RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Apd-Ap
Geplaatst: do 03 mei 2012, 11:34
Vandaag werd er een transport uit de Botlek naar Apeldoorn uitgevoerd met een Hippel. De RRF5, die oorspronkelijk bij NS indienst was als 683. Sinds december 1956 rijdt hij al rond, en krijgt nu een (tijdelijke) nieuwe eigenaar, namelijk Locon, waaraan RRF deze loc heeft verhuurt. Hier zal hij wel ingezet worden, namelijk voor de Locon vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM.
1.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Transportbedrijf Brouwer uit Nieuwegein mocht het transport verzorgen vanaf de Botlek naar Apeldoorn
2.
Locon 5(ex RRF5, ex NSR 683) en VSM 64 415
Na een babbeltje met het RRF-personeel werd de losweg betreden, en de vrachtwagen met dieplader, met daarop de Hippel, geparkeerd. De 2 kranen van POL Hoogeveen waren nog niet gearriveerd, dus kon er rustig gewacht worden. Ondertussen vertrekt de VSM met een stoomtrein naar Beekbergen en Eerbeek en weer terug via Apeldoorn naar Beekbergen.
3.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Nadat de eerste van de twee kranen eindelijk gearriveerd waren, werd deze alvast in positie gebracht. De tweede kraan had wat meer tijd nodig, gezien deze onderweg bij Vaassen stil stond met problemen. Het gewicht van de locomotief, 47 ton, is voor één kraan van dit type te zwaar. Er moest geduldig gewacht worden op de tweede hijskraan. Ook werd er al druk gediscussieërd hoe deze locomotief het spoor op te hijsen, want daarvoor zijn er niet of nauwelijks punten voor beschikbaar. Een nooduitweg was via een stuk straatspoor, maar via het hijsen is het uiteindelijk gelukt.
4.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Inmiddels is de tweede kraan gearriveerd, en kan begonnen worden met de voorbereidingen. De voorste kraan stond al op de stempels, en moest de banden nog aanhaken en om de locomotief binden. De tweede kraan zet zich eerst op de stempels, en kan zich ook aan de locomotief vastmaken met de banden. Hierna begon het echte hijswerk pas, met een vertraging van ruim 200 minuten
5.
Locon 5, RRF5, ex-NSR 683
Nadat beide kranen in positie zijn gebracht, word het voor de laatste keer nagelopen. Hierna gaan de kranen beginnen met hijsen, en mag de vrachtwagen zich er onder weg rijden.
En toen begon het hijswerk, waarbij de vrachtwagen met dieplader er eerst onder weg reed:
6.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
7.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
8.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
9.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
10.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
11.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
12.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
13.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
En daar staat ie dan!
14.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
1.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Transportbedrijf Brouwer uit Nieuwegein mocht het transport verzorgen vanaf de Botlek naar Apeldoorn
2.
Locon 5(ex RRF5, ex NSR 683) en VSM 64 415
Na een babbeltje met het RRF-personeel werd de losweg betreden, en de vrachtwagen met dieplader, met daarop de Hippel, geparkeerd. De 2 kranen van POL Hoogeveen waren nog niet gearriveerd, dus kon er rustig gewacht worden. Ondertussen vertrekt de VSM met een stoomtrein naar Beekbergen en Eerbeek en weer terug via Apeldoorn naar Beekbergen.
3.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Nadat de eerste van de twee kranen eindelijk gearriveerd waren, werd deze alvast in positie gebracht. De tweede kraan had wat meer tijd nodig, gezien deze onderweg bij Vaassen stil stond met problemen. Het gewicht van de locomotief, 47 ton, is voor één kraan van dit type te zwaar. Er moest geduldig gewacht worden op de tweede hijskraan. Ook werd er al druk gediscussieërd hoe deze locomotief het spoor op te hijsen, want daarvoor zijn er niet of nauwelijks punten voor beschikbaar. Een nooduitweg was via een stuk straatspoor, maar via het hijsen is het uiteindelijk gelukt.
4.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Inmiddels is de tweede kraan gearriveerd, en kan begonnen worden met de voorbereidingen. De voorste kraan stond al op de stempels, en moest de banden nog aanhaken en om de locomotief binden. De tweede kraan zet zich eerst op de stempels, en kan zich ook aan de locomotief vastmaken met de banden. Hierna begon het echte hijswerk pas, met een vertraging van ruim 200 minuten
5.
Locon 5, RRF5, ex-NSR 683
Nadat beide kranen in positie zijn gebracht, word het voor de laatste keer nagelopen. Hierna gaan de kranen beginnen met hijsen, en mag de vrachtwagen zich er onder weg rijden.
En toen begon het hijswerk, waarbij de vrachtwagen met dieplader er eerst onder weg reed:
6.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
7.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
8.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
9.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
10.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
11.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
12.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
13.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
En daar staat ie dan!
14.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683