Pagina 1 van 1

Dagje Zuid-Limburg + grensstreek

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 01:10
door Cookie
Aangezien het donderdag Hemelvaartsdag was en daarmee een vrije dag, ben ik er maar weer eens op uitgetrokken. Deze keer weer eens richting Zuid-Limburg. De dag begon verder zonder enige bijzonderheden, met een overstap in Utrecht Centraal kwam ik aan in Maastricht. Daar heb ik de stoptrein gepakt naar Klimmen-Ransdaal, oftewel de Heuvellandlijn. Een prachtige lijn die langs de Zuid-Limburgse heuvels voert.

Het station van Klimmen-Ransdaal heeft een prachtig stationsgebouw dat dateert uit 1913. Erg mooi fotomotief :) :
Afbeelding

Hierna besloot ik door te reizen naar Landgraaf, om vandaaruit met een OV-fiets de omgeving verder te gaan verkennen en wat te gaan fotograferen. Op deze manier zie je wat meer van de omgeving en hoef je bovendien ook niet de hele tijd op een spotplek te gaan wachten op een trein. In Landgraaf heb ik de euregiobahn nog even opgewacht, het ding rookte bij vertrek behoorlijk. Ik ben dat van de diesellocs 218 gewend, maar niet van de Talentjes...
Afbeelding

Eerst heb ik de omgeving van Eygelshoven verkend, daarbij kwam ik onder andere uit in "Ubach over Worms". Een typisch Zuid-Limburgs dorpje :) . Een foto van de weg erheen:
Afbeelding

Daarna kwam ik weer terug in Eygelshoven. Helaas begon het wat bewolkter te worden intussen, maar het weer was alsnog prima. Bij een onbewaakte overweg in Eygelshoven passeerde een Talent:
Afbeelding

Vervolgens wilde ik nog wel wat meer van de omgeving zien eigenlijk, tegelijkertijd leek Aachen me wel een mooie bestemming. Gelukkig konden deze twee wensen gecombineerd worden door een fietstocht erheen te maken. Deze was behoorlijk inspannend doordat de heuvels aardig stijl kunnen zijn en de OV-fietsen jammergenoeg geen versnellingen hebben...

Afbeelding
Uitzicht tussen Eygelshoven en Herzogenrath
Afbeelding
Uitzicht tussen Eygelshoven en Herzogenrath II

Na een tussenstop voor een ijsje bij de Mac in Kohlscheid en een mooie fietstocht kwam ik uiteindelijk aan in...
Afbeelding

Hier ligt een behoorlijk goederenstation, ik heb daar bijna elke 5 minuten wel een cargo zien vertrekken.
Afbeelding
Een goederentrein verlaat Aachen West

Maar er stoppen ook reizigerstreinen:
Afbeelding
Een RegionalBahn naar Alsdorf Poststraße verlaat Aachen West

Afbeelding
Aachen West is tevens een RE-station. Links is het Stellwerk te zien van Aachen West

Daarna heb ik nog het centrum van Aachen bezocht en in de Pontstraße daar gegeten. Wat is Aachen een vreselijke stad om te fietsen zeg: soms heb je wel fietsstroken, dan weer moet je op de stoep fietsen. En soms is er gewoon helemaal niets voor fietsers...

Met de fiets in de trein ben ik weer teruggegaan naar Landgraaf. Nadat de fiets in de OV-fiets-stalling was geplaatst, weer richting huis gegaan. Tussen Heerlen en Sittard reed een losse IC (VIRM-4), in Sittard moest worden overgestapt op de IC richting Utrecht (ook VIRM-4). 2x VIRM naar Utrecht/Amsterdam sturen zou wel teveel zijn in de avonduren? :P

Gebruikte kaartjes:
* Weekend-OV
* DB-kaartje Aachen Hbf - Herzogenrath grens (EUR 3,40)
* Fietskaartje AVV (EUR 2,00)

Re: Dagje Zuid-Limburg + grensstreek

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 17:04
door Michael
Leuke foto's :D Heel mooi gebied daar in Limburg.

Re: Dagje Zuid-Limburg + grensstreek

Geplaatst: za 19 mei 2012, 12:59
door Ronald
Cookie schreef: Wat is Aachen een vreselijke stad om te fietsen zeg: soms heb je wel fietsstroken, dan weer moet je op de stoep fietsen. En soms is er gewoon helemaal niets voor fietsers...
Volgens mij zijn daar dus ook nauwelijks fietsers. Iedereen gaat met de bus :P .
Trouwens, prachtige foto's. Vooral die eerste, hij lijkt heel gewoon maar is echt heel fraai. Complimenten :pos:

Re: Dagje Zuid-Limburg + grensstreek

Geplaatst: za 19 mei 2012, 13:05
door Suus
Dat fietsprobleem speelt niet alleen in Aachen, maar in bijna elke grote Duitse stad. Münster is een van de weinige uitzonderingen daarop.

Met mooi weer is Limburg en vlak daarbuiten echt op zijn mooist.

Re: Dagje Zuid-Limburg + grensstreek

Geplaatst: za 19 mei 2012, 16:16
door huibf
Je merkt pas in het buitenland hoe verwend we zij met onze fietsinfrastructuur en is daarmee ook direct een grote bedreiging voor het stad en streekvervoer op korte afstanden tot 10 km.