Pagina 1 van 1

Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: vr 13 apr 2012, 21:43
door TheKnitter
Vandaag was het dan eindelijk zover, waar menig medewerker van de SSN jaren naar toe heeft gewerkt. Meestal een vast clubje. Al sinds 1981 zijn er mensen mee bezig geweest, om de 8811 te bewaren. Deze stond in een loods in Limburg, weg te roesten. Niemand wist van het bestaan meer af of waar hij vertoefde. Totdat iemand ineens riep "HEE, kijk hier, de 8811 staat er!". En toen ging er vanalles in werking. Een paar vrienden die het wel behouden wilden, hebben moeite gedaan, de sokken opgezocht met geld, en zoveel mogelijk mee betaald voor het transport. Per spoor, ook een moeilijke klus... En dan nu, 2012: De locomotief is rijvaardig, na jaren werk verrichten aan de locomotief. Zoals één van de personen die de loc destijds gered hebben in een brief aan zijn dochter liet weten (hijzelf zit in Nieuw-Zeeland) "Nu ik dit bericht heb ontvangen, ben ik emotioneel. Ik heb alle opties bekeken, ik wou er bij zijn. Helaas was het niet haalbaar. Maar bedankt, dat jullie mijn wens hebben vervuld. Ik kom zeker nog een keer naar Rotterdam, dit wil ik niet missen". Ook Remmo, een al redelijk oude medewerker, behoorde tot die mensen destijds. Ook hij was even emotioneel, hij mocht ook een verhaal ophouden. En meerijden op de locomotief bij de indienststelling, het minste wat de SSN kon betekenen voor zo iemand!

Er waren onder andere enkele mensen van de gemeente aanwezig, waaronder een wethouder uit Kralingen, die ook een leuk verhaaltje ophield. "Vroeger wist ik van het bestaan als klein kind niet af. Ik wist niet dat de SSN bestond. Maar toen zag ik ineens een stoomlocomotief voorbij rijden. Later ben ik in Kralingen komen wonen, en heb altijd mijn interesse getoond aan de SSN. Een club die respect verdient. Medewerkers op vrijwillige basis die honderden uren werk in iets steken. Zoiets hoort nu bij Rotterdam, hét gezicht van Kralingen. En nu sta ik hier, tegenover jullie. Ik mag de officiële handelingen verrichten, maar ik had het ook aan Remmo over willen laten. Hij, en zijn vrienden, verdienen het meeste respect. Zij hebben iets voor elkaar gekregen, wat niemand ooit durfde te roepen. Iets waar lef voor nodig was. Hadden zij het niet gedaan, had deze locomotief er niet geweest".

Maar gaan we over op de foto's:

Afbeelding
Presentatie SSN 8811
Hier komt de 8811 de loods uitgereden, en voor alle aanwezigen een leuke rit. Jammer dat die oudere man in beeld stond... Hij kreeg door iedereen verwensingen toe, want er was een fotolijn opgezet (waren ook kranten en hobbybladen aanwezig).

Afbeelding
Presentatie SSN 8811

Afbeelding
Presentatie SSN 8811

Afbeelding
Voetplaatritten 8811
Voor de aanwezigen werden er deze dag met de 8811 enkele voetplaatritten gereden

Afbeelding
Voetplaatritten 8811

Afbeelding
Voetplaatritten 8811

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: za 14 apr 2012, 11:35
door deadlock
Op bezoek bij de SSN, destijds nog in de Spaanse Polder, is een van mijn vroegste herinneringen. Ik zal een jaar of 4 geweest zijn. Samen met mijn opa die tot zijn dood in '94 donateur is geweest. Met Koos mee op de bok, heerlijk. Ik moet er echt weer eens op bezoek.

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: za 14 apr 2012, 14:30
door Thom91
Geinig! Maar die 8811 is wel echt gruwelijk lelijk voor een stoomlocomotief.. :X

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: za 14 apr 2012, 18:48
door Meltrain
Het is dan ook een Engelse stoomlocomotief... :mrgreen: Beter gezegd: een zadeltank loc, wat wil zeggen dat de waterbakken als een soort 'zadel' over de ketel heen hangen.

@ TheKnitter: leuk dat je erbij was en leuke foto's van de indienststelling. :pos: :D

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: za 14 apr 2012, 19:37
door TheKnitter
Dank voor reacties! Spaanse Polders hoor ik ook nog leuke verhalen over...
De 8811 is niet moeders mooiste, maar zal voorlopig ook niet op de hoofdbaan te zien zijn. Vandaag was ik wederom aanwezig, met enkele foto's en filmpjes. Die zal ik nog uitzoeken ;)

btw, ik ben medewerker bij de SSN, en heb vandaag niet super veel tijd gehad voor de foto's, moest de souvenirstand bemensen :P

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 13:08
door deadlock
Vraag maar eens aan de oudgedienden daar naar Jan Penris. Dat is mijn opa zaliger.

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 20:58
door Fles
Thom91 schreef:Geinig! Maar die 8811 is wel echt gruwelijk lelijk voor een stoomlocomotief.. :X
Oh nou ik vind er niks mis mee hoor :)

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 21:37
door TheKnitter
deadlock schreef:Vraag maar eens aan de oudgedienden daar naar Jan Penris. Dat is mijn opa zaliger.
Als ik het niet vergeet, zal ik dat doen ;)
Fles schreef:
Thom91 schreef:Geinig! Maar die 8811 is wel echt gruwelijk lelijk voor een stoomlocomotief.. :X
Oh nou ik vind er niks mis mee hoor :)
Het heeft wel iets, zo'n stoomloc. Net als sommigen de Duitse locs juist lelijk vinden, en die bij de ZLSM prachtig vinden. Smaken verschillen.
Deze is erg simpel, ook in bediening. Maar wel een prachtexemplaar.

Re: Officiële 2e indienststelling stoomloc 8811

Geplaatst: do 19 apr 2012, 16:22
door Daan
Smaken verschillen inderdaad, maar het is sowieso erg mooi dat ie wordt bewaard voor het nageslacht :)