Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Caspar »

Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

In deel 1 waren we geëindigd in Brăila, dus vanaf daar ga ik weer verder met het verslag.
Op het moment dat we in Brăila waren, hadden we 3 verschillende reisdoelen voor deze dag in gedachten; 1 Suceava, 2 Botoșani of 3 Iași. Alle drie steden in het Noordoosten van Roemenië. Omdat het treinverkeer tussen Brăila en de hoofdas van het Noordoosten van het land, de M500 niet zo talrijk is, had ik thuis al gezien dat er ook bussen vertrokken vanuit Brăila die kant op. Helaas was de door mij uitgezochte bus geannuleerd.

Na een snelle blik in het spoorboekje togen we af naar het station, om via een omweg over Buzău daar naar toe te gaan per trein. 3 minuten voor vertrektijd stonden we aan het loket, en het lukte ons om kaartjes die kant op te kopen.
De vrouw achter de balie was zichtbaar zenuwachtiger onder de tijdsdruk dan dat wij waren.

Afbeelding
Dit was onze trein IR1570 met eindbestemming București Nord. De rijtuigen zijn van het zelfde soort als onze tijdelijk gehuurde IR rijtuigen uit Duitsland die reden tussen Amsterdam en Amersfoort. Door de werkzaamheden aan het station was de instap op het perron niet optimaal te noemen zoals te zien is.

Afbeelding
De trein in Faurei, waar wij weer moesten overstappen op een stoptrein naar Buzău. Onderweg kwam er controle langs, een soort team met een hogere rang dan conducteur, want ze controleerden ook of de conducteurs hun werk goed deden.

Afbeelding
Ik ging kaartjes kopen voor de volgende trein.

Afbeelding
Dat werd deze stoptrein, bestaande uit gemoderniseerde dubbeldeksrijtuigen.

Afbeelding
Het interieur van de bovenverdieping.

Afbeelding
Aankomst in de stad Buzău.

Hier hadden we een lange overstaptijd op de trein naar Iași. Omdat Iași de best bereikbare stad was op het moment van aankomst hier, hadden we besloten dat we daarheen zouden treinen. De overstaptijd hebben we gevuld in het centrum van Buzău, daar tussen de middag ergens wat gegeten. Helaas heeft de stad erg geleden onder de sloopdrift tijdens het regime in de jaren 80, en is dit het enige gespaard gebleven gebouw:

Afbeelding
Dit is het stadhuis, ofwel Primăria de Buzău.

Tijdens het eten liep er een man met een dode kip voor ons tafeltje aan de weg langs.

Afbeelding
Ex SNCF treinstel.

Afbeelding
Onze trein, IR1661 bestond uit moderne rijtuigen van het type AVA200.

Afbeelding
In Focsani.

Afbeelding
Vergane glorie onderweg.

Afbeelding
Stilleven van een reiziger.

Afbeelding
Hier vond een loc wissel plaats.

Afbeelding
E-loc werd ingeruild voor diesel.

Afbeelding
Uitgestrekt landschap in het Noordoosten van het land.

Afbeelding

Keurig optijd werd Iași bereikt. Iași is een van de grootste steden van het land, en is een tijdje lang zelfs de hoofdstad van Roemenië geweest. De stad ademt een soort grandeur uit die wel met andere hoofdsteden te vergelijken is.

Afbeelding

Omdat hier veel te zien was, besloten we hier wat langer te blijven.

Afbeelding
Amsterdam meets Iași.

Afbeelding
Brussel meets Iași.

Afbeelding
Mooie oude stadscentrum.

Afbeelding
Trams.

Afbeelding

Afbeelding
Een hoop nevenlijnen rondom Iași worden verpacht aan particuliere vervoerder RegioTrans. Dit bedrijf rijdt volledig met ex-SNCF materieel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanuit Iași gaan er 3 treinen per dag naar het buurland Republiek Moldavië. Moldavië is ook een historische regio, waar nu Iași de hoofdstad van is in het Roemeense deel. Als je dus Moldova ziet staan ergens, kan je er niet blind op vertrouwen of men de provincie in Roemenië bedoelt, of de Republiek Moldavië. Voor de 2e wereldoorlog maakte het grootste deel van het huidige land Moldavië deel uit van Roemenië.
Nu nog steeds pleiten er veel mensen voor eenwording van deze twee landen. Slogans als Basarabia e Romania! zie je overal.
Overigens staan 2 van de 3 treinen niet in de online planner van Bahn.de. Een ''probleem'' dat we wel vaker zijn tegengekomen. Veel regionale en grensoverschrijdende treinen zijn niet te vinden bij Bahn. Ook alle treinen van RegioTrans staan niet in de online database van Bahn.de, waardoor het thuis op de computer soms net leek of die lijnen zijn opgeheven...

Afbeelding
De trein die ons naar Ungheni in Republiek Moldavië gaat brengen.

Afbeelding
Iets wat we niet hadden verwacht, was deze enorme drukte in deze trein. Voordat we gingen zitten, lagen er op onze stoelen wat merkloze nieuwe sportschoenen nog in een plastic verpakt. En zo lag er op bijna elke stoel wel wat.
Omdat we toch graag ergens wilden gaan zitten, en we nog geen passagiers erbij zagen, had ik de boel even op een andere stoel gelegd. Even later kwam er een enorme menigte met mensen (voornamelijk vrouwen) met een hoop tassen met rommel de trein in. Hele pakketten met bankbiljetten gingen van hand tot hand door de trein, en allerlei gebruiksvoorwerpen gingen ook van voor naar achter. Van schoonmaakemmers tot theedoeken...
Het was een onnavolgbaar ritueel. Eén vrouw had duidelijk de leiding over dit alles, ze was zo erg overheersend dat ze er ook niet voor schroomde bij de machinist zijn cabine in te gaan, en te krijsen: Mecanici, plecare! Wat betekend, machist vertrekken!. We stonden toen eventjes ergens stil... Ook de conducteur deed mee, ik zag hem met wat doosjes pralines bij een van de vrouwen vandaan komen.

Afbeelding
Vlak voor de grensovergang. De 20 kilometer tussen Iași en de grens zijn zo uitgevoerd dat zowel Europees profiel als Russisch profiel aanwezig is.

De formaliteiten op de grens nemen al met al ongeveer anderhalf uur in beslag. Op de heenweg konden we in de trein blijven zitten, en kwam er iemand van de Politia de frontiera onze paspoorten ophalen. Na een inspectie ging de trein de rivier de Prut over, die op het oog streng was bewaakt. Er zat een man met een mitrailleur op een stoel naast de brug.

Direct na de brug werd de trein stil gezet, en kwamen er een aantal Moldaviërs de trein in, getooid in legerpakken.
Deze gingen onze paspoorten opnieuw controleren en zetten er een stempel (met een leuk stoomlocomotiefje als afbeelding) in. Daarna reed de trein verder door naar station Ungheni.

Afbeelding
Ungheni International. Na aankomst moesten de reizigers wachten in een hal. Een voor een werden we naar voren geroepen, achter een hoge houten deur. Achter de deur stonden wederom mensen van de douane, die dit keer wilden weten wat je kwam doen, en wat er in je bagage zat. Daarna was je eindelijk echt het land in.

Afbeelding
Even later kwam er een trein binnen met 16 bakken uit Moskou. Ungheni is het eindpunt en is een stad met 40.000 inwoners.

Afbeelding
De loc van deze trein, zoiets heb ik nog nooit gezien.

Afbeelding
Hier nogmaals de trein uit Moskou. Vanaf de 2e wereldoorlog is het huidige Moldavië tot de onafhankelijkheid (in 1991?) deel geweest van de Sovjet Unie. De russen hebben ook de Europese spoorbreedte hier aangepast aan hun breedte, want hier was eerst normaalspoor. Tevens wordt er veel Russisch gesproken hier, doordat er veel Russen zijn gaan wonen in de 50 jaar tijd dat het Sovjet Unie was. Nu is de officiële voertaal weer Roemeens. Wat het voor ons wel wat makkelijker maakte.

Afbeelding

Afbeelding
Vertrektijden in het busstation.

Afbeelding
Straatbeeld in Ungheni.

Afbeelding
Wachtruimte in het regionale station.

Afbeelding

Afbeelding
Een Moldavische trein.

Afbeelding
De ruimte achter de cabine van de machinist.

Afbeelding
De cabine van de trein.

Afbeelding
Het interieur.

Op dit moment worden er een aantal van deze treinstellen onherkenbaar verbouwd bij de firma Remar in Roemenie;
Gemoderniseerde trein Het resultaat is een heel groot contrast...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Straatbeeld in Ungheni. Een stoffige boel was het.

Afbeelding

Afbeelding
Stadsbus in Ungheni.

Afbeelding
Supermarkt, ondanks dat het niet echt er vanaf straalt, is deze winkel gewoon geopend nu.

Afbeelding
Stationshal van het internationale gedeelte van het station.

Als we zo de armoede hier zagen, Moldavië is het armste land van Europa (armer dan bijvoorbeeld Albanië), vraag ik me af of de mensen in Roemenië die roepen ''Basarabia E Romania'' wel weten waar ze aan beginnen als ze zouden beginnen aan een hereniging. Roemenië heeft zelf genoeg uitdagingen, een nog veel armer land erbij krijgen zou wel een heel grote uitdaging worden denk ik.

Na een aantal uren rondgekeken te hebben moeten we weer terug voor de laatste trein van deze dag naar Roemenië.
Op de terugweg is de grens procedure anders dan op de heenweg; eerst werd in Moldavië de bagage en paspoort gecontroleerd voor het instappen in de trein. Weer kreeg ik een stempel. Ik vroeg me af, wat gebeurt er als je dagelijks deze verbinding aflegt, dan zijn binnen een maandje je pagina's in je paspoort vol. Wat moet je dan doen?
Na de controle vertrekt de trein naar Roemenië, waar iedereen de trein moet verlaten. De trein wordt minutieus uitgekamd, alle te openen panelen in de Desiro worden geopend en gecontroleerd. Ondertussen worden de passagiers één voor één een container ingeroepen om opnieuw de bagage te laten controleren, maar nu dus door de Roemenen. Omdat zowel Dexter als ik alleen wat te eten en drinken bij ons hadden, waren we snel weer buiten. Maar er waren mensen met 2 forse tassen, die hadden wel 5 minuten nodig per persoon. Na een klein uur was iedereen gecontroleerd, en kon de trein weer verder... (naar mijn idee kon het ook wel wat sneller, door bijvoorbeeld meerdere mensen tegelijk te controleren...)

Afbeelding
Na Iași stond Vatra Dornei in de bergen op ons verlanglijstje. We gingen dus weer richting station.

Afbeelding
Het mooie weer van de voorgaande dagen, ongeveer 17 graden, was verdwenen. Nu regende het en was het amper warmer dan 2 graden.

Afbeelding
We reisden met IR1831 Naar Vatra Dornei Băi, in de bergen. Onderweg ging de regen over in sneeuw.

Afbeelding
Suceava, een oude railbus van bouwer Malaxa uit de jaren 30.

Afbeelding
IR1831 in het station van Suceava. De trein had hier een oponthoud van ongeveer 15 minuten, waardoor wij wat foto's konden maken, en warme koffie konden halen voor onderweg.

Afbeelding

Afbeelding
Onze 6 persoonscabine deelden we telkens met nog 1 ander persoon tijdens de rit. Na Suceava wordt de route al snel bergachtiger. Campulung betekend letterlijk: Veld-lang. Dus langgerekt veld.

Afbeelding

Afbeelding
Landschap onderweg. Het is al bijna niet meer voor te stellen dat het de dag ervoor nog 17 graden was...

Afbeelding
Aankomst in Vatra Dornei Băi. Een van de mooiste stations van Roemenië. Vatra Dornei is een oud kuuroord, en er zijn diverse ski pistes, wandel en fietsroutes hier. Een leuke plaats om een paar nachtjes te blijven.

Dit was deel 2 van de reis van Dexter en Caspar door Romenië.
Laatst gewijzigd door Caspar op wo 17 apr 2013, 19:03, 7 keer totaal gewijzigd.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door mijack1985 »

Mooie reportage weer. En die diesel loc in Ungheni International is echt stoer. :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Michael »

Leuke foto's. En wederom leuk om oude Nederlandse bussen terug te zien.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Michael 1988 »

Caspar schreef: Op dit moment worden er een aantal van deze treinstellen onherkenbaar verbouwd bij de firma Remar in Roemenie;
Gemoderniseerde trein Het resultaat is een heel groot contrast...

Afbeelding

Afbeelding
Die trein staat zeker op deze foto's rechts? Zo ja, veel verschil zie ik niet, aan de buitenkant.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Caspar »

Je moet even de link aanklikken, dan zie je een enorm verschil.

gemoderniseerde trein
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Karl »

Klik eens verder dan je neus lang is. Hint: zoek naar de link met als tekst gemoderniseerde trein.

Anyway, weer twee mooie verslagen. Kijk uit naar het derde deel.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Ardan »

:D :D :D
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Etienne »

:pos: :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Dexter »

Het was me toch een rare gewaarwording, al die marktkoopvrouwtjes die ineens de trein bestormden en de lakens begonnen uit te delen. Caspar en ik dachten echt: "Waar zijn we nou toch in beland?" Vooral toen een van de oudste vrouwen de cabine van de machinist in stormde en riep dat hij moest vertrekken. Ik zou raar opkijken als dat hier gebeurde. :lol: Het was in ieder geval een geweldig leuke ervaring om 'even een dagje over de grens' te gaan kijken.

Verder was het contrast met Iasi, waar we zonder jas in de stralende zon rondliepen en Vatra Dornei in de bergen, waar een dik pak sneeuw lag enorm groot. Tijdens een bergwandeling daar, zakten we tot kniehoogte weg in de sneeuw. 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Vinny »

Heel leuk afwisselend verslagje geworden. Authentieke oostblokervaring :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Gertjan »

Mooi verslag!
Dexter schreef:Tijdens een bergwandeling daar, zakten we tot kniehoogte weg in de sneeuw. 8-)
... Ik kan er een opmerking over maken Dex :wink:
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag, net als no 1. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Michael 1988 »

Karl schreef:Klik eens verder dan je neus lang is. Hint: zoek naar de link met als tekst gemoderniseerde trein.

Anyway, weer twee mooie verslagen. Kijk uit naar het derde deel.
Zag de link wel, maar vind het treinstel in zijn geheel niet lijken op die oude modellen dus wist niet zeker of dat het klopte, maar zag wel een kleurverschil tussen de twee treinstellen op de getoonde afbeeldingen (opnieuw geverfd of zo). Maar je zou echt niet zeggen dat het treinstel in de link er eerst zo uitzag.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Timon91 »

Wederom een tof verslag! Ik vond Moldavië best een gaaf land, ondanks de armoede. Jammer dat jullie er niet langer geweest zijn, maar dat kan altijd later nog ;) Ik kijk uit naar deel 3!
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door Caspar »

Michael 1988 schreef:Zag de link wel, maar vind het treinstel in zijn geheel niet lijken op die oude modellen dus wist niet zeker of dat het klopte, maar zag wel een kleurverschil tussen de twee treinstellen op de getoonde afbeeldingen (opnieuw geverfd of zo). Maar je zou echt niet zeggen dat het treinstel in de link er eerst zo uitzag.
Dat is inderdaad nog eens wat anders dan DDAR--->DDZ of ICM--->ICMm :D
Die trein is bijna onherkenbaar veranderd.

Over Moldavië (=grooteendeels Basarabia, behalve het deel Transnistrië ) en de spoorbreedte daar:
Basarabia was first conquered by the Russian Empire in 1812 (well... not conquered, but given by the Otomans, who already conquered it years before). The russians built the first railways, using their gauge. In 1917, the Democratic Moldavian Republic was established. It rejoined Romania one year later. The Romanian administration rebuilt all the railways into standard gauge.
In 1940, the USSR reclaimed Basarabia as its teritory and re-annex it to the USSR. The Russian also conquered a part of Bucovina (that is now part of Ukraine). In 1941, Basarabia was re-conquered by the Romanian army, under the command of Marshal Ion Antonescu (and with some help from the German army, then allied). In 1944 the Russians invade Basarabia again, after the 23rd August, when Romania became allied to USSR, Basarabia officially becames part of the USSR (of course, the Soviets had time to re-gauge all the railways).
Dus eerst Russiche spoorbreedte, daarna Europese spoorbreedte, en na de 2e wereldoorlog weer Russisch...
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Caspar en Dexter in Roemenië en Moldavië deel 2

Bericht door tsov »

Gaaf hoor! Leuk ook dat voor jullie Moldavië er heel Sovjet uitzag (op een dagtrip vanuit Roemenië), terwijl het voor mij, op een dagtrip vanuit Oekraïne, er tamelijk Roemeens uitzag :) Komt ook door de taal natuurlijk, want alhoewel Roemeens/Moldavisch dan wel de officiele landstaal is, wordt er nog heel veel Russisch gesproken. Toen ik in Chisinau was viel me op dat je in het voorbijgaan meer Russisch dan Roemeens hoorde.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten