Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlopers
Geplaatst: do 21 feb 2013, 18:36
Debrecen, Oradea, Cluj Napoca
Een fotoverslag van een reis met Dexter vanaf Hongarije naar Roemenië.
De heen en terugweg naar Nederland gevlogen, verder alles per OV afgelegd.
De reis begon in Debrecen, een stad in het Noord Oosten van Hongarije.
Station Debrecen.
Debrecen heeft ook trams, stokoude, maar het grootste gedeelte is vrij modern, ik vermoed ergens begin jaren 90 in dienst gekomen. Helaas geen low-floor trams, waarschijnlijk zijn ze nèt te oud daarvoor.
Tram op de keerlus voor het station.
Een ritje kost ongeveer 60 cent, dus geen geld. Even een ritje gemaakt naar het centrum, wat ook prima te lopen zou zijn (800 meter ongeveer)
De bussen zijn er vrij modern. Wel even uitkijken dat je niet te dicht langs de weg loopt, om een bruine broek door de opspattende vieze sneeuwdrek van het verkeer te voorkomen...
Stationshal van Debrecen.
IC uit Boedapest, naar Boedapest. Vanuit Boedapest rijdt een IC een rondje door het Oosten van Hongarije, Debrecen is het meest verre punt van de route, ongeveer 230km van de hoofdstad af.
Ondanks de sneeuw geen vertraging.
De aanwijzer in de spoortunnel, met daarop onze trein naar Roemenië.
Dieseltrein naar andere bestemming...
Dit was de stoptrein die wij namen naar Valea Lui Mihai, net over de grens in Roemenië. Het was heerlijk warm in de trein, en de trein had lekker zachte pluche zetels. Er zaten ongeveer 50 reizigers in, die onderweg op een stuk of 10 na allemaal uitstapten, voordat de trein de grens over ging.
Foto door het raampje van de achterste bak.
Sneeuw.
Waar Hongarije beroemt om is/was; poesta... Hier zou dat dan moeten zijn (geweest)?
Laatste station in Hongarije. Hier komt de Hongaarse douane even vlug de trein door. Ondanks dat, ben ik even snel uitgestapt om een foto te maken, de tegen trein was ook zojuist aangekomen.
Roemenië, Valea Lui Mihai. Hier wederom douane. Deze begonnen wel te sommeren te stoppen met het fotograferen.
Hier moesten we een nieuw treinkaartje kopen, omdat de lokettiste in Debrecen ons geen kaartje Valea Lui Mihai- Oradea kon verkopen. Het treinkaartje tot hier, was trouwens handgeschreven!
De stoptrein naar Oradea, dit is een opgeknapte 2e hands trein uit Duitsland.
Onderweg gingen soms spontaan (synchroon) tijdens het rijden de deuren open, en weer dicht. Inclusief de bijbehorende sluit/open piepjes.
Valea Lui Mihai.
Anderhalf uur later, aankomst in Oradea. Een redelijk grote stad in het Noord Westen van Roemenië.
Stadsbus aldaar.
Het dooide intussen flink, en ook regende het.
In Oradea investeert men in nieuwe trams, de ULF. ULF staat voor Ultra Low Floor. Dezelfde trams rijden ook in Wenen rond, en zijn de trams met de laagste vloer ter wereld.
Maar het grootste wagenpark is nog ouderwets.
Oradea heeft veel statige panden, en een mooi oud centrum.
Het stadhuis van Oradea. De toren rechts in beeld kan je ook op, van bovenaf heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Vanuit Oradea gingen we per trein naar Cluj Napoca. Op het station van Oradea troffen we nog dit ex-DB stel aan nu van Trans Feroviar-Grup.
Het treinstel voorzag het hele station van een blauwe dieseldamp waas.
Toen kwam er een Wadloper binnen, die als stoptrein Cluj-Napoca- Oradea had gereden.
Aan het interieur is niet veel veranderd, behalve dat het een grote schoonmaak ronde heeft gekregen, en dat er gordijntjes zijn opgehangen.
Opgeknapt in Cluj, in de zelfde fabriek als waar Bombardier gaat starten met de bouw van nog meer ACG (bibi) maar nu voor de Oost Europese markt.
Extra handleiding bij de deurbediening. Tja Roemenen zijn niet gewend dat een treindeur met een knop open of dicht kan gaan denk ik.
Ik vind het design goed geslaagd van buiten. Ben blij dat deze treinen nog een waardig 2e leven hebben.
Misschien zouden de DM90's het ook goed doen in Roemenië?
Wij hadden de trein Boedapest- Sighetu Marmației op het traject Oradea- Cluj Napoca.
Deze trein werd gereden met Hongaarse rijtuigen, de trein bevat ook een restauratie rijtuig, met een bosje bloemen op iedere tafel.
Wachtruimte op een station ergens onderweg.
Nog een station onderweg.
Het is een mooie route, met veel bochten, een paar tunnels en wat rotsformaties, bossen en riviertjes langs het spoor.
Treinaanwijzer van de IR waar we zojuist zijn uitgestapt. In Cluj Napoca werd van locomotief gewisseld. Ik vermoedde dat er een E-loc voor zou komen, omdat het stuk na Cluj ongeveer 100km onder de draad is. Maar de diesel werd verruild voor een andere diesel.
Cluj- Napoca is de 2e stad van Roemenië met veel studenten. Er zijn dan ook erg veel cafe's en restaurantjes waar je heerlijk kan eten en drinken. Het is er erg levendig wat natuurlijk een pluspunt is als je daar van houdt.
Dit was het uitzicht vanuit de hotelkamer gefotografeerd.
Spiegel in de kamer.
Sky-line van de mooie stad Cluj Napoca. Rechts in beeld is een heuvel, waar je gemakkelijk op kunt wandelen. Eenmaal boven (5 minuten lopen vanaf de straat beneden) heb je een prachtig uitzicht over de stad en ook de buitenwijken/voorsteden.
En dit ook vanuit de hotelkamer, er reden erg veel bussen en trolleybussen langs.
Ook in Cluj Napoca is flink geinvesteerd in een moderner tramnet met nieuwe trams. De tram's in Cluj zijn type Swing van de Poolse bouwer Pesa.
Mooi en vriendelijk interieur. De tram is net zo nieuw als de ULF van Oradea, maar deze is een stuk comfortabeler ingericht, en ook de wegligging is veel en veel fijner dan in Oradea met de ULF.
Dat laatste kan ook komen doordat in Cluj Napoca het hele tramnet opnieuw is opgebouwd met de komst van de Pesa trams.
Van buiten. De perrons zijn ook meteen aangepakt.
Ter vergelijking, de zelfde halte 2 jaar geleden:
Halaanwijzer in Cluj Napoca.
CFR Desiro.
Gemoderniseerd dubbeldeks rijtuig in de regionale trein naar Bistrița.
Van dit soort taferelen gaat mijn spoorhart sneller kloppen.
Omdat personen op/in het spoor heel normaal is hier, heb ik het ook maar eens gedaan...
Soms denk je dat je ergens in Parijs loopt als je in Cluj Napoca naar de bussen kijkt. Het halve wagenpark is afkomstig uit Île-de-France.
Maar deze bus spande de kroon:
Deze bracht ons weer terug naar het vliegveld in Cluj, een stokoude stadsbus afkomstig uit Parijs. Nu op lijn 8. Een ritje met de bus naar het vliegveld kost 50 cent, en de bus gaat ongeveer 1x per 12 minuten. (half uur reistijd).
De vlucht terug was bijna 2 uur vertraagd, omdat er in West Europa sneeuw was gevallen. Blijkbaar kunnen de vliegvelden net als de treinen bij ons minder goed tegen sneeuw als daar...
Even samengevat, 3 steden bezocht waarvan Debrecen de meest saaie van de 3 was. Het was daar doods en er was niet bijster veel te zien. Oradea is leuk, maar het was helaas erg slecht weer. Leukste stad naar mijn mening is Cluj Napoca, wat ik zelf ook meteen de leukste stad van Roemenië vind (van waar ik geweest ben).
Een fotoverslag van een reis met Dexter vanaf Hongarije naar Roemenië.
De heen en terugweg naar Nederland gevlogen, verder alles per OV afgelegd.
De reis begon in Debrecen, een stad in het Noord Oosten van Hongarije.
Station Debrecen.
Debrecen heeft ook trams, stokoude, maar het grootste gedeelte is vrij modern, ik vermoed ergens begin jaren 90 in dienst gekomen. Helaas geen low-floor trams, waarschijnlijk zijn ze nèt te oud daarvoor.
Tram op de keerlus voor het station.
Een ritje kost ongeveer 60 cent, dus geen geld. Even een ritje gemaakt naar het centrum, wat ook prima te lopen zou zijn (800 meter ongeveer)
De bussen zijn er vrij modern. Wel even uitkijken dat je niet te dicht langs de weg loopt, om een bruine broek door de opspattende vieze sneeuwdrek van het verkeer te voorkomen...
Stationshal van Debrecen.
IC uit Boedapest, naar Boedapest. Vanuit Boedapest rijdt een IC een rondje door het Oosten van Hongarije, Debrecen is het meest verre punt van de route, ongeveer 230km van de hoofdstad af.
Ondanks de sneeuw geen vertraging.
De aanwijzer in de spoortunnel, met daarop onze trein naar Roemenië.
Dieseltrein naar andere bestemming...
Dit was de stoptrein die wij namen naar Valea Lui Mihai, net over de grens in Roemenië. Het was heerlijk warm in de trein, en de trein had lekker zachte pluche zetels. Er zaten ongeveer 50 reizigers in, die onderweg op een stuk of 10 na allemaal uitstapten, voordat de trein de grens over ging.
Foto door het raampje van de achterste bak.
Sneeuw.
Waar Hongarije beroemt om is/was; poesta... Hier zou dat dan moeten zijn (geweest)?
Laatste station in Hongarije. Hier komt de Hongaarse douane even vlug de trein door. Ondanks dat, ben ik even snel uitgestapt om een foto te maken, de tegen trein was ook zojuist aangekomen.
Roemenië, Valea Lui Mihai. Hier wederom douane. Deze begonnen wel te sommeren te stoppen met het fotograferen.
Hier moesten we een nieuw treinkaartje kopen, omdat de lokettiste in Debrecen ons geen kaartje Valea Lui Mihai- Oradea kon verkopen. Het treinkaartje tot hier, was trouwens handgeschreven!
De stoptrein naar Oradea, dit is een opgeknapte 2e hands trein uit Duitsland.
Onderweg gingen soms spontaan (synchroon) tijdens het rijden de deuren open, en weer dicht. Inclusief de bijbehorende sluit/open piepjes.
Valea Lui Mihai.
Anderhalf uur later, aankomst in Oradea. Een redelijk grote stad in het Noord Westen van Roemenië.
Stadsbus aldaar.
Het dooide intussen flink, en ook regende het.
In Oradea investeert men in nieuwe trams, de ULF. ULF staat voor Ultra Low Floor. Dezelfde trams rijden ook in Wenen rond, en zijn de trams met de laagste vloer ter wereld.
Maar het grootste wagenpark is nog ouderwets.
Oradea heeft veel statige panden, en een mooi oud centrum.
Het stadhuis van Oradea. De toren rechts in beeld kan je ook op, van bovenaf heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Vanuit Oradea gingen we per trein naar Cluj Napoca. Op het station van Oradea troffen we nog dit ex-DB stel aan nu van Trans Feroviar-Grup.
Het treinstel voorzag het hele station van een blauwe dieseldamp waas.
Toen kwam er een Wadloper binnen, die als stoptrein Cluj-Napoca- Oradea had gereden.
Aan het interieur is niet veel veranderd, behalve dat het een grote schoonmaak ronde heeft gekregen, en dat er gordijntjes zijn opgehangen.
Opgeknapt in Cluj, in de zelfde fabriek als waar Bombardier gaat starten met de bouw van nog meer ACG (bibi) maar nu voor de Oost Europese markt.
Extra handleiding bij de deurbediening. Tja Roemenen zijn niet gewend dat een treindeur met een knop open of dicht kan gaan denk ik.
Ik vind het design goed geslaagd van buiten. Ben blij dat deze treinen nog een waardig 2e leven hebben.
Misschien zouden de DM90's het ook goed doen in Roemenië?
Wij hadden de trein Boedapest- Sighetu Marmației op het traject Oradea- Cluj Napoca.
Deze trein werd gereden met Hongaarse rijtuigen, de trein bevat ook een restauratie rijtuig, met een bosje bloemen op iedere tafel.
Wachtruimte op een station ergens onderweg.
Nog een station onderweg.
Het is een mooie route, met veel bochten, een paar tunnels en wat rotsformaties, bossen en riviertjes langs het spoor.
Treinaanwijzer van de IR waar we zojuist zijn uitgestapt. In Cluj Napoca werd van locomotief gewisseld. Ik vermoedde dat er een E-loc voor zou komen, omdat het stuk na Cluj ongeveer 100km onder de draad is. Maar de diesel werd verruild voor een andere diesel.
Cluj- Napoca is de 2e stad van Roemenië met veel studenten. Er zijn dan ook erg veel cafe's en restaurantjes waar je heerlijk kan eten en drinken. Het is er erg levendig wat natuurlijk een pluspunt is als je daar van houdt.
Dit was het uitzicht vanuit de hotelkamer gefotografeerd.
Spiegel in de kamer.
Sky-line van de mooie stad Cluj Napoca. Rechts in beeld is een heuvel, waar je gemakkelijk op kunt wandelen. Eenmaal boven (5 minuten lopen vanaf de straat beneden) heb je een prachtig uitzicht over de stad en ook de buitenwijken/voorsteden.
En dit ook vanuit de hotelkamer, er reden erg veel bussen en trolleybussen langs.
Ook in Cluj Napoca is flink geinvesteerd in een moderner tramnet met nieuwe trams. De tram's in Cluj zijn type Swing van de Poolse bouwer Pesa.
Mooi en vriendelijk interieur. De tram is net zo nieuw als de ULF van Oradea, maar deze is een stuk comfortabeler ingericht, en ook de wegligging is veel en veel fijner dan in Oradea met de ULF.
Dat laatste kan ook komen doordat in Cluj Napoca het hele tramnet opnieuw is opgebouwd met de komst van de Pesa trams.
Van buiten. De perrons zijn ook meteen aangepakt.
Ter vergelijking, de zelfde halte 2 jaar geleden:
Halaanwijzer in Cluj Napoca.
CFR Desiro.
Gemoderniseerd dubbeldeks rijtuig in de regionale trein naar Bistrița.
Van dit soort taferelen gaat mijn spoorhart sneller kloppen.
Omdat personen op/in het spoor heel normaal is hier, heb ik het ook maar eens gedaan...
Soms denk je dat je ergens in Parijs loopt als je in Cluj Napoca naar de bussen kijkt. Het halve wagenpark is afkomstig uit Île-de-France.
Maar deze bus spande de kroon:
Deze bracht ons weer terug naar het vliegveld in Cluj, een stokoude stadsbus afkomstig uit Parijs. Nu op lijn 8. Een ritje met de bus naar het vliegveld kost 50 cent, en de bus gaat ongeveer 1x per 12 minuten. (half uur reistijd).
De vlucht terug was bijna 2 uur vertraagd, omdat er in West Europa sneeuw was gevallen. Blijkbaar kunnen de vliegvelden net als de treinen bij ons minder goed tegen sneeuw als daar...
Even samengevat, 3 steden bezocht waarvan Debrecen de meest saaie van de 3 was. Het was daar doods en er was niet bijster veel te zien. Oradea is leuk, maar het was helaas erg slecht weer. Leukste stad naar mijn mening is Cluj Napoca, wat ik zelf ook meteen de leukste stad van Roemenië vind (van waar ik geweest ben).