Pagina 1 van 2

SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 16:29
door Fles
Vandaag een leuk ritje gemaakt. Sinterklaas was aan boord van de Pimpel-Expres naar Duitsland en terug. De trein naar het oosten werd tot Bad Bentheim getrokken door loc 1312 van het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht. In Bad Bentheim werd de trein overgnomen door DB-loc 103 245, ook een museumstuk. Het weer was prachtig, dus een fotogeniek ritje :)

1. De trein naar Berlijn wordt aangekondigd in Deventer.
Afbeelding

2, 3, 4. De trein komt binnen in Deventer *O*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

5. Loc 1312 aan kop van de trein in Bad bentheim, klaar om afgerangeerd te worden.
Afbeelding

6. Loc 103 245 staat klaar om de trein over te nemen. Let op de struikrover rechts.
Afbeelding

7. Beide locs in één beeld gevangen *O*
Afbeelding

8. Spotters in Bad Bentheim.
Afbeelding

9. Loc 103 245 komt aanrijden om de trein over te nemen.
Afbeelding

10. De trein in Rheine. Hier ben ik omgekeerd om de trein terug naar Deventer te pakken, die vanaf Bad Bentheim opnieuw door de 1312 getrokken werd.
Afbeelding

11, 12. Sinterklaas was ook aan boord, zoals beloofd *O* Er werden peperkruidnoten en marsepeinkikkers uitgedeeld door de pieten.
Afbeelding

Afbeelding

Kortom, een leuke dinsdagmiddag *O*

Toetje:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cDuXqi0tdBU[/youtube]

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 16:42
door Klaasje
Was ie een beetje op tijd in Deventer? Want tussen Schiphol en Amersfoort had ie +4 te pakken. Verder ging het vertrek in Amersfoort niet echt soepeltjes omdat het vertreklicht uit stond doordat de Loc voorbij de ES-las van de de uitrijder stond.

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 16:49
door Fles
Vertrek uit Dv was +2. Maar had op tijd kunnen zijn wel :Y

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 16:53
door Klaasje
De Machinist remde op Dvd, Hvs en Amf ook behoorlijk voorzichtig en rustig viel me op.

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 16:55
door Fles
Klaasje schreef:De Machinist remde op Dvd, Hvs en Amf ook behoorlijk voorzichtig en rustig viel me op.

Nou in Rheine niet :D Daar was het het gebruikelijke Duitse "aanvliegen op het laatste moment en ankeren" :') _O-

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 19:46
door Bart
Ik zag kans om er tussen Schiphol en Hilversum mee te reizen. Het ding glom nog en door de moderne kleurstelling lijkt de 1312 nog als nieuw.

Ik weet niet of het aan de locomotief lag of aan de machinist, maar de 1300 kwam nooit snel weg. Voor een loc die jarenlang de krachtigste van Nederland was, is dat toch vreemd. Het optrekken ging natuurlijk ook schokkerig door de rijweerstanden.

Aansluiting van de vertraagde 1500 werd in Hvs natuurlijk niet afgewacht, ook al had dat slechts enkele minuten nodig gehad (145 was zelf ook te laat). :roll:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 19:50
door Klaasje
De snelheid viel me tussen de Gpda en Weesp ook wat tegen inderdaad. Dat terwijl dat ding voldoende vermogen zou moeten hebben. Aan e.v.t. slip kan het sowieso niet liggen bij een loc van meer dan 110 ton die blokkenremmen heeft.

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 20:17
door BR628
Helaas niet zo zonnig als bij jou Fles, maar dit kon ik halen ivm werk:

Afbeelding
De lokserie 1300, gebouwd tussen 1952 en 1956 door Alsthom, was jarenlang de sterkste lok van de NS en werd met name ingezet voor zware goederentreinen en lange Intercity's. De in totaal 16 gebouwde loks werden afgeleverd in turquoise of Berlijns blauw. Halverwege de jaren 70 werden ze in de nieuwe gele NS-huiskleur omgeschilderd. Vervolgens werd in de jaren 80 een levensduurverlengende revisie ondergaan, waar de 1312 zijn huidige uiterlijk aan overgehouden heeft. Sinds 2000 is de lok eigendom van het Nederlands Spoorwegmuseum en komt met enige regelmaat nog op de hoofdbaan. Vanwege geplande conditieritten van de 1312 werd besloten in samenwerking met NS Hispeed en DB een feestelijke dag te organiseren en de ritten wat aan te kleden. Met het aanstaande Sinterklaasfeest in aantocht reisden de Sint en twee zwarte pieten mee naar Bad Bentheim. Ook aan de Duitse hobbyist is gedacht, want niet een 101 maar een 103, zoals dat jarenlang het geval was, trok de trein vervolgens naar Berlin Hauptbahnhof. Onder het toezicht van twee fotografen passeerde het geheel met een kleine vertraging het station van Naarden-Bussum. Later op de middag zou de 1312 terug naar Schiphol keren met IC 146.

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 20:40
door Caspar
Wel leuk dat zo´n museum loc ook 200km/u rijdt hedendaags :D

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 21:54
door reisthijs
Vanochtend bij Duivendrecht, toch een mooi gezicht als dit door die bocht binnen komt rollen:

Afbeelding

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 22:04
door Daniel
Fraai plaatje!

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 22:56
door Fles
Netjes reisthijs :) Daar is die bocht bij mij dus te kort voor helaas :')

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: di 29 nov 2011, 23:15
door MdJ
Bart schreef:Ik zag kans om er tussen Schiphol en Hilversum mee te reizen. Het ding glom nog en door de moderne kleurstelling lijkt de 1312 nog als nieuw.

Ik weet niet of het aan de locomotief lag of aan de machinist, maar de 1300 kwam nooit snel weg. Voor een loc die jarenlang de krachtigste van Nederland was, is dat toch vreemd. Het optrekken ging natuurlijk ook schokkerig door de rijweerstanden.

Aansluiting van de vertraagde 1500 werd in Hvs natuurlijk niet afgewacht, ook al had dat slechts enkele minuten nodig gehad (145 was zelf ook te laat). :roll:
146 moest 5 minuten voor Dvge wachten. Daardoor +5 vanaf Dv. En ook te Apd (vertrok van 4, dus de 149 kreeg ook vertraging) en Amf. De 1554 vertrok al met +5 vanaf Amfs.

En de s1500 heeft normaal ook geen aansluiting, dus waarom zouden ze dat nu wel doen? Geeft de s1500 alleen maar meer vertraging, want de 146 moet er toch voor...

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 00:04
door Fles
MdJ schreef:146 moest 5 minuten voor Dvge wachten. Daardoor +5 vanaf Dv. En ook te Apd (vertrok van 4, dus de 149 kreeg ook vertraging) en Amf. De 1554 vertrok al met +5 vanaf Amfs.
Wat heeft Amfs ermee te maken?

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 00:06
door Klaasje
reisthijs schreef:Vanochtend bij Duivendrecht, toch een mooi gezicht als dit door die bocht binnen komt rollen:

Foto
Dan heb ik jou gegarandeerd zien staan. :mrgreen: Wie van de drie?

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 01:21
door Bart
MdJ schreef:146 moest 5 minuten voor Dvge wachten. Daardoor +5 vanaf Dv. En ook te Apd (vertrok van 4, dus de 149 kreeg ook vertraging) en Amf. De 1554 vertrok al met +5 vanaf Amfs.

En de s1500 heeft normaal ook geen aansluiting, dus waarom zouden ze dat nu wel doen? Geeft de s1500 alleen maar meer vertraging, want de 146 moet er toch voor...
Ik zat in de 145 hé. :wink: Dus misschien omdat het standaard reisadvies Amsterdam - Berlijn over de 1500 gaat? Als ze een paar minuten in Hilversum hadden gewacht, hadden de Berlijngangers geen +120 gehad.

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 10:05
door Fles
Berlijngangers die zoiets op een paar minuten laten aankomen, verdienen niet beter :P

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 13:59
door Justin
Leuke plaatjes allemaal :). Wist niet eens dat dat er was...

(En toch blijf ik Sinterklaas en Zwarte Piet scary vinden)

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 14:13
door Meltrain
Toffe reportage. :pos:
En die TBP ook echt he. :') Alsof Bad Bentheim en Rheine de enige tussnstops zijn en het bijzonder is dat er daar gestopt wordt. :P

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 18:09
door Fles
Dat alterneert dan he, waarbij telkens 2 stations op 1 regel genoemd worden. Want je moet wel minstens de helft van het scherm leeg houden :Y

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 09:33
door Meltrain
Normaal staan in het midden toch de tussenstations? Daar staat nu echter niks.
Wel staat er extra aangegeven dat er in Bad Bentheim en Rheine wordt gestopt. Dus zelfs als jij de foto toevallig net hebt gemaakt op het moment dat een tussenstation net weggescrold was, blijft het opvallend dat Bad Bentheim en Rheine nog extra genoemd worden.

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 10:24
door htm_tram
Op de terug weg mee geweest van Dv tot Shl. De hele rit met ongeveer +5 gereden.
Tussen Amf en Shl duidelijk een groot aantal onbevoegden in de cabine...
Verder geen Sinterklaas gezien. Wel 2 zwarte pieten die al het snoep in de gesloten bar gooide en uit het raam. Niet echt gemotiveerd... Best wel jammer... :neg:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 10:56
door MdJ
Ik heb Aml-Bh-Amf meegereisd, en heb hem vaak genoeg gezien... Evenals zijn twee pieten die gewoon aan iedereen snoepmeuq gaven...

Misschien stond wel in het Grote Boek dat je geen snoepgoed mocht? :lol:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 11:13
door deadlock
Fles schreef:Dat alterneert dan he, waarbij telkens 2 stations op 1 regel genoemd worden. Want je moet wel minstens de helft van het scherm leeg houden :Y
Ja stel je voor :lol:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 11:31
door htm_tram
@MDJ

Geen idee dat zal het wel zijn :wink: Maar om nou alles naar buiten te gooien of in de onbemande bar te gooien, kan je net zo goed nog een keer door de trein gaan :? waar zat sinterklaas dan?