voor vandaag is.

Afbeelding

Met nog even een uitzicht over het Geuldal in de schemering.

Afbeelding

De volgende dag begint met een flinke wandeling door het heuvellandschap. Erg mooi met die herfstkleuren. Wel even lachen jongens...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens maak ik nog even een rondje via Maastricht en Heerlen naar Kerkrade-Centrum (voor nog wat ontbrekende Limburgse bordjes). Tenslotte gaat het met Plan V naar Sittard en Roermond, om vervolgens weer op de "snelle" manier terug richting Amersfoort te reizen.

GTW in Kerkrade-Centrum:

Afbeelding

En tenslotte het V'tje op het station van Sittard:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: di 01 nov 2011, 22:33
door Ardan
Fraaie plaatjes :D
Dat driehoekje heb ik twee maanden terug (zonder Spa) ook gedaan in de andere richting. Echt een mooi landschap, en dat zo vlakbij..

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: di 01 nov 2011, 22:57
door STF
Wat een vreemd busstation daar bij Verviers-Central, doodlopend dus achteruit erin?

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 06:16
door Stefan
Correct. :Y

Mooie plaatjes trouwens! :pos:

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 11:16
door Michael
Mooie plaatjes.

Leuk om de Veolia 5362 weer te zien. Heeft altijd in Brabant gereden en is ergens vorig jaar naar Limburg gegaan

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 11:40
door Etienne
Leuk rondje zo :pos:

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 12:29
door Meltrain
Leuk verslagje.
Ik wist trouwens niet dat de HLE 18 al in dienst was. :shock:
En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken? :P
Ronald schreef: Het onderstaande plaatje toont het Belgische spoor ten voeten uit: een klassiekje langs een roodgekleurd gravelperron :P

Afbeelding
Is dat ook in Welkenraedt?
Zo ja, vreemd dat men dan nog één perron met gravel heeft, terwijl de rest wel gewoon betegeld is. :?

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 20:57
door Ronald
Meltrain schreef:En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken? :P
Ja. Daar kwam ik later achter. Ik ben juist doorgelopen naar een kopbak omdat ik dacht dat de middenbak de 1e klas was :oops: .
Meltrain schreef:Is dat ook in Welkenraedt? Zo ja, vreemd dat men dan nog één perron met gravel heeft, terwijl de rest wel gewoon betegeld is. :?
Het is een kopspoortje dat alleen bereikbaar is vanuit de richting Aachen en Eupen. Waarschijnlijk wordt het weinig gebruikt, dus zal het een sluitpost op de vernieuwing zijn geweest...

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: do 10 nov 2011, 22:30
door lamar
Ronald schreef:
Meltrain schreef:En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken? :P
Ja. Daar kwam ik later achter. Ik ben juist doorgelopen naar een kopbak omdat ik dacht dat de middenbak de 1e klas was :oops:
NA de verbouwing heeft de break ongeveer dezelfde stoelen als aangetroffen worden in M6. Na de verbouwing zijn alle 2e klasse zetels hetzelfde in de hele trein.

Verder een leuke reportage!

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 22:32
door Michael 1988
Leuke reportage, maar dat busstation in Verviers lijkt eerder op een stel parkeerplekken voor bussen dan een echt busstation. Geen perrons en achteruit (of vooruit) gaan insteken. Mogen ze wel eens een keer gaan veranderen.

Re: Een Tweedaags Drielandentourtje

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 21:57
door Ronald
Bedankt allemaal voor de reacties :) . Dat busstation in Verviers is inderdaad een veredeld parkeerterrein. Maar veel ruimte is er niet, mede door het hoogteverschil. De doorgaande lijnen stoppen dan ook gewoon langs de weg.