Ardan on Tour #12: Arriva in Winterswijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #12: Arriva in Winterswijk

Bericht door Ardan »

Gisteren was het 1e kerstdag (goh!), en ik heb een dagje bij mijn moeder in Winterswijk doorgebracht. Erg gezellig! Ook was dit voor het eerst sinds begin juli dat ik weer in Winterswijk kwam.

Overstappen in Zutphen. Gek genoeg heet het dingetje naar Apeldoorn nog steeds 'Sprinter'.
Afbeelding

Het oude vertrouwde Lintje gaat nog wel naar Oldenzaal, maar niet meer naar Winterswijk.
Afbeelding

Het was voor mij natuurlijk wel even vreemd om ineens met een Spurt naar Winterswijk te gaan. Ik ben er toch aardig te spreken over, maar telkens als de deuren worden vrijgegeven en bij het opengaan klinkt er een verschrikkelijk irritante lange pieptoon. Daar mag écht wel wat aan gedaan worden. De sluittoon is iets minder schel en vervelend, maar ook nog goed hard.
Emplacement Winterswijk, wit-met-geel heeft plaatsgemaakt voor wit-met-rood:
Afbeelding

Het is al raar om na 10 jaar ineens met een andere trein aan te komen, maar achter het station is het ineens gigantisch veranderd. De loodsen en het voormalige emplacementsterrein met losstraat hebben plaatsgemaakt voor een groot schoolgebouw met tunnel onder het spoor. Dit Winterswijk ken ik helemaal niet! Als je had gezegd dat het Groningen was had ik het geloofd..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het GOLS-stationsgebouw staat er gelukkig nog steeds, hoewel er enkele jaren geleden sprake was van sloop. Het staat er nu wel een beetje verloren bij naast het schoolgebouw. Op het spoortje komen waarschijnlijk de Sik met wagon terug, die nu nog op spoor 21 staan.
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl ik ga lopen naar mijn moeders huis, nog even een blik achterom op het gebouw van het hoofdstation. Het opschrift 'WINTERSWIJK' had ik ook nog niet gezien, dat is er van de zomer opgemaakt. Het ziet er misschien knullig uit, maar ja, dat zat er vroeger ook altijd zo op, ik vermoed vanaf 1916 bij de uitbreiding van het gebouw, tot de Tweede Wereldoorlog.
Afbeelding

Des avonds, een donker emplacement bij aanvang van de terugreis.
Afbeelding

Arriva is blijkbaar nog niet zo goed in Rechtschreibung.
Afbeelding
De terugweg verliep prima. De nieuwe treinen zijn het gesprek van de dag in de trein. Iedereen vindt het best mooi spul, maar dat deurgeluid...
Ik had me ook al helemaal verheugd op een typische Arriva-afroep. 'Dames en heren, Arriva heet u welkom in de stoptrein Zutphen-Winterswijk...' Geen afroep, maar handmatig door de piloot. RIS deed het op de heenweg helemaal niet, op de terugweg toonde het 'Prettige kerstdagen'. De tegentrein toonde 'Zutphen-Winterswijk v.v.'.

Zutphen, rond 20 30 uur. Lintje en Eitje gebroederlijk naast elkaar. Foto enigszins gesoept door een vuiltje op de lens.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #12: Arriva in Winterswijk

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ardan on Tour #12: Arriva in Winterswijk

Bericht door Joshua »

Ik heb toevallig op 1 januari in een Arriva trein gezeten, een klein stukje van Arnhem Velperpoort naar Arnhem. De allereerste in de morgen. Daar zat gewoon een keurige typische Arriva afroep in. En inderdaad, die deuren maken een vreselijk geluid als ze sluiten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten