Etienne on Tour #16: Belgische bussen op een brugdag
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 10:51
In navolging van de reportage van Bee, was ik vrijdag ook in België. Maar dan eigenlijk voor de lijnbussen. In België reed vrijwel alles normaal, uitgezonderd de schoolbussen en speciale (spits)ritten voor scholieren. Het gros van de normale spitsbussen reed wel.
Om 07.55 had ik de Benelux vanuit Rotterdam naar Antwerpen Centraal. Een korte wandeling deed me even later belanden op de Rooseveltplaats waar het altijd een drukte is. In de Maerlantstraat staan onder andere de 7xx-lijnen richting Zandvliet en lijn 650 richting Putte hun tijd af te wachten.
Schuin daar tegenover vertrekt deze Van Hool van Autobus de Schelde richting Boom. En in dezelfde hoek staat een belbusje van KAV nutteloos te wezen. Sinds de nieuwe dienstregeling per 1 mei in Limburg heeft KAV geen belbusgebieden meer in Limburg, waardoor er enkele belbusjes voor andere doeleinden gebruikt wordt.
Tot verbazing kwam vlak daarna deze Den Oudsten B95 binnen rijden op lijn 244 uit Wommelgem.
Vervolgens ging ik met bus 36 naar de Halewijnlaan, het overstappunt op de lijnen richting Sint-Niklaas, Dendermonde en Lokeren. Ik werd echter gedwongen een dagpas à €7,- te kopen, daar alle Lijnwinkels op deze brugdag gesloten waren.
Een ouder echtpaar had net de bus naar Breda gemist en moest dus 2 uur wachten op de volgende lijnbus richting Breda, daarom kozen ze er maar voor om met de bus naar Hulst te gaan.
Om 10.23 kwam zo'n aftandse Jonckheere Geleed aanzetten voor de rit naar Sint-Niklaas. In Sint-Niklaas werd ik al welkom geheten door een O405 van de fa. Achiel Weyn, welke lijn 41 grotendeels uitvoert. In de andere richting reed een MB-Citaro G van dezelfde firma richting het Koopcentrum.
Aan het loket heb ik daarna een enkeltje naar Puurs gekocht voor de IR. In Puurs zou ik vervolgens overstappen op bus 252 naar Boom. In Ruisbroek liep de dienstregeling in het honderd, omdat een auto met aanhangwagen ook maar weigerde om achteruit te rijden om de bus door te laten, met een verkeerschaos tot gevolg.
In Boom komen vrijwel alle lijnen tegelijk aan, wat op de halte vaak tot een file leidt.
Vervolgens ging het met lijn 500 verder naar Rumst. Tussen Boom en Rumst ligt de route van de bus eruit vanwege werkzaamheden, maar daarvoor in de plaats rijdt lijn 500 een omleiding via een bedrijventerrein, met enkele onverharde wegen. En dat rammelt behoorlijk met zo'n gelede Van Hool. In Rumst ging ik verder met lijn 191 naar Kontich.
Via Kontich ging met bus 130 verder naar Lint, voor enkele foto's van de lijnen 196 en 197...
....en vervolgens met bus 197 verder naar Hove. In Hove kwam de 4953 aanrijden voor lijn 242 die ik later ook naar Antwerpen zou nemen.
De inzet van een gelede bus op deze rit was tot Deurne niet echt nodig, maar vanaf de halte Borgerhout, Turnhoutsepoort werd de bus zo nu en letterlijk bestormd door passagiers. Ik kwam mooi op tijd om 16.45 in Antwerpen aan om de Benelux van 17.00 te halen, maar zoals eerder verteld in het Reiservaringentopic liep dat op tot +40 in Rotterdam.
Om 07.55 had ik de Benelux vanuit Rotterdam naar Antwerpen Centraal. Een korte wandeling deed me even later belanden op de Rooseveltplaats waar het altijd een drukte is. In de Maerlantstraat staan onder andere de 7xx-lijnen richting Zandvliet en lijn 650 richting Putte hun tijd af te wachten.
Schuin daar tegenover vertrekt deze Van Hool van Autobus de Schelde richting Boom. En in dezelfde hoek staat een belbusje van KAV nutteloos te wezen. Sinds de nieuwe dienstregeling per 1 mei in Limburg heeft KAV geen belbusgebieden meer in Limburg, waardoor er enkele belbusjes voor andere doeleinden gebruikt wordt.
Tot verbazing kwam vlak daarna deze Den Oudsten B95 binnen rijden op lijn 244 uit Wommelgem.
Vervolgens ging ik met bus 36 naar de Halewijnlaan, het overstappunt op de lijnen richting Sint-Niklaas, Dendermonde en Lokeren. Ik werd echter gedwongen een dagpas à €7,- te kopen, daar alle Lijnwinkels op deze brugdag gesloten waren.
Een ouder echtpaar had net de bus naar Breda gemist en moest dus 2 uur wachten op de volgende lijnbus richting Breda, daarom kozen ze er maar voor om met de bus naar Hulst te gaan.
Om 10.23 kwam zo'n aftandse Jonckheere Geleed aanzetten voor de rit naar Sint-Niklaas. In Sint-Niklaas werd ik al welkom geheten door een O405 van de fa. Achiel Weyn, welke lijn 41 grotendeels uitvoert. In de andere richting reed een MB-Citaro G van dezelfde firma richting het Koopcentrum.
Aan het loket heb ik daarna een enkeltje naar Puurs gekocht voor de IR. In Puurs zou ik vervolgens overstappen op bus 252 naar Boom. In Ruisbroek liep de dienstregeling in het honderd, omdat een auto met aanhangwagen ook maar weigerde om achteruit te rijden om de bus door te laten, met een verkeerschaos tot gevolg.
In Boom komen vrijwel alle lijnen tegelijk aan, wat op de halte vaak tot een file leidt.
Vervolgens ging het met lijn 500 verder naar Rumst. Tussen Boom en Rumst ligt de route van de bus eruit vanwege werkzaamheden, maar daarvoor in de plaats rijdt lijn 500 een omleiding via een bedrijventerrein, met enkele onverharde wegen. En dat rammelt behoorlijk met zo'n gelede Van Hool. In Rumst ging ik verder met lijn 191 naar Kontich.
Via Kontich ging met bus 130 verder naar Lint, voor enkele foto's van de lijnen 196 en 197...
....en vervolgens met bus 197 verder naar Hove. In Hove kwam de 4953 aanrijden voor lijn 242 die ik later ook naar Antwerpen zou nemen.
De inzet van een gelede bus op deze rit was tot Deurne niet echt nodig, maar vanaf de halte Borgerhout, Turnhoutsepoort werd de bus zo nu en letterlijk bestormd door passagiers. Ik kwam mooi op tijd om 16.45 in Antwerpen aan om de Benelux van 17.00 te halen, maar zoals eerder verteld in het Reiservaringentopic liep dat op tot +40 in Rotterdam.