lex1975 schreef:Dit is toch niet zo ver weg...
Ongeveer 2 uur vliegen en je staat op dit eiland... ;-)
Het zijn foto's van de treinen op de spoorlijn Palma de Mallorca - Soller...
Klopt helemaal! Vanaf Madrid is het zelfs nog minder ver vliegen. Maar je waant je toch wel in een tamelijk exotisch oord. Palma is best een aardige stad, met een goede grootte van 400 - 500 duizend inwoners, dus wel een echte stad maar toch nog te overzien. Verder is Majorca een stevig eiland met een hoop dorpen en kleine stadjes waar je je best kan vermaken, zelfs als je niet aan het strand wil liggen.
Ze hebben er overigens ook wel moderne treinen:
(En zelfs het begin van een metrolijn, maar die heb ik niet bekeken.)
De houten trein gaat door de bergen naar de noordkust naar het stadje Soller, met onderweg een paar flinke tunnels.
Vlak voor Soller stopten we een tijd, ik dacht om de toeristen de kans te geven foto's te maken, maar misschien toch ook wel zodat de trein de andere kant op kon passeren, er is immers maar één spoor.
Vervolgens kan je dan in Soller overstappen op de tram naar Port de Soller. Zelfs eind oktober werd die nog gereden met twee aangedreven trams met twee getrokken wagons ertussen om alle toeristen een plaats te kunnen geven. Overigens is Port de Soller niet zo'n heel spannende bestemming: een grote jachthaven met veel (wel vrij goedkope, geloof ik) toeristenrestaurants langs het water.
Lagevloertrams waren nog niet in de mode toen dit materieel gebouwd werd.
Terug in Palma, de trein is geëlectrificeerd door Siemens in 1929.
Dit is de zijinggang van het oude station. De vooringang via de tuin is mooier maar wordt geloof ik niet gebruikt.
Aan de overkant van de straat van het oude station is het moderne intermodale station met moderne treinen, bussen en een kort metrolijntje naar de buitenwijken. Uiteraard naar goed Spaans gebruik ondergronds.
In Palma heb je natuurlijk een flink aantal buslijnen, hoewel het mij opviel dat er niet zo heel veel bussen op straat te zien waren, wel heel, heel veel auto's.