[F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

[F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Cookie » Wo 08 Aug 2012, 11:20

Tijdens mijn zomervakantie in Frankrijk, heb ik een middag uitgetrokken om eens wat meer van het Franse spoorwegnet te zien. De reis start in Grenoble, een kaart van de afgelegde route staat hieronder:
Afbeelding

Om te beginnen: treinen in Frankrijk is nog niet zo eenvoudig, helaas. Dienstregelingen zijn erg onregelmatig, een logica is er meestal ook niet in te vinden. Als je pech hebt, kan je meer dan 3 uur op de volgende trein wachten. Dagkaarten bestaan ook niet voor de meeste regio's, je zult het met losse treinkaartjes moeten doen die je bovendien altijd moet afstempelen en waarbij je de reis ook niet mag onderbreken. En je kan als 26-'er 25% korting krijgen op je treinkaartje, maar dan is het kwestie om goed op te letten of je in de 'Période bleue' vertrekt. En dan is dit nog enigszins eenvoudig te begrijpen:
Afbeelding

Maar er zijn nogal wat uitzonderingen, vooral in het weekend...
Afbeelding
(bron)

De reis begint in Grenoble, een stad waar sinds 1987 weer trams rijden. In het centrum nabij het Place Victor Hugo kwam ik deze Citadis tegen:
Afbeelding

Vanuit het centrum loop ik naar het station om de trein naar Jarrie-Vizille te pakken. Op station Grenoble stond behoorlijk wat materieel, deze diesel naar Saint Marcellin viel mij daarbij op:
Afbeelding

De trein naar Jarrie-Vizille werd gereden door 2 stellen uit de X 73500-serie, de zogenaamde 'Walvissen'. Op het station van Jarrie-Vizille praat de machinist even met de stationschef (ja, die hebben ze nog erg veel in Frankrijk). Daarna verlaat de trein het station, op weg naar Gap. Daarbij werd ook even vriendelijk geclaxoneerd door de machinist.
Afbeelding

Er was helaas wat minder goederenactiviteit dan ik gehoopt had en ik besluit om de trein weer terug te pakken naar Grenoble, om aldaar verder te beslissen wat ik ga doen. Een treinkaartje kopen bij de automaat lukte me in Jarrie-Vizille niet (andere bestemmingen, apart genoeg), dus ik sprak de conducteur aan van mijn trein. Ik kon gaan zitten, dan zouden we later wel zien. Daarna de conducteur niet meer gezien, dus dat werd een gratis ritje :P . In Grenoble zie ik wederom een diesellocomotief + rijtuigen staan, die naar Grenoble-Université-Gières zal gaan. De trein gaat helaas niet verder door naar Chambéry, aangezien dat stuk momenteel geëlektrificeerd wordt. Ik wil wel eens mee met deze trein, dus koop een kaartje naar Grenoble-Université-Gières.

Afbeelding

Het moge duidelijk zijn dat deze loc wel eens wat nieuwe verf kan gebruiken, krijg een beetje het idee dat deze sinds de oplevering in 1968 geen schilderbeurt meer heeft gehad... Ook de rijtuigen mogen wel eens ontdaan worden van hun graffiti, ik ben onderweg behoorlijk wat meer bekladde rijtuigen tegengekomen helaas.

Ik neem plaats in het rijtuig achter de loc. De ramen van deze rijtuigen kunnen nog gewoon open, dus er kon diesel gesnoven worden in combinatie met het onmiskenbare geluid van een dieselloc 8-) . Te Grenoble-Université-Gières koop ik een kaartje naar Saint Marcellin, in de hoop dat de andere treinen vanuit Grenoble ook met diesellocs rijden. Eerst pak ik deze trein terug naar Grenoble, een moderne dubbeldekker:
Afbeelding

In Grenoble moet ik ongeveer 30 minuten wachten op de trein naar Saint Marcellin, dus ik besluit weer even terug te gaan naar het centrum. De bastille van Grenoble stond nog niet op de foto, dus daar moest uiteraard even een foto van gemaakt worden.
Afbeelding

Na terugkomst blijkt de trein naar Saint Marcellin inderdaad gereden te worden door een dieselloc met rijtuigen, deze keer was de blauwe 67363 de trekkracht. Er bestaan van het type BB 67300 en het broertje BB 67400 diverse kleurvarianten, het rijdt nog allemaal door elkaar heen. Heb bijvoorbeeld ook een rood-grijze loc gezien voor een trein naar Saint Marcellin, verder bestaan er nog een aantal andere uitvoeringen (bijv. groen voor cargo en aparte "en voyage"-bestickeringen). De rijtuigen zijn van hetzelfde type als op 1 van de voorgaande foto's, het interieur daarvan is trouwens moderner dan je zou verwachten. Over het zitcomfort was ik ook wel te spreken. De gele wanden vind ik persoonlijk wat minder geslaagd.
Afbeelding

De trein vertrekt met een vertraging van ongeveer 20 minuten, ik meende in de omroep iets op te vangen dat het personeel er nog niet was. Zou goed mogelijk zijn, want de trein zelf stond wel al op tijd langs het perron. Tot Moirans is de lijn geëlektrificeerd, daarna gaat het zonder bovenleiding verder richting Saint Marcellin en Valence. Volgend jaar zal dat verleden tijd zijn, het baanvak gaat er dan een tijdje uit om geëlektrificeerd te worden. Eind 2013 moeten er dan TGV's kunnen rijden van Valence naar Chambéry, via Grenoble.

De lijn voert door het dal van de rivier Isère en is behoorlijk bergachtig. Dat is ook te zien bij een tussenstop op station Vinay:
Afbeelding

Op Saint Marcellin keerde de trein weer en vertrok later leeg richting Grenoble:
Afbeelding

Ik besluit om de stad te gaan bekijken, en daarna terug te gaan naar Saint-André-le Gaz. Aangezien de trein die ik had vanuit Saint Marcellin naar Grenoble (type B 82500) niet stopte in Moirans, moest worden overgestapt in Grenoble. Daar trof ik weer een moderne dubbeldekker van het soort dat ik eerder die dag ook al tegen kwam, welke mij naar mijn eindstation bracht.

De gebruikte kaartjes zijn hieronder te vinden. Het megaformaat krijg je als je een kaartje koopt bij het loket, de kleintjes zijn uit de automaat te halen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Michael » Wo 08 Aug 2012, 11:44

Mooie reportage :D
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor mijack1985 » Wo 08 Aug 2012, 12:07

mooie reis en leuk verslag om te lezen. :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor waldo79 » Wo 08 Aug 2012, 22:01

Onbekende hoek van Frankrijk. Leuke repo :pos:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Meltrain » Do 09 Aug 2012, 00:19

Mooie reportage. :D
Maar Saint-André-le Gaz was dus je eindpunt? Werd je daar opgehaald of ging je daar naar een ander onderkomen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Dexter » Do 09 Aug 2012, 00:22

Leuk verslag! :pos: Leuk ook dat je er een netkaart, reiskalender en treinkaartjes aan toe hebt gevoegd!

Zelf ben ik in het voorjaar in Albertville, Chambéry en Annecy geweest en het is inderdaad ontzettend mooi daar. Wat me op foto's aan Grenoble opvalt, is dat het gelegen is tussen hoge bergen, maar dat de stad zelf redelijk vlak lijkt te zijn.

En er gaat niets boven een oude, ronkende lijndiesel! 8-)
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Ardan » Do 09 Aug 2012, 00:27

Fraai daar hoor, straalt toch echt wel een apart sfeertje uit daar.
Die rijtuigen doen me trouwens aan zilvermeeuwen denken van de buitenkant.. zijn ze ook van LHB?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Suus » Do 09 Aug 2012, 00:51

Dat het spul nog rijdt trouwens, ik dacht dat de SNCF ondertussen zoveel miljoen miljard motorwagens had laten bouwen dat al die oude rommel toch wel een keer van het spoor verdwenen was. En van die nieuwe dienstregeling waarbij 85% van de treinen verschoof en men een vaste uurregeling zou introduceren lijkt ook niet echt veel terecht gekomen als ik het zo lees :')

En dat terwijl de TER Rhône-Alpes toch het grootste budget van allemaal heeft :?
Rame à l'approche

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Timon91 » Do 09 Aug 2012, 01:46

Mooie reportage! Het Franse spoorwegnet is voor mij relatief onbekend gebied dus het is leuk om daar eens wat van te zien :D
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: [F] Zomervakantie 2012: dieselen rondom Grenoble

Berichtdoor Cookie » Do 09 Aug 2012, 13:07

Ardan schreef:Die rijtuigen doen me trouwens aan zilvermeeuwen denken van de buitenkant.. zijn ze ook van LHB?

Geen idee, het lijken zogenaamde "rames réversibles régionales"-rijtuigen te zijn (zie deze RRR-pagina op Wikipedia). Dan zouden ze trouwens ook nog relatief jong zijn, deze rijtuigen zijn namelijk geleverd in 1994. Maar het kunnen ook gerenoveerde rijtuigen zijn, waarbij de stuurstand vernieuwd is. Waar ze gebouwd zijn, geen idee...

Meltrain schreef:Maar Saint-André-le Gaz was dus je eindpunt?

Klopt inderdaad, in de ochtend kon ik meerijden naar Grenoble ;) . In de ochtend door Grenoble gelopen, begin van de middag richting station gegaan.

Bee schreef:Dat het spul nog rijdt trouwens, ik dacht dat de SNCF ondertussen zoveel miljoen miljard motorwagens had laten bouwen dat al die oude rommel toch wel een keer van het spoor verdwenen was.

Volgend jaar zijn ze niet meer nodig vanwege de elektrificatie, kan me dus wel voorstellen dat ze geen nieuw dieselmaterieel voor deze lijn gaan aanschaffen. Overigens reed op de sneltrein Valence ( - Saint Marcellin - ) Grenoble wel modern materieel in de vorm van BB 82500.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten