Plaatjes uit Zwitserland #4/4 (Jungfrauregio)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Plaatjes uit Zwitserland #4/4 (Jungfrauregio)

Bericht door Ronald »

De laatste dag in de Zwitserse bergen ging vanuit Brig via Spiez en Interlaken naar de "Jungfrauregio".
Via de "Lötschbergroute" kun je met een overstap in Spiez verder reizen richting Interlaken.

Trein van de BLS naar Interlaken:
Afbeelding

De rit van Spiez naar Interlaken gaat langs de Thunersee:
Afbeelding

Vanuit Interlaken gaat de reis verder met de Berner Oberlandbahnen. Het voorste deel van de trein gaat naar Lauterbrunnen, het achterste deel naar Grindelwald. Splitsen en combineren gebeurt in Zweilütschinen.
Afbeelding

Na ruim een half uur wordt Grindelwald bereikt. Uitzicht vanaf het station 8-) :
Afbeelding

Afbeelding

De trein van de Berner Oberlandbahnen staat gereed voor vertrek terug naar Interlaken:
Afbeelding

In Grindelwald is weer aansluiting op de smalspoortreinen van de Wengernalpbahnen (WAB) richting Kleine Scheidegg en Wengen.
Afbeelding

Het netwerk van de WAB is geheel uitgevoerd met een tandradsysteem. Ook wel nodig zo te zien :) .
Afbeelding

Het treintje na aankomst in Kleine Scheidegg:
Afbeelding

Uitzicht op Grindelwald:
Afbeelding

Oud type trein van de WAB, nog steeds in dienst. Ook wel nodig, soms rijden er twee of drie treinen achter elkaar (op zicht), waarbij ook het oudste materieel hard nodig is.
Afbeelding

Grote drukte op deze zondagmiddag op de Kleine Scheidegg, een beginpunt van een groot aantal ski- en wandelroutes.
Afbeelding

De Eiger, met een trein die zojuist vertrokken is in de richting van Grindelwald.
Afbeelding

Kleine Scheidegg is ook het beginpunt van de Jungfraubahnen, de tandradtrein naar de Jungfraujoch.
Afbeelding

Ik ga zelf één station mee richting de Jungfrau, naar de Eigergletscher. Op de Jungfraujoch zelf ben ik al eens geweest, en om daar nu weer ruim 50 euro voor neer te tellen wordt me net iets te gortig :N .
Afbeelding

Afbeelding

Station Eigergletscher. Vanaf hier gaat de trein door een tunnel verder naar de Jungfraujoch.
Afbeelding

Vanaf de Eigergletscher heb je een schitterend uitzicht op het plaatsje Mürren met op de achtergrond de Schilthorn *O* .
Afbeelding

Ook in de richting van Grindelwald is het uitzicht geweldig.
Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal terug op de Kleine Scheidegg loop ik een stuk in de richting van Wengen, tot het eerstvolgende stationnetje langs de lijn (Wengernalp). Een mooie wandeling met dito uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Regelmatig tuft er een tandradtreintje voorbij.
Afbeelding

Op onderstaande foto zijn goed de ijskristallen te zien die door de lucht zweven (de temperatuur komt dan ook niet boven de -15 uit). Het lijken hele kleine sneeuwvlokken, maar de lucht is gewoon helder.
Afbeelding

Op onderstaande foto is een lawine te zien (het stofwolkje in het midden). Vooraf gegaan door een flinke donderklap komt er een hoeveelheid sneeuw naar beneden. Indrukwekkend om te zien :shock: .
Afbeelding

Hierna is het weer tijd voor de trein terug richting Wengen en Lauterbrunnen. Wegens de drukte rijdt er een aantal achter elkaar. De laatste is voor mij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de bossen gaat de rit richting Lauterbrunnen, waarna ik via Interlaken weer terugreis naar Brig.
Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat waren ze weer :D . Ik heb me wel vermaakt :pos: .

edit: Oh ja, bijna vergeten...

Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Plaatjes uit Zwitserland #4/4 (Jungfrauregio)

Bericht door Fles »

Därligen :D

waar mijn ouders voor het eerst samen op vakantie waren :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plaatjes uit Zwitserland #4/4 (Jungfrauregio)

Bericht door Daantje »

Gaaf :D Ben er zelf ook een aantal keer geweest maar alleen in de zomer en herfst. Leuk om het nu ook in het winters wit te zien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Plaatjes uit Zwitserland #4/4 (Jungfrauregio)

Bericht door Meltrain »

Mooi. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten