Pagina 1 van 1

Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 18:39
door TheKnitter
Zaterdag 2 februari 2012
Deze dag stond in het teken: KBS 320, oftewel de spoorlijn tussen Hannover-Hildesheim en Bad Harzburg in Duitsland. Uitgevoerd met armseinen...
Helaas heeft de aanbesteding - die in september 2012 is uitgeschreven en inmiddels ERIXX de grote winnaar is - ertoe geleid dat de BR218+N-wagens en BR612 van Hannover-Bad Harzburg gaan verdwijnen. De dienst Hannover-Halle via Bad Harzburg gaat gekort worden in Bad Harzburg, omdat ERIXX een uursdienst Hannover-Bad Harzburg gaat voorzien. De dienst Bad Harzburg-Halle is alleen maar verlengd om omlooptechnisch mooier uit te komen, en geen loc+rijtuigen extra nodig te hebben.
Ook betekent het dat de rijtijden verkort gaan worden, want ERIXX gaat met Lint54 rijden. De "Schülerzuge" gaan verdwijnen. Door verkorting rijtijden moeten de oude armseinen gaan wijken voor lichtseinen, want nu heeft een trein gemiddeld +2 bij vertrek uit Bad Harzburg, wat echter in de DRGL is opgenomen door rijtijdspeling.


Om optimaal van de dag te genieten ging de wekker al om 4:30... :mrgreen: Om 5u vertrokken met de auto en onderweg 2 man opgepikt, om uiteindelijk in Leer te belanden rond 7:10. Onze trein ging om 7:42 naar Hannover. Na daar overgestapt te zijn, kwamen wij pas om 12:09 aan in Bad Harzburg met 2xBR612 :D
Afbeelding
DB 218 451+N-wagens en DB 628 553 arriveren
De gehoopte Paralleleinfahrt van de trein uit Hannover en de trein uit Braunschweig liep op enkele seconden mis. Alsnog blijft de compositie en trein samen fraai, want hier passeert een brute machine het prachtige seingevershuis en de seinbrug van Bad Harzburg.

Afbeelding
DB 628 553 arriveert
Ook in Bad Harzburg arriveert dieseltreinstel 628 553 vanuit Braunschweig, en zal na een lange rust weer terugkeren naar Braunschweig.

Afbeelding
DB 612 159+612 161
Inmiddels trok de bewolking weg, en kwam de zon tevoorschijn. Op het moment dat er een trein moest arriveren, was er net een kleine fotowolk, die net op tijd weer weg was. Hier arriveert de 612 159 met de 612 161 uit Halle, en zal na enkele minuten weer verderrijden naar Hannover, en mag daardoor voor de tweede keer de seinbrug passeren in enkele minuten.
Deze trein heeft mij naar Goslar gebracht.

Afbeelding
DB 648 249 arriveert
In Goslar was de gewenste fotostek niet mogelijk vanwege de zon. Daardoor een stek op het station opgezocht.
Hier zie je drie armseinen, waarbij de linker en de rechter verlaagd zijn vanwege de perronkap. Hoewel de linker armsein niet onder de kap staat, kan de machinist een verhoogd sein niet waarnemen door de kap. Ook opmerkelijk aan het rechter sein is de LED-lichtjes. LED is erin geplaatst omdat het vrij donker onder de kap is, en de machinist daardoor het groene of rode licht missen kan.

Hier is een Lint onderweg vanaf Bad Harzburg naar Holzminden.

Afbeelding
DB 218 447+N-wagens+218 452
Zijn onderweg als RE vanaf Hannover naar Bad Harzburg en arriveren netjes op tijd in Goslar.
Dit was de tweede stam met een Sandwich-samenstelling. De derde omloop reed met een wel werkende stuurstand, waardoor er maar één loc meeloopt.

Afbeelding
VPS 1703 + korte cargo
Tijdens het wachten in Salzgitter-Ringelheim kwam er ineens een CARGO aangestormd. Snel naar het andere perron... Gaat de loc omlopen en ri. Goslar vertrekken. Dan maar snel deze kant op, en er het beste van proberen te maken.

Hier zie je de VPS 1703 met een kort treintje. Vooraan een platte wagen met staalplaten, daarachter Eanos'n(?) en achteraan weer een platte wagen met staalplaten.

Afbeelding
DB 648 747
Arriveert in Salzgitter-Ringelheim als RE naar Seesen. Hier moet de trein wachten op de enkeltrein, alvorens het enkelspoor betreden mag worden.

Afbeelding
DB 120 132-6 + EN453 en DB 363 146
Vlak voor binnenkomst van EuroNight 453 komt de rangeerder naar het station. Dat gebeurt met de rangeerloc van Hannover, hier de 363 146. De loc wordt voor het seintje geparkeerd, en zodra de trein binnen is, rijddt de loc richting de trein. Hierna kan de rangeerder de loc loskoppelen.
In Hannover wordt er vervolgens aan de andere kant een andere loc geplaatst, in de regel één van de 3 BR186'en met DB-logo. Echter, vandaag kwam de 120 112, met Märklin-Werbe stickers, aan de trein te hangen.

Afbeelding
DB 120 112(Märklin-werbe) + EN453
Nadat de loc aan de andere zijde is afgekoppeld rijdt de rangeerloc naar de nieuwe loc om deze aan te koppelen. Nadat de rangeerder klaar is, meldt de rangeermachinist zich bij de Fahrleiter, en mag weer terug naar het emplacement/opstel oid. Hier staat de 120 112 met de prachtige Märklin-werbestickers gereed als EN453 naar Berlin, Frankfurt Oder, en via Polen om uiteindelijk in Moskou te belanden. Het derde rijtuig is een Pools rijtuig, de overige rijtuigen zijn Russisch.

Afbeelding
DB 218 447+N-wagens+218 452
Ook kwam de samenstelling met de Sandwich-218 en N-wagens weer voorbij in Hannover. Na ruim anderhalf uur gekeerd te hebben keert de set terug als RE naar Bad Harzburg. Hier heeft de machinist net de beide locomotieven opgestart, en zal na 2 minuten weer vertrekken.

Op spoor 2 staat ERIXX met een Lint te wachten op de vertrektijd.

Uiteindelijk pas om 0:14 in Leer, waardoor niet meer met Arriva teruggegaan kon worden. Blij dat ik m'n auto mee had genomen naar Leer. Scheelt toch weer 2 uur langer genieten daar :D

Dit jaar weer terug naar daar voordat de Formsignale/armseinen verdwijnen, net als de BR218'en+N-wagens!!

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 19:12
door Suus
Gaat de Harzexpress nu wel of niet geknipt worden?

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 19:14
door Ardan
Wat een prachtige platen weer! :D

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 20:12
door mijack1985
hele mooie reportage :pos:

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 21:14
door TheKnitter
Bee schreef:Gaat de Harzexpress nu wel of niet geknipt worden?
Gaat ingekort worden op Bad Harzburg-Halle(-Leipzig) volgens huidige plannen tenzij er concessietechnisch iets aangepast wordt. De 1x/2u rijdende trein Hannover-Bad Harzburg-Halle is nu Bad Harzburg-Hannover vv doorgetrokken, omdat dat net zo makkelijk is als een aparte pendel in te leggen, zoals de 218+n-wagen.

@Ardan en Mijack; Dankjullie!

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 21:27
door Suus
Je schrijft het heel ingewikkeld of je weet niet precies waar je het over hebt.

In ieder geval, de RE Hannover-Halle (Saale) is eind jaren negentig ontstaan als EXPO 2000-prestigeproject van de DB, voor heel veel geld is de volledige spoorlijn geschikt gemaakt voor treinen met een kantelbakinstallatie zodat er tot 40 km/u sneller door bochten gereden kon worden. Hierdoor daalde de reistijd significant en was er voor het eerst sinds het vallen van de muur weer een directe trein over Goslar/Bad Harzburg.

Door het opheffen van de Harzexpress zal de reistijdwinst verloren gaan en dus ook de gedane investering sneller dan verwacht worden afgeschreven. Eeuwig zonde dus als de Harzexpress dus echt zou verdwijnen. Bovendien zijn BR612 een van de comfortabelste treinen van het regionale treinverkeer in Duitsland.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 21:51
door Karl
Ik val in de categorie "weet echt niet waar het overgaat", heeft er iemand een kaartje waar de informatie op staat die in dit topic wordt besproken? :@ Wel leuke foto's.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 21:51
door TheKnitter
@Bee; Het probleem zit hem in de concessies die er lopen. Volgens een - doorgaans goed ingelichte - bron in Hannover gaat die dienst dus gekort worden. Vind het zelf ook jammer, maar de aanbesteding schrijft voor dat de winnaar een uursdienst Hannover-Bad Harzburg vv moet gaan aanbieden. Dan zijn die 612'en via Hildesheim, Salzgitter-Ringelheim en Goslar wel overbodig(er) geworden.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 21:55
door Suus
Dit is de Harzexpress op Google Maps, een tweeuurlijkse RE-trein tussen Hannover Hbf via Goslar en Halberstadt naar Halle (Saale) Hbf.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 21:57
door Suus
TheKnitter schreef:@Bee; Het probleem zit hem in de concessies die er lopen. Volgens een - doorgaans goed ingelichte - bron in Hannover gaat die dienst dus gekort worden. Vind het zelf ook jammer, maar de aanbesteding schrijft voor dat de winnaar een uursdienst Hannover-Bad Harzburg vv moet gaan aanbieden. Dan zijn die 612'en via Hildesheim, Salzgitter-Ringelheim en Goslar wel overbodig(er) geworden.
Maar dat is er nu ook al. Een trein doet een tweeuursdienst Hannover - Bad Harzburg, die rijdt met loc + rijtuigen en daarnaast is er een tweeuursdienst Hannover - Halle die Bad Harzburg als tussenstation heeft (en daar kopmaakt). Samen een uursdienst, maar blijkbaar zijn aanbestedende overheden hier bang over de deelstaatsgrenzen heen te kijken. Waar kennen we dat toch van...

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 22:01
door Karl
Bee schreef:Dit is de Harzexpress op Google Maps, een tweeuurlijkse RE-trein tussen Hannover Hbf via Goslar en Halberstadt naar Halle (Saale) Hbf.
Als ik het dus goed begrijp is de dienst Hannover - Bad Harzburg dus losgeknipt van Bad Harzburg - Halle en worden dit dus twee losse diensten. Een beetje zoals Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden, het eerste gedeelte hoort bij overheid A en het tweede bij overheid B.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 22:05
door ODRAIL
Zo kun je het wel zien ja :wink: .

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 22:08
door Suus
Karl schreef:
Bee schreef:Dit is de Harzexpress op Google Maps, een tweeuurlijkse RE-trein tussen Hannover Hbf via Goslar en Halberstadt naar Halle (Saale) Hbf.
Als ik het dus goed begrijp is de dienst Hannover - Bad Harzburg dus losgeknipt van Bad Harzburg - Halle en worden dit dus twee losse diensten. Een beetje zoals Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden, het eerste gedeelte hoort bij overheid A en het tweede bij overheid B.
Precies, en blijkbaar willen lokale overheden dus niet samenwerken om een doorgaande verbinding te behouden en zijn de lokale overheden ook niet bereid om de meerkosten van kantelbaktreinen te betalen, gezien de bestelling van de Lint nieuwe generatie (die geen jacobsdraaistel meer heeft maar 4 normale draaistellen)

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 22:11
door TheKnitter
Lint54 is de geplande inzet volgens Verkehrsclub in Goslar. Maar ik snap de overheid ook niet. Nu rijden er speciale scholierentreinen, zodat de scholieren voor- en na school goede verbindingen hebben. Op woensdag rijdt er bijv. rond 12u extra, maar op maandag pas om half 4 oid. Dat verplicht de lokale overheid niet, maar DB deed het wel. ERIXX gaat die niet rijden.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 22:19
door Suus
Lint 54 = Lint nieuwe generatie :wink:

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 22:19
door TheKnitter
Even concreet over de huidige RE Hannover-Bad Harzburg-Halle(-Leipzig) heb ik dit gevonden nav de uitschrijving van de concessie:
“Außerdem wird die zweistündliche RE-Linie Halle – Hannover zukünftig nicht mehr über Bad Harzburg fahren und in Goslar enden, wo dann Anschluss an die RE-Linie Bad Harzburg – Hannover besteht.”

Dat gaat dus worden:
RE Halle – Halberstadt – Wernigerode – Vienenburg – Goslar (zweistündlich, NICHT uber Bad Harzburg)

RE Bad Harzburg – Goslar – Hildesheim – Hannover (stündlich)

Na Vienenburg gaat het dus naar Goslar door, en niet meer op Vienenburg-Bad Harzburg rijden.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 23:18
door Ardan
Lint 54 is dus de Lint 2.0? Het getal staat voor de lengte, ik neem dus aan dat het driebakstreinstellen zijn. Die bestaan al heel lang. Alstom heeft ze ook aanbevolen aan Syntus indertijd, maar Syntus gaf aan liever met gekoppelde tweetjes te rijden dan met enkele drietjes.
Zijn er behalve de draaistellen nog meer wijzigingen dan?

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 23:35
door Suus
Een trein zonder Jacobsdraaistel kan langere bakken hebben dan een trein met dergelijke draaistellen. Een Lint 54 heeft dus gewoon twee bakken, een Lint 81 heeft wel een middenbak en is dus driedelig (en heeft zes draaistellen). Andere aanpassingen zijn een hogere maximumsnelheid, twee deuren per kant per bak, airco en een front dat aan nieuwe botsnormen voldoet.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 08:08
door Bart
von den Formsignalen, maar zeg gewoon armseinen joh.

Verder mooie foto's en een mooi traject, dat toch steiler is dan je verwacht.

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 12:18
door Anne
Mooie reportage en goede suggestie voor een reisdoel.

Even de plaatjes van LINT 54 en LINT 81

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 12:35
door Etienne
Prachtige foto's :P :pos:

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 22:04
door Meltrain
Mooie foto's inderdaad. :pos:

Re: Abschied von die Formsignale an KBS320

Geplaatst: do 14 feb 2013, 04:49
door TheKnitter
Dank allen :)