vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor TheKnitter » Za 23 Feb 2013, 17:04

15 Februari ben ik met een maat afgetogen vanuit Luik naar Luxemburg, om vervolgens de zaterdag via Trier-Gerolstein-Keulen huiswaarts te keren.

Station Hollerich
Afbeelding
CFL 3017 + 3 Dosto-stam 015
CFL bezit momenteel geen enkel materieel wat door hunzelf is ontworpen of laten bouwen. De locomotief hier voorop is exact dezelfde als de NMBS heeft, die genummerd is als 1300. De Dosto-rijtuigen achter de loc zijn identiek aan de Dosto-rijtuigen van de DB. Voor een land als Luxemburg is dit ideaal, want de CFL rijdt "snel" naar Frankrijk, België en Duitsland.

Afbeelding
CFL 2213
CFL heeft qua treinstellen momenteel 2 typen. Deze treinstellen zijn identiek aan de Franse versie, en mag ook naar Frankrijk maar ook België(Athus-Meuse lijn) rijden. Hier is het treinstel onderweg vanuit Athus(B) naar Luxemburg.

Afbeelding
NMBS 1358 + EC91
De EuroCity-treinen tussen Brussel-Zuid en Basel SBB rijden tussen Brussel-Zuid en Luxemburg met 2 versterkingsrijtuigen I10. Vandaag was er een derde versterkingsrijtuig toegevoegd aan EC91. Achter de drie NMBS-rijtuigen hangen vijf SBB-rijtuigen.

De rijtuigen:
NMBS 61 88 21-70 035-9
NMBS 61 88 21-70 073-5
NMBS 61 88 21-70 613-1
SBB Bpm 61 85 20-90 207-2
SBB Bpm 61 85 20-90 334-4
SBB Bpm 61 85 20-90 256-9
SBB Bpm 61 85 20-90 230-6
SBB Apm 61 85 10-90 230-6

Afbeelding
CFL 2208
Ook kwam de CFL 2208 langs vanuit Athus naar Luxemburg als RB

Afbeelding
NMBS 520
Deense Neus 520 als IR-trein onderweg richting Namen en Brussel.

Afbeelding
CFL 2220
Passeert Hollerich opweg naar Luxemburg stad

Afbeelding
NMBS 1353 + IC
Vanuit Brussel komt de IC-trein naar Luxemburg langs met 5 M6-rijtuigen.

Rijtuigen:
50 88 26-72 166-6
50 88 26-72 150-0
50 88 16-72 028-0
50 88 82-72 059-4
50 88 26-72 072-6

En waar het echt om draaide:
Afbeelding
CFL 1818 + keteltrein
Nog steeds dagelijks (ma-vr) rijden de magnifieke diesellocs tussen Luxemburg Triage en Bertrange met een keteltrein voor Shell en Q8. Doordat de trein aan de vroege kant was, werd gekozen voor het rechterspoor naar Bertrange (gezien vanaf de fotograaf linkerspoor) te nemen. Hierdoor kon vrijwel gelijk hierna over het normale spoor de IC naar Brussel doorrijden, en werd er geen enkele trein gehinderd. Voor ons was dat veel fijner!

Met een grote dieselpluim en gebrul passeert hier de 1818 naar Bertrange. De dieselwalmen waren enkele minuten na passage nog te ruiken...

Toen als de wiedeweerga naar Noertzange, in de hoop dat de werkzaamheden inmiddels wel voltooid konden zijn ...
Afbeelding
CFL 4006 + Dosto's
Onderweg naar Luxemburg, te Noertzange.

Afbeelding
CFL 4004 + Dostostam 018
Passeert ons in Noertzange en is onderweg naar Luxemburg stad

Uiteraard hier ook weer de grote dieselbruller op de foto:
Afbeelding
CFL 1817 + lege schroottrein
Er werd niet gegokt om naar Schifflange te gaan, wat maar goed ook was. Nog geen 10 minuten na aankomst in Noertzange passeert de vrijwel dagelijks rijdende lege schroottrein en/of beladen staaltrein Belval - Bettembourg het station van Noertzange. In de tegenrichting rijdt eerst de trein met de beladen schroottrein en/of lege staaltrein, waarna gekeerd wordt in Belval en met een lege/beladen wagenset retour gegaan wordt.

Omdat wij genoeg tijd hadden, even een ander fotopunt opgezocht:
Afbeelding
CFL 4017 + Dosto's
Hier passeert de CFL 4017 met op sleep 5 Dosto-rijtuigen naar Rodange als RE-trein het station van Noertzange.
Het perron waar uw razende reporter staat wordt gebruikt voor een spitstreintje die 3x in de ochtend en 3x in de middag rijdt naar Rumelange.

En weer terug op het andere perron, om richting Rodange te vertrekken...
Afbeelding
CFL 2204
In Noertzange passeerde ons de 2204 van de CFL ook.

Rodange
Toen de RE naar Rodange aankwam, gelijk ingestapt.
Afbeelding
CFL 3013+Dosto, NMBS1333+staaltrein en CFL 22xx
Na Noertzange werd via Rodange gereden om vanuit daar weer in Luxemburg stad te raken. Nadat wij met de trein links in beeld waren aangekomen, stond de staaltrein (die ons in Noertzange ook al passeerde) hier nog te wachten. Vanwege het enkelspoor richting Athus moest gewacht worden tot de trein uit Athus naar Luxemburg binnen was, en werd daarna vrijwel gelijk vertrokken richting de Athus-Meuse lijn

Terug in Luxemburg stad...
Afbeelding
CFL 4016 + Dosto's
Staat hier gereed om als RE/RB naar Trier te vertrekken.

Afbeelding
SNCF TGV 546
Vanuit Luxemburg rijden er een aantal keer per dag TGV's naar Paris Est. Hier staat de 546 gereed voor vertrek.

Hierna wat fastfood genuttigd, en de trein naar Volmerange-Les-Mines opgezocht.
Afbeelding
CFL 2001
Volmerange-Les-Mines in Frankrijk is tegenwoordig door de CFL bedient. Verder Frankrijk in is hier niet meer mogelijk. De dienst op deze lijn wordt uitgevoerd door de CFL Z2000'jes.

Omdat wij genoeg tijd overhadden, nog even naar Ettelbruck gegaan, en vanuit daar met de IR-trein uit België retour.
Afbeelding
CFL 2019
Staat in Ettelbrück gereed als RB naar Luxemburg stad.

Zo, dat was hem weer voor deze koude vrijdag in Februari...

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor julsteren » Za 23 Feb 2013, 17:22

Mooi verslag :pos:

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor Meltrain » Za 23 Feb 2013, 18:39

Mooie foto's. :pos:
Maar die 2000's zijn toch wel voor/door CFL ontworpen, of rijdt dat type ook ergens anders rond?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor julsteren » Za 23 Feb 2013, 18:56

Meltrain schreef:Mooie foto's. :pos:
Maar die 2000's zijn toch wel voor/door CFL ontworpen, of rijdt dat type ook ergens anders rond?


Ze rijden in een groter aantal ook in Frankrijk rond.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor Etienne » Za 23 Feb 2013, 19:19

Prachtige foto's weer :)
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor Michael » Za 23 Feb 2013, 19:37

Mooie foto's
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: vrijdag 15 Februari 2013 | Luxemburg

Berichtdoor TheKnitter » Za 23 Feb 2013, 22:10

Meltrain schreef:Maar die 2000's zijn toch wel voor/door CFL ontworpen, of rijdt dat type ook ergens anders rond?

Zijn vrijwel identiek aan de SNCF Z11500 en hebben voorheen samen dienst gedaan op de spoorlijn Luxemburg - Metz - Nancy. De Z11500 is circa 4 jaar ouder als de CFL 2000'jes.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten