Pagina 1 van 2

Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 22:43
door TheKnitter
Station Luik-Guillemins / Liège-Guillemins tijdens een donkere avond
Op donderdag 14 februari ben ik met een maat vertrokken naar België, om eerst een rondje Zuid-België te doen, en in Luik te eindigen. Na het hotel bezocht te hebben om in te checken en spullen te dumpen, werd er circa 2 uur lang gespeeld op station Liège-Guillemins met statief en camera.

Afbeelding
NMBS 599 + ???
Regio Luik is een uitvalsbasis voor de rode klassieke treinstellen van de NMBS van het type MS62 en MS63. Treinstel 599 is het zesde treinstel die gebouwd werd voor de Sabena-treindienst tussen de stad Brussel en de luchthaven Brussel. Deze spoorlijn was in 1970 net geëlektrificeerd. De Sabena-treinstellen kregen een blauwe huisstijl met een witte band. Later zijn deze zes treinstellen ook in de rode huisstijl van de NMBS gebracht, samen met de overige treinstellen.

Afbeelding
NMBS 155 + 259 (dubbel-rood!)
Een foto die goed bewaard moet worden voor het nageslacht is een foto met twee rode klassieke motorstellen van het type MS62 of MS64.
Hier zijn de treinstellen 155 en 259 net uit Aachen Hbf (Duitsland) gearriveerd in Luik, en zijn hier weer opgebouwd aan de andere zijde. Na een aantal minuten vertrekt de trein weer als IR-trein naar Aachen Hbf.

Afbeelding
NMBS 436
Ook de treinstellen van het type Break, typebenaming MS80, komen getrouw langs in Luik. Hier is treinstel 436 vertrekgereed om als L-trein door te rijden naar Liège-Palais.

Afbeelding
Thalys 4305
De Thalys-diensten betreffen een dienst tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord, maar ook vanuit Köln Hauptbahnhof naar Paris Nord. In Brussel Zuid worden deze 2 verbindingen met elkaar gekoppeld, en gaan dan door naar Parijs.
Hier staat Thalys-treinstel 4305 gereed om te vertrekken richting Brussel-Zuid en Paris Nord. Op de sticker op de front staat "Mon dernier Train".

Afbeelding
NMBS 2715+M4+2734
Op de verbinding tussen Luik, Brussel en Saint-Ghislain rijden locomotieven van de reeks HLE27 met een sleep M4-rijtuigen. Hier is een treinstam binnengekomen met loc 2734 als slepende locomotief en 2715 als duwende locomotief. Vanwege een missende stuurstand - om welke reden dan ook - wordt er hier met 2 locomotieven gereden. Nadat de 2734 dood is gemaakt en een noodseinlantaarn is geplaatst kan de machinist de trein aan de andere zijde weer opbouwen. Nadat de machinist dit heeft gedaan, haalt hij nog een kop koffie en kan de reis aanvangen.

Afbeelding
NMBS 658
Omdat er steeds meer rode klassieke treinstellen in deze regio verdwijnen - zoals overal in België - komen er ook hier meer grijze motorstellen te rijden. Dit treinstel heeft geen graffiti, wat wel bijzonder genoemd mag worden. Na een aantal minuten zal dit treinstel opgesteld worden op de opstelsporen net buiten het station, en wachten op zijn volgende inzet.

Afbeelding
NMBS 747 + ???
Doordat de grijze motorstellen hier steeds meer hun intrede doen, is een combinatie van grijs+rood of omgekeerd zeker niet ondenkbaar geworden. Hier staat de grijze 747 met een onbekende rode gereed om als L-trein naar Jemelle te vertrekken.

Afbeelding
NMBS 459
De L-trein richting Statte staat hier gereed met een treinstel van het type MS96, in de volksmond ook wel de Deense Neus genoemd.

Afbeelding
Thalys 4306
De laatste Thalys van de dag vanuit Brussel naar Keulen is zojuist in Luik gearriveerd, en zal na een minuut weer vertrekken richting Keulen. Aldaar zal het treinstel opgesteld worden op Deutzerveld, gezien het Fernverkehr-rangierbahnhof al te vol staat.

Afbeelding
NMBS I11
Aan deze kant van het station loopt de perronoverkapping nog lang vloeiend door. Met een prachtige boog komt de "kap" naar beneden en gaat de laatste meters door als luxe perronoverkapping.
Hier staat een treinstam gereed met rijtuigen van het type I11 wat elk uur ongeveer 800 zitplaatsen tweede klas aan capaciteit heeft. Dag in, dag uit. Hiervoor zijn wel 12 rijtuigen nodig. Aan de zijde van Eupen is altijd een stuurstand te vinden, en aan de zijde van Brussel een locomotief. Dit schijnt met het bergachtige gebied in deze regio te maken hebben.

Afbeelding
NMBS 782
Motorstel 782 is zojuist afgekoppeld van een grijze soortgenoot, en worden elk afzonderlijk afgerangeerd. Opvallend is dat in Luik geen enkele gekoppelde setjes worden afgerangeerd, elk treinstel gaat los naar de opstelsporen.

Afbeelding
NMBS 243 + 248 (dubbel-rood!)
Op de verbinding tussen Herstal, Luik en Jemelle ware ook twee rode klassieke motorstellen samen actief. Na enkele minuten vertrekt deze combinatie weer als L-trein.

Afbeelding
CFL 3014+I6/I10
De IR-dienst tussen Liers, Luik en Luxemburg via Gouvy rijdt met I6 en I10-rijtuigen van de NMBS. Trekkende kracht is een locomotief van CFL van de reeks 3000. Deze locomotieven zijn identiek aan de locomotieven van NMBS van de reeks HLE13(1300).

Afbeelding
Liège-Guillemins bij nacht #2

En even wat met de belichting gespeeld:
Afbeelding
Liège-Guillemins bij nacht

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 23:16
door Ardan
Vet :D

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 23:58
door Citaro
Leuke repo :pos:

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 00:20
door Karl
Mooie foto's. Waarom hebben sommige klassiekjes een raam naast de deur (?) In de voorkant en sommige twee?

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 11:46
door Meltrain
Mooie foto's. :pos:
TheKnitter schreef:Aan de zijde van Eupen is altijd een stuurstand te vinden, en aan de zijde van Brussel een locomotief. Dit schijnt met het bergachtige gebied in deze regio te maken hebben.
Klopt. In de richting Brussel wordt de trein net na Liège opgeduwd vanwege een steile heuvel (al weet ik niet zeker of dat nu met de Reeks 18 nog steeds gebeurt...).
Twee locomotieven achter elkaar mag echter niet, vandaar dat de loc aan de zijde van Brussel moet zitten.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:12
door Suus
Het gebeurt nog wel, maar ik weet niet waarmee. De 23'ers die daarvoor werden gebruikt zijn afgelopen september met pensioen gestuurd.
Karl schreef:Mooie foto's. Waarom hebben sommige klassiekjes een raam naast de deur (?) In de voorkant en sommige twee?
Het tweede raam is eigenlijk niet nodig, erachter zit ruimte voor de treinbegeleider en de bagageafdeling. Bij revisie is het overbodige raam verwijderd. Rode klassiekjes hebben de laatste revisie niet meegemaakt en hebben dus nog steeds het tweede raam.

Mooie foto's verder.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:16
door Klaasje
Ligt het aan mij of is zelfs Almere Oostvaarders nog drukker? :|

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:22
door deadlock
Wat was het ook alweer, 30.000 in/uitstappers per dag oid?

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:24
door deadlock
Holy shit :D
Reizigerstellingen[1]
-Weekdag 15.153
-Zaterdag 7.590
-Zondag 7.508

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:29
door Suus
Om de Belgische cijfers met Nederlandse cijfers te vergelijken moet je de Belgische cijfers maal twee doen.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:48
door webguy
Omdat we in NL overstappers 2x tellen? Of unieke personen?

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:54
door Klaasje
In Nederland tellen we de heen en de terugreis in tegenstelling tot veel landen in het buitenland. Het verschil tussen beiden kan in de praktijk wel 5 % zijn. (Dat was het verschil tussen de heen- en terugreis van het treinverkeer van/naar Almere een aantal jaar terug)

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:57
door deadlock
En sinds 2009 worden ook de overstappers gerekend:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... egstations

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 15:51
door Michael
Leuke reportage :D

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 17:48
door TheKnitter
Meltrain schreef:Mooie foto's. :pos:
TheKnitter schreef:Aan de zijde van Eupen is altijd een stuurstand te vinden, en aan de zijde van Brussel een locomotief. Dit schijnt met het bergachtige gebied in deze regio te maken hebben.
Klopt. In de richting Brussel wordt de trein net na Liège opgeduwd vanwege een steile heuvel (al weet ik niet zeker of dat nu met de Reeks 18 nog steeds gebeurt...).
Twee locomotieven achter elkaar mag echter niet, vandaar dat de loc aan de zijde van Brussel moet zitten.
IC Eupen-Oostende wordt toch niet meer opgeduwd?
Bee schreef:Het gebeurt nog wel, maar ik weet niet waarmee. De 23'ers die daarvoor werden gebruikt zijn afgelopen september met pensioen gestuurd.
Wij zagen 3 locs HLE27 staan bij Luik.
Ondanks dat ze met september met pensioen gestuurd zijn, de HLE23, hebben ze in december nog als opdrukloc in Luik gefungeerd.

In België worden de tellingen gedaan waar mogelijk voor "uniek persoon". Als de forens dus heen- en terug gaat, is dat +1.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 20:44
door julsteren
Hee wat gaaf!, morgen (19 februari) ga ik toevallig ook naar Luik. Het station is mooier bij nacht dan bij dag.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 22:37
door Caspar
Die treinen worden niet meer opgedrukt. (zelf mogen aanschouwen in december bij een paar treinen) Zal wel door die nieuwe loc's komen waarbij dat niet meer nodig is?

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 16:13
door TheKnitter
De HLE18 is ook een stuk krachtiger inderdaad. Wel zijn er 3 opdruklocs aanwezig in Luik, ook voor goederentreinen neem ik aan...

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 16:28
door Suus
Er zijn ook nog P-treinen die met M4-materieel rijden en die over lijn 36 rijden, ik weet niet wat er voor die treinen hangt.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 18:14
door TheKnitter
2x HLE27, geen stuurstand. Voor en achter een loc en beide in actie. Althans, dat was vrijdag het geval.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 18:21
door Suus
De stuurstanden van M4 worden alleen gebruikt bij IC-treinen die vast met M4-rijtuigen worden gereden en niet voor P-treinen.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 18:46
door MdJ
Ik ben er gister met een forumgenoot heen geweest, en de trein van 13:08 naar Brussel reed met een sloot M4. Aan beide kanten een M4-stuurstand en een loc uit de reeks 27. (stond keurig op tijd klaar, maar vertrok met +20...)

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 19:01
door Suus
Klopt, dat is de IC-trein naar Quievrain en die wordt met M4 verzekerd. Maar die is dus opgeduwd zo te lezen :)

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 20:29
door TheKnitter
Ja, die IC werd door een 2e loc opgeduwd. Die loc ging retour als zijnde "dood". Schijnen daar vaste compo's te zijn.

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Geplaatst: di 19 feb 2013, 21:31
door julsteren
Vandaag in Luik geweest maar geen enkele trein met M4 gezien.