tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Het originele topic begint wel erg veel foto's op één pagina te krijgen, dus maar eens een nieuw draadje openen. Zoals daar al gezegd was ik eind april weer eens in Rusland. Ook nu heb ik uiteraard weer OV-foto's gemaakt, die ik in dit draadje zal tonen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Lijn 6 rijdt langs Трамвайный парк №3 (tramwajni park = remise). Het wagenparknummer van de tram is 3919. Niet verwonderlijk, want het eerste cijfer verraadt de remise waarin de tram thuishoort. Verhuist de tram, dan verandert dus het nummer.

Afbeelding
Terwijl een vrachtwagen van Chinese makelij bijna deze jongeren ondersteboven rijdt, tuft lijn 40 rustig verder.

Afbeelding
In eerdere afleveringen heb ik al verteld over marsjroetka's, minibusjes die via een vaste route rijden, maar zonder vaste halte. Vaak worden deze lijnen uitgebaat door taxi-ondernemingen of door een groep chauffeurs die één lijn in handen heeft, maar ook de stedelijke busondernemingen hebben ze in exploitatie. Dit busje is van Piteravto, één van de grotere busondernemingen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door Geert »

Toffe foto's!
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Afbeelding
Hier passeert wagen 8324 de Sint-Petersburgse moskee. Toen de moskee honderd jaar geleden in gebruik werd genomen was het de grootste moskee in het Russische Rijk; de minaretten zijn 49 meter hoog.

Afbeelding
Nee, dit is geen gelande ufo, maar metrostation Горьковская (Gorkovskaja) in Sint-Petersburg. Het station werd oorspronkelijk geopend in 1963, in 2008-2009 is het volledig gerenoveerd en is het bovengrondse stationsgebouw vervangen door deze ufo.

Afbeelding

Afbeelding
Deze midibus is ook een marsjroetka. Het is geen taxibusje of ander klein ding, maar alle K-lijnen zijn gekwalificeerd als "commerciële routetaxi's".

Afbeelding
Deze bus lijkt ouder dan hij is. Het bouwjaar van deze LiAZ is namelijk 2002...

Afbeelding
Dit is ook een LiAZ, maar dan uit 2004.

Afbeelding
Deze Scania's worden in Sint-Petersburg lokaal gefabriceerd.

Afbeelding
Dit is een NefAZ uit april 2012.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

In november kwam ik al een nagelnieuwe tweerichtingtram tegen:
http://farm9.staticflickr.com/8347/8232 ... 1471_z.jpg
Ze hebben ook moderne trams in Sint-Petersburg! Nouja, wel twee. Dit is een tweerichtingsexemplaar, de andere is een eenrichtingstram. Ik lees net op Wikipedia dat dit ding zelfs pas op 2 november in dienst is gekomen, dus ik was er vlot bij ;)
Inmiddels is op 1 maart een nieuwe lijn geopend in de binnenstad, met een kopeindpunt bij metrostation Sennaya Plosjad. Eigenlijk is het een heropening, want in 2007 was de tramlijn hier opgeheven. Maargoed, hiervoor zijn dus tweerichtingtrams nodig, waarvan er inmiddels 8 zijn, 5 van de fabriek KTM uit Oest-Katav (ergens in de Oeral), en 3 van BKM uit Minsk in Wit-Rusland.
Afbeelding
Deze 5214 is van KTM en rijdt hier over het overloopwissel op Sennaya Plosjad (letterlijk: Hooiplein).

Afbeelding
Deze LiAZ rijdt langs de zeemanskerk van Sint-Nicolaas met z'n stralend gouden koepels.

Afbeelding
Het lijkt wel Amsterdam! Alleen is deze tram gebouwd in Wit-Rusland :)

Afbeelding
De 8190 staat z'n vertrektijd af te wachten op het Plosjad Toergeneva.

Afbeelding
Toen de tram werd heropend op dit traject zijn de marsjroetka's onder de prijs gedoken om reizigers weg te lokken... Ze hebben deze grote stickers op de ramen geplakt: "K7 - 20 roebel! Wij zijn goedkoper [dan de tram]"

Afbeelding
Mooi taartpunt-gebouw met lelijke tram (type LM-2008)

Afbeelding
Het mag geen verrassing heten dat met deze sporenligging de gemiddelde snelheid van een tramritje niet heel hoog ligt...

Afbeelding
Ik heb eerder wel eens foto's getoond van Petersburgse halteborden die nog best wat info geven. Enkele haltes hebben echter alleen dit bordje hangen met de haltenaam, de lijnnummers en de intervallen.

Ik stapte eens in een lege tram, dus heb de gelegenheid genomen om eens wat interieurfoto's te maken. De tram is hetzelfde type als de 8190 enkele foto's hierboven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ohja, even voor de goede orde: het bouwjaar van deze tram is 1993...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door Karl »

Leuk om eens iets anders te zien.

Zijn die oranje kastjes in de tram voor een OV-chipkaart of iets dergelijks?
Toen de tram werd heropend op dit traject zijn de marsjroetka's onder de prijs gedoken om reizigers weg te lokken... Ze hebben deze grote stickers op de ramen geplakt: "K7 - 20 roebel! Wij zijn goedkoper [dan de tram]"
Rijden die lijnen dan niet onder overheidstoezicht? Zo ja, dan zou je parallelliteit toch op kunnen geven ten gunste van de tram?
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Ja, die oranje kastjes zijn voor een elektronisch vervoersbewijs. Je hebt de mogelijkheid daar een x aantal ritten op te zetten of een onbeperkt abo voor een maand of een jaar af te sluiten. Dat is dan geldig in bus, tram, trolleybus en metro. Dus niet in de marsjroetka. Dat beantwoordt meteen je volgende vraag: alle marsjroetka-lijnnummers beginnen met een K (van commercieel) en zijn officieel taxi's met een vaste route. Vaak is de prijs iets hoger, omdat het vaak ook sneller is, maar in sommige gevallen concurreren ze dus op prijs met de tram. Ze zijn niet echt aan regels gebonden inderdaad, veel lijnen lopen parallel met bestaand overig OV.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Een paar foto's uit de buitenwijken
Afbeelding

Afbeelding
Dit was de huisstijl van de trams tot in de jaren '70. Enkele trams rijden nu in een soort retro-jas rond. Ik vind het wel leuk staan!

Afbeelding

Afbeelding
In de buurt van metrostation Avtovo ligt een tram- en voetgangersbrug over een beek en een spoorlijn. Dat geeft tevens een mooi zicht op de pompeuze stalinistische architectuur in deze wijk.

Afbeelding
Letterlijk in de schaduw van de Kazanski-kathedraal staat trolleybus 1804 aan het eindpunt van lijn 17.

Afbeelding
Klaar voor de rit naar Veliki Novgorod staat ET2M-114 op het Moskoustation in Sint-Petersburg

Afbeelding
De elektritsjka's (voorstadstreinen) vertrekken vanuit een apart gedeelte van het station. De blauwe loc op de achtergrond staat in het gedeelte voor de lange-afstandstreinen.

Afbeelding
Afbeelding
Onderweg naar Novgorod nog twee bordjes gezien. Als de trein toch precies bij dat bordje stopt wil ik 'm nog best op de foto zetten ;)

Deze foto heb ik al eens laten zien
Afbeelding
Maar ik heb natuurlijk meer foto's van die bus gemaakt
Afbeelding
Ook van z'n minder fotogenieke kant...

Afbeelding
Edam Keetzijde zal hij nooit meer bereiken, waarschijnlijk...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Dit is trouwens Veliki Novgorod met op de voorgrond de Volchov
Afbeelding

Na een rondje gelopen te hebben bleek de rivier er een uur later ineens heel anders uit te zien:
Afbeelding
Enorm veel ijsgang met gigantische schotsen. De rivier wordt gevoed vanuit een meer, dus waarschijnlijk was daar het een en ander afgebroken.

En, gewoon omdat het kan, een bewegend gifje :)
Afbeelding

Maar goed, bussen.
In Veliki Novgorod rijden niet alleen tweedehandsjes, ook deze vrij moderne LiAZ-bussen zie je in groten getale.
Afbeelding

Afbeelding
Of deze bus van MAZ, Witrussisch fabrikaat dus. Wel derdehands, maar nieuw geleverd in Rusland in 2004.

Afbeelding
Deze mooie O405 komt uit München. Hij rijdt al sinds 2009 in Rusland rond, maar je ziet de Duitse reclame nog steeds zitten...

Afbeelding
100% Methaan, 100% Ecologisch, luidt de tekst op de zijkant. Jaa, in Rusland zijn ze ook met het milieu bezig!

Afbeelding
En nog een paniekplaatje van een andere Nederlandse bus. Helaas was op de Russische hobbywebsites niet bekend welke bus dit oorspronkelijk is geweest.

Afbeelding
Nog een tweedehandsje, ditmaal uit Helsinki. Ook geen jonkie meer, bouwjaar 1988.

Afbeelding
Terug bij het station nog deze Škoda-trolleybus op de foto gezet.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's.
Toch opvallend dat de 5211 en 5214 totaal niet op elkaar lijken. :P Ik snap dat ze allebei van een andere fabriek zijn, maar dan had ik ze toch in een andere serie ingedeeld (bijvoorbeeld 5211 en 5314 Mooi getal.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Ik heb het idee dat ze daar sowieso niet echt een boodschap hebben aan series. Het eerste cijfer van het wagennummer geeft de remise aan waar de wagen gehuisvest is, de rest is volgens mij gewoon een volgnummer. Deze wagens zijn nu eenmaal tegelijkertijd in dienst gekomen, dus hebben ze opeenvolgende volgnummers...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door tsov »

Ik had nog wat foto's staan voor dit topic. Vanuit Veliki Novgorod gingen we terug naar Sint-Petersburg met een nieuwe sneltrein, Lastotsjka. Dit is een product van Siemens en dus(?) een stuk comfortabeler dan de elektritsjka's met houten of kunststof banken.
Afbeelding
Het interieur is overduidelijk Duits, onder de rode en blauwe stoelhoezen zaten de bekende blauw-zwarte blokjes.
Afbeelding

Afbeelding
Vertrek van de sneltreinen "Lastotsjka", in Tsjoedovo

Aangekomen op het Moskoustation in Sint-Petersburg viel me in de stationshal dit grote schema op van alle bestemmingen die bereiken zijn vanuit de stad.
Afbeelding
Afbeelding
Aan het ene uiteinde staan onder meer Berlijn en Chişinău, aan de andere kant Almaty en Barnaoel. Ook opvallend: ergens in het midden staat Gorki, hoewel die stad al ruim twintig jaar (weer) Nizhni Novgorod heet :)

Afbeelding
Het was weer bijna 9 mei toen ik in Sint-Petersburg was, dus overal hingen posters met leuzen ter herinnering aan Overwinningsdag (de dag dat Nazi-Duitsland capituleerde). Dit is bij metrostation Tsjkalovskaja.

Afbeelding
Afbeelding
Ik had het nog niet eerder gezien, maar blijkbaar hebben sommige Petersburgse metro's halverwege een soort tussencabine.

Afbeelding
Als laatste een foto van metrostation Vyborgskaja, niet het mooiste station, maar wel de eerste keer dat ik op een station was waar het zo rustig was dat ik ongestoord een foto kon maken. Normaal is het vrij druk en loopt er ook veel beveiliging rond, die niet heel vrolijk wordt van fotografen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gideon
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4.1: Санкт-Петербург (fotorijk)

Bericht door Gideon »

Wat ik wel grappig vind is dat elk bus die naar het buitenland ging de eindbestemming bord nog nooit is aangepast.
Zo kon je op veel bussen nog een plaats van Nederland zien. Wel grappig dat je de naam Conexion er nog op staat!
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten