Duits lijntje deel 1; Veghel - Schijndel
Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:55
Ik had het al vermeld in het topic "Vergane glorie in het OV". Maar gisteren heb ik een nieuwe camera gekocht, vannacht volledig laten opladen en vandaag moest ik voor werk richting Veghel. Ik dacht laat ik op de terugweg maar het Duits Lijntje fotograferen en dat heb ik dus gedaan. Maar helaas niet het hele traject. Ik was pas om half 3 klaar met werken en pas om 5 uur in Schijndel. Het werd toen al te donker dus voor het tweede deel moet ik een andere dag op terug komen. Maar goed, ik begon dus in Veghel en ging vanaf het postkantoor (ja deze jongen is postbezorger ;)) richting het Spoorven. Ik fietste hierbij nog langs het busstation waar ik onder andere deze foto maakte.
Na het busstation vervolgde ik mijn weg en zag ik in de verte een van de vele vergane glories en items die het Duitse Lijntje nog rijk is. Namelijk slagbomen en seinlichten. Overigens links van de foto staat een oud seinwachtershuisje (of het voormalige station) en als je naar rechts gaat kom je op zo'n 300m het einde van het spoorlijn tegen. Van iemand die in de buurt was kreeg ik te horen dat de slagbomen en seinlichten oorspronkelijk waren verwijderd, maar na protest zijn ze (al dan niet kapot) teruggeplaatst.
Het einde van het spoor. Waar de vrouw met de hond loopt liep vroeger nog het spoor door. Dat is nog steeds zichtbaar door de verhoging in het landschap en door de vele kiezels/grind die er nog ligt.
De andere kant op gekeken. En nee Schijndel is nog lang niet in zicht.
Het spoor is overigens nog zichtbaar op veel kaarten. Zoals onder andere hieronder te zien is (linksonder, onder de wijk Spoorven). Overigens loopt naar mijn gevoel het spoor nog verder door dan staat aangegeven. Maar ik kan me ook vergissen.
Maar goed, we gaan verder. Hier zie je het voormalig rangeerterrein dat nog best groot was. Er lagen vier spoorbanen (ik hoop dat ik het goed zeg) en veel wissels. Wat mij opviel was dat er twee verschillende wissels waren. Wat ijzeren en wat houten wissels. Daarnaast waren er op verschillende plaatsen gewoon stukken spoor er tussenuit gelast en/of geslepen of was er gewoon asfalt tegenaan gelegd. Terwijl op andere stukken er bijna niets is gewijzigd. De natuur deed ook goed zijn werk. Op veel stukken groeide gewoon planten en jonge bomen tussen de spoorstaven door.
Voormalig seinwachtershuis of station (is voor mij nog onbekend).
Links van het spoor lag nog een goed begaanbaar zandpad. Tussen het spoor zelf lag begroeiing. Op veel stukken kon je redelijk goed fietsen. Tenminste meer dan ik dacht. Maar na de spoorbrug werd dat een stuk minder en pas na de Scania Fabriek tot halverwege Eerde had ik een goed stuk om te fietsen. De rest was veel lopen of proberen (als dat mogelijk was) op een normaal fietspad te rijden.
Een van de vele bordjes die ik tegenkwam onderweg. Nog ruim 16km te gaan voor ik in Boxtel ben dus. Alhoewel ik dat vandaag niet had kunnen halen.
Weet iemand wat dit vroeger was? Dit stukje betonnen plek kwam ik onderweg tegen (let niet op mijn fietsmand, daar kwam ik pas bij thuiskomst achter).
Een van de wissels die ik tegen kwam. Deze kon ik gewoon nog omzetten. En dat had ik dus ook gedaan. Nu rijd de trein (tenminste vanaf Veghel/Uden gezien) recht tegen de bomen op . Tenminste als hier nog uberhaupt ooit een trein komt.
Het is moeilijk te zien, maar dit is of was eigenlijk een aftakking. Er ligt nog een klein stukje rails en het is ook goed zichtbaar in hoe de grond erbij ligt. Op de voorgrond zie je trouwens een houten wissel. In het verlengde van de aftakking ligt nu een fietspad. Bij dat fietspad staat (welliswaar achter een hek) nog steeds een bord "pas op, treinverkeer". Die ben ik vandaag overigens 3x tegen gekomen. Op Google Maps is het stukje spoor wat hier vroeger lag nog te zien. Inmiddels is dat dus verwijderd en ligt er een fietspad in plaats van.
Het fietspad met rechts het verkeersbord.
Zeer goede vergane glorie in het OV. Een verkeersbord met een stoomtrein op een plek waar geen trein meer rijdt. Ook ligt op de overgang geen spoor meer. Dat is er tussenuit geslepen voor de aanleg van een fietspad. Overigens lag vroeger hier geen fietspad en ook geen weg of overgang. Dus waarom dat bord daar staat is mij onduidelijk. De dichtsbijzijnde overgang ligt pas bij de spoorbrug.
Spoorbrug. Ook hier stonden nog kruizen bij de overgang.
Nog een wachtershuisje dat vergeleken met de andere huisjes nog in redelijk originele staat oogde.
Weer een spoorwegovergang met nog alle benodigdheden in originele staat.
Dit kwam ik een paar keer tegen, maar ik weet niet wat dit is. Weet iemand hier dat misschien? Ik dacht zelf dat het voor de slagbomen diende, maar ik weet het niet zeker.
Dit vond ik wel toepasselijk. Alsof ze bij de aanleg van de A50 dachten dat er nog een trein onder door zou rijden. Alleen wel jammer van die betonblok.
Dit vond ik best grappig. Nog een spoorwegovergang, alleen ik sta hier zelf op een zandpad, maar aan de andere kant ligt een weiland. Schijnbaar mag je hier ook maar met 20 km/h overheen rijden. Een eindje verderop stond nog een zo'n overgang. Alleen was die overgang meer gericht op voetgangers. Stukje terug richting de A50 (vanuit de foto naar links) en dan de weg op stonden nog twee verkeersborden die herinneren aan wat hier vroeger reed.
Uitzicht richting Eerde. Ik heb ver moeten inzoomen, maar kreeg toch een best mooie en vooral scherpe foto. Niet haarscherp, maar beter als mijn vorige camera.
De overweg bij Eerde. Hier stonden tot een paar jaar geleden nog borden die aangaven tot welke afstand het spoor ligt. Dit zijn nadat de weg opnieuw werd geasfalteerd verwijderd. Net zoals de slagbomen. De grondplaten zijn nog steeds zichtbaar. Net zoals op een aantal andere plekken. De grondplaten hier staan tussen de paaltjes.
Een overzicht van hoe het Duitse Lijntje er nog bij ligt. Ik ben nu inmiddels vlakbij Eerde. Echter ligt dat infopunt gewoon recht langs het spoor en niet op de plek die de plattegrond aangeeft. Dus meer bij het cijfer 2,2 en het koffiekopje. Op dat infobord stond overigens nog wat interessante informatie over het Duitse Lijntje en over station Eerde.
Vlakbij de Duin in Schijndel stond nog een sein. Een eindje verderop stond er nog een.
Ik kwam meerdere afstandsborden tegen, maar bij dit soort ronde borden lag iets waarvan ik niet weet wat het is. Weet iemand wat het voor dingen zijn? Ze staan op de foto onder deze en zijn ook al zichtbaar op deze foto (helemaal links).
Overgang over de structuurweg in Schijndel. Hier is goed te zien dat het asfalt er gewoon overheen is gelegd. De rails ligt er nog, maar is nu niet begaanbaar.
In Schijndel vlakbij het station staat nog een infobord. Dit keer gaat het over het station van Schijndel wat tegenwoordig een woonhuis is.
De voorkant, of eigenlijk de achterkant van station Schijndel. Ik denk dat ik met deel 2 ook hier zal verdergaan om het station met daglicht op de foto te zetten. Daarnaast was ik in feite ook hier geƫindigd dus moet ik hier ook verder gaan.
Deel 2 volgt nog. Ik weet niet wanneer, ik moet nog even kijken wanneer ik daar tijd voor heb. Maar voor de mensen die deze toch ook willen maken. Tussen het Spoorven en de spoorbrug kun je redelijk goed fietsen. Een mountainbike is wel een aanrader, maar met een gewone fiets kan ook. Na de spoorbrug wordt het wat lastiger. T/m het derde wachtershuisje heb ik bijna de hele tijd moeten lopen. Daarna ging ik de weg op en pas bij Scania kon ik weer fatsoenlijk langs het spoor fietsen. Op sommige stukken loopt wel een fietspad langs, maar het mooiste is toch om echt langs het spoor te fietsen. Tot ongeveer na de A50 kun je goed fietsen. Daarna wordt het iets lastiger en halverwege Veghel - Eerde raad ik aan om een andere route te nemen. Vanaf Eerde t/m de Duin in Schijndel kun je ook redelijk goed fietsen. Daarna raad ik aan om de weg op te gaan. Vanaf de Structuurweg t/m station Schijndel loopt een paralelweg en ik raad aan om die weg te volgen. Hoe het verder na station Schijndel zit met het zandpad weet ik niet. Ik eindigde vandaag bij station Schijndel, maar voor zover ik kon zien kon je wel redelijk goed fietsen daar. Let wel op, op de gehele weg liggen kuilen en grind. Wat voor mij redelijk is, kan voor een ander als minder prettig aanvoelen. Maar op de stukken wat ik niet prettig vond, kon ik ook echt moeilijk fietsen door de kuilen en grind. Vooral net na de spoorbrug t/m Scania ligt erg veel grind.
Na het busstation vervolgde ik mijn weg en zag ik in de verte een van de vele vergane glories en items die het Duitse Lijntje nog rijk is. Namelijk slagbomen en seinlichten. Overigens links van de foto staat een oud seinwachtershuisje (of het voormalige station) en als je naar rechts gaat kom je op zo'n 300m het einde van het spoorlijn tegen. Van iemand die in de buurt was kreeg ik te horen dat de slagbomen en seinlichten oorspronkelijk waren verwijderd, maar na protest zijn ze (al dan niet kapot) teruggeplaatst.
Het einde van het spoor. Waar de vrouw met de hond loopt liep vroeger nog het spoor door. Dat is nog steeds zichtbaar door de verhoging in het landschap en door de vele kiezels/grind die er nog ligt.
De andere kant op gekeken. En nee Schijndel is nog lang niet in zicht.
Het spoor is overigens nog zichtbaar op veel kaarten. Zoals onder andere hieronder te zien is (linksonder, onder de wijk Spoorven). Overigens loopt naar mijn gevoel het spoor nog verder door dan staat aangegeven. Maar ik kan me ook vergissen.
Maar goed, we gaan verder. Hier zie je het voormalig rangeerterrein dat nog best groot was. Er lagen vier spoorbanen (ik hoop dat ik het goed zeg) en veel wissels. Wat mij opviel was dat er twee verschillende wissels waren. Wat ijzeren en wat houten wissels. Daarnaast waren er op verschillende plaatsen gewoon stukken spoor er tussenuit gelast en/of geslepen of was er gewoon asfalt tegenaan gelegd. Terwijl op andere stukken er bijna niets is gewijzigd. De natuur deed ook goed zijn werk. Op veel stukken groeide gewoon planten en jonge bomen tussen de spoorstaven door.
Voormalig seinwachtershuis of station (is voor mij nog onbekend).
Links van het spoor lag nog een goed begaanbaar zandpad. Tussen het spoor zelf lag begroeiing. Op veel stukken kon je redelijk goed fietsen. Tenminste meer dan ik dacht. Maar na de spoorbrug werd dat een stuk minder en pas na de Scania Fabriek tot halverwege Eerde had ik een goed stuk om te fietsen. De rest was veel lopen of proberen (als dat mogelijk was) op een normaal fietspad te rijden.
Een van de vele bordjes die ik tegenkwam onderweg. Nog ruim 16km te gaan voor ik in Boxtel ben dus. Alhoewel ik dat vandaag niet had kunnen halen.
Weet iemand wat dit vroeger was? Dit stukje betonnen plek kwam ik onderweg tegen (let niet op mijn fietsmand, daar kwam ik pas bij thuiskomst achter).
Een van de wissels die ik tegen kwam. Deze kon ik gewoon nog omzetten. En dat had ik dus ook gedaan. Nu rijd de trein (tenminste vanaf Veghel/Uden gezien) recht tegen de bomen op . Tenminste als hier nog uberhaupt ooit een trein komt.
Het is moeilijk te zien, maar dit is of was eigenlijk een aftakking. Er ligt nog een klein stukje rails en het is ook goed zichtbaar in hoe de grond erbij ligt. Op de voorgrond zie je trouwens een houten wissel. In het verlengde van de aftakking ligt nu een fietspad. Bij dat fietspad staat (welliswaar achter een hek) nog steeds een bord "pas op, treinverkeer". Die ben ik vandaag overigens 3x tegen gekomen. Op Google Maps is het stukje spoor wat hier vroeger lag nog te zien. Inmiddels is dat dus verwijderd en ligt er een fietspad in plaats van.
Het fietspad met rechts het verkeersbord.
Zeer goede vergane glorie in het OV. Een verkeersbord met een stoomtrein op een plek waar geen trein meer rijdt. Ook ligt op de overgang geen spoor meer. Dat is er tussenuit geslepen voor de aanleg van een fietspad. Overigens lag vroeger hier geen fietspad en ook geen weg of overgang. Dus waarom dat bord daar staat is mij onduidelijk. De dichtsbijzijnde overgang ligt pas bij de spoorbrug.
Spoorbrug. Ook hier stonden nog kruizen bij de overgang.
Nog een wachtershuisje dat vergeleken met de andere huisjes nog in redelijk originele staat oogde.
Weer een spoorwegovergang met nog alle benodigdheden in originele staat.
Dit kwam ik een paar keer tegen, maar ik weet niet wat dit is. Weet iemand hier dat misschien? Ik dacht zelf dat het voor de slagbomen diende, maar ik weet het niet zeker.
Dit vond ik wel toepasselijk. Alsof ze bij de aanleg van de A50 dachten dat er nog een trein onder door zou rijden. Alleen wel jammer van die betonblok.
Dit vond ik best grappig. Nog een spoorwegovergang, alleen ik sta hier zelf op een zandpad, maar aan de andere kant ligt een weiland. Schijnbaar mag je hier ook maar met 20 km/h overheen rijden. Een eindje verderop stond nog een zo'n overgang. Alleen was die overgang meer gericht op voetgangers. Stukje terug richting de A50 (vanuit de foto naar links) en dan de weg op stonden nog twee verkeersborden die herinneren aan wat hier vroeger reed.
Uitzicht richting Eerde. Ik heb ver moeten inzoomen, maar kreeg toch een best mooie en vooral scherpe foto. Niet haarscherp, maar beter als mijn vorige camera.
De overweg bij Eerde. Hier stonden tot een paar jaar geleden nog borden die aangaven tot welke afstand het spoor ligt. Dit zijn nadat de weg opnieuw werd geasfalteerd verwijderd. Net zoals de slagbomen. De grondplaten zijn nog steeds zichtbaar. Net zoals op een aantal andere plekken. De grondplaten hier staan tussen de paaltjes.
Een overzicht van hoe het Duitse Lijntje er nog bij ligt. Ik ben nu inmiddels vlakbij Eerde. Echter ligt dat infopunt gewoon recht langs het spoor en niet op de plek die de plattegrond aangeeft. Dus meer bij het cijfer 2,2 en het koffiekopje. Op dat infobord stond overigens nog wat interessante informatie over het Duitse Lijntje en over station Eerde.
Vlakbij de Duin in Schijndel stond nog een sein. Een eindje verderop stond er nog een.
Ik kwam meerdere afstandsborden tegen, maar bij dit soort ronde borden lag iets waarvan ik niet weet wat het is. Weet iemand wat het voor dingen zijn? Ze staan op de foto onder deze en zijn ook al zichtbaar op deze foto (helemaal links).
Overgang over de structuurweg in Schijndel. Hier is goed te zien dat het asfalt er gewoon overheen is gelegd. De rails ligt er nog, maar is nu niet begaanbaar.
In Schijndel vlakbij het station staat nog een infobord. Dit keer gaat het over het station van Schijndel wat tegenwoordig een woonhuis is.
De voorkant, of eigenlijk de achterkant van station Schijndel. Ik denk dat ik met deel 2 ook hier zal verdergaan om het station met daglicht op de foto te zetten. Daarnaast was ik in feite ook hier geƫindigd dus moet ik hier ook verder gaan.
Deel 2 volgt nog. Ik weet niet wanneer, ik moet nog even kijken wanneer ik daar tijd voor heb. Maar voor de mensen die deze toch ook willen maken. Tussen het Spoorven en de spoorbrug kun je redelijk goed fietsen. Een mountainbike is wel een aanrader, maar met een gewone fiets kan ook. Na de spoorbrug wordt het wat lastiger. T/m het derde wachtershuisje heb ik bijna de hele tijd moeten lopen. Daarna ging ik de weg op en pas bij Scania kon ik weer fatsoenlijk langs het spoor fietsen. Op sommige stukken loopt wel een fietspad langs, maar het mooiste is toch om echt langs het spoor te fietsen. Tot ongeveer na de A50 kun je goed fietsen. Daarna wordt het iets lastiger en halverwege Veghel - Eerde raad ik aan om een andere route te nemen. Vanaf Eerde t/m de Duin in Schijndel kun je ook redelijk goed fietsen. Daarna raad ik aan om de weg op te gaan. Vanaf de Structuurweg t/m station Schijndel loopt een paralelweg en ik raad aan om die weg te volgen. Hoe het verder na station Schijndel zit met het zandpad weet ik niet. Ik eindigde vandaag bij station Schijndel, maar voor zover ik kon zien kon je wel redelijk goed fietsen daar. Let wel op, op de gehele weg liggen kuilen en grind. Wat voor mij redelijk is, kan voor een ander als minder prettig aanvoelen. Maar op de stukken wat ik niet prettig vond, kon ik ook echt moeilijk fietsen door de kuilen en grind. Vooral net na de spoorbrug t/m Scania ligt erg veel grind.