Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 11:10
Eind september was ik de site van Wizzair aan het afstruinen op zoek naar goedkope vliegtickets en mijn oog viel op een enkele reis Eindhoven-Budapest, op 7 november. Het ticket was maar €4,99. Voor die prijs wil ik de gok nog wel nemen. Ik wist nog lang niet of ik eigenlijk wel kon, maar zo niet, dan jammer van die 5 euro en anders is het alleen maar mooi meegenomen! Begin november besloot ik definitief om wél te gaan, het paste precies. Ik wilde graag naar Bosnië-Herzegovina toe, aangezien dat het enige land op de Balkan is waar ik nog nooit geweest was en er ook wat betreft de treinen van en naar dit land veel onduidelijk is na het ingaan van de nieuwe dienstregeling begin december. Afijn, anderhalve week geleden heb ik in Bad Bentheim mijn interrailkaart gehaald (5/10 Global Pass), plus een reservering voor de EuroNight Budapest-Berlin, aangezien ik al vrij zeker wist wat ik precies wilde gaan doen. Bovendien moet ik vanaf vandaag weer vol aan de bak, dus ik vond het wel prettig om in ieder geval dat stuk vast te leggen.
Goed, op woensdag 7 november begon de dag om kwart over 7 's ochtends. Douchen, ontbijten, brood smeren, tas inpakken en op weg..... naar de universiteit! Eerst moest er nog namelijk nog een pittig tentamen gemaakt worden! Na bijna drie uur bikkelen, zweten en 12 kantjes volpennen fietste ik om 10 voor 12 in de miezerregen de fietsenstalling van station Enschede in, precies op tijd om de trein van 11:57 nog te halen. Ik zat redelijk ruim in de tijd, dus in 's-Hertogenbosch heb ik nog een half uurtje met een vriend staan praten voordat ik het laatste stuk naar Eindhoven begon. In Eindhoven ben ik met zo'n rare Phileas bus naar het vliegveld gegaan. Eindhoven ziet er vanuit zo'n bus met licht geblindeerde ramen extreem depressief uit in het grijze Nederlandse herfstweer, dus heel erg vond ik het niet om er een paar dagen tussenuit te gaan. Op het vliegveld heb ik eerst even op het panoramadek gekeken. Eerst vertrok er een Herculesvliegtuig, niet veel later een Airbus van Wizz richting Beograd. Daarna ben ik ook maar naar binnen gegaan. De security ging snel en na drie kwartier wachten begon het instappen.
De foto's, 73 stuks:
1. Het vliegtuig wat mij naar Budapest gaat brengen. We vertrekken om 17:40 en het vliegtuig zit nagenoeg helemaal vol.
Wizzair airplane at Eindhoven Airport by Timon91, on Flickr
Na een saaie vlucht loop ik om 8 uur Terminal 2 uit. Met de bus gaat de reis verder naar Kőbánya-Kispest, vanaf waar ik met de metro naar mijn hostel ga. In de hostel zijn een paar reizigers, de avond brengen we door in de woonkamer. Om 12 uur lig ik op bed, de wekker staat alweer om 5 uur namelijk.....
2. Na een flinke douche en een kop thee verlaat ik om half 6 de hostel. Ik heb me iets verkeken op de afstand naar het treinstation: ik ben er namelijk zo. Ik had nog een half uur over toen ik op het station aan kwam..... Hier het vertrekbord van Budapest Keleti pályaudvar, om 6:15 vertrekt mijn eerste trein.
Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
3. Mijn eerste trein van deze reis (buiten Nederland dan...), de IC Kvarner naar Zagreb.
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
4. Beetje donker fotootje van de trein, die uit drie rijtuigen bestaat.
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
5. Het interieur van het Hongaarse rijtuig.
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
6. Vanaf Budapest-Kelenföld krijg ik gezelschap van een jonge Hongaar, die naar Gyékényes gaat, aan de Kroatische grens. We praten veel onderweg, het is best gezellig. Onderweg passeert de trein het Balatonmeer, wat je steeds goed kan zien. Foto's maken gaat lastiger, omdat er veel bomen en struiken naast het spoor staan.
Lake Balaton seen from the train by Timon91, on Flickr
7. De plaatsen langs het meer heten allemaal iets met "Balaton", wat best grappig klinkt als de conductrice de volgende stations omroept Hier station Balatonboglár.
Balatonboglár train station by Timon91, on Flickr
8. In Balatonszentgyörgy stapt er nog een andere Hongaar in mijn coupétje, een goede vriend van degene die al bij mij zat. Samen gaan ze naar Gyékényes. Ruim een uur na Balatonszentgyörgy bereiken we Gyékényes, waar ik afscheid neem van de twee. Als iedereen is uitgestapt begint de grenscontrole. Zowel de Hongaarse als de Kroatische grenscontrole vindt hier plaats. Hier een stiekem fotootje van het station, er liep veel grenspolitie op het perron dus ik had niet echt zin om naar buiten te lopen voor een foto.
Gyékényes train station by Timon91, on Flickr
9. Om onduidelijke redenen rijden we een kwartier te laat Gyékényes uit. De grens ligt vlak na Gyékényes. De trein moet hier ook de Drava over, die heel hoog staat. De bossen aan de oevers zijn overstroomd en de trein gaat heel langzaam de brug over.
Drava near Gyékényes by Timon91, on Flickr
10. In Koprivnica, het eerste station in Kroatië, worden we allemaal een bus ingeschopt vanwege werkzaamheden. Na een hobbelige rit gaan we vanaf Križevci weer met de trein verder. Hier station Križevci.
Križevci train station by Timon91, on Flickr
11. Een half uurtje later bereiken we Dugo Selo.
Dugo Selo train station by Timon91, on Flickr
12. Hier verlaat de trein Dugo Selo. Ook deze trein bestaat uit drie rijtuigen.
Dugo Selo train station by Timon91, on Flickr
13. Zagreb bereiken we om 1 uur 's middags, met een half uur vertraging. In Zagreb doe ik 's middags mijn toeristische ronde. Het is wellicht jammer dat ik maar weinig tijd heb hier, maar achteraf gezien vind het eigenlijk niet eens zo heel erg. Het is wel een mooie stad, maar ik vond het er ook vrij saai. 's Avonds vertrek ik met de nachttrein naar Sarajevo. Hier Zagreb Glavni Kolodvor, 's avonds.
Zagreb Glavni Kolodvor in the evening by Timon91, on Flickr
14. De andere kant op gekeken. In de tijd dat ik op het station gewacht heb ik mij wel één ding duidelijk geworden: de grootste hobby van de Kroatische spoorwegen is rangeren, rangeren en nog eens rangeren. Bijna altijd rijdt er wel weer een rangeerlokje langs die wat rijtuigen ergens weghaalt of bij zet.
Zagreb Glavni Kolodvor in the evening by Timon91, on Flickr
15. Slechte foto van de CTA die mijn nachttrein aankondigt. Om 21:00 wordt de trein klaargezet, zodra de stoptrein naar Sisak Caprag met 15 minuten vertraging is vertrokken.
Brzi to Sarajevo at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr
16. De nachttrein Zagreb-Sarajevo bestaat uit twee zitrijtuigen, een Bosnische en een Kroatische. Je kan niet reserveren, maar zeker in de herfst is het erg rustig en is het dan ook niet nodig. Ik heb een coupétje voor mezelf in het Bosnische rijtuig. Er zitten iets van 20-30 mensen in de trein, maar de meesten gaan er onderweg al uit.
Brzi to Sarajevo at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr
17. Na iets minder dan twee uur rijden wordt Volinja bereikt, de grens met Bosnië-Herzegovina. Zowel aan de Kroatische als aan de Bosnische kant duurt de controle ongeveer een kwartier. Aan de Bosnische kant worden alle paspoorten ingenomen voor de controle: aan de dikte van de stapel die de grenspolitie meeneemt naar z'n kantoortje kan ik concluderen dat er maar 5 of 6 mensen mee de grens over gaan.... Op de foto de trein in Volinja, om half 12 's avonds.
Volinja train station by Timon91, on Flickr
18. Na de Bosnische controle kan ik dan eindelijk gaan slapen. Doordat de verwarming Oost-Europees geregeld is, d.w.z. er bestaat alleen een standje loeiheet, slaap ik vrij onrustig. Het raam kan namelijk wel open, maar zodra je het loslaat veert het automatisch weer dicht. Daarnaast staat de verwarming soms aan, soms uit, dus 's nachts moet ik mijn zelfgebouwde mechanisme om het raam open te houden een paar keer aanpassen omdat het te warm/te koud is. Maar omdat ik alleen ben kan ik wel liggen, dat scheelt! Om kwart over 5 word ik wakker als we met een kwartiertje vertraging Zenica uitrijden. In de stations hierna stappen veel mensen in, uiteindelijk zit mijn coupétje vol als we om half 7 Sarajevo bereiken. Op het station is weinig te beleven verder. Het is ijskoud en heel erg mistig, het heeft wel iets mysterieus. Ik stap de trein richting Ploče in, die een half uur later vertrekt. Hier een plaatje bij het uitrijden van Sarajevo.
Sarajevo in the early morning by Timon91, on Flickr
19. De trein bestaat uit drie oude, Zweedse rijtuigen. Na de eerste stop is er een compartiment vrij en neem ik daar plaats. Hier het interieur. Het ziet er wellicht wat smoezelig uit, maar het zit allemaal heel comfortabel.
Train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr
20. Onderweg wordt het landschap steeds mooier. Ook is er al iemand langs geweest om koffie te verkopen. Ik heb nog geen Marka, maar met Kuna's betalen kan ook. Het wisselgeld krijg ik wel in Marka, dus ik heb in ieder geval al iets.
View from the train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr
21. Station Pazarić onderweg.
Pazarić train station by Timon91, on Flickr
22. Die bergen, die mist en de beetje blauwe lucht, ik vind het prachtig!
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
23. Een beetje tegenlicht maakt het nog wat mysterieuzer.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
24. Veel bruggen en tunnels onderweg.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
25. En weer een brug.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
26. Nog maar een plaatje van het uitzicht dan.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
27. Onderweg wordt er nog een goederentrein gekruist.
Cargo train in Bosnia-Herzegovina by Timon91, on Flickr
28. Aan de andere kant is er wat minder bewolking. De herfstkleuren zijn schitterend in de ochtendzon.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
29. Zie ook hier.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
30. Nu begint eigenlijk het meest spectaculaire stuk, de afdaling bij Konjic. De trein maakt hier een paar haarspelden en vaak kun je beneden (of boven) de spoorlijn zien liggen vanuit de trein. Eerst nog een plaatje van het uitzicht.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
31. Op de andere berghelling zie je de spoorlijn liggen.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
32. Ook hier beneden zie je de spoorlijn liggen.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
33.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
34. Nog even een interieurfoto. Het rijtuig bestaat uit een open gedeelte en een gedeelte met daarin drie coupétjes. Dit is de gang van het coupégedeelte.
Interior of the train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr
35. Naar voren gekeken, boven zie je wederom de spoorlijn liggen.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
36. Beetje slechte foto, maar hierop kun je wel twee keer de spoorlijn zien liggen boven.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
37. Na een flinke afdaling wordt Konjic bereikt.
Konjic train station by Timon91, on Flickr
38. Na Konjic volgt de trein de rivier de Neretva, wat ook erg mooi is. Hier een foto met een beetje veel tegenlicht, terugkijkend naar de bergen.
Neretva river seen from the train by Timon91, on Flickr
39. Ook het stuk door het smalle dal van de rivier is erg mooi. Onderweg komt de trein nog langs twee stuwdammen in de rivier.
Neretva river seen from the train by Timon91, on Flickr
40. Na 2:20 uur komt de trein aan in Mostar. Het station is hopeloos overgedimensioneerd (later meer), dit is een fotootje van de zijkant, gekeken naar het busstation.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
41. Vanuit Mostar vertrekken er zes treinen per dag: drie naar het noorden en drie naar het zuiden. Naar het noorden gaan er twee naar Sarajevo (vertrek 15:56 en 18:43) en één naar Zagreb (8:02), naar het zuiden gaan er twee naar Ploče (vertrek 9:23 en 20:40) en één naar Čapljina (vertrek rond 10 uur 's ochtends, tijd weet ik niet precies). Na een hele dag in Mostar te hebben rondgelopen - de stad is zéér de moeite waard - besloot ik, omdat het toch al bijna donker was, de trein van 15:56 terug te nemen. Om half 4 was ik op het station, genoeg tijd om wat foto's te maken. Eerst maar een foto van de buitenkant. Zoals je kan zien is het erg groot.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
42. Leeg perron, richting het noorden. Het was in Mostar overigens erg warm, tegen een uur of 2 was het bijna 20 graden! Als de zon wegdraait en het gaat schemeren wordt het echter snel koud.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
43. Stationsbordjes.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
44. Richting het zuiden gekeken. Het spoor wat naast mij ligt is het enige spoor wat nog gebruikt lijkt te worden, de rest is verroest.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
45. Donkere foto, gemaakt van onder de overkapping.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
46. Iets voor vieren komt de trein naar Sarajevo binnen. Het is de allernieuwste trein van de ŽFBH, een foto heb ik helaas niet gemaakt, maar zo ziet hij er uit. De trein is van Kroatische makelij en de ŽFBH heeft volgens mij pas één stel in dienst. Het interieur is vrij standaard en saai. De tv-schermen in de trein spelen continu vervelende reclamefilmpjes af. Meteen nadat ik ben ingestapt komt er een controleur op mij af en vraagt "ticket please". Ik haal mijn interrailticket uit mijn tas, laat het zien en hij vraagt "where is your reservation?". Oh, je moet hiervoor reserveren, weet ik veel. "I have no reservation, is it obligatory to make a reservation for this train?", vraag ik. "Yes, if you don't have a reservation you have to leave the train now", zegt hij. "Can't I buy a reservation on board? I have enough Marka and otherwise I have to wait three hours for the next train", zeg ik. "No, you can only buy a reservation at the train station, you have to leave the train now". Op het station stond nergens aangegeven dat er een reservering verplicht is voor deze trein, die overigens bijna leeg is. Met enige moeite weet ik de controleur te overtuigen dat ik het niet eerlijk vind om mij er meteen uit te schoppen, zodat hij op een gegeven moment geïrriteerd zegt: "sit down". Dat laat ik me geen twee keer zeggen, ik ga meteen zitten. Inmiddels zijn we Mostar al uit en begint het snel donker te worden. De ramen van deze nieuwe trein zijn vrij groot en (nu nog) redelijk schoon, dus hier een foto van het uitzicht vlak na Mostar.
View from the train between Mostar and Konjic by Timon91, on Flickr
47. Vlak voor Konjic, de eerste stop na Mostar, komt de controleur weer naar me toe en zegt dat ik er toch echt uit moet daar. Ik vraag hem of de trein niet kan wachten in Konjic terwijl ik een reservering haal aan het loket. Hij gaat het vragen aan de stationschef, zegt hij. Hij vertelt waar het loket is en ik heb de 7 Marka gepast in m'n hand en sta in de startblokken om naar beneden te rennen. Aangekomen in Konjic hoeft het volgens de stationschef niet, aan de andere kant van het perron staat een stoptrein die 10 minuten later naar Sarajevo vertrekt. Opluchting, en het scheelt weer 7 Marka! De stoptrein bestaat uit twee donkergroene, compleet verkrotte rijtuigen. Het is al donker, dus de foto is niet helemaal gelukt.
Train to Sarajevo at Konjic train station by Timon91, on Flickr
48. Het gangpad van de trein.
Interior of the Konjic-Sarajevo train by Timon91, on Flickr
49. De zitcoupétjes. Ook compleet verkrot, maar wel heerlijke stoelen :) Ook deze trein is, zoals je wel kan raden, bijna helemaal leeg.
Interior of the Konjic-Sarajevo train by Timon91, on Flickr
50. Na 1:45 uur bereiken we Sarajevo, wat 67 km verderop ligt. We hebben een kwartiertje vertraging omdat we vlak voor Sarajevo nog even moeten wachten op de vertraagde trein Zagreb-Ploče. In Sarajevo neem ik de tram naar m'n hostel in het centrum, waar ik - helaas - de enige gast ben. De hosteleigenaar is buitengewoon vriendelijk en dat ik morgen vroeg weg moet is geen probleem. In Sarajevo loop ik 's avonds nog een grote ronde, hier ga ik zeker nog een keer terugkomen! De volgende ochtend vroeg begint de lange terugreis naar Enschede. De eerste trein is die naar Budapest. Met de tram ga ik terug naar het station, hier het station om half 7 's ochtends.
Sarajevo train station by Timon91, on Flickr
Goed, op woensdag 7 november begon de dag om kwart over 7 's ochtends. Douchen, ontbijten, brood smeren, tas inpakken en op weg..... naar de universiteit! Eerst moest er nog namelijk nog een pittig tentamen gemaakt worden! Na bijna drie uur bikkelen, zweten en 12 kantjes volpennen fietste ik om 10 voor 12 in de miezerregen de fietsenstalling van station Enschede in, precies op tijd om de trein van 11:57 nog te halen. Ik zat redelijk ruim in de tijd, dus in 's-Hertogenbosch heb ik nog een half uurtje met een vriend staan praten voordat ik het laatste stuk naar Eindhoven begon. In Eindhoven ben ik met zo'n rare Phileas bus naar het vliegveld gegaan. Eindhoven ziet er vanuit zo'n bus met licht geblindeerde ramen extreem depressief uit in het grijze Nederlandse herfstweer, dus heel erg vond ik het niet om er een paar dagen tussenuit te gaan. Op het vliegveld heb ik eerst even op het panoramadek gekeken. Eerst vertrok er een Herculesvliegtuig, niet veel later een Airbus van Wizz richting Beograd. Daarna ben ik ook maar naar binnen gegaan. De security ging snel en na drie kwartier wachten begon het instappen.
De foto's, 73 stuks:
1. Het vliegtuig wat mij naar Budapest gaat brengen. We vertrekken om 17:40 en het vliegtuig zit nagenoeg helemaal vol.
Wizzair airplane at Eindhoven Airport by Timon91, on Flickr
Na een saaie vlucht loop ik om 8 uur Terminal 2 uit. Met de bus gaat de reis verder naar Kőbánya-Kispest, vanaf waar ik met de metro naar mijn hostel ga. In de hostel zijn een paar reizigers, de avond brengen we door in de woonkamer. Om 12 uur lig ik op bed, de wekker staat alweer om 5 uur namelijk.....
2. Na een flinke douche en een kop thee verlaat ik om half 6 de hostel. Ik heb me iets verkeken op de afstand naar het treinstation: ik ben er namelijk zo. Ik had nog een half uur over toen ik op het station aan kwam..... Hier het vertrekbord van Budapest Keleti pályaudvar, om 6:15 vertrekt mijn eerste trein.
Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
3. Mijn eerste trein van deze reis (buiten Nederland dan...), de IC Kvarner naar Zagreb.
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
4. Beetje donker fotootje van de trein, die uit drie rijtuigen bestaat.
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
5. Het interieur van het Hongaarse rijtuig.
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr
6. Vanaf Budapest-Kelenföld krijg ik gezelschap van een jonge Hongaar, die naar Gyékényes gaat, aan de Kroatische grens. We praten veel onderweg, het is best gezellig. Onderweg passeert de trein het Balatonmeer, wat je steeds goed kan zien. Foto's maken gaat lastiger, omdat er veel bomen en struiken naast het spoor staan.
Lake Balaton seen from the train by Timon91, on Flickr
7. De plaatsen langs het meer heten allemaal iets met "Balaton", wat best grappig klinkt als de conductrice de volgende stations omroept Hier station Balatonboglár.
Balatonboglár train station by Timon91, on Flickr
8. In Balatonszentgyörgy stapt er nog een andere Hongaar in mijn coupétje, een goede vriend van degene die al bij mij zat. Samen gaan ze naar Gyékényes. Ruim een uur na Balatonszentgyörgy bereiken we Gyékényes, waar ik afscheid neem van de twee. Als iedereen is uitgestapt begint de grenscontrole. Zowel de Hongaarse als de Kroatische grenscontrole vindt hier plaats. Hier een stiekem fotootje van het station, er liep veel grenspolitie op het perron dus ik had niet echt zin om naar buiten te lopen voor een foto.
Gyékényes train station by Timon91, on Flickr
9. Om onduidelijke redenen rijden we een kwartier te laat Gyékényes uit. De grens ligt vlak na Gyékényes. De trein moet hier ook de Drava over, die heel hoog staat. De bossen aan de oevers zijn overstroomd en de trein gaat heel langzaam de brug over.
Drava near Gyékényes by Timon91, on Flickr
10. In Koprivnica, het eerste station in Kroatië, worden we allemaal een bus ingeschopt vanwege werkzaamheden. Na een hobbelige rit gaan we vanaf Križevci weer met de trein verder. Hier station Križevci.
Križevci train station by Timon91, on Flickr
11. Een half uurtje later bereiken we Dugo Selo.
Dugo Selo train station by Timon91, on Flickr
12. Hier verlaat de trein Dugo Selo. Ook deze trein bestaat uit drie rijtuigen.
Dugo Selo train station by Timon91, on Flickr
13. Zagreb bereiken we om 1 uur 's middags, met een half uur vertraging. In Zagreb doe ik 's middags mijn toeristische ronde. Het is wellicht jammer dat ik maar weinig tijd heb hier, maar achteraf gezien vind het eigenlijk niet eens zo heel erg. Het is wel een mooie stad, maar ik vond het er ook vrij saai. 's Avonds vertrek ik met de nachttrein naar Sarajevo. Hier Zagreb Glavni Kolodvor, 's avonds.
Zagreb Glavni Kolodvor in the evening by Timon91, on Flickr
14. De andere kant op gekeken. In de tijd dat ik op het station gewacht heb ik mij wel één ding duidelijk geworden: de grootste hobby van de Kroatische spoorwegen is rangeren, rangeren en nog eens rangeren. Bijna altijd rijdt er wel weer een rangeerlokje langs die wat rijtuigen ergens weghaalt of bij zet.
Zagreb Glavni Kolodvor in the evening by Timon91, on Flickr
15. Slechte foto van de CTA die mijn nachttrein aankondigt. Om 21:00 wordt de trein klaargezet, zodra de stoptrein naar Sisak Caprag met 15 minuten vertraging is vertrokken.
Brzi to Sarajevo at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr
16. De nachttrein Zagreb-Sarajevo bestaat uit twee zitrijtuigen, een Bosnische en een Kroatische. Je kan niet reserveren, maar zeker in de herfst is het erg rustig en is het dan ook niet nodig. Ik heb een coupétje voor mezelf in het Bosnische rijtuig. Er zitten iets van 20-30 mensen in de trein, maar de meesten gaan er onderweg al uit.
Brzi to Sarajevo at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr
17. Na iets minder dan twee uur rijden wordt Volinja bereikt, de grens met Bosnië-Herzegovina. Zowel aan de Kroatische als aan de Bosnische kant duurt de controle ongeveer een kwartier. Aan de Bosnische kant worden alle paspoorten ingenomen voor de controle: aan de dikte van de stapel die de grenspolitie meeneemt naar z'n kantoortje kan ik concluderen dat er maar 5 of 6 mensen mee de grens over gaan.... Op de foto de trein in Volinja, om half 12 's avonds.
Volinja train station by Timon91, on Flickr
18. Na de Bosnische controle kan ik dan eindelijk gaan slapen. Doordat de verwarming Oost-Europees geregeld is, d.w.z. er bestaat alleen een standje loeiheet, slaap ik vrij onrustig. Het raam kan namelijk wel open, maar zodra je het loslaat veert het automatisch weer dicht. Daarnaast staat de verwarming soms aan, soms uit, dus 's nachts moet ik mijn zelfgebouwde mechanisme om het raam open te houden een paar keer aanpassen omdat het te warm/te koud is. Maar omdat ik alleen ben kan ik wel liggen, dat scheelt! Om kwart over 5 word ik wakker als we met een kwartiertje vertraging Zenica uitrijden. In de stations hierna stappen veel mensen in, uiteindelijk zit mijn coupétje vol als we om half 7 Sarajevo bereiken. Op het station is weinig te beleven verder. Het is ijskoud en heel erg mistig, het heeft wel iets mysterieus. Ik stap de trein richting Ploče in, die een half uur later vertrekt. Hier een plaatje bij het uitrijden van Sarajevo.
Sarajevo in the early morning by Timon91, on Flickr
19. De trein bestaat uit drie oude, Zweedse rijtuigen. Na de eerste stop is er een compartiment vrij en neem ik daar plaats. Hier het interieur. Het ziet er wellicht wat smoezelig uit, maar het zit allemaal heel comfortabel.
Train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr
20. Onderweg wordt het landschap steeds mooier. Ook is er al iemand langs geweest om koffie te verkopen. Ik heb nog geen Marka, maar met Kuna's betalen kan ook. Het wisselgeld krijg ik wel in Marka, dus ik heb in ieder geval al iets.
View from the train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr
21. Station Pazarić onderweg.
Pazarić train station by Timon91, on Flickr
22. Die bergen, die mist en de beetje blauwe lucht, ik vind het prachtig!
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
23. Een beetje tegenlicht maakt het nog wat mysterieuzer.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
24. Veel bruggen en tunnels onderweg.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
25. En weer een brug.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
26. Nog maar een plaatje van het uitzicht dan.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
27. Onderweg wordt er nog een goederentrein gekruist.
Cargo train in Bosnia-Herzegovina by Timon91, on Flickr
28. Aan de andere kant is er wat minder bewolking. De herfstkleuren zijn schitterend in de ochtendzon.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
29. Zie ook hier.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
30. Nu begint eigenlijk het meest spectaculaire stuk, de afdaling bij Konjic. De trein maakt hier een paar haarspelden en vaak kun je beneden (of boven) de spoorlijn zien liggen vanuit de trein. Eerst nog een plaatje van het uitzicht.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
31. Op de andere berghelling zie je de spoorlijn liggen.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
32. Ook hier beneden zie je de spoorlijn liggen.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
33.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
34. Nog even een interieurfoto. Het rijtuig bestaat uit een open gedeelte en een gedeelte met daarin drie coupétjes. Dit is de gang van het coupégedeelte.
Interior of the train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr
35. Naar voren gekeken, boven zie je wederom de spoorlijn liggen.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
36. Beetje slechte foto, maar hierop kun je wel twee keer de spoorlijn zien liggen boven.
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr
37. Na een flinke afdaling wordt Konjic bereikt.
Konjic train station by Timon91, on Flickr
38. Na Konjic volgt de trein de rivier de Neretva, wat ook erg mooi is. Hier een foto met een beetje veel tegenlicht, terugkijkend naar de bergen.
Neretva river seen from the train by Timon91, on Flickr
39. Ook het stuk door het smalle dal van de rivier is erg mooi. Onderweg komt de trein nog langs twee stuwdammen in de rivier.
Neretva river seen from the train by Timon91, on Flickr
40. Na 2:20 uur komt de trein aan in Mostar. Het station is hopeloos overgedimensioneerd (later meer), dit is een fotootje van de zijkant, gekeken naar het busstation.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
41. Vanuit Mostar vertrekken er zes treinen per dag: drie naar het noorden en drie naar het zuiden. Naar het noorden gaan er twee naar Sarajevo (vertrek 15:56 en 18:43) en één naar Zagreb (8:02), naar het zuiden gaan er twee naar Ploče (vertrek 9:23 en 20:40) en één naar Čapljina (vertrek rond 10 uur 's ochtends, tijd weet ik niet precies). Na een hele dag in Mostar te hebben rondgelopen - de stad is zéér de moeite waard - besloot ik, omdat het toch al bijna donker was, de trein van 15:56 terug te nemen. Om half 4 was ik op het station, genoeg tijd om wat foto's te maken. Eerst maar een foto van de buitenkant. Zoals je kan zien is het erg groot.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
42. Leeg perron, richting het noorden. Het was in Mostar overigens erg warm, tegen een uur of 2 was het bijna 20 graden! Als de zon wegdraait en het gaat schemeren wordt het echter snel koud.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
43. Stationsbordjes.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
44. Richting het zuiden gekeken. Het spoor wat naast mij ligt is het enige spoor wat nog gebruikt lijkt te worden, de rest is verroest.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
45. Donkere foto, gemaakt van onder de overkapping.
Mostar train station by Timon91, on Flickr
46. Iets voor vieren komt de trein naar Sarajevo binnen. Het is de allernieuwste trein van de ŽFBH, een foto heb ik helaas niet gemaakt, maar zo ziet hij er uit. De trein is van Kroatische makelij en de ŽFBH heeft volgens mij pas één stel in dienst. Het interieur is vrij standaard en saai. De tv-schermen in de trein spelen continu vervelende reclamefilmpjes af. Meteen nadat ik ben ingestapt komt er een controleur op mij af en vraagt "ticket please". Ik haal mijn interrailticket uit mijn tas, laat het zien en hij vraagt "where is your reservation?". Oh, je moet hiervoor reserveren, weet ik veel. "I have no reservation, is it obligatory to make a reservation for this train?", vraag ik. "Yes, if you don't have a reservation you have to leave the train now", zegt hij. "Can't I buy a reservation on board? I have enough Marka and otherwise I have to wait three hours for the next train", zeg ik. "No, you can only buy a reservation at the train station, you have to leave the train now". Op het station stond nergens aangegeven dat er een reservering verplicht is voor deze trein, die overigens bijna leeg is. Met enige moeite weet ik de controleur te overtuigen dat ik het niet eerlijk vind om mij er meteen uit te schoppen, zodat hij op een gegeven moment geïrriteerd zegt: "sit down". Dat laat ik me geen twee keer zeggen, ik ga meteen zitten. Inmiddels zijn we Mostar al uit en begint het snel donker te worden. De ramen van deze nieuwe trein zijn vrij groot en (nu nog) redelijk schoon, dus hier een foto van het uitzicht vlak na Mostar.
View from the train between Mostar and Konjic by Timon91, on Flickr
47. Vlak voor Konjic, de eerste stop na Mostar, komt de controleur weer naar me toe en zegt dat ik er toch echt uit moet daar. Ik vraag hem of de trein niet kan wachten in Konjic terwijl ik een reservering haal aan het loket. Hij gaat het vragen aan de stationschef, zegt hij. Hij vertelt waar het loket is en ik heb de 7 Marka gepast in m'n hand en sta in de startblokken om naar beneden te rennen. Aangekomen in Konjic hoeft het volgens de stationschef niet, aan de andere kant van het perron staat een stoptrein die 10 minuten later naar Sarajevo vertrekt. Opluchting, en het scheelt weer 7 Marka! De stoptrein bestaat uit twee donkergroene, compleet verkrotte rijtuigen. Het is al donker, dus de foto is niet helemaal gelukt.
Train to Sarajevo at Konjic train station by Timon91, on Flickr
48. Het gangpad van de trein.
Interior of the Konjic-Sarajevo train by Timon91, on Flickr
49. De zitcoupétjes. Ook compleet verkrot, maar wel heerlijke stoelen :) Ook deze trein is, zoals je wel kan raden, bijna helemaal leeg.
Interior of the Konjic-Sarajevo train by Timon91, on Flickr
50. Na 1:45 uur bereiken we Sarajevo, wat 67 km verderop ligt. We hebben een kwartiertje vertraging omdat we vlak voor Sarajevo nog even moeten wachten op de vertraagde trein Zagreb-Ploče. In Sarajevo neem ik de tram naar m'n hostel in het centrum, waar ik - helaas - de enige gast ben. De hosteleigenaar is buitengewoon vriendelijk en dat ik morgen vroeg weg moet is geen probleem. In Sarajevo loop ik 's avonds nog een grote ronde, hier ga ik zeker nog een keer terugkomen! De volgende ochtend vroeg begint de lange terugreis naar Enschede. De eerste trein is die naar Budapest. Met de tram ga ik terug naar het station, hier het station om half 7 's ochtends.
Sarajevo train station by Timon91, on Flickr