Pagina 1 van 1

JeePee op survival in west Hongarije

Geplaatst: di 11 mar 2008, 21:41
door JeePee
Zaterdagochtend 6.45, de wekker maakt mij duidelijk dat ik me uit mijn bed moet hijsen. Nog half brak van de kartavond ervoor begeef ik me naar de douche. Na 3 bakken koffie ben ik er klaar voor, op naar de tram. Zoals gewoonlijk blijft de wachttijd beperkt tot ongeveer 30 seconden. Altijd handig de drukste tramlijn van de wereld op 2 minuten van je huis. Tevens rijden hier de langste trams van de wereld, 54 meter lange Combino’s. Het nieuwste materieel van BKV.
Afbeelding

Vanaf hier met de metro een klein stukje naar:
Afbeelding

Snel kaartjes en koffie gehaald en op naar de trein:
Afbeelding

Deze trein bestaat uit trek-duw stoptrein materieel dat normaal gesproken rond Budapest rijdt naar Gödöll?/Hatvan, Mende/Sülysáp, Monor, Cegléd en Szolnok. Met andere woorden: ten oosten van Budapest en zoals Fles wel weet, Gy?r en Hegyeshalom liggen daar toch echt niet. Exotisch materieel voor dit traject dus.
Afbeelding

Zoals het een hoort vertrekken we stipt op tijd vanaf Keleti pu. Via een behoorlijk stuk dwars door de stad passeren we de Donau. Blijft toch altijd een super uitzicht om vanaf de Donau naar het centrum van Budapest te kijken. Een aanrader . Na een korte stop op Budapest Kelenföld komen we al snel in de landelijke gebieden ten westen van Budapest. De snelheid wordt lekker opgevoerd en het grootste deel rijden we met een gangetje van 130km/h (ehhh tja, een V43 kan nu eenmaal niet harder , de maximum baanvaksnelheid is deels wel degelijk 160km/h). Na een uurtje en 40 minuten komen we ongeveer 2 minuutjes te vroeg aan in Gy?r, de grootste stad van noordwest Hongarije.

Gy?r is een belangrijk knooppunt op de internationale transport corridor West-Europa – Oost-Europa. Je kan hier dan ook veel divers materieel tegenkomen. Aangezien ik hier 3 kwartier moet wachten op mijn volgende trein, kan ik mooi een paar plaatjes schieten:
Afbeelding

Afbeelding

Na wat voedsel ingeslagen te hebben is het tijd om naar mijn volgende ehhh, tja emm, nou kijk ehhh oordeel zelf maar....
Afbeelding

Herken je ‘m nog Fles?? Hiermee moet ik het doen de volgende 2 uur en 10 minuten. Ik had ook wel argwaan moeten krijgen toen ik de dienstregeling zag en de afstand. 78km in 2 uur en 10 minuten... Bzmot’jes hebben een maximum snelheid van 70km/h, maar ik betwijfel of we dat hebben gehaald . Het interieur is werkelijk van zwaar triest niveau, het zier er niet uit en het zitvlak is veel te kort, nou ja kijk zelf maar:
Afbeelding

Uiteraard vertrekken we pünktlich uit Gy?r en na wat voorstadhaltes van Gy?r komen we aan op het echte platteland. Binnen 3 minuten 6!!! paard en wagens op de weg en ook het volk in de trein is wat ehh eigenaardig. Zo zat er op de vierzits aan de andere kant van het geval een familie bestaande uit pa, ma en 2 k*t koters. Elke keer als de kids iets deden wat pa en ma niet zinde (en dat gebeurde het half uur dat ze in de trein zaten en keer of 30) werden ze compleet verrot gescholden . Zoonlief (ik schat een jaartje of 8, met kaal koppie en gouden oorring) heeft 6 keer klappen gehad van pa. Het begin van een dag vol met raar volk .

Na een half uurtje en vele stops later waar geen hond in of uitstapt, komen we aan op Veszprémvarsány. Een gehucht met 6 koeien, 1 paard en een station met... 5 sporen!!! Zo’n 5 keer per dag komen hier Bzmot’jes bij elkaar uit vier verschillende richtingen en geven zo een perfecte overstap op alle richtingen. Uiteraard is haast hier ver te zoeken en het treinpersoneel wandelt dan ook op hun dooie akkertje naar de stationschef om een bak koffie te halen . De passagiers wandelen ook maar richting stationsgebouw voor de welverdiende rookpauze. Na een hoop grappen en grollen tussen passagiers (veelal bekenden van het personeel) en personeel vind de stationschef na een tijdje dat iedereen maar weer moet ophoepelen. Zo vervolgen alle treinen met enkele minuten vertraging hun reis .

Snel na Veszprémvarsány komen we in de heuvels en kachelt het treintje met een slakkengangetje van zo’n 20km/h de hellingen op. In dit gebeid stoppen we op Porva-Csesznek. Een gehucht nog kleiner dan Veszprémvarsány maar wel een behoorlijk lang perron. Navraag bij de conductrice leerde dat er in de zomer een extra trein bestaande uit loc+7-9 bakken een rit maakt vanaf Gy?r naar Porva-Csesznek voor alle wandelaars. Door het mooie weer stapten ook nu een boel wandelaars in. Na de heuvels verlaten te hebben dalen we sterk en komen we stipt op tijd aan in Veszprém.
Afbeelding

Zoals zo vaak in Hongarije ligt het station weer compleet aan de rand van de stad. In Veszprém heb ik 10 minuten de tijd voordat de volgende trein op het programma staat, de sneltrein Budapest Keleti pu – Stombathely. Alweer Szombathely??? Jep treinen tussen Szombathely rijden 2 routes, via Gy?r en via Vesprém. Na nog even snel de Bzmot’jes op de plaat gezet te hebben die nog even nagenieten van de lange reis. Wordt de volgende trein aangekondigd door middel van de gebruikelijke idioot lange omroepberichten.
Afbeelding

Zoals gebruikelijk komt de sneltrein naar Szombathely stipt op tijd binnenrollen. Een verademing vergeleken met de Bzmot’jes. Niet alleen gaat het allemaal een stuk harder, je kan hier tenminste weer fatsoenlijk in zitten. In Városl?d krijgen we een strek staaltje Hongaarse logica voor de kiezen. Geheel volgens planning worden we op een zijspoor stilgezet op het station om de IC Ljublijana – Budapest te kruisen. Er mag echter niet in- of uitgestapt worden!! niet dat ook maar iemand zich hier aan houdt (handig die deuren die op elk gewenst moment open en dicht kunnen). Na het kruisen vervolgen we onze reis en na een uurtje kom ik aan in Boba, waar ik overstap op trein naar Tapolca. Overigens heb ik me in de trein nog wel even vermaakt met het volgende stickertje, hoezo Engels is de meest belangrijke taal in de wereld:
Afbeelding

Boba is een soort van Marienberg in het kwadraat. Het plaatsje is een station en verder niets. Wel stappen hier redelijk wat mensen uit, maar ze blijven ook allemaal op het station. Puur overstappen dus. Aangezien ik hier 25 minuutjes moet wachten (ongeveer, de dienstregeling werd op het station anders aangegeven dan op internet en de stationschef “ach, het ding komt vanzelf wel” bracht ook geen uitkomst) maar even naar de bar gewandeld om wat drinken te halen. Bij binnenkomst was me meteen duidelijk dat dit het hoogtepunt van Boba was. De meeste locals waren hier wel aanwezig. Nadat de barkeeper me binnen zag komen pakte hij meteen een biertje voor me (geen keus) en 1 van de locals vraagt waar ik vandaan kwam, hij had me immers nog nooit gezien. Het gesprek ging ongeveer als volgt:
- (man) waar kom jij vandaan, ik ken jou niet en ik ken iedereen hier
- (ik) ik kom uit Budapest, ben op doorreis naar Tapolca
- (man) Budapest?? Ohh dan ken je haar ook wel (wijst naar een meisje dat met de stationschef praat). Zij studeert daar helemaal. (roept het meisje). Hé ken je hem, hij komt ook uit Budapest.
- (meisje) Nee, dat jij nu iedereen hier kent, betekend niet dat dat in Budapest ook zo is.
- (man) Onzin ik ken niet alleen iedereen uit Boba, maar ook uit de directe omgeving. Dan moet je ook iedereen in Budapest kennen.
- (Ik) Tja, nou Budapest is wel wat groter denk ik hoor.
- (meisje) Huh?? Jij hebt helemaal geen Hongaars accent en je grammatica klopt ook niet helemaal.
- (ik) Nou ja kijk, ik woon dan wel in Budapest, maar kom uit Nederland
Stilte en iedereen kijkt naar mij... De man besteld meteen een nieuw biertje en kijkt mij met de meest grote ogen die hij maar kan opzetten:
- (meisje) Uit Nederland?? Wat doe je in godsnaam hier.
- (ik) Nou ja lang verhaal, ik werk tijdelijk in Budapest en ben een beetje op rondreis.
- (meisje) Ok, cool. Moet jij ook de trein naar Budapest hebben?
- (ik) nee ik moet de trein naar Tapolca hebben
- (man) Tapolca?? Daar ken ik ook een paar mensen. Je moet maar even vragen naar die en die en die
- (meisje) Ach hou je klep toch, vorige week woonden die nog in Ajka, maar we moeten gaan de treinen komen zo (duidelijk dat ze het de hoogste tijd vond om de man maar weer te verlaten)
- (man) maar jullie moeten elkaar wel opzoeken in de grote stad hé, ik wil alles horen.
- (meisje) tuuuuuurlijk doen we
- (ik) ja hoor, zullen we doen
- (man) en als je ooit weer in de buurt bent, je weet me te vinden
- (ik) is goed, zal ik doen (als ik het ooit weet te vinden)
We lopen naar buiten en hebben nog een minuutje of 10-15 over voor de treinen komen. Ik vraag of dit het hoogtepunt is van het dorp. Het meisje antwoord dit het inderdaad is, maar ik heb de dorpsgek nu in ieder geval weer gespreksvoer gegeven voor de eerstkomende maand. Iemand uit het verre buitenland, dat zullen ze de eerstvolgende weken nog wel horen . Verder verwachtte ze dat ze de eerstkomende reizen nog wel gecronfonteerd zou worden met de vraag “heb je die Hollander al eens ontmoet in Budapest”...

Na een blik op de voorzijde van het station kom ik inderdaad al snel tot de conclusie dat het dorp echt geen ruk voorstelt naast het station. De naam Boba wordt me wel duidelijk, dat staat voor Boel Banden, het andere “hoogtepunt” van het dorp.
Afbeelding

Het station kent wel redelijk wat treinen. In de tijd dat ik er was vertrokken er 3 treinen. Hoe representatief is weet ik niet zo gauw, maar het maakt wel indruk. Na afscheid genomen te hebben van het meisje nog maar even snel wat plaatjes geschoten.
Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik al had gezien dat mijn volgende traject een diesellijn was, vreesde ik al voor meer Bzmot pret, maar ik werd blij verrast toen ik mijn volgende trein zag binnenkomen:
Afbeelding

Dit is toch wel het betere werk. M41-en maken tenminste indruk en er gaat weinig boven dan het zware gebrom van een erg krachtige diesel die optrekt . Onderweg nog maar even een plaatje gemaakt van de bekende niet bestaande deurbeveiliging:
Afbeelding

Na een erg hobbelige reis, de spoorkwaliteit in deze regio laat wat te wensen over, komen we aan in Tapolca. Onderweg wel enkele keren met Bzmot’jes gekruist, waardoor ik me toch begon af te vragen hoe representatief deze trein was voor dit lijntje. In Tapolca kwam ik achter het antwoord, NIET!!! Dit bleek de sneltrein Szonmbathely – Pécs te zijn die tussen Celldömölk (iets boven Boba) en Keszthely (aan het Balatonmeer) als stopper reed ?. Dit betekend dus ook dat een sneltrein op het volgende station kan stoppen, waar zoals zo vaak op het platteland geen hond er in of uit wil. Tja dan is het toch logisch dat Leiden Lammeschans een IC station is :
Afbeelding
ja dit is dus echt een halte, de conducteur stapte uit en keek aan beide kanten van de trein of er echt niemand in of uit wou

In Tapolca had ik een minuutje of 15 de tijd voor de volgende trein, de sneltrein naar Budapest Déli pu. De laatste van de dag. Een reis van 4 uur, die het eerste deel grotendeels langs de noordelijke Balatonoever rijdt. Ook hier weer een M41 hier samen met de sneltrein Szombathely – Tapolca gebroederlijk naast elkaar wachtend tot ze weer los mogen:
Afbeelding

Helaas wel weer veredeld stoptrein materieel en dat is voor een 4 uur durende reis niet super fijn. Het wordt hoog tijd dat men op de noordelijk Balaton route de rijtuigen inzet (Fles die rode die op Keleti pu stonden opgesteld voor de Sneltrein naar Nagykanizsa en Kesthely) die ook op de zuidelijke Balaton route rijden. Die 2e klasse van die rijtuigen is vergelijkbaar qua comfort met 1e klasse ICM!!! Prinsheerlijk. Om een indruk te geven waar we de laatste 4 uur mee werden vervoerd:
Afbeelding

Al snel werd het donker en was er weinig meer te zien behalve dan de spaarzame lichtjes op de stations. Het eerste deel had ik (en een bekende van mij waarvan ik wist dat ze deze trein zou nemen, dat maakt die laatste 4 uur een stuk leuker) een rijtuig voor ons zelf en hebben we maar wat muziek opgezet. De conducteur vond dit kennelijk wel fijn en kwam er gezellig bij zitten . Onderweg 5 minuten vertraging opgelopen doordat een oud vrouwtje gestruikeld was over de sporen op een station en de machinist even gekeken had of het vrouwtje nog in orde was . Tevens werden we nog geamuseerd tijdens 1 van de massale rookpauzes. Op een stationnetje in de middle of nowhere moesten we weer op een zijspoor om te kruisen met de nachttrein naar Venetie. Uiteraard betrof het hier weer een typisch smal perronetje, dus de meesten waren al richting stationsgebouw gelopen om daar op een wat veiligere afstand te staan. Onder andere een vrouw van een jaar of 50 deed dit niet en was druk aan het bellen toen de nachttrein er aan kwam. Deze trein maakte zoals gebruikelijk bij dit soort kruisingen door middel van luid toeteren duidelijk dat ie er aan kwam. Het vrouwtje was hiervan niet onder de indruk, gebaarde naar de trein van “doe maar rustig aan joh” en bleef rustig staan . Na passage wat blijkbaar nogal wat overlast veroorzaakte tijdens het gesprek, werd er door het vrouwtje hevig gescholden en een middelvinger opgestoken naar de trein, priceless. Nadat de collectieve lachbui voorbij was vervolgende we onze reis

In Székesfehérvár de volgende collectieve rookpauze, oftewel loc-wissel. Hier bleek ook meteen hoeveel vertrouwen MÁV heeft in hun dienstregeling. Onze loc werd meteen met de tegentrein teruggestuurd. Er is dus volgend dienstregeling 15 minuten om de loc af te koppelen, te rangeren naar de andere kant van het station, aan te koppelen en de remproef te nemen . Ondanks onze kleine vertraging van 5 minuten, vertrok de tegentrein stipt op tijd!

Het laatste stukje van de reis was een inmiddels bekend traject, hier nog het bekende “aan de verkeerde kant van de trein uitstappen om zo looptijd te besparen”, deze mensen werden echter wel onaangenaam verrast door de vlak langsrazende IC naar Nagykanizsa . Uiteindelijk met +4 aangekomen op Budapest Kelenföldi pu. Nog snel even wat gegeten in de Pizza-hut (hoog tijd dat de sneltreinen naar Tapolca allemaal IC worden met restaurant) en naar huis. Exact 14 uur nadat ik de deur achter me dicht had gedaan was ik weer thuis. 1 ding is me wel duidelijk geworden, zo’n contrast tussen Budapest en het platteland zie je niet snel, maar een topdag.

En als afsluiting nog even een plaatje uit de trein vanuit Tapolca naar Budapest, een klein kwartiertje na vertrek uit Tapolca en een plaatje van mijn laatste vervoermiddel van de dag, een 51 jaar oude UV (plaatje al eens eerder geschoten), zo begon de dag met de nieuwste tram van Budapest en eindigt ie in stijl met de oudste:
Afbeelding

Afbeelding

Ow ja voor de liefhebbers nog wat bordjespret:
Afbeelding