mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselmeer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselmeer

Bericht door mb90 »

Afgelopen zaterdag was het nog even goed koud en scheen de zon goed. Een mooie dag dus om nog te genieten van al het ijs op de Nederlandse wateren. Ik koos voor een rondje langs het Markermeer, een stukje IJsselmeer en de Hollandse IJssel, waarbij er uiteraard ook wat OV meegenomen werd in de foto’s (al is het ben ik bang wel in de minderheid).

De (auto)rit begon om 9 uur met een rit naar Uitdam bij het Markermeer. Binnen 5 kwartier was ik daar. Eerst was dit mooie ijszicht te zien over het Kinselmeer met Ransdorp en de flats van Amsterdam-Noord in de verte:
Afbeelding

Dan naar het Markermeer. Daar was nog net een optocht van 6 binnenvaartschepen te zien die achter de ijsbreker aan het Markermeer oversteken:
Afbeelding

En ingezoomd op de ijsbreker en het eerstvolgende schip:
Afbeelding

Een klein stukje naar links was er alleen maar sneeuw en ijs te zien met heel in de verte wat windmolens bij Almere Poort:
Afbeelding

Het mooiste qua ijs was hier echter het riet langs de kant. Dat zat vol met ijs wat dit fraaie gezicht opleverde:
Afbeelding

Dan naar de Zeedijk naar Marken. Hier is ook wat OV te vinden in de vorm van lijn 311 van EBS. Hier rijdt de 4047 naar Marken:
Afbeelding

Ook hier was het uitzicht ijzig met ook de nodige sneeuw. In de verte is hier weer Almere te zien:
Afbeelding

Wat verder naar links was het nog wat ijziger in de vorm van ijsschotsen. In de verte is het Paard van Marken te zien:
Afbeelding

Langs de kant was het ook hier weer een mooie verzameling ijs:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een blik op de Gouwzee:
Afbeelding

Kwam de 4047 weer terug, maar nu als lijn 311 naar Amsterdam:
Afbeelding

Na nog een laatste ijzige blik op het Markermeer vanaf het ijs zelf:
Afbeelding

Ging ik nog wat verder naar het noorden en wel naar Medemblik met een tussenstop bij het altijd gezellige busstation van Abbekerk. Binnen 20 minuten kwamen daar alle lijnen (11, 135 en 139) langs. Eerst deze Citaro op lijn 139 naar Hoorn:
Afbeelding

En aan de andere kant van de sloot reed Amba 8663 als lijn 11:
Afbeelding

Een kleine 10 minuutjes later kwam ook lijn 135 langs en wel met de 5126 opweg naar Hoorn:
Afbeelding

Met al vrij snel ook de 135 naar Den Helder:
Afbeelding

En ik eindig hier met de lijn waarmee ik begon, opnieuw een Citaro op lijn 139 naar Medemblik:
Afbeelding

Daarna ging ik snel verder en kwam ik binnen 10 minuten al aan in…:
Afbeelding

Hier is het IJsselmeer goed te zien. Nu erg wit wat een beetje een poolachtig beeld geeft 8-) :
Afbeelding

Het enige wat in de verte te zien was, waren deze 4 windmolens:
Afbeelding

De 2 bovenstaande foto’s waren gemaakt vanaf de steiger van de veerdienst naar Enkhuizen. Het water was mooi tegen deze steiger aangeslagen en daarna bevroren:
Afbeelding

Via de lekker lange Houtribdijk:
Afbeelding

Kwam ik daarna aan de andere kant van het Marker –en IJsselmeer uit, in Lelystad:
Afbeelding

Afbeelding

Na Lelystad wilde ik eigenlijk doorrijden naar de Oostvaardersplassen voor wat foto’s van treinen op de Flevolijn. Ik ben wel in het gebied geweest, maar ook weer heel snel teruggekeerd. Er was een schaatswedstrijd bezig op natuurijs en dat trok natuurlijk nogal wat publiek. Daarom ging ik maar gelijk verder naar de Hollandse IJssel. Ik kwam daar uiteindelijk voor de foto’s bij de grens tussen Gouda en Moordrecht uit. Toevalligerwijs was er net een ijsbreker aan de gang:
Afbeelding

En na nog 2 sfeerplaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Kwam lijn 190 van Gouda naar Rotterdam Alexander langs over de dijk langs de IJssel. Zonder dat ik het wist trof ik echter een korte rit van Gouda naar Moordrecht KVT waar dit keer Amba 8544 op reed:
Afbeelding

Daarna was het de hoogste tijd om wat te gaan eten en dat deed ik in Rotterdam, in de wijk De Esch aan de Nieuwe Maas. Ook hier lag ijs, maar alleen waren dat hier wat kleine brokken. Hier als laatste foto deels te zien terwijl de zon net onder is gegaan:
Afbeelding
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselme

Bericht door isadora »

Erg fraaie plaatjes, top hoor. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselme

Bericht door Raymond »

Erg mooie foto's inderdaad!
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselme

Bericht door Michael »

Mooi reportage :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselme

Bericht door Etienne »

Dit is echt mooi :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: mb90 on Tour #65: Langs een ijzig Markermeer en IJsselme

Bericht door Fles »

Gaaf hoor! :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten