Ddrs on tour #22: Langs Gelderse sporen
Geplaatst: di 10 jun 2008, 22:45
Deze laatste 'n beetje mooie dag van de week (volgens de voorspellingen dan) vroeg er natuurlijk om om weereens een tourtje te maken. Had op 't moment dat ik wakker werd op een of andere manier zin richting Gelderland te gaan, dus na het ontbijt en dergelijke maar even snel met Google Maps wat leuke plekjes uitgezocht en daarna maar heel erg snel richting de bushalte.
Mooi op tijd in Utrecht aangekomen, maar natuurlijk net op 't verkeerde kwartier voor de eerste bestemming: beetje jammer, zag nu dat de vertraagde IC van 11.07 uur naar Arnhem met ICL reed. Maargoed, uiteindelijk 'n IC'tje later genomen om op Veenendaal de Klomp te belanden en daar een stukje gewandeld naar een nabijgelegen overweg. Al snel kwam de volgende IC naar Arnhem met ICRm voorbij...
Daarna passeerde het lieve kleine kalktreintje wat ik eerder al op Utrecht GE had zien staan...
En ja hoor, m'n grootste stunt was nog wel dat treintjes op de volle baanvaksnelheid er goed op kwamen... maar met de rustig vanaf het station optrekkende IC naar Nijmegen was ik dus net te laat Achja, dan maar een nieuwe poging met weer een s2000...
Maar snel weer terug naar het station gewandeld daarna, waar ik mooi op tijd arriveerde om de IC naar Arnhem te nemen. Daar de IC richting Zwolle gepakt en in Dieren weer uitgestapt. Bij het kanaal bleek het toch niet zo handig fototjes maken te zijn, dus maar verder richting een ander plekje gewandeld. Dat deed me bij de overweg in de Overweg (ja, die straat heet echt zo ) te Spankeren belanden, waar de 8727 passeerde als IC naar Nijmegen...
Gevolgd door het stoppertje naar Ede...
En geluk moet je hebben natuurlijk. Er rijdt welgeteld één keteltrein met NMBS reeks 77'ers als tractie via Zp-Ah ergens 's ochtends vroeg en die had vandaag... 515 minuten vertraging, dus reed'ie ineens 's middags :)
Een paar minuutjes later stond ik toch even te kijken wat er nu weer voor UTO (Unidentified Tranish Object) aan kwam. Het bleek een werkvoertuig te zijn...
Het betreffende spotplekje is er trouwens wel eentje met een prachtig uitzicht voor de momenten dat de aandacht niet op het spoor gericht is...
... al zie je in het echt de voorbij varende scheepjes op de IJssel beter, net als het dorpje aan de overzijde daarvan.
En die werd gevolgd door weer een IC naar Nijmegen...
Met daarachter natuurlijk het stoppertje...
Daarna weer naar het station teruggekeerd, waar ik wederom maar net op tijd voor de trein naar Arnhem was. Daar weer overgestapt op het niet te Arnhem Zuid stoppende stoppertje naar Elst en weer 'n eindje aan de wandel gegaan naar de 1e Weteringsewal.
En herinneren we het ICL uit het begin van dit verhaal nog? Nee? Nou, werd er dus alsnog op getrakteerd: als eerste de beste trein kwam het materieel van de t2053 leeg richting Nijmegen om daar in de t2058 te kunnen beginnen...
Dat bleek ook gelijk de enige trein te zijn die er in 't zonnetje passeerde, maarja, toch nog maar eventjes blijven staan...
Goeie gok zo bleek, want hoeveel Lintjes rijden er nu tussen Arnhem en Tiel: juist ja, ééntje op een losse spitsslag...
Nou vooruit, nog één IRM'etje dan maar...
En daarna ging 't als een speer terug richting station waar ik nog net op 't laatste moment in het stoppertje naar Tiel kon springen. In Tiel nog even overgestapt op de gigantische stoptrein richting Utrecht: 8 bakken DDAR is in de tegenspitsrichting toch ietwat overdreven Tot slot vanaf Geldermalsen het losse V'tje richting Dordrecht genomen, wat Arriva best voor één van die DDAR'etjes had mogen ruilen: hij was goed druk.
De steward was er eentje die vriendelijk klonk via de omroep, maar in de praktijk... een reiziger met fiets die dat voorwerp op het kleine balkon geparkeerd had werd afgesnauwd dat het algemeen bekend was dat dat ding op het grote balkon met de pictogrammetjes thuishoort. Eenmaal in Sliedrecht nam ze wel de tijd om een door de automaat geweigerd 20-cent muntje van een reiziger te wisselen voor een ander exemplaar, maar het halen van de trein kon die meneer wel vergeten... zover ik weet verkopen de stewards toch echt ook vervoerbewijzen. Arriva meldt in ieder geval dat de eigen dagkaart ook bij de steward te verkrijgen is.
Maargoed, op Dordrecht Stadspolders weer uitgestapt en het laatste stukje naar huis gelopen. Alsof ik nog niet genoeg gelopen had... maar 't was wel weer de moeite waard :)
Mooi op tijd in Utrecht aangekomen, maar natuurlijk net op 't verkeerde kwartier voor de eerste bestemming: beetje jammer, zag nu dat de vertraagde IC van 11.07 uur naar Arnhem met ICL reed. Maargoed, uiteindelijk 'n IC'tje later genomen om op Veenendaal de Klomp te belanden en daar een stukje gewandeld naar een nabijgelegen overweg. Al snel kwam de volgende IC naar Arnhem met ICRm voorbij...
Daarna passeerde het lieve kleine kalktreintje wat ik eerder al op Utrecht GE had zien staan...
En ja hoor, m'n grootste stunt was nog wel dat treintjes op de volle baanvaksnelheid er goed op kwamen... maar met de rustig vanaf het station optrekkende IC naar Nijmegen was ik dus net te laat Achja, dan maar een nieuwe poging met weer een s2000...
Maar snel weer terug naar het station gewandeld daarna, waar ik mooi op tijd arriveerde om de IC naar Arnhem te nemen. Daar de IC richting Zwolle gepakt en in Dieren weer uitgestapt. Bij het kanaal bleek het toch niet zo handig fototjes maken te zijn, dus maar verder richting een ander plekje gewandeld. Dat deed me bij de overweg in de Overweg (ja, die straat heet echt zo ) te Spankeren belanden, waar de 8727 passeerde als IC naar Nijmegen...
Gevolgd door het stoppertje naar Ede...
En geluk moet je hebben natuurlijk. Er rijdt welgeteld één keteltrein met NMBS reeks 77'ers als tractie via Zp-Ah ergens 's ochtends vroeg en die had vandaag... 515 minuten vertraging, dus reed'ie ineens 's middags :)
Een paar minuutjes later stond ik toch even te kijken wat er nu weer voor UTO (Unidentified Tranish Object) aan kwam. Het bleek een werkvoertuig te zijn...
Het betreffende spotplekje is er trouwens wel eentje met een prachtig uitzicht voor de momenten dat de aandacht niet op het spoor gericht is...
... al zie je in het echt de voorbij varende scheepjes op de IJssel beter, net als het dorpje aan de overzijde daarvan.
En die werd gevolgd door weer een IC naar Nijmegen...
Met daarachter natuurlijk het stoppertje...
Daarna weer naar het station teruggekeerd, waar ik wederom maar net op tijd voor de trein naar Arnhem was. Daar weer overgestapt op het niet te Arnhem Zuid stoppende stoppertje naar Elst en weer 'n eindje aan de wandel gegaan naar de 1e Weteringsewal.
En herinneren we het ICL uit het begin van dit verhaal nog? Nee? Nou, werd er dus alsnog op getrakteerd: als eerste de beste trein kwam het materieel van de t2053 leeg richting Nijmegen om daar in de t2058 te kunnen beginnen...
Dat bleek ook gelijk de enige trein te zijn die er in 't zonnetje passeerde, maarja, toch nog maar eventjes blijven staan...
Goeie gok zo bleek, want hoeveel Lintjes rijden er nu tussen Arnhem en Tiel: juist ja, ééntje op een losse spitsslag...
Nou vooruit, nog één IRM'etje dan maar...
En daarna ging 't als een speer terug richting station waar ik nog net op 't laatste moment in het stoppertje naar Tiel kon springen. In Tiel nog even overgestapt op de gigantische stoptrein richting Utrecht: 8 bakken DDAR is in de tegenspitsrichting toch ietwat overdreven Tot slot vanaf Geldermalsen het losse V'tje richting Dordrecht genomen, wat Arriva best voor één van die DDAR'etjes had mogen ruilen: hij was goed druk.
De steward was er eentje die vriendelijk klonk via de omroep, maar in de praktijk... een reiziger met fiets die dat voorwerp op het kleine balkon geparkeerd had werd afgesnauwd dat het algemeen bekend was dat dat ding op het grote balkon met de pictogrammetjes thuishoort. Eenmaal in Sliedrecht nam ze wel de tijd om een door de automaat geweigerd 20-cent muntje van een reiziger te wisselen voor een ander exemplaar, maar het halen van de trein kon die meneer wel vergeten... zover ik weet verkopen de stewards toch echt ook vervoerbewijzen. Arriva meldt in ieder geval dat de eigen dagkaart ook bij de steward te verkrijgen is.
Maargoed, op Dordrecht Stadspolders weer uitgestapt en het laatste stukje naar huis gelopen. Alsof ik nog niet genoeg gelopen had... maar 't was wel weer de moeite waard :)