Reisverslag: Limburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Reisverslag: Limburg

Bericht door Ronald »

Zaterdag 28 juni was weer eens een mooi dagje om er op uit te trekken en het laatste Kruidvat-kaartje te gebruiken. Ditmaal was het de bedoeling om eens te gaan kijken in het Land van Veolia, ofwel: Limburg.

Hieronder de afgelegde route in kaartvorm...

Afbeelding

... en als lijstje met de gebruikte treinen en bussen.

Afbeelding

Vandaag maar eens niet de snelste route via Utrecht en Eindhoven, maar via de Maaslijn om daar de nieuwe “Velios”-treinen van Veolia te bekijken.

De eerste rit was om 8:15 met de Valleilijn van Connexxion naar Ede-Wageningen.

Afbeelding

Met een (heel) rustig treintje via de (voor mij) bekende route van de Valleilijn wordt na ruim een half uur Ede-Wageningen bereikt. De Intercity van 8.51 uur naar Nijmegen is iets te laat, dus kan ik deze nog mooi halen (scheelt weer een eind lopen bij een overstap in Arnhem).

Tegen half tien bereiken we Nijmegen, waar op spoor 1 de trein naar Roermond al klaar staat.

Afbeelding

“Velios” is de naam van deze GTW-treinstellen van Stadler, die ook bij Arriva in Noord-Nederland in dienst zijn (daar heten ze “Spurt”). Veolia heeft 16 van deze treinen in dienst, waarvan 10 tweewagenstellen en 6 driewagenstellen. Ook komt er een elektrische versie te rijden op de Heuvellandlijn (Maastricht – Heerlen – Kerkrade).

De trein naar Roermond van 9.39 uur wordt gereden door een driewagenstel. Het interieur van de treinen is nogal afwijkend, de stoelen staan in 3+2-opstelling. Dit geeft wel veel zitplaatsen, maar de stoelen zijn nogal smal (logisch, de trein is niet breder, gek genoeg lijkt dat wel zo als je in de trein zit…).
Ik ben zelf vergeten een foto te maken van het interieur, maar hier staat er eentje

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... Velios.JPG

Als de trein vertrekt, is deze behoorlijk vol. Het zou geen luxe zijn om er nog een stelletje aan te haken. Ook gezien het feit dat veruit de meeste reizigers het hele traject naar Roermond zullen afleggen. De Maaslijn is naast een regionale spoorlijn ook een belangrijke doorgaande route voor reizigers richting het zuiden.
We vertrekken mooi op tijd voor een afwisselend ritje door onder andere bossen en aardappelvelden. De trein blijft vol, maar in Venlo moet er overgestapt worden op een andere trein omdat onze trein “defect” zou zijn (gelukkig rijdt hij echter nog wel en bereiken we zonder problemen het station van Venlo :wink: ).
De vervangende trein geeft iets meer ruimte, deze bestaat uit een gekoppeld twee- en driewagenstel.

Het traject naar Roermond loopt gedeeltelijk parallel aan de nieuwe rijksweg A73. Het spoor bij Swalmen (en het station) is een stuk verplaatst omdat hier de rijksweg over het oude spoortracé loopt. Zo te zien is de snelweg voor de zoveelste keer afgesloten, er zullen wel weer problemen met het beveiligingssysteem van de tunnels zijn :roll: . Inderdaad, bij de tunnel van Swalmen zijn er een hoop werklui bezig met vanalles en nogwat om waarschijnlijk de boel weer aan de praat te krijgen.

Goed, onze Velios rijdt mooi op tijd en precies om 11.00 uur wordt Roermond bereikt, waar ik de trein nog even op de foto zet.

Afbeelding

Afbeelding

De reis gaat weer verder met NS. De stoptrein naar Sittard vertrekt iets te laat omdat de IC ook iets vertraging heeft, maar aangezien ik tijd genoeg heb neem ik de stoptrein maar. Die zal ook iets rustiger zijn gezien de meute op het perron die staat te wachten op de Intercity naar Maastricht. Ik heb het idee dat vandaag half Nederland op een Kruidvat-kaartje reist (het laatste weekend nu het nog kan).

Afbeelding

Vanaf Sittard gaat de reis verder per bus. De bedoeling is om de Maas te volgen, om uiteindelijk in Maastricht uit te komen. Voor de busritten koop ik een “Dagkaart Zuid-Limburg”, welke geldig is op alle Veolia-bussen en –treinen.

Afbeelding

Op het busstation staan voornamelijk Ambassadors en een enkele taxibus voor de rustigste lijnen.

Afbeelding

Mijn bus wordt lijn 11, ook een Ambassador.

Afbeelding

Lijn 11 is een ringlijn die uiteindelijk weer in Sittard uitkomt, lijn 12 rijdt in tegengestelde richting. De rit gaat via Berg a/d Maas en Urmond naar Stein. Een rustig ritje, waarbij ik nog even het interieur van de bus kan vastleggen.

Afbeelding

In Urmond staan we een tijdje stil, de chauffeur heeft bij een autohandelaar een leuk tweedehands autootje zien staan en laat zich daar uitvoerig over informeren. Het valt me mee dat hij ook nog niet even een proefritje gaat maken :?
Na een minuut of tien gaan we weer verder, en bereiken we uiteindelijk Beek. Toch nog mooi op tijd, blijkbaar is de dienstregeling op deze lijn erg ruim :shock: .

In Beek stap ik over op de bus naar Maastricht, lijn 11 rijdt weer terug naar Sittard.

Afbeelding

Op de foto hierboven is ook de nieuwe haltepaal van Veolia te zien, zoals ze inmiddels overal in Limburg staan. Er was nogal wat discussie of het een geldige aanduiding voor een bushalte is, maar aangezien ze overal (nog) staan zal dit allemaal wel meegevallen zijn.
Deze haltepaal heeft ook onderin een schermpje met actuele vertrekinformatie van de eerste bus. Door middel van een zonnepaneeltje wordt de paal van stroom voorzien. Het geheel ziet er in ieder geval wel grappig uit.

Na een kwartiertje wachten in Beek komt lijn 17 naar Maastricht aanrijden. Via een mooie route door Geulle, Bunde en de plaatsjes Borgharen en Itteren (bekend van de overstromingen halverwege de jaren ’90) komt na een klein uurtje Maastricht in zicht.

We zijn inmiddels in een flink buitje beland.

Afbeelding

Met de stadsbus ga ik naar de overkant van de Maas en na een paar minuten stap ik uit op de Markt (nadat de chauffeur even verkeerd reed, maar na even straatje-keren was dit zo weer opgelost :lol: ).
Hieronder een plaatje van het Stadhuis op de Markt.

Afbeelding

De Markt en omgeving zien er erg mooi uit, de laatste tijd is hier een hoop opgeknapt en gebouwd, wat nu allemaal zo’n beetje klaar is.
Na een rondje wandelen door de binnenstad kom ik weer terug op de Markt, waar behoorlijk wat bussen komen.
Ook de Belgische bus naar Hasselt en Genk rijdt hier.

Afbeelding

En nog een groot aantal stadsbussen. De stadsbussen worden hier gereden door Volvo’s van het type 7700.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk neem ik stadslijn 3, die me na een paar minuten weer afzet op het station.

Afbeelding

Op het station nog even het Belgische treintje naar Luik op de foto gezet…

Afbeelding

Naast de Ambassadors en Volvo-7700-stadsbussen rijden hier ook luxere Volvo-streekbussen rond die voornamelijk rijden op lijn 50 naar Aachen en lijn 57 door het heuvelland (Noorbeek – Slenaken – Epen) naar Gulpen.

Afbeelding

Ik kies voor lijn 51, welke wordt gereden door een Volvo 7700. Lijn 51 is een beetje een kruising tussen een stads- en streeklijn. In Maastricht rijdt deze eigenlijk als stadslijn vanuit Maastricht-West via het centrum naar het station. Vervolgens rijdt de bus als streeklijn naar Brunssum. Op deze lijn rijden dan ook zowel Ambassadors als de Volvo-7700-stadsbussen.

Al snel verlaten we Maastricht en rijden we richting Valkenburg. Via de steile helling van de Cauberg wordt na een half uurtje dit toeristische plaatsje bereikt, waar op het station aansluiting is op de trein en andere buslijnen.

De drukke bus is hier nu bijna leeg, en de reis gaat verder via een fraaie route door Hulsberg en Nuth richting Hoensbroek, wat deel uitmaakt van de gemeente Heerlen. Langs het terrein van de voormalige Emma-mijn, waar nu een woonwijk en industrieterrein is, wordt Brunssum bereikt.

Op de Wilhelminastraat stap ik over op lijn 37 richting Sittard. Hieronder de bus van lijn 51, weer voor de terugreis naar Maastricht.

Afbeelding

Met lijn 37 (weer een Ambassador) bereiken we na een half uurtje weer het station van Sittard.

De terugreis gaat via Roermond en Eindhoven naar Utrecht, wat in tegenstelling tot de Maaslijn toch de snelste route is. Voor de terugreis wel zo aangenaam.
Om 19:15 wordt uiteindelijk, na 12 uurtjes reizen, Amersfoort weer bereikt.
Laatst gewijzigd door Ronald op ma 30 jun 2008, 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door mb90 »

Mooi verslag! 8-)
rhk_amf schreef:Het traject naar Roermond loopt gedeeltelijk parallel aan de nieuwe rijksweg A73. Het spoor bij Swalmen (en het station) is een stuk verplaatst omdat hier de rijksweg over het oude spoortracé loopt. Zo te zien is de snelweg voor de zoveelste keer afgesloten, er zullen wel weer problemen met het beveiligingssysteem van de tunnels zijn . Inderdaad, bij de tunnel van Swalmen zijn er een hoop werklui bezig met vanalles en nogwat om waarschijnlijk de boel weer aan de praat te krijgen.
Dit is jammer genoeg een gebruikelijke afsluiting in het weekend om het beveiligingssysteem goed te krijgen in de Swalmentunnel en ook de Roertunnel bij Roermond.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :D
De foto's uit Maastricht zijn nog wel bekend voor mij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door waldo79 »

Lijn 57 volgt een spectaculairder tracé door Zuid-Limburg dan de combinatie 51 en 37 :roll: Leuk verslagje verder...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door Ronald »

waldo79 schreef:Lijn 57 volgt een spectaculairder tracé door Zuid-Limburg dan de combinatie 51 en 37
Weet ik, maar die kant wilde ik niet op :wink: .
De omgeving waar de "57" doorheen rijdt, ken ik heel goed en kom daar meerdere keren per jaar, dus die buslijn is voor mij wel bekend. Ik wilde juist eens een gedeelte van Zuid-Limburg bekijken waar ik nog nooit geweest was ...

Naast lijn 57 is trouwens ook lijn 49 een aanrader (Gulpen - Epen - Drielandenpunt - Vaals, rijdt alleen tijdens de zomervakantie en is een echte "toeristenbus"). Als je daar in de buurt bent ook lijn 61 (Gulpen - Vijlen - Vaals) niet vergeten :) .
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door waldo79 »

Ah, dan kom je er vaker dan ik 8-)
Eix
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 18:56

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door Eix »

Dat van veel te ruime busdienstregelingen kan ik bevestigen. :lol:

Vorig jaar met mijn reisje naar simpelveld met+10 vertrokken in Sittard waarna de chauffeur stipt op tijd in Heerlen kwam. Daar stond om de een of andere reden toen de bus in de dienstregeling tien minuten stil. Dus weer lunchpauze. :mrgreen:

Overigens is afgelopen zondag (29 juni) een nieuwe dienstregeling ingegaan met voor een aantal lijnen gewijzigde tijden in de rustige uren en weekenden zodat het gedaan is met de ruime rijtijden buiten de spits. :P Gelukkig ook maar.

Verder leuk verslagje.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Reisverslag: Limburg

Bericht door Jurjen »

Zo ook lijn 50 Maastricht-Aachen, die in de avonduren om .17/.47 uit Aachen vertrekt in plaats van .23/.53 normaal, en ook enorm veel eerder in Maastricht zou aan moeten komen. Mijn ervaring met die lijn is echter dat 'ie toch nooit stipt rijdt... Tijdje terug naar Aachen geweest en toen kreeg de bus onderweg pech en moesten we 20 minuten op een monteur wachten.

Gisteren ook weer naar Aachen geweest, en toen hebben we bij Vaals lekker in de Duitsersfile gestaan: aankomstvertraging 10 minuten. 's Avonds hebben we bijna een uur op de bus staan wachten. De bus van .53 was net weg, de bus van .23 viel uit, dus uiteindelijk pas om .47 een bus... Bij Vaals stond een bus op lijn 50 met panne. Dat zal 'm dus wel geweest zijn.

Kunnen die 'luxe' bussen van Veolia niet tegen warmte, ofzo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten