Pagina 1 van 1

RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Apd-Ap

Geplaatst: do 03 mei 2012, 11:34
door TheKnitter
Vandaag werd er een transport uit de Botlek naar Apeldoorn uitgevoerd met een Hippel. De RRF5, die oorspronkelijk bij NS indienst was als 683. Sinds december 1956 rijdt hij al rond, en krijgt nu een (tijdelijke) nieuwe eigenaar, namelijk Locon, waaraan RRF deze loc heeft verhuurt. Hier zal hij wel ingezet worden, namelijk voor de Locon vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM.

1. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Transportbedrijf Brouwer uit Nieuwegein mocht het transport verzorgen vanaf de Botlek naar Apeldoorn

2. Afbeelding
Locon 5(ex RRF5, ex NSR 683) en VSM 64 415
Na een babbeltje met het RRF-personeel werd de losweg betreden, en de vrachtwagen met dieplader, met daarop de Hippel, geparkeerd. De 2 kranen van POL Hoogeveen waren nog niet gearriveerd, dus kon er rustig gewacht worden. Ondertussen vertrekt de VSM met een stoomtrein naar Beekbergen en Eerbeek en weer terug via Apeldoorn naar Beekbergen.

3. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Nadat de eerste van de twee kranen eindelijk gearriveerd waren, werd deze alvast in positie gebracht. De tweede kraan had wat meer tijd nodig, gezien deze onderweg bij Vaassen stil stond met problemen. Het gewicht van de locomotief, 47 ton, is voor één kraan van dit type te zwaar. Er moest geduldig gewacht worden op de tweede hijskraan. Ook werd er al druk gediscussieërd hoe deze locomotief het spoor op te hijsen, want daarvoor zijn er niet of nauwelijks punten voor beschikbaar. Een nooduitweg was via een stuk straatspoor, maar via het hijsen is het uiteindelijk gelukt.

4. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Inmiddels is de tweede kraan gearriveerd, en kan begonnen worden met de voorbereidingen. De voorste kraan stond al op de stempels, en moest de banden nog aanhaken en om de locomotief binden. De tweede kraan zet zich eerst op de stempels, en kan zich ook aan de locomotief vastmaken met de banden. Hierna begon het echte hijswerk pas, met een vertraging van ruim 200 minuten

5. Afbeelding
Locon 5, RRF5, ex-NSR 683
Nadat beide kranen in positie zijn gebracht, word het voor de laatste keer nagelopen. Hierna gaan de kranen beginnen met hijsen, en mag de vrachtwagen zich er onder weg rijden.

En toen begon het hijswerk, waarbij de vrachtwagen met dieplader er eerst onder weg reed:
6. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

7. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

8. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

9. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

10. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

11. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

12. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

13. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

En daar staat ie dan!
14. Afbeelding
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: do 03 mei 2012, 13:51
door Michael
Leuke foto´s en interressant om te zien hoe het in zijn werk gaat.

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: do 03 mei 2012, 17:56
door Citaro
Leuke repo! Is het trouwens niet goedkoper om 'm per spoor naar Apeldoorn te vervoeren, op eigen kracht of in opzending? Of gaat dat qua V-max of ATB niet. Dit lijkt me ook niet goedkoop.

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: do 03 mei 2012, 18:28
door MdJ
Overigens heeft die vuiltrein (in de tijd dat Locon het vervoer doet), al eens gereden door de een loc van Volkerrail (V203-4) alwaar te Apd een 990x-loc hem overnam (ex NS1800'den). Laatste week komt de vuiltrein uit Nwk naar Apd om daar de vuiltrein uit Apdvam eraan te koppelen.

Ook is het vuiltreintje bij afwezigheid van een dieselloc te Apd, ook al een paar keer getrokken door de Planloc van de VSM (de loc die op dat moment bedrijfsvaardig is). Soms een de 636 of 532, maar er zijn ook al dagen geweest dat het getrokken werd door een stoomloc :o

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: za 05 mei 2012, 08:58
door Daan
Citaro schreef:Leuke repo! Is het trouwens niet goedkoper om 'm per spoor naar Apeldoorn te vervoeren, op eigen kracht of in opzending? Of gaat dat qua V-max of ATB niet. Dit lijkt me ook niet goedkoop.
Met een maximum snelheid van 30 km/h is dat nogal onmogelijk op het drukke spoorwegnet...

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 11:42
door hidihi
Leuk dat deze trein actiever gebruikt gaat worden. Het is een mooie trein met veel historie en het laatste wat ik wil zien is dat de trein niet gebruikt wordt.

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: ma 14 mei 2012, 14:15
door Citaro
Kan iemand mij aan de dienstregeling helpen van de Apeldoornse huisvuiltrein? Wil graag weten hoe laat lege wagons aankomen in Apd en naar Apd VAM worden gebracht en andersom.

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: ma 14 mei 2012, 15:56
door BR628
De beladen trein (ma-vr) vertrekt rond 17.45 uit Apdvam en komt omstreeks 18.00 aan in Apeldoorn. Dit zijn richttijden en kunnen in de praktijk dus (flink) afwijken. De lege trein rijdt 's nachts. Bron.

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: ma 14 mei 2012, 16:09
door Suus
Er rijden inderdaad afvaltreinen heel vroeg in de ochtend, ik weet iig dat er in Diemen bijna elke werkdag rond kwart over zes 's ochtends een trein met VAM-wagens richting Amsterdam voorbij komt.

Re: RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Ap

Geplaatst: di 29 mei 2012, 11:14
door TheKnitter
BR628 schreef:De beladen trein (ma-vr) vertrekt rond 17.45 uit Apdvam en komt omstreeks 18.00 aan in Apeldoorn. Dit zijn richttijden en kunnen in de praktijk dus (flink) afwijken. De lege trein rijdt 's nachts. Bron.
't Bakkie gaat rond 16:45/17u los naar de VAM om daar wagens op te halen. Rijdt zeer vaak 30 tot 60 minuten te vroeg. Zodra het personeel er is, vertrekt het vrij snel naar VAM.
In de nacht brengt het wagens naar de VAM en gaat los terug naar Apd