Havenspoorlijn te Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Havenspoorlijn te Rotterdam

Bericht door BR628 »

De Rotterdamse Havenspoorlijn is een 40 km lange goederenspoorlijn tussen de emplacementen IJsselmonde/Kijfhoek en Maasvlakte, inclusief de aangesloten emplacementen en raccordementen. De Havenspoorlijn is opgenomen in de Betuweroute, de goederenspoorlijn van de Maasvlakte naar de Duitse grens bij Zevenaar.

Ik besluit een kijkje te gaan nemen langs enkele plekjes langs deze Havenspoorlijn, om precies te zijn tussen de Waalhaven en Barendrecht aansluiting, wat nabij Kijfhoek gelegen is.

Afbeelding
Op een zonnige dinsdag aan het begin van de welverdiende vakantie, passeert KombiVerkehr KV1043 met een matig, doch vooraan beladen (tank)containertrein 41777 richting Duisburg.

Afbeelding
Railion 6458 is met een containertrein op weg vanuit de Waalhaven richting Kijfhoek, waar de trein door een RD 189'er via de Betuweroute richting Duitsland zal rijden. De 189'ers kunnen momenteel nog niet de Havenspoorlijn op, ondanks dat het baanvak al wel geelektrificeerd is.

Afbeelding
Beladen kolentreinen rijden vanuti de Maasvlakte naar verschillende locaties in Duitsland. Hier passeren de 6497, 6475 en 6482 nabij het Rotterdamse Vaanplein.

Afbeelding
Naast al het bulkvervoer (containers, kolen en erts) rijden er sporadisch ook nog wat andere treintjes. De RN 6450 is met een kort keteltreintje op weg vanuit de Botlek naar Kijfhoek.

Afbeelding
Tussendoor rijden er ook zeer veel losse locs heen en weer, vaak materieeloverbrenging (bijv om een trein op te halen), maar soms ook vanwege wegleerritten voor nieuwe machinisten. Zo reed de ERS6604 vandaag zo'n wegleerrit en passeert hier een Pendrechtse Molen en het laatste stukje natuur tussen de nieuwbouw en infrastructuur.

Afbeelding
Een paar uur later is de zon wat verder doorgedraaid en is het aardig toeven op een viaduct verderop. De Rode RN 6520 heeft op de Kijfhoek een containertrein aan de haak geslagen en rijd deze naar de Waalhaven Zuid.

Afbeelding
De Leeuwarden-shuttle is te IJsselmonde met een gehuurde RN1600 aangekomen. Aangezien op de Havenspoorlijn nog geen elektrische locomotieven kunnen rijden, neemt een D-loc het werk over. De in een Portfeeders gestoken 7102 met een fraaie trein op weg naar de Maasvlakte West.

Afbeelding
Vanuit Dillingen(Saar) in Duitsland is een lege ertstrein bijna op zijn eindpunt gearriveerd. Lokken 6418, 6403 (Railpro!) en 6441 ter hoogte van het Vaanplein in Rotterdam-Zuid.

Afbeelding
RN 6488, 6408 en 6496 met een lege kolentrein richting Maasvlakte.

Ik hou het voor gezien en ga nog even een kijkje nemen op station Rotterdam Zuid. Dat blijkt een gouden greep te zijn, want 10 minuten na mijn aankomst aldaar een prachttrein met vooral een prachtlok.

Afbeelding
Nog voordat de terugreis naar Leeuwarden plaatsvindt is nog even gekeken op station Rotterdam Zuid. Net aangekomen passeert daar een van de fraaiste lokken van serie 189, namelijk die van Veolia. De 189 095 is met lege kolentrein 47718 op weg naar de Rotterdamse Haven.

Afbeelding
Tot slot breedbek 2006 van Rail4Chem met de 'Brescia'-shuttle welke nu nog aan de korte kant is maar bij een tussenstop in Ede-Wageningen nog een flink aantal huckepack's erbij krijgt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Havenspoorlijn te Rotterdam

Bericht door Daan »

Fraaie platen weer :) Zijn die stekken langs de havenspoorlijn een beetje bereikbaar met het OV?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Havenspoorlijn te Rotterdam

Bericht door BR628 »

Deze twee stekjes zijn uitstekend bereikbaar met het OV. Op nog geen 5 minuten lopen bevindt zich de RET-tramhalte Vrijenburgbos van lijn 25
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Havenspoorlijn te Rotterdam

Bericht door mb90 »

Fraaie platen van bekend terrein. 8-) Stond je hier gisteren of vorige week dinsdag? Vorige week dinsdag heb ik namelijk iemand met een camera op het viaduct aan de Vrijenburgweg (dus het viaduct zonder trambaan).

Deze stekjes zijn overigens een van de weinige stekken die goed bereikbaar zijn met het OV. De andere is de Havenspoorlijn tussen Waalhaven Zuid en Pernis. Deze is te bereiken met RET-Buslijn 69 (Zuidplein Metro - Pernis Metro v.v.) die alleen in de spits en 2x p/u rijdt. Ook komt er bij de Maasvlakte West nog OV met CXX-Buslijn 200, maar dat zijn ritten die aankomen vanuit Spijkenisse om 6:10 uur (op dezelfde tijd komt ook nog CXX-Buslijn 223 vanaf het Zuidplein), 7:13 uur en 14:42 uur. De enige ritten terug naar Spijkenisse gaan om 6:10 uur, 15:15 uur, 16:15 uur en 23:40 uur. Geen lekkere tijden dus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Havenspoorlijn te Rotterdam

Bericht door Daniel »

Emplacement Botlek kan je ook nog komen met het OV: lijn 105 Spijkenisse - Rozenburg en 115 Spijkenisse - Brielle rijden er direct langs. Vrijwel direct daarna krijg je echter een stuk wat danwel volgens mij niet legaal te bereiken is danwel op een fly-over ligt zo'n beetje tot aan de Calandbrug.

Heb vanuit 't raam bij m'n werkplek weliswaar een fraai uitzicht op de passerende treintjes op de fly-over over de A15, maar foto's maken gaat lastig worden. Tenzij het spoortje naar Havens 5401/5402-5413 (loopt recht voor de deur) nog bediend wordt... m'n huidige werkgever heeft in ieder geval ooit aan afvoer van producten per trein gedaan, zag vanmiddag in 'n gang nog een foto hangen waarop een ketelwagen beladen wordt :wink:

Edit: ja dus... ik zie op Google Maps ketelwagentjes staan :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Havenspoorlijn te Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's van een bekend terrein. :D Over dat tramviaduct rijdt ik bijna elke dinsdag en vrijdag. :P
mb90 schreef: Ook komt er bij de Maasvlakte West nog OV met CXX-Buslijn 200, maar dat zijn ritten die aankomen vanuit Spijkenisse om 6:10 uur, 7:13 uur en 14:42 uur. De enige ritten terug naar Spijkenisse gaan om 6:10 uur, 15:15 uur, 16:15 uur en 23:40 uur. Geen lekkere tijden dus.
Gewoon om 14:42 aankomen en om 15:15 of 16:15 weer weggaan. Tja, je moet wat overhebben voor je hobby... :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten