Parijs en Orleans
Geplaatst: di 24 jun 2008, 14:09
Aangezien ik weer eens zit had om eens buiten de grenzen te komen, had ik een retourtje Brussel- Parijs geboekt met de Thalys, om in Parijs wel verder te zien wat het reisdoel was. Ik was hiervoor al een paar jaar niet meer met Thalys geweest, het enige wat ik me nog bijstond van de laatste keer was de krappe opstelling van de stoelen.
Aan die mening is helaas dit keer nog niets veranderd.
In Brussel Zuid aangekomen met de Benelux was het tijd om de Thalys in te stappen. Dit ging niet zonder enige moeite, aangezien men het blijkbaar normaal vond om 2 stellen te splitsen tijdens het instappen, en de trein dus ineens, zei het stapvoets, begon te rijden. Mensen met zware koffers struikelden bijna over elkaar heen op het perron bij het intstappen, laten we het maar de Belgische slag noemen
In Parijs Est wat plaatjes gemaakt:
Paris Est.
De machinist had deze trein zojuist klaar gemaakt om te vertrekken naar Mulhouse. Voordat de trein vertrok heb ik de machinist iets zien doen wat ik nog nooit in Nederland heb gezien. De beste man stapte uit, en ging voor zijn loc in het spoor staan om vervolgens zijn behoefte te doen... En dat op Paris Est
Prototype van nieuw Transilien (voorstads) treinstel op het stationsplein van Paris Est.
Het interieur was ook te bewonderen, en schaarsgekleede dames van rond de 21 jaar gaven flyers en info aan de belangstellenden
Deze kopbak was zo ver ik kon zien gewoon helemaal echt, behalve dat hij geen koppeling had.
Een Transilien stel in bedrijf op Paris Est. Zal me niets verbazen als de ontwerpers van de Benelux-kleurtjes in Parijs op excursie zijn geweest.
Vervolgens was ik naar Gare d'Austerlitz afgereisd met een omweggetje. Ik kwam in Metro 14 terecht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_M%C3%A9tro_Line_14
Deze metro heeft geen bestuurder aan boord, heel apart. Ik vond het wel een vreemd gevoel om voorin het stel voor een grote glazen wand te staan (de voorruit) en de tunnellampen op je af te zien komen! Wel zag ik gewoon groene seinen, iets waar ik het nut niet van inzie als er geen personeel op de trein zit.
Grappig detail; er hangen stickers in de metro dat het personeel van lijn 14 u een fijne rit wenst. Welk personeel?
Zelfde type trein als de foto hierboven, alleen dan in de uitmonstering van de regio Centre, op Gare d'Austerlitz.
Gare d'Austerlitz, trein EN 475 uit Barcelona. Op de rijtuigen stond Elypsos vermeld als treinnaam (Talgo's?.
Het viel me op hoe laag die rijuigen zijn in verhouding tot de loc.
Op de Franse stations zijn de gele kaart automaten ook met paddestoelen de grond uit geschoten. Een retourtje Alkmaar- Orleans viel gewoon uit de automaat te halen met Nederlandse pin pas. Dat was nu niet nodig, maar wel een retourtje Paris- Orleans. Erg fijn dat mijn pinpas het deed, scheelt hoop geklooi en wachten aan het loket.
Na een ritje van iets meer dan een uur kwam ik hier aan:
Waar dit trammetje reed:
Nog wat andere plaatjes uit Orleans:
Aqualys naar Blois en Tours. (Aqualys zijn gewoon Corail rijtuigen in ander kleurtje bestickerd) de loc is gebouwd in 1974 volgens het metalen plakkaatje erop.
Als een vervoerder in NL besluit om met Corail rijtuigen te willen gaan rijden, zou dat dan zo mogen als ik hier naar kijk?
Tot slot:
Inox treinstel. In Parijs zag ik deze stellen ook nog veelvuldig staan, maar dan ook weer met andere kleurtjes en nieuwe stoelen erin, de Hispeed achtige look dus; oud en traag in hippe jonge kleuren.
Aan die mening is helaas dit keer nog niets veranderd.
In Brussel Zuid aangekomen met de Benelux was het tijd om de Thalys in te stappen. Dit ging niet zonder enige moeite, aangezien men het blijkbaar normaal vond om 2 stellen te splitsen tijdens het instappen, en de trein dus ineens, zei het stapvoets, begon te rijden. Mensen met zware koffers struikelden bijna over elkaar heen op het perron bij het intstappen, laten we het maar de Belgische slag noemen
In Parijs Est wat plaatjes gemaakt:
Paris Est.
De machinist had deze trein zojuist klaar gemaakt om te vertrekken naar Mulhouse. Voordat de trein vertrok heb ik de machinist iets zien doen wat ik nog nooit in Nederland heb gezien. De beste man stapte uit, en ging voor zijn loc in het spoor staan om vervolgens zijn behoefte te doen... En dat op Paris Est
Prototype van nieuw Transilien (voorstads) treinstel op het stationsplein van Paris Est.
Het interieur was ook te bewonderen, en schaarsgekleede dames van rond de 21 jaar gaven flyers en info aan de belangstellenden
Deze kopbak was zo ver ik kon zien gewoon helemaal echt, behalve dat hij geen koppeling had.
Een Transilien stel in bedrijf op Paris Est. Zal me niets verbazen als de ontwerpers van de Benelux-kleurtjes in Parijs op excursie zijn geweest.
Vervolgens was ik naar Gare d'Austerlitz afgereisd met een omweggetje. Ik kwam in Metro 14 terecht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_M%C3%A9tro_Line_14
Deze metro heeft geen bestuurder aan boord, heel apart. Ik vond het wel een vreemd gevoel om voorin het stel voor een grote glazen wand te staan (de voorruit) en de tunnellampen op je af te zien komen! Wel zag ik gewoon groene seinen, iets waar ik het nut niet van inzie als er geen personeel op de trein zit.
Grappig detail; er hangen stickers in de metro dat het personeel van lijn 14 u een fijne rit wenst. Welk personeel?
Zelfde type trein als de foto hierboven, alleen dan in de uitmonstering van de regio Centre, op Gare d'Austerlitz.
Gare d'Austerlitz, trein EN 475 uit Barcelona. Op de rijtuigen stond Elypsos vermeld als treinnaam (Talgo's?.
Het viel me op hoe laag die rijuigen zijn in verhouding tot de loc.
Op de Franse stations zijn de gele kaart automaten ook met paddestoelen de grond uit geschoten. Een retourtje Alkmaar- Orleans viel gewoon uit de automaat te halen met Nederlandse pin pas. Dat was nu niet nodig, maar wel een retourtje Paris- Orleans. Erg fijn dat mijn pinpas het deed, scheelt hoop geklooi en wachten aan het loket.
Na een ritje van iets meer dan een uur kwam ik hier aan:
Waar dit trammetje reed:
Nog wat andere plaatjes uit Orleans:
Aqualys naar Blois en Tours. (Aqualys zijn gewoon Corail rijtuigen in ander kleurtje bestickerd) de loc is gebouwd in 1974 volgens het metalen plakkaatje erop.
Als een vervoerder in NL besluit om met Corail rijtuigen te willen gaan rijden, zou dat dan zo mogen als ik hier naar kijk?
Tot slot:
Inox treinstel. In Parijs zag ik deze stellen ook nog veelvuldig staan, maar dan ook weer met andere kleurtjes en nieuwe stoelen erin, de Hispeed achtige look dus; oud en traag in hippe jonge kleuren.