Ronald in Luxemburg (deel 1/4)
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 22:14
Zo, eindelijk even tijd gevonden voor een verslagje van mijn tripje naar Luxemburg (26-29 april).
Zoals eigenlijk altijd als ik Nederland wil verlaten, gaat dit niet zonder slag of stoot. De s800 naar Maastricht komt in Utrecht een kwartier te laat aanzakken, en als in Eindhoven de vertraging is opgelopen tot meer dan 20 minuten, wordt
besloten om niet verder te rijden. Dus de s800 van een half uur later maar genomen naar Maastricht, waar ik gelukkig wat extra tijd had ingepland. De geplande trein naar Luik kon ik dus nog halen.
Het klassiekje staat klaar voor vertrek op spoor 4a.
Het treintje is redelijk gevuld, na een half uurtje wordt Liège-Guillemins bereikt.
Alhoewel ik hier pas geleden nog geweest ben, blijft het een indrukwekkend station. Ook indrukwekkend leeg trouwens .
In Liège-Guillemins heb ik een klein half uurtje de tijd voordat de IR in de richting van Luxemburg vertrekt. Op de vertrekstaat kondigt zich echter een probleem aan: "Aywaille-Trois Ponts: Le circulation est pertubé". Ok, het treinverkeer blijkt verstoord te zijn op een gedeelte van mijn route. Maar ik kan toch niets anders doen dan gewoon instappen en afwachten...
De trein wordt gereden met een CFL-loc met comfortabele I10-rijtuigen.
De trein is lekker rustig. Ook heb ik uitgebreid de tijd om de "reizigerstips" die aangebracht zijn in de trein te bestuderen
Voor ik het weet bereiken we Trois-Ponts, dus van die hele "verstoring" niets gemerkt. Was al voorbij blijkbaar. De trein rijdt nergens echt hard, dus is er alle tijd om van het fraaie Ardense landschap te genieten.
In Gouvy zijn alle medereizigers inmiddels uitgestapt, dus in een vrijwel lege trein leg ik het stukje over de grens naar Troisvierges af. Om 14:45 uur komt de trein hier aan, ik besluit hier even een uurtje "pauze" te nemen.
Bij het loket koop ik voor 4 euro een "dagesbilljee", goed voor een dag onbeperkt rondreizen op het Luxemburgse OV-net. Overbodig om te zeggen dat dit best wel goedkoop is *O* .
In het plaatsje Troisvierges is niet veel bijzonders te zien, zodat ik ruim op tijd terug ben voor de volgende trein.
Deze wordt gereden door een loc met dubbeldeksrijtuigen, vrijwel identiek aan de Duitse "dosto's".
Via Clervaux en Kautenbach kom ik na een fraaie rit uiteindelijk in Ettelbruck. Een knooppunt(je) met een zeer verwarrende spoornummering:
Het perron bij het stationsgebouw is spoor 2, dan kun je met een tunneltje naar het eilandperron dat bestaat uit spoor 1 (het tweede spoor gezien vanaf het stationsgebouw) en spoor 3 (aan de buitenkant). Ook zijn er geen CTA's op het station en worden de bestemmingen niet altijd (juist) op de trein aangegeven.
Maar goed, een blik op de vertrekstaat en een beetje richtingsgevoel helpen wel dus uiteindelijk kies ik dit treintje uit voor de rit naar Diekirch, een rit die niet langer dan vijf minuten duurt.
Deze tweedelige treinstellen van de serie 2000 worden vooral op de korte stoptreindiensten ingezet (voor zover je van "lange" diensten kunt spreken in Luxemburg). Ze zijn identiek aan de Franse SNCF-Z2-serie.
Na vijf minuten wordt Diekirch al bereikt. Eindpunt van de aftakking vanuit Ettelbruck.
Mijn hotel is vlakbij het station, dus na even de spullen te hebben gedropt sta ik na een uurtje weer op het station voor een "avonduitstapje". Je hebt een dagkaart of je hebt geen dagkaart natuurlijk .
Ik ga weer terug naar Ettelbruck, voor deze rit komt een "dosto" voorrijden.
In Ettelbruck stap ik over in de richting Wiltz. Deze trein wordt gereden door een serie 2200 (Coradia Duplex), een treinserie die ook bij de SNCF wordt gebruikt. Met dit derde treintype hebben we de Luxemburgse vloot wel zo'n beetje gehad.
Na een fraai ritje wordt eindpunt Wiltz bereikt (waarbij ik er dus achter kwam dat Paradiso geen bordje (meer) heeft )...
Het centrum van Wiltz ligt een eindje van het station, dus daar heb ik geen zin meer in. Het is trouwens al na zevenen, dus veel zal er ook niet meer te beleven zijn. Om 19:21 uur vertrekt het spitstreintje naar Ettelbruck, gereden door een serie 2000. Voor zover ik kan zien een privé-ritje, alhoewel het dit weekend nog wel vaker voor zal komen dat ik alleen in een trein zit :) .
Via Ettelbruck kom ik weer uit in Diekirch, waar ik het voor vandaag wel genoeg vind.
