Betuwelijn 10 september 2012
Geplaatst: di 11 sep 2012, 19:11
Ik had gisteren niets te doen dus ik dachtzondag bij mezelf. Ik ga maar weer eens op pad. Maar wat moet je dan nemen? Ik dacht ik ga eens gek doen en neem de "Betuwelijn". Tenminste het reizigersdeel. Ik had nog nooit deze route genomen en wist ook niet van te voren wat ik ervan kon verwachten. Ik vertrok laat (10:00uur) vanuit huis naar 's-Hertogenbosch toe om van daaruit naar Tilburg te gaan.
Toen ik in 's-Hertogenbosch aankwam leek wel alsof ik er al jaren niet meer was geweest. De bouw van het kantorencomplex bij het busstation was bijvoorbeeld vergevorderd, perron 6 en 7 waren niet meer in gebruik en er was een noodperron (perron 5b) gebouwd. In 's-Hertogenbosch nam ik nog twee foto's van de trein die ik zou gaan nemen. Deze foto is gemaakt vanaf perron 4b.
In Tilburg aangekomen had ik 20 minuten de tijd voor de overstap op de IC naar Den Haag. Daarom ging ik maar eens naar het busstation in de hoop unieke bussen te spotten die normaal dienst doen op lijn 450. Helaas, het werd een Jonckheere Transit die ik al ooit eerder op de foto had gezet. Maar toch om het compleet te maken even op de foto gezet samen met nog wat Veolia materieel.
Vijf Volvo's op één foto. Een aantal (zoveel mogelijk dezelfde soort bussen op éé'n foto) die ik vandaag niet meer kon evenaren. Wel kreeg ik vijf trolleys (al dan niet deels) op één foto, maar daar volgt verder in dit verslag meer van.
Rond 11:25 nam ik de trein richting Dordrecht, waar ik bij uitstappen meteen een foto maakte van een Spurt.
Daarna ging ik richting het busstation waar ik verschillende foto's maakte van Hybride 7700's, Irisbussen, Wrights en Amba's . Daarnaast kwam ik nog twee Integro's, een Omnilink, een Citaro van RET en een Lion's City van Qbuzz tegen. Omdat ik last had van de zon moest ik van sommige bussen foto's maken bij het fietspad tussen de busstation en het spoor.
Net voordat ik richting de trein wou gaan lopen zag ik in de verte een bus die leek op een Omnilink. En inderdaad, na heel veel Amba's, Wrights en 7700's kwam daar ineens een Omnilink oprijden. Om heel eerlijk te zijn maakte ik deze reis om een aantal redenen. Ik wou de Irisbus GX 127 (zowel de Citybusversie als de gewone versie), de Omnilink standaard, de MB Sprinter City en de Hess trolleybussen op de foto hebben. En dat was allemaal gelukt (met hier en daar wat extra's).
Net voordat ik de stoptrein naar Gorinchem ging pakken maakte ik nog snel wat foto's. De trein stond namelijk op het punt om te vertrekken. De conductrice op onderstaande foto wou nog even poseren, maar ik had het te laat in de gaten en de foto was helaas al gemaakt. En aangezien de trein bijna wou vertrekken had ik geen nieuwe foto kunnen maken.
Met deze trein zou ik naar Gorinchem gaan.
Eenmaal in Gorinchem nam ik nog verschillende foto's van een aantal bussen. Waaronder net voor mijn vertrek richting Geldermalsen de twee stadsbussen van Gorinchem. En om heel eerlijk te zijn. Ik vind het mooie bussen. Maar eerst zag ik nog verschillende andere wagens van o.a. Arriva en Veolia.
De chauffeur van deze bus vroeg bij het uitstappen nog aan mij of hij er goed op stond. Nou ik vond van wel ;).
Vervolgens nam ik de trein richting Geldermalsen om daar de weg te vervolgen in Tiel. Eenmaal aangekomen in Geldermalsen nam ik nog snel een foto van de trein waar ik in zat en liep ik richting het busstation. Eenmaal op het busstation aangekomen werd ik licht teleurgesteld. Ik zag maar één bus. En om het nog erger te maken. Rond kwart voor 1 kwam ook nog maar ook nog maar één bus meer, een scholierenlijn. Echter kwam die bus niet opdagen. Tja dan moet je maar foto's van iets anders nemen.
Mijn trein die ik nam richting Geldermalsen
Een naderende IC richting Utrecht
Na Geldermalsen ging ik richting Tiel. Bij binnenkomst in Tiel zag ik een aantal touringcars staan en een groot festival. Ik weet niet meer hoe het festival precies heette, maar het was een soort bloemencorso. Omdat ik 50 minuten moest wachten op de vertrek van de trein richting Arnhem had ik tijd zat om alle bussen en touringcars (die ik tegenkwam en voor zover het mogelijk was) op de foto te zetten.
Ook reden er een paar bussen van het Rode Kruis rond als pendelbusjes.
Rond 10 voor 3 nam ik deze trein richting Arnhem. Hij begon vroeg met opstarten en meende daardoor zelfs bijna dat hij al om 14:40 ging vertrekken. Maar hij draaide volgens mij warm, want we bleven nog staan tot vertrektijd volgens dienstregeling. Ik kon uitstappen in Elst en daar vervolgens de trein naar huis te nemen, maar ik dacht ik blijf zitten tot Arnhem. Daarbij kwam ook nog eens dat ik pas laat in de gaten had dat ik in Elst zat. De omroep deed het amper en ik had me niet echt verdiept in de lijn van te voren. Trouwens voor dat iemand vraagt of ik de foto op het spoor had gemaakt. Het antwoord is nee. Ik had de camera door het hekwerk bij de fietsenstalling gedaan.
Eenmaal in Arnhem aangekomen moest ik overigens nog even goed kijken hoe ik bij het busstation zou komen. Ik liep eerst verkeerd, maar bij navraag kwam ik uiteindelijk goed terecht. Ik had overigens erg veel last van het donkere station. Sommige foto's die ik maakte onder de overkapping waren mislukt (wazig). Dat maakte mij de keuze om heel snel een andere positie in te nemen. Namelijk de plek waar de bussen het busstation opdraaien. Maar eerst nog een paar foto's van onder de overkapping.
Vijf trolleybussen achter elkaar. Het is moeilijk te zien, maar als je goed kijkt kun je de polen zien. Het zijn drie Berkhof's, een Hess en een Volvo. Om precies te zijn is de volgorde: Berkhof, Berkhof, Hess, Volvo, Berkhof. Nummers weet ik niet want ik had niet alle bussen op de foto staan en nadat de Volvo mij passeerde ging ik snel naar de perrons lopen om hem op de foto te proberen te zetten. Maar er stond nog een bus voor en moest heel even wachten tot dat die bus weg was. Tenminste ik wou eigenlijk toen gauw naar de trein gaan, maar zag de bus die er voor stond wegrijden en dacht gauw nog een foto maken en dan sprinten naar de trein die ik helaas net had gemist. 10 minuten later kon ik de IC naar Nijmegen pakken met een overstap op de stoptrein richting 's-Hertogenbosch. Ik kwam net zo laat thuis als wanneer ik de regelrechte trein vanuit Arnhem naar 's-Hertogenbosch pakte.
Laatste foto van vandaag.
Terugkijkend op de dag had ik deels spijt van dat ik deze route geheel nam en mij niet van te voren goed voorbereidde in de dienstregeling (van zowel bussen als treinen), maar deels ook weer niet. Ik kwam bussen tegen die ik nog niet eerder zag, maar de overstappen van de treinen vond ik maar niets. In Tiel moest ik 50 minuten wachten. Wel tijd genoeg om alles op de foto te zetten, maar naar mijn mening iets te lang voor als je als forens zijnde vanaf Geldermalsen naar een dorp langs de lijn Tiel-Arnhem moest. Wat ik eigenlijk niet snap is waarom de Merwede-Lingelijn niet bijvoorbeeld doorgetrokken wordt naar Tiel of dat dat deel als regionale lijn wordt aanbesteed. Het is grotendeels enkelsporig en vanaf Geldermalsen zijn het maar 2 stations. Maar ja, er zal wel een reden voor zijn.
Meer foto's zijn hier te vinden.
Toen ik in 's-Hertogenbosch aankwam leek wel alsof ik er al jaren niet meer was geweest. De bouw van het kantorencomplex bij het busstation was bijvoorbeeld vergevorderd, perron 6 en 7 waren niet meer in gebruik en er was een noodperron (perron 5b) gebouwd. In 's-Hertogenbosch nam ik nog twee foto's van de trein die ik zou gaan nemen. Deze foto is gemaakt vanaf perron 4b.
In Tilburg aangekomen had ik 20 minuten de tijd voor de overstap op de IC naar Den Haag. Daarom ging ik maar eens naar het busstation in de hoop unieke bussen te spotten die normaal dienst doen op lijn 450. Helaas, het werd een Jonckheere Transit die ik al ooit eerder op de foto had gezet. Maar toch om het compleet te maken even op de foto gezet samen met nog wat Veolia materieel.
Vijf Volvo's op één foto. Een aantal (zoveel mogelijk dezelfde soort bussen op éé'n foto) die ik vandaag niet meer kon evenaren. Wel kreeg ik vijf trolleys (al dan niet deels) op één foto, maar daar volgt verder in dit verslag meer van.
Rond 11:25 nam ik de trein richting Dordrecht, waar ik bij uitstappen meteen een foto maakte van een Spurt.
Daarna ging ik richting het busstation waar ik verschillende foto's maakte van Hybride 7700's, Irisbussen, Wrights en Amba's . Daarnaast kwam ik nog twee Integro's, een Omnilink, een Citaro van RET en een Lion's City van Qbuzz tegen. Omdat ik last had van de zon moest ik van sommige bussen foto's maken bij het fietspad tussen de busstation en het spoor.
Net voordat ik richting de trein wou gaan lopen zag ik in de verte een bus die leek op een Omnilink. En inderdaad, na heel veel Amba's, Wrights en 7700's kwam daar ineens een Omnilink oprijden. Om heel eerlijk te zijn maakte ik deze reis om een aantal redenen. Ik wou de Irisbus GX 127 (zowel de Citybusversie als de gewone versie), de Omnilink standaard, de MB Sprinter City en de Hess trolleybussen op de foto hebben. En dat was allemaal gelukt (met hier en daar wat extra's).
Net voordat ik de stoptrein naar Gorinchem ging pakken maakte ik nog snel wat foto's. De trein stond namelijk op het punt om te vertrekken. De conductrice op onderstaande foto wou nog even poseren, maar ik had het te laat in de gaten en de foto was helaas al gemaakt. En aangezien de trein bijna wou vertrekken had ik geen nieuwe foto kunnen maken.
Met deze trein zou ik naar Gorinchem gaan.
Eenmaal in Gorinchem nam ik nog verschillende foto's van een aantal bussen. Waaronder net voor mijn vertrek richting Geldermalsen de twee stadsbussen van Gorinchem. En om heel eerlijk te zijn. Ik vind het mooie bussen. Maar eerst zag ik nog verschillende andere wagens van o.a. Arriva en Veolia.
De chauffeur van deze bus vroeg bij het uitstappen nog aan mij of hij er goed op stond. Nou ik vond van wel ;).
Vervolgens nam ik de trein richting Geldermalsen om daar de weg te vervolgen in Tiel. Eenmaal aangekomen in Geldermalsen nam ik nog snel een foto van de trein waar ik in zat en liep ik richting het busstation. Eenmaal op het busstation aangekomen werd ik licht teleurgesteld. Ik zag maar één bus. En om het nog erger te maken. Rond kwart voor 1 kwam ook nog maar ook nog maar één bus meer, een scholierenlijn. Echter kwam die bus niet opdagen. Tja dan moet je maar foto's van iets anders nemen.
Mijn trein die ik nam richting Geldermalsen
Een naderende IC richting Utrecht
Na Geldermalsen ging ik richting Tiel. Bij binnenkomst in Tiel zag ik een aantal touringcars staan en een groot festival. Ik weet niet meer hoe het festival precies heette, maar het was een soort bloemencorso. Omdat ik 50 minuten moest wachten op de vertrek van de trein richting Arnhem had ik tijd zat om alle bussen en touringcars (die ik tegenkwam en voor zover het mogelijk was) op de foto te zetten.
Ook reden er een paar bussen van het Rode Kruis rond als pendelbusjes.
Rond 10 voor 3 nam ik deze trein richting Arnhem. Hij begon vroeg met opstarten en meende daardoor zelfs bijna dat hij al om 14:40 ging vertrekken. Maar hij draaide volgens mij warm, want we bleven nog staan tot vertrektijd volgens dienstregeling. Ik kon uitstappen in Elst en daar vervolgens de trein naar huis te nemen, maar ik dacht ik blijf zitten tot Arnhem. Daarbij kwam ook nog eens dat ik pas laat in de gaten had dat ik in Elst zat. De omroep deed het amper en ik had me niet echt verdiept in de lijn van te voren. Trouwens voor dat iemand vraagt of ik de foto op het spoor had gemaakt. Het antwoord is nee. Ik had de camera door het hekwerk bij de fietsenstalling gedaan.
Eenmaal in Arnhem aangekomen moest ik overigens nog even goed kijken hoe ik bij het busstation zou komen. Ik liep eerst verkeerd, maar bij navraag kwam ik uiteindelijk goed terecht. Ik had overigens erg veel last van het donkere station. Sommige foto's die ik maakte onder de overkapping waren mislukt (wazig). Dat maakte mij de keuze om heel snel een andere positie in te nemen. Namelijk de plek waar de bussen het busstation opdraaien. Maar eerst nog een paar foto's van onder de overkapping.
Vijf trolleybussen achter elkaar. Het is moeilijk te zien, maar als je goed kijkt kun je de polen zien. Het zijn drie Berkhof's, een Hess en een Volvo. Om precies te zijn is de volgorde: Berkhof, Berkhof, Hess, Volvo, Berkhof. Nummers weet ik niet want ik had niet alle bussen op de foto staan en nadat de Volvo mij passeerde ging ik snel naar de perrons lopen om hem op de foto te proberen te zetten. Maar er stond nog een bus voor en moest heel even wachten tot dat die bus weg was. Tenminste ik wou eigenlijk toen gauw naar de trein gaan, maar zag de bus die er voor stond wegrijden en dacht gauw nog een foto maken en dan sprinten naar de trein die ik helaas net had gemist. 10 minuten later kon ik de IC naar Nijmegen pakken met een overstap op de stoptrein richting 's-Hertogenbosch. Ik kwam net zo laat thuis als wanneer ik de regelrechte trein vanuit Arnhem naar 's-Hertogenbosch pakte.
Laatste foto van vandaag.
Terugkijkend op de dag had ik deels spijt van dat ik deze route geheel nam en mij niet van te voren goed voorbereidde in de dienstregeling (van zowel bussen als treinen), maar deels ook weer niet. Ik kwam bussen tegen die ik nog niet eerder zag, maar de overstappen van de treinen vond ik maar niets. In Tiel moest ik 50 minuten wachten. Wel tijd genoeg om alles op de foto te zetten, maar naar mijn mening iets te lang voor als je als forens zijnde vanaf Geldermalsen naar een dorp langs de lijn Tiel-Arnhem moest. Wat ik eigenlijk niet snap is waarom de Merwede-Lingelijn niet bijvoorbeeld doorgetrokken wordt naar Tiel of dat dat deel als regionale lijn wordt aanbesteed. Het is grotendeels enkelsporig en vanaf Geldermalsen zijn het maar 2 stations. Maar ja, er zal wel een reden voor zijn.
Meer foto's zijn hier te vinden.