Pagina 1 van 2

Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 22:58
door Caspar
In een vorig reisverslag op deze site zei Dexter:
Dexter schreef:Afbeelding

Ronkende lijndiesels in station Valence Ville. We hopen binnenkort nog eens een ritje met een Corail-trein door de Cevennes te maken met dit als voorspan. 8-)
Zo gezegd, zo gedaan.

Een reis vanaf Nîmes naar Clermont- Ferrand via een adembenemend traject door Frankrijk.
De reis start in Nîmes:
Afbeelding
Vanuit Marseille komen 3 rijtuigen en een ronkende dieselloc het station van Nîmes binnen, omdat de loc richting Montpellier staat, en de trein de andere kant op zal gaan vertrekken, is er enige verwarring bij ons. Aangezien de trein al 10 minuten voor vertrek binnen komt gereden, en er een rangeermachinist op het perron klaar staat aan het andere uiteinde van de trein, dachten wij dat de loc nog zou gaan omrijden.

Niets was minder waar; op vertrektijd was de loc nog niet omgereden en stond de rangeer machinist op het voorste balkon van de trein door de schuifdeuren naar voren te kijken met een portofoon, en vertrok deze trein. De loc aan de achterzijde van de trein duwde de de trein ongeveer 5 kilometer over de hoofdbaan tot voorbij een splitsing in Nîmes. Nauwkeurig werd er door de portofoon doorgegeven tot waar de machinist achterop de trein moest doorrijden.
Eenmaal tot stilstand gekomen vertrok de trein vanaf het rangeer terrein nu de ''goede'' kant op, richting Alès en Clermont Ferrand.
De Conducteur van de trein kwam even later bij ons en vroeg: Willen jullie eens een stukje met de machinist meerijden?

Zo gezegd, zo gedaan. Vanaf Alès in Gard naar Clermont Ferrand:

Afbeelding

Afbeelding
Het traject is erg bergachtig, en kent de meeste spoortunnels van Frankrijk, namelijk meer dan 125. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://fr.wikipedia.org/wiki/Viaduc_de_Chamborigaud
Zoals al eerder langs kwam in de fotoquiz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schattig stationsbordje.

Afbeelding
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier moet even een minuut of 5 gewacht worden op de tegentrein naar Nîmes, die enkele minuten vertraging heeft. De machinist vertelt dat de reizigers hier aanzienlijk minder gehaast zijn dan in grote steden als Montpellier of Marseille, hier is men blij als de trein die 2x per dag rijdt, überhaupt enigszins op tijd vertrekt, en is 5 minuten vertraging op een dag nog verwaarloosbaar...
In ieder geval een mooie gelegenheid voor de machinist om een sigaret te roken, de machinist wordt tijdens de 5,5uur durende rit niet afgelost, dus moet ie het zonder pauze stellen.

Afbeelding
Binnenkant van de 40 jaar oude diesel loc. De machine maakte veel geluid en de dodeman leek wel een tikkende tijdbom.
Dat ding bleef maar hard tikken als een kookwekker. Viel me op als je tractie gaf, de loc er enige secondes over deed om dat te verwerken. Het was voor de machinist echt een kwestie van luisteren, voelen en zien wat de loc deed op dit bergachtige traject. Maar daar kan Dexter misschien meer over vertellen?

Afbeelding

Afbeelding
Langs de Georges de l'Allier.

Afbeelding
Station met vergane glorie.

Afbeelding
Wederom de Allier.
Nu zit er 1u en 20 minuten tot het volgende station. De machinist vertelt dat een collega van hem afgelopen jaar 10 kilometer moest lopen voordat ie bereik had met zijn mobiele telefoon. Er is hier geen systeem als GSM-R en ook normale mobiele telefoons hebben op veel stukken geen bereik. Ook is er geen beveiliging (als iets van ATB) op dit traject aanwezig,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Georges de l'Allier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toen werd het langzaam donker...
Dit deel van het traject moest er enkel maar geremd worden, om te zorgen dat de trein niet boven de 40 en 60 km/u van de baanvaksnelheid uit zou komen. Doordat er tientallen kilometers heuvel-af werd gereden was tractie geven niet nodig. Af en toe keek de machinist uit zijn cabine raam of de remmen geen rook produceerden. Mooi moment voor hem zelf om wel rook te produceren 8-)

Afbeelding
Clermont Ferrand, eindpunt.

Was een prachtige rit!

Re: Cévenol

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:09
door Aking
Ziet er idd uit als een mooi lijntje :)

En fles, heb je die bordjes al? (A)

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:36
door Ardan
Wauw, het lijkt potdikkie wel of je in het Wilde Westen zit zeg, de tijd heeft stilgestaan..

Enne heren, dit was zeker weer zo'n inpakken en wegwezen-spontane actie van jullie? :P

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:44
door Dexter
Yep! :D Ik had zelfs nog een vroege dienst achter mijn kiezen zitten en dezelfde avond nog zaten we lekker te tafelen in Nimes (La ville avec une accent). De dag erna zijn we doorgereist naar Séte en Montpellier en na een nachtje daar met de Cévenol naar Clermont-Ferrand. Daar zijn we weer een nachtje gebleven en de volgende dag zijn we via Lyon-Part Dieu met een tussenstop in Paris terug naar huis gegaan. Vooral het ritje met die Cévenol was on-ver-ge-te-lijk! 8-)

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:50
door Meltrain
Erg mooi. :pos: En aardig dat jullie voorin mochten meerijden: dat maakt alles gewoon nog beter. :D

Maar over de gehele lijn rijden dus 2 treinen per dag of wordt er op deeltrajecten vaker gereden?
Verder zie ik op een paar foto's bovenleidingsportalen staan: vallen die in de categorie 'Vergane Glorie' of zijn er serieus plannen om deze lijn te elektrificeren?
En tot slot: wat is Cévenol? :oops:

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:55
door Caspar
Cévenol is de (bij)naam van de trein, zie http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_C%C3%A9venol en http://www.google.nl/search?q=Le_C%C3%A ... 80&bih=921

Die portalen zijn niet ten behoeve van de bovenleiding, maar dienen ter detectie van een puin/sneeuw lawine. Als er kortsluiting ontstaat doordat er iets op valt, kan de verkeersleiding de machinist waarschuwen dat het traject niet/minder/slecht berijdbaar is.

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: do 15 mar 2012, 00:15
door Suus
De gehele dienstregeling van de lijn is te downloaden.

Lekker overzichtelijk :pos:

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: do 15 mar 2012, 12:52
door deadlock
Wat een gaaf verslag weer 8-)

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: do 15 mar 2012, 16:39
door tsov
Wederom een gave actie heren! :pos:

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: do 15 mar 2012, 21:52
door waldo79
Relatief onbekend stukje Frankrijk waarvan je niet zou denken dat het zo ruig is :Y Strakke actie :pos:

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 11:37
door Cookie
Gaaf verslag inderdaad! :pos:

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 11:45
door ben80
Leuk verslag.

Het lijn tussen clermont-ferrand en Beziers is ook echt prachtig. Zeker de moiete waard.

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 11:51
door Caspar
Bedankt voor de reacties. Béziers- Clermont Fd staat inderdaad ook nog op een verlanglijstje.

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 12:01
door Fles
Ten eerste: het is Gorges de l'Allier en niet "Georges" :P

En wat betreft die kookwekker: Dat is waarschijnlijk de automatische ritregistratie. Ik heb eens van Roosendaal tot Antwerpen meegereden voorin een AM75 ( (A) ) en daar zit ook zo'n tikker in. Die registreert elke kwart seconde de actuele snelheid, zo begreep ik van de TB (dat is Vlaams voor MCN) :)

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 17:23
door Bart
Zoiets als wat je hier hoort op de achtergrond?

http://www.youtube.com/watch?v=loZ_P_emb7M

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 18:59
door Fles
Dat is wel wat ik in die AM75 hoorde ja :Y

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 19:02
door Thom91
Onwijs gaaf!

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 19:05
door Suus
Ik heb wel wat SNCF-trajectvideo's waarbij de locomotief ook nog helemaal startklaar gemaakt worde en daar hoor je dat tikkende geluid ook:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MqLHVWY3WlY[/youtube]

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 21:56
door Caspar
Dat geluid inderdaad! Overigens zit de machinist op een losstaande kruk, en niet in een verstelbare stoel zoals hier.
Verder rijdt ie de rit van 5 en half uur in 1x door zonder ergens naar de WC te kunnen.

In Nîmes rijdt trouwens ook een vreselijk lelijk busje rond:
Afbeelding
:shock:

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 22:57
door STF
Luxemburg heeft ook twee van diezelfde busjes rijden, heeft geen dieselmotor maar accu's.

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 23:58
door Fles
zulke busjes rijden in Rome ook, door die achterlijk dunne steegjes van ze :lol:


Afbeelding

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: za 17 mar 2012, 00:09
door Suus
Die busjes in Rome hebben ze door een nieuw model vervangen, zag ik laatst op een foto van een ander forumlid.

Verder, die busjes in Rome was echt een grap, er stopte een zo'n lijn voor de deur van het klooster waar we tijdens de Romereis van de middelbare school sliepen en er waren maar liefst 8 zitplaatsen :')

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 20:05
door hidihi
Een stomme vraag maar ik las in je verslag dat men na station George nog 1.20 uur door reed naar het volgende station. Maar ik begreep uit de dienstregeling is dat de trein na Langogne 1,29 door rijdt naar Langeac en dat na Langeac pas st George komt of heb ik het verkeerd begrepen?

iedergeval een mooie lijn met een typische franse dienstregeling. Als dit traject in Nederland lag had men hoogst waarschijnlijk de lijn aanbesteed het kleinste dieselstel besteld en 1x in het uur gereden op dit traject en waar het moest passeer stroken aangelegd.

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 21:52
door Ronald
hidihi schreef:met een typische franse dienstregeling
Regionale lijnen stellen in Frankrijk vaker weinig voor. Ik zat even een rondje door Lotharingen te plannen (vanuit Luxemburg zeg maar), maar daar rijdt écht bijna niks -o- .

@Caspar: interessante reportage trouwens :pos: . Ik had er al wat verhalen over gehoord, maar dit is écht een stukje vergane glorie. Leuk!

Re: Dexter en Caspar in Frankrijk: Cévenol

Geplaatst: di 20 mar 2012, 00:04
door Michael 1988
Caspar schreef:Dat geluid inderdaad! Overigens zit de machinist op een losstaande kruk, en niet in een verstelbare stoel zoals hier.
Verder rijdt ie de rit van 5 en half uur in 1x door zonder ergens naar de WC te kunnen.

In Nîmes rijdt trouwens ook een vreselijk lelijk busje rond:
Afbeelding
:shock:
Tja voor zo'n busje hoef je niet naar Frankrijk toe. In Utrecht rijdt (of reed) er ook een rond bij GVU. Nee geef mij dan maar liever de Bossche versie. Die zien er iets mooier uit. Overigens in Rotterdam rijdt er ook zo'n lelijk busje rond, maar ziet er naar mijn mening iets mooier uit dan de Utrechtse versie.