Wordt vervolgd door deel 2.
Zoals eigenlijk altijd als ik Nederland wil verlaten, gaat dit niet zonder slag of stoot. De s800 naar Maastricht komt in Utrecht een kwartier te laat aanzakken, en als in Eindhoven de vertraging is opgelopen tot meer dan 20 minuten, wordt
besloten om niet verder te rijden. Dus de s800 van een half uur later maar genomen naar Maastricht, waar ik gelukkig wat extra tijd had ingepland. De geplande trein naar Luik kon ik dus nog halen.
Het klassiekje staat klaar voor vertrek op spoor 4a.
Het treintje is redelijk gevuld, na een half uurtje wordt Liège-Guillemins bereikt.
Alhoewel ik hier pas geleden nog geweest ben, blijft het een indrukwekkend station. Ook indrukwekkend leeg trouwens .
In Liège-Guillemins heb ik een klein half uurtje de tijd voordat de IR in de richting van Luxemburg vertrekt. Op de vertrekstaat kondigt zich echter een probleem aan: "Aywaille-Trois Ponts: Le circulation est pertubé". Ok, het treinverkeer blijkt verstoord te zijn op een gedeelte van mijn route. Maar ik kan toch niets anders doen dan gewoon instappen en afwachten...
De trein wordt gereden met een CFL-loc met comfortabele I10-rijtuigen.
De trein is lekker rustig. Ook heb ik uitgebreid de tijd om de "reizigerstips" die aangebracht zijn in de trein te bestuderen
Voor ik het weet bereiken we Trois-Ponts, dus van die hele "verstoring" niets gemerkt. Was al voorbij blijkbaar. De trein rijdt nergens echt hard, dus is er alle tijd om van het fraaie Ardense landschap te genieten.
In Gouvy zijn alle medereizigers inmiddels uitgestapt, dus in een vrijwel lege trein leg ik het stukje over de grens naar Troisvierges af. Om 14:45 uur komt de trein hier aan, ik besluit hier even een uurtje "pauze" te nemen.
Bij het loket koop ik voor 4 euro een "dagesbilljee", goed voor een dag onbeperkt rondreizen op het Luxemburgse OV-net. Overbodig om te zeggen dat dit best wel goedkoop is *O* .
In het plaatsje Troisvierges is niet veel bijzonders te zien, zodat ik ruim op tijd terug ben voor de volgende trein.
Deze wordt gereden door een loc met dubbeldeksrijtuigen, vrijwel identiek aan de Duitse "dosto's".
Via Clervaux en Kautenbach kom ik na een fraaie rit uiteindelijk in Ettelbruck. Een knooppunt(je) met een zeer verwarrende spoornummering:
Het perron bij het stationsgebouw is spoor 2, dan kun je met een tunneltje naar het eilandperron dat bestaat uit spoor 1 (het tweede spoor gezien vanaf het stationsgebouw) en spoor 3 (aan de buitenkant). Ook zijn er geen CTA's op het station en worden de bestemmingen niet altijd (juist) op de trein aangegeven.
Maar goed, een blik op de vertrekstaat en een beetje richtingsgevoel helpen wel dus uiteindelijk kies ik dit treintje uit voor de rit naar Diekirch, een rit die niet langer dan vijf minuten duurt.
Deze tweedelige treinstellen van de serie 2000 worden vooral op de korte stoptreindiensten ingezet (voor zover je van "lange" diensten kunt spreken in Luxemburg). Ze zijn identiek aan de Franse SNCF-Z2-serie.
Na vijf minuten wordt Diekirch al bereikt. Eindpunt van de aftakking vanuit Ettelbruck.
Mijn hotel is vlakbij het station, dus na even de spullen te hebben gedropt sta ik na een uurtje weer op het station voor een "avonduitstapje". Je hebt een dagkaart of je hebt geen dagkaart natuurlijk .
Ik ga weer terug naar Ettelbruck, voor deze rit komt een "dosto" voorrijden.
In Ettelbruck stap ik over in de richting Wiltz. Deze trein wordt gereden door een serie 2200 (Coradia Duplex), een treinserie die ook bij de SNCF wordt gebruikt. Met dit derde treintype hebben we de Luxemburgse vloot wel zo'n beetje gehad.
Na een fraai ritje wordt eindpunt Wiltz bereikt (waarbij ik er dus achter kwam dat Paradiso geen bordje (meer) heeft )...
Het centrum van Wiltz ligt een eindje van het station, dus daar heb ik geen zin meer in. Het is trouwens al na zevenen, dus veel zal er ook niet meer te beleven zijn. Om 19:21 uur vertrekt het spitstreintje naar Ettelbruck, gereden door een serie 2000. Voor zover ik kan zien een privé-ritje, alhoewel het dit weekend nog wel vaker voor zal komen dat ik alleen in een trein zit :) .
Via Ettelbruck kom ik weer uit in Diekirch, waar ik het voor vandaag wel genoeg vind.
Wordt vervolgd door deel 2.