Een kort bezoekje aan Norddeich

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Timon91 »

Afgelopen vrijdag ben ik met een vriend een dagje wezen treinen in Niedersachsen. Vanaf Hengelo zijn we via Bad Bentheim, Osnabrück en Oldenburg naar Norddeich Mole gereisd. In Norddeich heb ik vrij veel foto's gemaakt, ik vond het een interessante plek.

Station Norddeich Mole ligt helemaal in het noorden van Ostfriesland, ten noorden van Emden, aan het eindpunt van de spoorlijn. Eens per twee uur vertrekt vanaf hier een RE naar Hannover. Verder vertrekt hier eens per twee uur een IC. Deze rijdt soms naar het oosten (Leipzig of Dresden) en soms naar het zuiden (Köln, Stuttgart of Luxembourg). Deze treinen zullen in het zomerseizoen ongetwijfeld uitpuilen van de toeristen die op weg zijn naar de waddeneilanden, nu was het vrij rustig.

1. Eerst nog een fotootje van het interieur van de NordWestBahn, die ons van Osnabrück naar Oldenburg bracht.

Afbeelding
NordWestBahn to Oldenburg by Timon91, on Flickr

2. Naar binnen kijken in de keuken van de BordBistro van de IC Norddeich Mole-Luxembourg op station Emden Hbf.

Afbeelding
BordBistro car in Emden by Timon91, on Flickr

3. Het vlakke landschap van Ostfriesland, ten noorden van Emden.

Afbeelding
Landscape in Ostfriesland by Timon91, on Flickr

4. De RE op het eindpunt, Norddeich Mole.

Afbeelding
Norddeich Mole train station by Timon91, on Flickr

5. Dit stationnetje ligt echt ín de haven, vlak naast de veerterminals richting de waddeneilanden Juist en Nordeney.

Afbeelding
Norddeich Mole train station by Timon91, on Flickr

6. Station Norddeich Mole dus.

Afbeelding
Norddeich Mole train station by Timon91, on Flickr

7. Het eindpunt van de lijn. Rechts de ingang van de veerterminal van de veerboot naar Nordeney.

Afbeelding
Norddeich Mole train station by Timon91, on Flickr

8. Kijkend riching Noordzee.

Afbeelding
Norddeich harbour by Timon91, on Flickr

9. Ingezoomd op Nordeney.

Afbeelding
Nordeney seen from Norddeich by Timon91, on Flickr

10. De IC Norddeich Mole-Leipzig wordt klaargezet. 300 meter verderop, bij station Norddeich, is een klein rangeerterrein waar de treinen klaar staan. Na aankomst in Norddeich Mole worden ze ook weer teruggereden naar dat rangeerterrein.

Afbeelding
Norddeich Mole train station by Timon91, on Flickr

11. Voorkant van de IC naar Leipzig.

Afbeelding
IC to Leipzig in Norddeich by Timon91, on Flickr

12. En het stuurstandrijtuig aan de achterkant van de trein, bij vertrek uit Norddeich Mole.

Afbeelding
IC to Leipzig in Norddeich by Timon91, on Flickr

13. Station Norddeich ligt op maar liefst 300 meter van station Norddeich Mole. Hier stopt de IC op station Norddeich, gezien vanaf het puntje van het perron van Norddeich Mole. Ik denk niet dat er in Duitsland twee stations te vinden zijn die nóg dichter bij elkaar liggen. Het is volgens mij ook één tariefpunt. Probeer maar eens een reis te plannen van Norddeich naar Norddeich Mole in de DB-planner en kijk wat eruit komt :')

Afbeelding
IC to Leipzig in Norddeich by Timon91, on Flickr

14. Station Norddeich.

Afbeelding
Norddeich train station by Timon91, on Flickr

15. Waar ook deze sleep rijtuigen van de Euro Express staan. Achter deze rijtuigen stond de RE die ons naar dit oord bracht (niet te zien op de foto).

Afbeelding
Norddeich train station by Timon91, on Flickr

16. Een verlaten bagagewagentje en een wachthokje te Norddeich.

Afbeelding
Norddeich train station by Timon91, on Flickr

17. Het stationsgebouw van Norddeich.

Afbeelding
Norddeich train station by Timon91, on Flickr

18. Het bord met treinsamenstellingen.

Afbeelding
Norddeich train station by Timon91, on Flickr

Nog een paar sfeerplaatjes uit het koude, winderige maar zonnige Norddeich:

19. Vliegeren met vader en zoon.

Afbeelding
Norddeich by Timon91, on Flickr

20. Zonsondergang boven het wad.

Afbeelding
Sunset in Norddeich by Timon91, on Flickr

21. De geasfalteerde zeedijk, met op de achtergrond het dorpje.

Afbeelding
Seaside in Norddeich by Timon91, on Flickr

22. Terug naar het station. De IC trein uit Luxembourg is zojuist aangekomen.

Afbeelding
IC from Luxembourg in Norddeich Mole by Timon91, on Flickr

23. Deze wordt achteruit teruggeduwd naar het rangeerterreintje bij Norddeich.

Afbeelding
IC from Luxembourg in Norddeich Mole by Timon91, on Flickr

24. Waarna onze RE het station komt binnenrijden. Terug naar het zuiden!

Afbeelding
RE to Hannover in Norddeich Mole by Timon91, on Flickr

Vanuit Norddeich Mole zijn we naar Leer gereisd, waar we een snelle hap naar binnen hebben gewerkt. Vervolgens in Leer ingecheckt bij Arriva (in Leer en Weener staan de enige OV-chipkaart poortjes buiten Nederland tot nu toe). Met je SOV kun je trouwens gratis naar Leer reizen vanaf Groningen. Via Groningen, Zwolle en Deventer ben ik weer terug naar huis gegaan.

Dit was het weer, bedankt voor het kijken!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Ardan »

Heel mooie foto's, die zijn niet met een mobieltje gemaakt lijkt me zo ;)
Moet er ook nog eens een keer gaan kijken, en dat die stations zo dicht op elkaar liggen, het praktisch nut ontgaat me totaal. En Norderney kun je dus gewoon zien vanaf daar?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door isadora »

Schitterende foto's, het lijkt erg op het vlakke Hollandse polderlandschap.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Ronald »

Leuk om te zien, een tijdje terug ben ik er ook geweest, maar toen zat Norderney in de nevel...
Ardan schreef:Heel mooie foto's, die zijn niet met een mobieltje gemaakt lijkt me zo ;)
Moet er ook nog eens een keer gaan kijken, en dat die stations zo dicht op elkaar liggen, het praktisch nut ontgaat me totaal. En Norderney kun je dus gewoon zien vanaf daar?
Het praktisch nut van Mole is juist de ligging voor de steigers van de boten, en op Norddeich-zonder-meer kun je lekker rangeren. Er ligt nu een overweg in de weg om de perrons door te trekken...
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties!

Ondanks dat het eigenlijk één station is en je geen kaartje kunt kopen van Norddeich Mole naar Norddeich zijn er toch wel verschillen in tarief. Een kaartje vanaf Norddeich Mole naar een station in Duitsland kost €0,70 meer dan een kaartje vanaf Norddeich. Die €0,70 voor 300 meter vind ik dan nog vrij veel eigenlijk :mrgreen:

@Ardan: ik heb een Nikon Coolpix L100, een compactcamera/superzoomer. Ik ben er erg tevreden mee :)
Mijn Flickr account.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Michael »

Leuke foto's :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Fles »

Gaaf hoor, ik zit ook weleens wat daarheen te plannen, maar het is zo verrekte lastig om die IC's te omzeilen :? Pas vanaf 2013 magje daar met een NST / SWT in geloof ik toch? Anders maar een keertje een hosteltje nemen daar of zo..
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Ronald »

Van/naar Emden kun je sowieso ieder uur met een RE. Als je op het "verkeerde" uur van/naar Norddeich wilt, kun je ook gewoon een enkeltje bijkopen (is maar een paar euro, zeker met Bahncard 25).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Ardan »

Ja, bestaan toeslagskaartjes in Duitsland? Ik heb al eens gezien dat het verschil in prijs van wel of niet IC op het traject Bremen-Hamburg maar een paar euro is, voor een afstand van 120 km. Dus kun je een kaartje krijgen waarvoor je alleen het prijsverschil betaalt? (dus zoiets als onze losse Fyra-toeslag?)
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Fles »

Ik zal er nogeens goed naar kijken. Sowieso zit er nog een neteligheidje in namelijk: Emden Aussenhafen :mrgreen:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door BR628 »

En Papenburg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Fles »

Hou je lip jij :evil: :mrgreen:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door BR628 »

:6
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Ronald »

Papenburg ligt gevoelig begrijp ik :P
Emden Außenhafen heb ik laatst ook proberen in te plannen, maar dat valt niet mee. Er rijden maar een paar treinen per dag, en de laatste stadsbus gaat op zaterdag om 14:30 :') . Het alternatief was een wandeling van 3km heen en terug, maar daar had ik geen zin in. Dus als je "Außenhafen" fatsoenlijk kunt inplannen, wil ik wel mee :wink: .
@Ardan: een toeslagkaartje op een Niedersachsenticket (of SWT) bestaat niet, je moet gewoon een "los" enkeltje kopen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Fles »

okee dan kijken we daar wel even naar Ronald. Zeker als we met 2 (of misschien 3) man zijn, kunnen we natuurlijk best voor een paar piek een taxi charteren :mrgreen:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Timon91 »

Vanuit Enschede kun je redelijk makkelijk in Emden Außenhafen komen met het Nahverkehr, maar het is slechts een enkele trein. De RE Münster-Emden rijdt zo te zien wel eens door naar Emden Außenhafen, maar niet vaak dus. Vertrek Münster 14:05, Salzbergen 14:40 (als je met de Grenslandexpress vanuit Nederland komt stap je daar op). Aankomst Emden Außenhafen 16:29. Emden Außenhafen hebben we ook nog wel overwogen om te doen afgelopen vrijdag, maar Norddeich was toch wat makkelijker en leek ons wat leuker.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Suus »

Het zomerseizoen is eigenlijk het beste, aangezien er alleen een trein van of naar het station gaat in aansluiting op de boot van of naar Borkum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een kort bezoekje aan Norddeich

Bericht door Fles »

Timon91 schreef:Emden Außenhafen hebben we ook nog wel overwogen om te doen afgelopen vrijdag, maar Norddeich was toch wat makkelijker en leek ons wat leuker.
Veel leuker zelfs *O* :Y

Maar ja, wat moet, dat moet :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten