De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's
Geplaatst: ma 31 dec 2012, 15:30
Na een jaartje overslaan heb ik weer een overzicht van alle veranderingen in het afgelopen jaar en wat mij daarbij het meest opviel.
Ik begin met de veranderingen bij de bussen.
Eerst dicht bij huis. Qbuzz heeft rondom Rotterdam plaats gemaakt met de RET. Dezelfde bussen maar toch net even anders qua kleuren. Eerst een Qbuzz-foto uit het archief van lijn 183 bij de Kralingse Zoom en daarna dezelfde lijn met een bus in RET-kleuren:
Dan de concessie Zuid-Holland Noord. Hier maakte Connexxion plaats voor Arriva. Hiervan geen bus van dezelfde lijn, maar alleen van dezelfde plaats. De Stationsweg in Leiden. Eerst een Amba van Connexxion en daarna een Citea van Arriva op deze locatie:
Ook in Friesland nam Arriva het stokje over van Connexxion. Daarvoor heb ik 2 foto’s uit Heerenveen. Lijn 41 naar Balk rijdt eerst in de Connexxion-tijd met Amba 8304 weg van het station en daarna rijdt dezelfde lijn weg met Arriva Citea 8577:
In het gebied van Breng was er ook een nieuwe vervoerder. Het ging van Novio naar Hermes. Beide dochters van Connexxion en de Breng-kleuren bleven dus hier waren de veranderingen minder zichtbaar. Wel kwamen er nieuwe MAN Lion’s City’s op aardgas en verdwenen de Amba’s. Daarom zijn ze toch in dit overzicht gekomen met eerst een foto van een blauwe en een roze Amba in de zomer van 2010 en daarna een blauwe en roze Lion in Arnhem:
Dan naar de tram. Alleen in Utrecht was er het nodige te doen rondom de (snel)tram daar. Dit ging natuurlijk vooral door de zomerse werkzaamheden die maar een paar maanden uitliepen. Ook verloren de trams hun groene Connexxion-kleuren en kregen ze de geel-zwarte huisstijl van de BRU voor terug:
En tot slot naar de trein. Hier was er het nodige te doen om het opheffen van de Benelux-trein. Het is uiteindelijk toch gebeurd en nu rijdt er een Fyra met de beruchte V250-treinen over de HSL naar Belgie. Voor de foto’s heb ik eerst de Benelux, in de samenstelling zoals deze het laatste jaar heeft gereden, op een zomerse dag in Zevenbergen en daarna een V250 (die wonder boven wonder op tijd was ) opweg naar Belgie over de HSL bij station Lage Zwaluwe:
Daarnaast verloor Syntus de nodige verbindingen. Als eerste verbindingen Arnhem – Doetinchem / Winterswijk v.v. De dienst die tot Doetinchem rijdt ging van Syntus naar de nieuwkomer Breng. Hier te zien in Arnhem met een DM’90 van Syntus die klaar staat voor de rit naar Doetinchem en daarna een GTW van Breng die klaar staat voor dezelfde rit naar Doetinchem:
De doorgaande dienst naar Winterswijk ging echter niet van Syntus naar Breng, maar naar Arriva. Lang leve de verschillende concessies. De dienst van Winterwijk naar Zutphen ging overigens ook naar Arriva. In Winterswijk was het in de herfst van dit jaar nog Syntus die de klok sloeg, maar nu is dat dus Arriva:
In deze concessie zit ook de lijn Arnhem – Tiel v.v. en ook hier maakte Syntus dus plaats voor Arriva. Zo was er in Tiel in de herfst van dit jaar nog een DM’90 van Syntus naast een SLT van NS te zien en is dat nu een GTW van Arriva:
Het laatste stukje van deze concessie is de lijn Apeldoorn – Zutphen v.v. Ook deze lijn ging naar Arriva. Hier was het echter niet Syntus wat plaats maakte, maar NS of beter gezegd RegioNS. En ook in Apeldoorn was er in de herfst nog een DM’90 te zien, maar nu een GTW van Arriva:
En als laatste concessie heb ik nog de Emmerlijn of zoals de lijn nu heet de Vechtdallijn. Hier maakte NS met haar Mat’64 plaats voor GTW-tjes van Arriva. Zo ook in Emmen, waar op een zomerdag van dit jaar nog 2x Plan V klaarstond voor de rit naar Zwolle en nu een GTW van Arriva:
Dit was dus 2012. Voor 2013 zal er zoals het er nu naar uitziet minder gebeuren, maar je weet het natuurlijk nooit. De soap rond de concessie van Utrecht loopt natuurlijk nog en ook de concessie IJsselmond ligt nog helemaal open.
Ik wens wel iedereen een goed 2013 toe! :pos:
Ik begin met de veranderingen bij de bussen.
Eerst dicht bij huis. Qbuzz heeft rondom Rotterdam plaats gemaakt met de RET. Dezelfde bussen maar toch net even anders qua kleuren. Eerst een Qbuzz-foto uit het archief van lijn 183 bij de Kralingse Zoom en daarna dezelfde lijn met een bus in RET-kleuren:
Dan de concessie Zuid-Holland Noord. Hier maakte Connexxion plaats voor Arriva. Hiervan geen bus van dezelfde lijn, maar alleen van dezelfde plaats. De Stationsweg in Leiden. Eerst een Amba van Connexxion en daarna een Citea van Arriva op deze locatie:
Ook in Friesland nam Arriva het stokje over van Connexxion. Daarvoor heb ik 2 foto’s uit Heerenveen. Lijn 41 naar Balk rijdt eerst in de Connexxion-tijd met Amba 8304 weg van het station en daarna rijdt dezelfde lijn weg met Arriva Citea 8577:
In het gebied van Breng was er ook een nieuwe vervoerder. Het ging van Novio naar Hermes. Beide dochters van Connexxion en de Breng-kleuren bleven dus hier waren de veranderingen minder zichtbaar. Wel kwamen er nieuwe MAN Lion’s City’s op aardgas en verdwenen de Amba’s. Daarom zijn ze toch in dit overzicht gekomen met eerst een foto van een blauwe en een roze Amba in de zomer van 2010 en daarna een blauwe en roze Lion in Arnhem:
Dan naar de tram. Alleen in Utrecht was er het nodige te doen rondom de (snel)tram daar. Dit ging natuurlijk vooral door de zomerse werkzaamheden die maar een paar maanden uitliepen. Ook verloren de trams hun groene Connexxion-kleuren en kregen ze de geel-zwarte huisstijl van de BRU voor terug:
En tot slot naar de trein. Hier was er het nodige te doen om het opheffen van de Benelux-trein. Het is uiteindelijk toch gebeurd en nu rijdt er een Fyra met de beruchte V250-treinen over de HSL naar Belgie. Voor de foto’s heb ik eerst de Benelux, in de samenstelling zoals deze het laatste jaar heeft gereden, op een zomerse dag in Zevenbergen en daarna een V250 (die wonder boven wonder op tijd was ) opweg naar Belgie over de HSL bij station Lage Zwaluwe:
Daarnaast verloor Syntus de nodige verbindingen. Als eerste verbindingen Arnhem – Doetinchem / Winterswijk v.v. De dienst die tot Doetinchem rijdt ging van Syntus naar de nieuwkomer Breng. Hier te zien in Arnhem met een DM’90 van Syntus die klaar staat voor de rit naar Doetinchem en daarna een GTW van Breng die klaar staat voor dezelfde rit naar Doetinchem:
De doorgaande dienst naar Winterswijk ging echter niet van Syntus naar Breng, maar naar Arriva. Lang leve de verschillende concessies. De dienst van Winterwijk naar Zutphen ging overigens ook naar Arriva. In Winterswijk was het in de herfst van dit jaar nog Syntus die de klok sloeg, maar nu is dat dus Arriva:
In deze concessie zit ook de lijn Arnhem – Tiel v.v. en ook hier maakte Syntus dus plaats voor Arriva. Zo was er in Tiel in de herfst van dit jaar nog een DM’90 van Syntus naast een SLT van NS te zien en is dat nu een GTW van Arriva:
Het laatste stukje van deze concessie is de lijn Apeldoorn – Zutphen v.v. Ook deze lijn ging naar Arriva. Hier was het echter niet Syntus wat plaats maakte, maar NS of beter gezegd RegioNS. En ook in Apeldoorn was er in de herfst nog een DM’90 te zien, maar nu een GTW van Arriva:
En als laatste concessie heb ik nog de Emmerlijn of zoals de lijn nu heet de Vechtdallijn. Hier maakte NS met haar Mat’64 plaats voor GTW-tjes van Arriva. Zo ook in Emmen, waar op een zomerdag van dit jaar nog 2x Plan V klaarstond voor de rit naar Zwolle en nu een GTW van Arriva:
Dit was dus 2012. Voor 2013 zal er zoals het er nu naar uitziet minder gebeuren, maar je weet het natuurlijk nooit. De soap rond de concessie van Utrecht loopt natuurlijk nog en ook de concessie IJsselmond ligt nog helemaal open.
Ik wens wel iedereen een goed 2013 toe! :pos: