mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door mb90 »

Afgelopen donderdag heb ik een bliksembezoek gebracht aan de hoofdstad van Luxemburg, de stad Luxemburg. De reis ging grotendeels per trein, maar van en naar Lage Zwaluwe per auto.

Met de auto ging ik dus eerst naar Lage Zwaluwe. De complete reis per trein zou mij te lang duren qua overstappen op of Rotterdam Centraal of Lombardijen. Om 7 uur was ik dan in het erg bruisende Lage Zwaluwe waar de trein al op de TBP stond:
Afbeelding

De trein was keurig op tijd en na iets meer dan een kwartier was in Roosendaal. Na het uitchecken van mijn VDU (ik kreeg via internet bij een directe reis geen korting) bij de stationshal kwam de IC naar Brussel al binnen. Na een rustige rit, waarbij het mooi was om te zien dat het buiten steeds lichter werd, kwam ik om 8:45 uur aan in Brussel Zuid. Daar is inmiddels ook de nieuwe Reeks 18 te zien van de NMBS. En ook te horen trouwens, want net als de 1800-tjes van de NS maken deze bij het wachten vrij veel herrie. :? Ik zag de reeks 18 deze ochtend in 45 minuten in de IR naar La Louviere, de IC Essen / Antwerpen Centraal – Charleroi en de IC Eupen – Oostende. De laatstgenoemde trein is hieronder te zien met de 1832 die wat I11-rijtuigen meeneemt:
Afbeelding

Iets verderop waren nog 2 klassiekjes te zien die zeker in deze kleuren niet zo lang meer te gaan hebben, want de opvolger (de Desiro) is al onderweg:
Afbeelding

Ondertussen stond de trein naar Luxemburg al klaar. De IC 2109 die met 2 AM96-jes reed:
Afbeelding

En dat was binnen ook in het Nederlands te zien, alleen binnen Brussel overigens:
Afbeelding

Toen begon de 3 uur durende rit door de mooie Ardennen naar Luxemburg. In Jemelle kwam ik nog dit korte treintje tegen met een mini-loc:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik om 12:40 uur (op tijd) dan in Luxemburg. Na het uitstappen kwam ik al meteen op het streekbusstation uit:
Afbeelding

Ook hier wordt het station verbouwd:
Afbeelding

Daarna nam ik even een kijkje op het station zelf. Daar stonden een aantal Luxemburgse treinen klaar, zoals deze met loc 4005 ervoor:
Afbeelding

Ernaast stond een Franse trein. Deze TER-trein stond klaar voor een niet al te lange rit naar Metz:
Afbeelding

Een stukje verderop stonden 2 van deze oudjes klaar voor hun vertrek:
Afbeelding

Naast de linker trein van de vorige foto stond op spoor 10 de IR naar Liège en Liers al klaar:
Afbeelding

En aan de andere kant van spoor 10 was net een BR 628 uit Trier binnengekomen:
Afbeelding

Genoeg variatie dus, maar het was nu wel tijd om de stad zelf te gaan verkennen. Toen ik het station uitliep ging zelfs de zon even schijnen:
Afbeelding

Maar de zon was net zo snel ook weer weg en zou de rest van de dag ook niet meer terugkomen. Gelukkig was het nog wel een lange tijd droog. :) Als eerste besloot ik om richting de Adolfsbrug te lopen. Onderweg kwamen er genoeg bussen langs, waarvan er hier genoeg variatie is, zoals bijvoorbeeld dit Irisbusje:
Afbeelding

Op deze Avenue de la Liberte was ook dit fraaie gebouw te vinden:
Afbeelding

Daarna kwam ik bij de Adolfsbrug terecht. Vanaf hier nog niet zo veel bijzonders met deze Citaro die van de brug kwam:
Afbeelding

Naast mij is de Spuerkeess te vinden met op de weg ervoor deze opvallende Neoplan:
Afbeelding

Op de brug zelf was goed te zien hoe hoog te brug is met een mooi uitzicht. Daarvan later foto’s, maar eerst een dubbelgelede hybride bus op de brug (ideaal wellicht voor Utrecht):
Afbeelding

Met erachter nog een mooie O405G:
Afbeelding

En nadat er vanaf de andere kant nog een busoptocht kwam:
Afbeelding

Ging ik via een weggetje naar beneden om naar de volgende bruggen te gaan. Onderweg was het nog wel tijd voor een foto van de mooie Adolfsbrug:
Afbeelding

Na een wandeling door het mooie park in het dal van de Petrusse kwam ik bij een sofitel uit waar dit torentje nog staat:
Afbeelding

Normaal is er hier een aardig uitzicht op het spoor, maar door werkzaamheden was dit nu niet bereikbaar. Daarom ben ik via een andere brug naar het oude centrum gelopen om bij een uitzichtpunt te komen. Daar had ik wel een fraai uitzicht op het spoor 8-) :
Afbeelding

Verder heb je hier ook een fraai uitzicht op de oude en de nieuwe stad:
Afbeelding

Nadat er daarna nog een trein over het viaduct langskwam:
Afbeelding

Liep ik weer verder de stad in:
Afbeelding

En kwam ik daarna het beeld van Koning Willem II tegen. Bekend uit Den Haag, alleen staat hier het origineel:
Afbeelding

Na een verdere wandeling door het leuke centrum begon het langzaam wat te spetteren en kwam ik uit bij deze mooie rode brug over het dal:
Afbeelding

Op de weg waar vanaf deze foto genomen is kwam daarna iets Nederlands langs, een Alliance 8-) :
Afbeelding

Via de Boulevard Royal besloot ik om daarna weer langzaam naar het zuiden te lopen. Onderweg kwam ik wat chaotisch Luxemburgs rijgedrag tegen (nu wist ik wel weer waarom ik voor de trein gekozen had :P) maar ook weer de nodige bussen. Deze combinatie van Emile Weber was toch wel de meest opvallende :o :
Afbeelding

Daarna liep ik het laatste deel wat ik nog niet gezien had van het centrum in. Toen kwam ik uit bij de Place d’ Armes. Daar was nog een gezellige kerstmarkt aan de gang:
Afbeelding

Na wat rondneuzen langs de kraampjes kwam ik weer bij de vallei van de Petrusse uit en had ik weer een fraai uitzicht op de Adolfsbrug:
Afbeelding

Maar ook de andere kant op was het fraai:
Afbeelding

Via de Adolfsbrug:
Afbeelding

Kwam ik weer aan de andere kant van de vallei uit, weer wat dichter bij het station. Ondertussen kwamen er weer de nodige bussen langs, zoals deze Scania:
Afbeelding

En rond 15:45 uur kwam ik dan weer uit bij het station waar nog wat bussen vertrokken. De variatie aan bussen is hier echt groot:
Afbeelding

Afbeelding

Op de borden met vertrektijden zag ik dat de Eurocity 97 naar Zurich en de TGV naar Parijs binnenkort zouden aankomen / vertrekken. Dat leek mij wel interessant voor wat foto’s. Eerst stond er op het spoor van de EC nog deze RB naar Rodange:
Afbeelding

Maar rond 16:00 uur kwam dan de duidelijk hoorbare NMBS 2006 binnen met de EC 97 vanuit Brussel:
Afbeelding

Het werk voor de 2006 zat er voorlopig even op en voor de 2006 kwam er een Franse loc in de plaats. Het werd deze blauwe 126163:
Afbeelding

Ondertussen stond ook de TGV naar Paris Est al klaar. Een ritje van zo’n 2 uur:
Afbeelding

Nadat ik dit kleine foutje bij spoor 10 zag (de trein vertrok gewoon in z’n geheel om 16:20 uur :P):
Afbeelding

Ging ook de helaas niet geheel schone IC naar Brussel (met weer 2x AM96) op de foto:
Afbeelding

De IC werd daarna niet mijn trein voor de terugreis naar Belgie, maar dit werd de Eurocity 90 vanuit Zurich. Dat zit toch net wat anders dan een Belgische IC en geeft ook net wat meer een internationaal sfeertje. Die zou om 17:00 uur vertrekken, dus er was nog mooi wat tijd voor het avondeten.
Na dit eten kwam dan de Franse loc met de SBB-rijtuigen binnen en werd daarna de Belgische loc ervoor gezet. Ik was zelf inmiddels al binnen om een goed plekje op deze comfortabele stoelen uit te zoeken.
In de comfortstand van de stoel begon daarna de net wat kortere terugreis naar Belgie. Het was inmiddels donker en het regende wat harder, dus naar buiten kijken zat er niet zo meer in. Maar met wat doorlezen van een Zwitserse krant en de Nederlandse VI kwam ik de tijd goed door en was ik om 19:50 uur alweer in Brussel Zuid.
Onderweg viel mij overigens nog op dat er door de Belgische conducteurs alleen maar in het Frans (en bij Brussel ook een beetje Nederlands) omgeroepen werd. In zo’n internationale trein had ik eigenlijk nog wel meer talen (Engels bijvoorbeeld) verwacht. Dan gaat dat bij bijvoorbeeld de Benelux een stuk beter.
In Brussel zag ik na het uitstappen dat er vanaf Luxemburg ook nog 2 rijtuigen erbij waren geplaatst. Dat waren 2 I6-rijtuigen, waarvan er hier eentje met een Zwitsers rijtuig voor een deel te zien is:
Afbeelding

Na weer een rondje door het station kwam ik bij spoor 18 uit. Daar kwam vlak voor de vertrektijd de IC 9257 (overigens zonder OBB-rijtuigen, maar daar had ik niet bewust op gerekend) binnen en werd er met een kleine vertraging vertrokken richting Nederland. Het werd weer een rustig ritje die mij iets voor half 10 in Roosendaal bracht. Na weer het inchecken met mijn VDU bij spoor 1 stond op spoor 3a de stopper uit Vlissingen (met 2x Plan V) nog mooi voor een foto:
Afbeelding

Om daarna snel naar spoor 4b te gaan voor de Sprinter naar Lage Zwaluwe. Opnieuw werd er met een minimale vertraging vertrokken die er tot Lage Zwaluwe ook niet meer uit ging. Om 21:52 kwam ik dus aan in Lage Zwaluwe waar de auto nog braaf stond te wachten in dit fraaie maanlicht:
Afbeelding

Hierna was ik in een klein half uurtje, wat dus betekende dat ik sneller dan de trein (zowel met de IC via Rotterdam Centraal als met de Sprinter via Rotterdam Lombardijen), thuis was na deze mooie dag. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Ardan »

Nice :) Feest van herkenning ook, al is mijn laatste bezoek alweer 4.5 jaar terug.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Daniel »

Leuke reportage! Dat busje wat je als Irisbusje identificeerde is trouwens zo te zien het origineel van HeuliezBus... verder weinig verschillen hoor behalve een ander logotje van de fabrikant voorop :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door mb90 »

Oke dus toch. Toen ik het busje zag vond ik het al een apart logo hebben, maar omdat ik achterop niets bijzonders gezien had ging ik toch maar van een Irisbus uit.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door STF »

Goh wat komt het mij allemaal bekend voor. :wink:
Ik kom wekelijks in de hoofdstad, op vrijwel dezelfde locaties waar jij zo te zien bent geweest maar maak daar nooit foto's. Het is vaak zo druk met voorbij rijdende auto's, met voetgangers, etc. Zodoende maak ik liever busfoto's in rustige dorpjes.

Vreemd dat die Alliance nog steeds in dienst is, is 11 jaar oud en dat is hoogst ongebruikelijk voor Luxemburg. Heeft zelfs nog het oude kenteken met een B (de B van Bus), die worden al jaren niet meer uitgegeven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Milco »

In de herfstvakantie was ik in België en Luxemburg, en in heb in Lux. nog wel wat Alliances gezien. Niet heel veel, maar wel een aantal.

Maar, leuke reportage! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door STF »

Kunnen er hooguit drie zijn;
de B 1165 van Simon, wagennummer 683
de B 1166 en B 1167 van Koob, wagennummers 680 en 681
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door htm_tram »

Elke keer als ik in Luxemburg stad ben zie ik die Alliance alleen maar op lijn 5 rijden. Leuke repo, wil graag ooit ook nog een keertje naar Luxemburg Hern willen... ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door STF »

De kans is het grootste om ze op lijn 5 en 15 tegen te komen, maar ook 17, 22 en 24 zou in theorie mogelijk moeten zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Michael »

Mooie reportage
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Fles »

Vet, altijd leuk dat soort dingen. Maar wel een lange dag :o
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Caspar »

Leuke reportage! :pos: Maar die kleurstelling van de bussen van firma Emile Weber :shock: Het is toch geen charter maatschappij met pendelbussen naar een of andere nacht/sex/parenclub?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Suus »

Caspar schreef:Leuke reportage! :pos: Maar die kleurstelling van de bussen van firma Emile Weber :shock: Het is toch geen charter maatschappij met pendelbussen naar een of andere nacht/sex/parenclub?
Wat is er mis met zalmroze :lol: Heb je tenminste een unieke kleur te pakken :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door STF »

Caspar schreef:Leuke reportage! :pos: Maar die kleurstelling van de bussen van firma Emile Weber :shock: Het is toch geen charter maatschappij met pendelbussen naar een of andere nacht/sex/parenclub?
Ik vind het een best rustige neutrale kleur, niks mis mee toch? Bij de firma AVL die ook in Luxemburg-stad rondtuft, krijg ik sinds de nieuwe kleurstelling, circus-visoenen...

http://busglobe.com/images/1840.jpg
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Thom91 »

Mag ik vragen wat je zo'n geintje gekost heeft? En dan gaat het mij vooral om de buitenlandse kosten.
Verder onwijs gaaf en het brengt me weer op ideeën voor een weekendje weg :D
Komt wel goed schatje.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door mb90 »

Dat mag. :wink:
De reis was vanaf Roosendaal (dus niet vanaf de grens) € 63,40. Dat was het jongerentarief. Daarvan was het € 38,40 voor de heenreis en dat was een reis die voor 9 uur begon zonder dus dat jongerentarief. De terugreis was uiteraard na 9 uur en die was maar € 25,-. Daarbij moet ik wel zeggen dat de actie van 19 euro naar een Belgisch station volgens mij hierbij ingebrepen zat.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Stéphane »

Dat het Belgische OV-personeel niet meertalig omroept komt omdat dat bij wet verboden is. In Vlaanderen moet dat in NL in Wallonia in FR en in BRussel Gemengd. Oja, in de Oostkantons (statsions Eupen, Welkenraedt) moet er dan weer in het Duits worden geinformeerd. In Wallonië is men niet zo strikt maar in Vlaanderen wel daar vervolgen ze nogal graag mensen voor onozelheden. Zo is er de IC Oostende-BRussel-EUpen, op die trein word 3x van taal gewisseld.

Wat een gezever :( Laten we gewoon heel België tweetalig maken. Als je mensen een taal oplegt zullen ze nog minder geneigd zijn om die aan te nemen.

Afbeelding
Is dit nu een bus met aanhangwagentje :?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door |Pim| »

MB90 , kon je dan niet beter vanaf essen met een go pass rijzen, en binnen luxemburg met een dagkaart van de CFL, dan ben je volgens mij een stuk minder kwijt, maar een leuke reportage hoor.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Stefan »

Stéphane schreef:Is dit nu een bus met aanhangwagentje :?
Ja. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door mb90 »

|Pim| schreef:MB90 , kon je dan niet beter vanaf essen met een go pass rijzen, en binnen luxemburg met een dagkaart van de CFL, dan ben je volgens mij een stuk minder kwijt, maar een leuke reportage hoor.
Het zou best kunnen dat ik dan minder kwijt ben, maar is het ook makkelijker? Ik denk het niet. Ik heb er daarom voor de reis ook helemaal niet naar gekeken.
Maar als ik het wel gedaan zou hebben, dan zou ik eerst een tussenstop maken in Essen, want het lijkt mij sterk dat die Go-pass in de Benelux al meteen vanaf de grens geldig is aangezien de Benelux niet in Essen stopt. Die Go-pass kan dan maar tot Arlon, dus dan zou ik daar weer uit moeten stappen voor een kaartje naar het eerste station in Luxemburg om daar een dagkaart van Luxemburg te halen. Datzelfde moet dan natuurlijk ook weer voor de terugweg. Ik vond de optie van een direct kaartje naar Luxemburg daarom een stuk makkelijker.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door STF »

Stéphane schreef:Is dit nu een bus met aanhangwagentje :?
Ik reed er eergisteren nog achter, ding hangt er alleen tijdens een paar spitsritten achter, bij Sales Lentz hebben ze ook van die aanhangers trouwens. Bij beide bedrijven zie je werkelijk alles voorbij komen; dubbeldekkers, aanhangers, 10 meter busjes, 12 meter bussen, 15 meter bussen, 18 meter bussen, 24 meter bussen... Wat hebben die rare wagenparken zeg...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door deadlock »

Stéphane schreef:Dat het Belgische OV-personeel niet meertalig omroept komt omdat dat bij wet verboden is. In Vlaanderen moet dat in NL in Wallonia in FR en in BRussel Gemengd. Oja, in de Oostkantons (statsions Eupen, Welkenraedt) moet er dan weer in het Duits worden geinformeerd. In Wallonië is men niet zo strikt maar in Vlaanderen wel daar vervolgen ze nogal graag mensen voor onozelheden. Zo is er de IC Oostende-BRussel-EUpen, op die trein word 3x van taal gewisseld.
In de IC-B wordt het wel altijd in het Nederlands, Frans en Engels omgeroepen (en recentelijk zelfs in het Duits). Dat dat op EC97 niet eens in het Duits gaat vind ik echt heel vreemd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Anne »

Voor wie een 5 dagen binnen een maand door de Benelux wil reizen is er nog de Beneluxtourrail.
http://www.b-europe.com/Reizen/Wereld/B ... 20Tourrail

2e klas € 149 / 1e klas € 219 / 2e klas t/m 25 jaar € 99
(mogelijk tariefsverhoging na 1 febr i.v.m. jaarlijkse aanpassing)
De dossierkosten (koop aan loket) zijn daarboven nog € 7.

Heb deze kaart in november gekocht in Liège-Guillemins toen ik op een Euregiokaartje een Drielanden rondje maakte.
Vanuit Nederland dichtbij ook in Antwerpen. Of de kaart ook in Essen of Wezet (=Vise) te koop is weet ik niet (aantal jaren terug nog wel eens in Essen gekocht maar de site geeft deze stations alleen aan voor afhalen of aankoop van kaartjes voor de langskomende treinen).

Kaart kan elke dag in gaan; bij aankoop moet je de eerste dag van de periode opgeven.
De dagen dat je de kaart gebruikt moet je zelf de datum (dag/maand) invullen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: mb90 on Tour #64: Een bliksembezoek aan Luxemburg

Bericht door Vinny »

Mooie repo :)
In de IC-B wordt het wel altijd in het Nederlands, Frans en Engels omgeroepen (en recentelijk zelfs in het Duits). Dat dat op EC97 niet eens in het Duits gaat vind ik echt heel vreemd.
In principe hoort in België ook gewoon grensoverschrijdende treinen meertalige omroepen te hebben. In de Thalys wordt ook in Vlaanderen Frans gesproken, en in de Eurostar spreekt de trainmanager een beetje Nederlands ("het volgende station is Rijsel"), maar op IR verbindingen is het inderdaad huilen met de pet op. Is de trein Zürich - Brussel tegenwoordig weer EC? In de vorige dienstregeling was het nog een IR trein... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten