Pagina 1 van 1

Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto's]

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 17:37
door Timon91
Na de interrailreis van vorig jaar begonnen we ons begin dit jaar af te vragen welke uithoek we dit jaar zouden gaan bezoeken. We hadden al vaker gehoord dat de Kaukasus een erg mooi gebied moet zijn, dus het begin was er. Bovendien hadden we twee jaar geleden van een Oekraïense man in de nachttrein Kiev-Donetsk gehoord dat Georgië erg mooi was en dat de wijn er fantastisch zou zijn. We hebben toen gezegd dat we een keer zouden gaan kijken en aangezien het nu relatief rustig is (de laatste oorlog was in 2008) vonden we dit wel een mooi moment om te gaan. De heenreis zou - uiteraard - over land gaan, de terugreis het liefste ook. Na enig uitzoeken bleek dat het veruit het handigste was om de heenweg via Turkije te reizen en te de terugreis het vliegtuig te pakken. De route via Rusland zou te duur en te tijdrovend zijn, gezien de korte zomervakantie van mijn reisgenoot. Ook was er weinig info te vinden over de reis tussen Georgië en Rusland, maar achteraf bleek dat het wel vrij makkelijk had gekund (er zijn bussen naar diverse Russische steden vanuit Georgië en Armenië). In februari hebben we flink zitten graven op internet naar goedkope vliegtickets, uiteindelijk hebben we voor 125 euro per persoon een enkele reis Tbilisi-Amsterdam gescoord bij Pegasus Airlines. Twee weken later opende Wizzair diverse nieuwe routes vanaf Kutaisi, naar onder meer Katowice en Warszawa, maar met de reis van Polen naar Nederland erbij zou dat alsnog duurder zijn, gelukkig. In de periode erna hebben we veel op internet gezocht over de reis erheen en de steden/reizen ter plekke en in de laatste twee maanden voor vertrek hebben we de rest geregeld.

Het reisverslag zal ik een paar delen plaatsen, ik denk drie of vier. In dit eerste deel reizen we van Nederland naar de Burgas, aan de Bulgaarse kust. Ik waarschuw vast, het is aardig wat leeswerk en het zijn 81 foto's, maar ik kon niet echt een plek bedenken om het verslag in tweeën te knippen. Hopelijk vinden jullie dit geen probleem :wink:

1. We beginnen gewoon in Nederland, in Enschede. Gedurende deze zomer vinden er grote werkzaamheden plaats op station Enschede, waardoor het station 6 weken gesloten is. Helaas begonnen deze werkzaamheden op de eerste dag van de vakantie, de dag dat wij vertrokken. In plaats van de NS-bus zijn we maar met stadsbus 9 richting Hengelo gegaan, dat is wat makkelijker met een grote rugzak. Hier station Enschede op de ochtend van 6 juli. Zoals je kan zien zijn ze al flink bezig, de bovenleiding is al weggehaald.

Afbeelding
Enschede train station by Timon91, on Flickr

2. In Hengelo hadden we genoeg tijd voor een kop koffie bij de Kiosk voordat de volgende trein vertrok, die ons naar Hannover zou brengen. De eindbestemming voor deze eerste dag was Praha.

Afbeelding
Hengelo train station by Timon91, on Flickr

3. De IC Berlin zat goed vol, veel medebackpackers. In Bad Bentheim spraken we nog even met een vriend van mij, die ook op interrail was en die toevalligerwijs in dezelfde trein bleek te zitten. Hier station Bad Bentheim.

Afbeelding
Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr

4. Vanwege de problemen door hoogwater eindigt de IC Berlin in Hannover en moet iedereen die naar Berlin moet daar overstappen op een ICE. Wij zouden in eerste instantie ook via Berlin naar Praha reizen, maar het leek ons toch makkelijker om in Hannover maar de IC naar Dresden te nemen. Hier de CTA's van beide treinen naast elkaar te Hannover Hbf.

Afbeelding
Hannover Hbf train station by Timon91, on Flickr

5. De IC van Norddeich Mole naar Dresden Hbf dus. Hij maakt een lange stop in Hannover dus hij stond er al op het moment dat wij aankwamen.

Afbeelding
IC Norddeich Mole-Dresden at Hannover Hbf by Timon91, on Flickr

6. Onderweg waren er nog veel gevolgen van de overstromingen te zien. Vooral velden die langere tijd onder water hadden gestaan. Ik zat naast een vrouw uit Halle die vertelde dat ze nog nooit zulke erge overstromingen hadden meegemaakt daar. Hier zijn we alweer een stukje verder, in Leipzig. Hier keert de trein om.

Afbeelding
Leipzig Hbf train station by Timon91, on Flickr

7. In Dresden hadden we zo'n anderhalf uur voordat onze EuroCity richting Tsjechië vertrok. Echter, bij aankomst bleek dat de vorige EC (van twee uur eerder) er nog stond, met een uur vertraging. Dit was de "Slovenská strela" richting Bratislava. Het bleek echter ook dat deze trein al helemaal vol zat en dat er al mensen in de gangpaden stonden. Aangezien we toch een reservering hadden voor de trein erna en hij volgens de aankomstschermen in ieder geval op tijd binnen zou komen hebben we maar besloten te wachten. Op het station was veel politie en ME aanwezig, om onduidelijke redenen. Hier onze trein op de CTA, de "Carl Maria von Weber" van Ostseebad Binz naar Brno hl.n.

Afbeelding
Dresden Hbf train station by Timon91, on Flickr

8. De hal beneden in het mooie Dresden Hbf.

Afbeelding
Dresden Hbf train station by Timon91, on Flickr

9. Onze trein kwam inderdaad op tijd binnen.

Afbeelding
EC 379 Carl Maria von Weber at Dresden Hbf by Timon91, on Flickr

10. Vanaf Dresden tot de Tsjechische grens werd er langzaam gereden, ik gok niet harder dan 40-50 km/h. Hoe dit komt weet ik niet, maar het zou goed kunnen dat dit nog een maatregel is als gevolg van de overstromingen van pas geleden. Direct na het passeren van de Tsjechische grens ging het gas erop en reden we in normaal tempo verder, met inmiddels 30 minuten vertraging. Hier het Elbedal, helaas konden de ramen niet open zodat foto's maken buiten maar moeilijk ging. De airco werkte niet of nauwelijks dus het was flink heet binnen.

Afbeelding
View of the Elbe river between Dresden and Praha by Timon91, on Flickr

11. Bij aankomst in Praha, met nog steeds 30 minuten vertraging - in tegenstelling tot wat de CTA zegt.

Afbeelding
Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

12. Nog een fotootje. Het was vrij donker binnen, foto's maken ging lastig.

Afbeelding
Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

In Praha hebben we twee dagen doorgebracht. Ik was er al twee keer geweest, maar mijn reisgenoot was nog nooit in Tsjechië geweest. Voor de meesten hier is het wel een vrij bekende stad, de plaatjes laat ik in het verslag maar achterwege. Voor wie ze toch wil bekijken, er staan een aantal foto's (50) op Flickr, zie hier: klik!.

Na twee leuke dagen in Praha ging de reis weer verder. Helaas vertrok onze nachttrein pas om middernacht en had ons hostel geen 24-uurs receptie. Dit hield in dat we om 6 uur onze bagage moesten ophalen en vervolgens maar moesten uitzoeken waar we gingen wachten. Eerst maar een uurtje gezeten op Václavské náměstí, daarna wat gegeten en nog een rondje gelopen en een biertje gedronken op een stil hoekje van Staroměstské náměstí. Om half 10 waren we dan toch echt op hlavní nádraží, waar we tussen vele andere backpackers zittend op de grond gewacht hebben tot het vertrekspoor van de nachttrein bekend was.

Het volgende deel van de reis was het stuk waar we heb meest tegenop zagen, namelijk in één keer van Praha naar Ankara - drie nachten reizen. Het eerste en grootste stuk hiervan was de rit van Praha naar Burgas. In de zomer rijdt er twee keer per week - op dinsdag en op zaterdag - een D-trein van Budapest naar Burgas (de Nesebar), met twee koersrijtuigen uit Praha. Één keer per week rijdt er nog een trein volgens hetzelfde principe naar Varna (de Albena). Als ik me niet vergis is Praha-Burgas qua tijd de langste directe treinrit die je binnen de EU kunt maken (Nice-Terespol of Paris-Terespol zijn qua afstand denk ik wel langer, alleen qua tijd niet).

De twee koersrijtuigen naar Burgas, één couchetterijtuig en één slaaprijtuig, worden tussen Praha en Budapest meegenomen door de EN Metropol (Berlin-Budapest). Wij hadden gekozen voor het slaaprijtuig, per persoon was dat maar een tientje duurder en voor twee nachten goed slapen hadden we dat wel over. Echter, Treinreiswinkel liet maar niks weten over de reserveringen, bij navraag bleken ze nog niet te kunnen reserveren. Aangezien dit relatief kort voor vertrek was en de meeste mensen die naar Burgas gaan dit wel vrij ver van te voren plannen hebben we de reserveringen maar via Bahnagentur Schöneberg gemaakt, die het wel konden. Binnen drie dagen had ik de reserveringen in de brievenbus liggen. Topservice daar!

Goed, we zaten dus nog steeds te wachten in Praha. De aankomst van de trein uit Berlin stond al met +10 aangekondigd, wat steeds verder opliep naar +20, +30, +50, +60, +80, +90, +110 en +120. We waren het wachten wel een beetje beu, we waren niet de enige. Ik had wel een vermoeden dat ons koersrijtuig al ergens moest staan en inderdaad, na een beetje zoeken bleek op perron 6 de koerswagengroep uit Praha al klaar te staan! Ik heb meteen m'n reisgenoot gehaald en we konden ons rijtuig al in.

13. De trein stond met +60 aangekondigd voor vertrek, maar op het aankomstscherm stond toch echt +120 :roll:

Afbeelding
Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

14. We hadden een oud, maar comfortabel Tsjechisch slaaprijtuig. Hier de gang. Onze provodnik was een aardige Tsjech van een jaar of 50 die een klein beetje Engels sprak.

Afbeelding
D-train Nesebar Praha-Burgas interior by Timon91, on Flickr

15. En het interieur van ons coupétje. Wij hadden de onderste twee bedden, het derde bed bleef gedurende de hele reis leeg.

Afbeelding
D-train Nesebar Praha-Burgas interior by Timon91, on Flickr

16. Het couchetterijtuig naar Burgas met daar achter twee zitrijtuigen die tot Brno meerijden.

Afbeelding
D-train Nesebar Praha-Burgas couchette car by Timon91, on Flickr

17. En ons slaaprijtuig met daarachter nog een paar rijtuigen die tot Budapest meerijden. Het couchetterijtuig zat overigens helemaal vol, het slaaprijtuig was voor de helft gevuld.

Afbeelding
D-train Nesebar Praha-Burgas sleeper car by Timon91, on Flickr

18. 's Nachts prima geslapen, maar wel een paar keer wakker geworden - vooral toen de trein uit Berlin binnenkwam en het een drukte van jewelste was op het perron. 's Ochtends werden we wakker toen we met ongeveer +40 in Vác stonden, niet ver voor Budapest. Prima wakker worden zo, vooral met de gedachte dat je voorlopig nog niks hoeft!

Afbeelding
Waking up in Hungary by Timon91, on Flickr

19. Uiteraard moest ook het wastafeltje even op de foto.

Afbeelding
D-train Nesebar Praha-Burgas interior by Timon91, on Flickr

20. Langzaamaan komen we in de buurt van Budapest.

Afbeelding
Outskirts of Budapest seen from the train by Timon91, on Flickr

21. Een Railjet.

Afbeelding
Railjet in Hungary by Timon91, on Flickr

22. Vlak voor Budapest-Keleti. Voor ons zat nog het couchetterijtuig naar Burgas, ons rijtuig was het tweede rijtuig.

Afbeelding
Entering Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

23. Achter ons zat nog een flinke rits rijtuigen uit Berlin, Praha, Warszawa en Kraków.

Afbeelding
Night train entering Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

24. Aangezien behalve de twee koersrijtuigen naar Burgas alles hier eindigt was het best druk op het perron. We zagen iedereen langskomen omdat we bijna helemaal vooraan zaten. Ik vond het eerlijk gezegd wel grappig om de grote vermoeide menigte voorbij te zien schuifelen terwijl we zelf de komende 27 uur nog niks hoefden :P

Afbeelding
Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

25. Nog meer mensen.

Afbeelding
Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

26. Na een tijdje werden we het station weer uit gesleept en op een depot naast het station weggerangeerd, waar alle aankomende nachttreinen stonden. Best tof om die allemaal eens bij elkaar te zien, het zijn er nog aardig wat.

Afbeelding
Depot near Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

27. De andere kant op gekeken, naar het station.

Afbeelding
Depot near Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

28. De rest van de rijtuigen van de Metropol waren al elders neergezet.

Afbeelding
Depot near Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

29. Naast ons een groepje Poolse rijtuigen, die achteraan de trein zaten bij binnenkomst in Budapest-Keleti.

Afbeelding
Depot near Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

30. Wij werden ook weer ergens anders neergezet en aan de rest van de Nesebar gekoppeld. Daarna werden we het station binnengesleept, ongeveer een uur voor vertrek. De planmatige stop van de koersrijtuigen in Budapest is van 08:35 tot 11:10, zodat er genoeg tijd is om wat vertraging op te vangen. Het dak van ons rijtuig kon overigens wel een schoonmaakbeurt gebruiken.

Afbeelding
D-train Nesebar at Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

31. Ditmaal zaten we wel helemaal vooraan. Achter ons zaten nog: het couchetterijtuig Praha-Burgas, een couchetterijtuig Budapest-Burgas, een slaaprijtuig Budapest-Burgas, een Hongaars restauratierijtuig en dan nog één of twee Hongaarse rijtuigen (couchette of slaap) Budapest-Burgas. Helemaal achteraan zaten nog vier rijtuigen die meereden tot de grens bij Lőkösháza. Bij de routinecontrole van de trein door de Hongaarse spoorwerkers (je weet wel, die lui die verveeld langs het rijtuig lopen en af en toe een tik met een hamer geven) bleek er bij ons rijtuig een dop te missen die de generator afdekt. Uiteraard stonden de provodniks van ons rijtuig en het couchetterijtuig en de helft van ons slaaprijtuig er omheen om het "problem" te aanschouwen. Wij konden ook niets anders doen dan concluderen dat de dop miste. Onze Slowaakse buurman vertaalde dat als de dop niet gevonden werd, ons rijtuig achter zou moeten bljiven. Gelukkig kwam er na een kwartiertje een Hongaarse spoorwerker met een dop aanzetten, die met ferme slagen vastgehamerd werd. Als dank kwamen er nog door het raam van het provodnikcompartiment twee halve liters Gambrinus naar buiten voor de spoorwerkers, zo wordt dat opgelost!

Afbeelding
D-train Nesebar at Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

32. We vertrokken met een paar minuutjes vertraging, hier de hele trein in de bocht vlak na Keleti.

Afbeelding
D-train Nesebar leaving Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

33. Het was flink heet buiten, maar de trein rijdt hier nog goed door over de Hongaarse vlakte. Het waaide dus goed door, wat wel enige verkoeling bracht :)

Afbeelding
D-train Nesebar in Hungary by Timon91, on Flickr

34. Na ruim 80 minuten wordt het eerste station na Budapest bereikt: het altijd gezellige Szolnok.

Afbeelding
Szolnok train station by Timon91, on Flickr

35. De "Neszebar" dus.

Afbeelding
Szolnok train station by Timon91, on Flickr

36. De laatste grote plaats in Hongarije is Békéscsaba, wat met 15 minuten vertraging bereikt wordt.

Afbeelding
Békéscsaba train station by Timon91, on Flickr

37. De trein paste alleen niet helemaal op het perron :P

Afbeelding
Békéscsaba train station by Timon91, on Flickr

38. Het grensstation: Lőkösháza.

Afbeelding
Lőkösháza train station by Timon91, on Flickr

39. Na een stop van ongeveer 25 minuten reden we weer verder. Gelukkig maar, het was inmiddels al aardig opgewarmd binnen. Wel was het weer flink aan het betrekken. Hier de Roemeense grens. Je kan goed zien dat men direct na de grens bezig is met spoorvernieuwing.

Afbeelding
Hungarian-Romanian border near Curtici by Timon91, on Flickr

40. De maïsvelden van Roemenië.

Afbeelding
Corn near Curtici, Romania by Timon91, on Flickr

41. Het hele stuk naar Curtici zijn ze bezig met spoorvernieuwing. Dit is vlak voor Curtici.

Afbeelding
Entering Curtici, Romania by Timon91, on Flickr

42. Station Curtici, hier vindt de Roemeense grenscontrole plaats. Volgens onze Slowaakse buurman lag het station er 20 jaar geleden precies hetzelfde bij, toen hij ook deze reis maakte.

Afbeelding
Curtici train station by Timon91, on Flickr

43. De andere kant op gekeken, het stationsgebouw ligt hier nog links van.

Afbeelding
Curtici train station by Timon91, on Flickr

44. Richting Arad werd het steeds donkerder. Ook hier spoorvernieuwing.

Afbeelding
Railway works in Romania by Timon91, on Flickr

45. Je kan goed zien waar het wel regent en waar niet :') Het was een heel harde bui, best spectaculair. Veel verkeer op de naastliggende weg (andere kant van de trein) stond ook stil in de berm, wachtend tot de bui voorbij was. We moesten wel weer denken aan vorig jaar, toen we ook in de extreme hitte Roemenië binnen kwamen bij Giurgiu, maar dat er niet lang daarna een knetterende onweersbui losbarstte.

Afbeelding
Rain storm between Curtici and Arad by Timon91, on Flickr

46. Na Arad gaat de reis verder richting het oosten, naar Deva. Dit is echt het einde van de Hongaarse vlakte, vanaf de heuvels in de verte wordt het weer bergachtig.

Afbeelding
Railway in Romania by Timon91, on Flickr

47. In een bocht, je kan de onweersbui in de verte nog zien. De trein is een stuk korter nu, de Hongaarse versterkingsrijtuigen zijn er voor de grens afgehaald.

Afbeelding
Railway in Romania by Timon91, on Flickr

48. Een tijdje na Arad zagen we dat het verkeer op de naastliggende weg in meegaande richting stil stond, de meeste mensen stonden buiten te wachten. De andere kant op was er geen verkeer. Een wegafsluiting dus, maar waarom? Kort daarna reden we station Bătuţa in, waar al een stoptrein stond te wachten. Wij stonden hier ook stil. In de verte was iets van rook te zien, misschien een bosbrandje ofzo?

Afbeelding
Bătuţa train station by Timon91, on Flickr

49. De stoptrein. We stonden hier lang stil, intussen zagen we brandweer over de weg richting oosten rijden. Ook ging er een spoorwerkkarretje over het laatste vrije spoor die kant op. Na lang wachten kwam de stationschef voorbij. Volgens hem was er een ongeluk gebeurd en zou het nog "zece" minuten duren - alleen had niemand een idee hoeveel "zece" nou was (10, bleek achteraf) :')

Afbeelding
Bătuţa train station by Timon91, on Flickr

50. Inmiddels was het wel etenstijd. Onze laatste Korunas hadden we in Praha ingewisseld voor Forinten, aangezien het restauratierijtuig wat tot Burgas meerijdt een Hongaars rijtuig is. Tijdens het lopen erheen zagen we inderdaad dat het couchetterijtuig uit Praha goed vol zat, met veel bagage ook. De provodnik van dat rijtuig was flink aangeschoten en was een beetje vervelend aan het doen omdat we door zijn rijtuig liepen (tsja, wat wil je dan? dat we over dak gaan lopen om bij de restauratie te komen?). In het restauratierijtuig was het door de airco heerlijk koel. Toen we een kwartiertje in de restauratie zaten begonnen we weer te rijden, na bijna 2 uur Bătuţa te hebben kunnen bewonderen. Na enkele minuten passeerden we de plek des onheils: er lag een compleet uitgebrande vrachtwagencabine tegen een bovenleidingsportaal aan, welke ook scheef stond :shock: De oplegger en de lading lagen verspreid over de weg en stonden nog in brand, het zag er verschrikkelijk uit. Het leek ons dat het nog wel een paar uur zou duren voordat de weg weer open kon. Gelukkig ligt er hier wel dubbelspoor, zodat we er nog wel langs konden. De lange stop was dus niet zonder reden.... Iedereen in het restauratierijtuig was er flink van onder de indruk, wij ook. De bediening waarschijnlijk ook, want het duurde lang voordat het eten er was, maar het was prima te eten :P

Afbeelding
Dinner in the D-train Nesebar by Timon91, on Flickr

51. Na een dessert van choco-pannekoeken zijn we weer teruggegaan naar ons rijtuig, het was ook al aardig donker aan het worden. Hier station Simeria.

Afbeelding
Simeria train station by Timon91, on Flickr

52. Iets na Simeria buigt de Nesebar af richting zuiden, naar Craiova. Hier is de hoofdlijn richting Cluj-Napoca/Brașov te zien.

Afbeelding
Railway junction in Romania by Timon91, on Flickr

53. Inmiddels was er ook maar weinig te beleven in het slaaprijtuig, iedereen zat weer in z'n coupé. Na nog even in het donker het platteland van Roemenië bewonderd te hebben zijn we ook maar gaan slapen. Na een prima nacht waarin ik alleen even de omkeerstop in Videle heb gemerkt werden we om half 6 's ochtends door de provodnik gewekt in Giurgiu Nord, voor de Roemeense grenscontrole. In Giurgiu zag ik nog de nachttrein Sofia-Bucureşti-Moskva staan. De zon was aan het opkomen, ik ben maar even wakker gebleven om de rit over de Donau te bekijken. Hier de zonsopkomst.

Afbeelding
Sunrise near Giurgiu, Romania by Timon91, on Flickr

54. We naderen de grensbrug. Op de weg was nagenoeg geen verkeer.

Afbeelding
Approaching the Danube bridge near Giurgiu, Romania by Timon91, on Flickr

55. Hier kruipt de spoorlijn onder de weg.

Afbeelding
Approaching the Danube bridge near Giurgiu, Romania by Timon91, on Flickr

56. De zonsopkomst was prachtig, maar het was lastig om het goed (en scherp) op de foto te krijgen zonder een deel vakwerkconstructie van de brug mee te pakken :P

Afbeelding
Sunrise over the Danube between Romania and Bulgaria by Timon91, on Flickr

57. Daarna weer in slaap gevallen, tot de Bulgaren langskwamen in Ruse. Met anderhalf uur vertraging verlieten we Ruse, daarna ben ik weer in slaap gevallen. Ik werd wakker rond half 10, keek naar buiten en huh? Veliko Tarnovo? Hoe kan dat nou? De trein zou vanuit Ruse naar het oosten moeten gaan en via Kaspichan naar Burgas moeten rijden. Toen ik koffie ging halen bij de provodnik vroeg ik hoe het zat, maar het woord "detour" kende hij niet. Ik vroeg: "next station Kaspischan?". Hij: "no, next station Karnobat, no Kaspichan, bridge is broken". Ik: "ah, so we have to make a detour". Hij: "ah, yes indeed, detour!". Weer een woordje Engels erbij :wink: De omleiding was op zich niet zo erg, we hadden geen haast en de route dwars door Bulgarije is prachtig, al was ik ook wel benieuwd naar de andere route. Hier het uitzicht tijdens een stop onderweg, wachtend op een tegentrein.

Afbeelding
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr

58. Doordat we in Videle weer omgekeerd waren, was ons rijtuig nu het achterste. Hier een plaatje door de achterruit van de bochtige spoorlijn tussen Gorna Orjahovica en Stara Zagora. De manier waarop de bovenleiding hing in de scherpe bochten vond ik wel mooi.

Afbeelding
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr

59. De Nesebar slingert door het midden van Bulgarije. We moesten veel wachten op tegentreinen. Deze trein hier zal wel een zeldzaamheid zijn, want conducteurs van andere treinen en stationschefs onderweg maakten veel foto's met hun mobieltjes.

Afbeelding
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr

60. Mooie spoorlijn!

Afbeelding
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr

61. Een stoptrein in Tsareva Livada, waar we ook moesten wachten.

Afbeelding
Tsareva Livada train station by Timon91, on Flickr

62. Hier kruisten we ook de Bosfor uit Istanbul (Çerkezköy), leuk om die ook weer te zien! Veel mensen zaten er niet in.

Afbeelding
Bosfor at Tsareva Livada, Bulgaria by Timon91, on Flickr

63. En de achterkant. Wij hadden inmiddels bedacht dat we misschien wel onderweg konden uitstappen en dan de Bosfor konden nemen, omdat we toch naar Istanbul moesten. Het oorspronkelijke plan was om een nachtbus te pakken vanaf Burgas. Uiteindelijk hebben we besloten om het alleen te doen als we langs Stara Zagora zouden komen, wat uiteindelijk niet het geval was.

Afbeelding
Bosfor at Tsareva Livada, Bulgaria by Timon91, on Flickr

64. Landschap onderweg.

Afbeelding
Railway in Bulgaria by Timon91, on Flickr

65. En we banjeren verder.

Afbeelding
D-train Nesebar in Bulgaria by Timon91, on Flickr

66. Open ramen, heerlijk! 8-)

Afbeelding
Open window by Timon91, on Flickr

67. In Dabovo, net in de vlakte onder de bergen, stopten we om om te keren. Geen Stara Zagora dus, en we besloten maar om gewoon te blijven zitten tot Burgas.

Afbeelding
Dabovo train station by Timon91, on Flickr

68. Omlopende lok.

Afbeelding
Bulgarian engine at Dabovo train station by Timon91, on Flickr

69. Na Dabovo is de spoorlijn een stuk beter en het landschap een stuk vlakker. Hier reden we op veel stukken toch wel 90-100 km/h.

Afbeelding
Landscape in southeastern Bulgaria by Timon91, on Flickr

70. We zijn weer omgekeerd, dus we rijden weer vooraan.

Afbeelding
D-train Nesebar in Bulgaria by Timon91, on Flickr

71. Zonnecellen in Bulgarije, toe maar!

Afbeelding
Solar cells in Bulgaria by Timon91, on Flickr

72. Onderweg passeren we nog Sliven, wat er op het eerste gezicht niet heel aantrekkelijk uit ziet.

Afbeelding
Sliven, Bulgaria by Timon91, on Flickr

73. Het station van Sliven.

Afbeelding
Sliven train station by Timon91, on Flickr

74. Ook hier spoorvernieuwing. Verder veel zonnebloemen.

Afbeelding
Sunflowers in Bulgaria by Timon91, on Flickr

75. De laatste stop voor Burgas zou Karnobat zijn, maar de machinist had geen zin om te stoppen. Op volle snelheid reden we door Karnobat. Dit is iets verder: we naderen Burgas, met veel industrie.

Afbeelding
Industry near Burgas, Bulgaria by Timon91, on Flickr

76. En eindelijk, station Burgas komt in zicht! Links verlaat een trein het station. Weet iemand wat voor rijtuigen dat zijn en op welke routes die ingezet worden? Ik had ze nog niet eerder gezien. Het koersbordje op deze trein liet volgens mij Sofia zien. Deze trein werd overigens weggerangeerd, de sneltrein Burgas-Sofia die Burgas 's middags verlaat waren we net gepasseerd en bestond uit louter rood-witte Bulgaarse krotten.

Afbeelding
Entering Burgas train station by Timon91, on Flickr

77. Burgas dus.

Afbeelding
Entering Burgas train station by Timon91, on Flickr

78. Na 38 uur en 15 minuten, met 164 minuten vertraging, bereiken we om kwart over 3 's middags, Bulgaarse tijd, Burgas. De 1908 km vanaf Praha - inclusief omleiding - worden dus met nog geen 50 km/h gemiddeld afgelegd, maar oh, wat was het een heerlijke en relaxte reis! We namen afscheid van de provodnik, die vertelde dat ze dezelfde avond weer vertrekken op de terugreis naar Tsjechië, dus die is 4 nachten op rij onderweg. De douche thuis zal daarna wel verfrissend voelen :P

Afbeelding
D-train Nesebar in Burgas by Timon91, on Flickr

79. Nog even het koersbordje op de foto gezet.

Afbeelding
D-train Nesebar in Burgas by Timon91, on Flickr

80. De Bulgaarse lok.

Afbeelding
D-train Nesebar in Burgas by Timon91, on Flickr

81. En tenslotte het stationsgebouw.

Afbeelding
Burgas train station by Timon91, on Flickr

In Burgas hebben we eerst kaartjes gekocht voor de nachtbus naar Istanbul, bij het loket van Nişikli Travel. Het kostte wat moeite en we hadden de laatste twee plaatsen, maar om 23:00 konden we mee! Daarna hebben we de bagage gestald bij het bagagedepot en zijn we de stad in gegaan. Het was een toffe reis om hier te komen, de reis met de Nesebar kan ik iedereen aanraden! Je moet alleen niet op een paar uur vertraging kijken en het ook niet erg vinden om lang in de trein te zitten :wink:

Dit was deel 1, een beetje lang misschien, maar als jullie het tot hier hebben uitgelezen: bedankt voor het lezen! Ik heb zoals je wel gemerkt hebt heel veel foto's gemaakt tijdens de rit met de Nesebar, maar ik hoop dat ik door de vele plaatjes de relaxte rit wel een beetje heb kunnen overbrengen :wink: Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom :)

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 18:43
door Aking
Hé!

Volgens mij heb ik dit verslag eerder gezien :p

Maar nogmaals, Leuk verslag met leuke platen! Ik kijk uit naar het vervolg! :Y

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 18:54
door isadora
Heel fraaie foto's, en dan het verhaal.....
Weet je,........kan me eigenlijk niet lang genoeg zijn.
Heerlijk om te lezen, zonder je continu te moeten storen aan allerhande spelfouten.
Echt waar, een heel grote pluim. Ik kijk uiteraard met belangstelling uit naar het vervolg! :pos:

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 19:23
door BR628
Top verslag zeg!

Over die snelheid in het Elbedal (Dresden - Tsjechië): het is daar erg bochtig en mogelijk zat er een trage cargo voor jullie trein...?

Over die laatste buskaartjes naar Istanbul: dat vind ik nou best wel een bizar genomen risico. Wat nou als de bus vol was?

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 19:26
door bjorn keith
Erg leuk! Lijkt me wel een hele onderneming zo'n reis!

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 19:29
door Daniel
Fraai verslag! Die verslagen van jou zijn altijd heerlijk om te lezen, echt een natuurtalent voor wat betreft reisverslagen ben je.
Ik zie het mezelf nog niet zo gauw ondernemen, maar gelukkig kunnen we hier steeds lezen hoe het nu is om in Verweggistan te reizen.

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 20:11
door Etienne
Prachtig verslag, zoals we inmiddels gewend zijn van jouw zijde. :pos: :pos:

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 20:42
door julsteren
Super verslag :Y _O_

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 23:33
door Timon91
Thanks iedereen voor de toffe reacties! Dat geeft wel motivatie om er mee door te gaan 8-)
Aking schreef:Hé!

Volgens mij heb ik dit verslag eerder gezien :p
Handig he, die verschillende OV-fora met overlappende doelgroep :P
isadora schreef:Heel fraaie foto's, en dan het verhaal.....
Weet je,........kan me eigenlijk niet lang genoeg zijn.
Heerlijk om te lezen, zonder je continu te moeten storen aan allerhande spelfouten.
Echt waar, een heel grote pluim. Ik kijk uiteraard met belangstelling uit naar het vervolg! :pos:
Super bedankt! Toch heb ik er nog wel een paar spel/stijlfouten uitgehaald toen ik het nog een keer doorlas :P
BR628 schreef:Over die snelheid in het Elbedal (Dresden - Tsjechië): het is daar erg bochtig en mogelijk zat er een trage cargo voor jullie trein...?

Over die laatste buskaartjes naar Istanbul: dat vind ik nou best wel een bizar genomen risico. Wat nou als de bus vol was?
Ik denk dat het wel met de overstromingen te maken heeft. In Duitsland zijn ze daar wat voorzichtiger mee dan in Tsjechië. Echt precies op de grens ging de snelheid omhoog. Daarnaast kwam elke trein uit Duitsland - voor zover ik gezien heb - met minstens een half uur vertraging aan in Praha.

En dat risico valt wel mee. Zowel Nişikli als Metroturizm rijden tussen Burgas en Istanbul, in totaal rijden er 3 of 4 nachtbussen per nacht. In de bus van 23:00 hadden we de laatste twee plekken, maar in de bus van middernacht was nog plek genoeg. Als die ook vol had gezeten waren we wel naar Metroturizm gegaan, maar we kwamen het kantoortje van Nişikli eerst tegen :P

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: di 30 jul 2013, 06:17
door Suus
Tussen Pirna en Schöna is de spoorlijn op meerdere plekken (bijna) overstroomd. Waarschijnlijk in Tjechië ook wel trouwens.

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: di 30 jul 2013, 09:49
door tsov
En alweer zo'n geweldige reis! :pos: Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Georgië, ik was er net voor die oorlog, in 2008. Het is inderdaad een prachtig land!

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: di 30 jul 2013, 13:01
door erjeebee
Ik ben niet jaloers.
Echt niet.
Nee hoor.
Waarom zou ik?
:cry:

:D :D :D
Prachtige reis
Prachtig verslag

Uitkijkend naar het vervolg!

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: di 30 jul 2013, 18:15
door Caspar
Mooi verslag van een lekker lange reis. Waarom kies je er niet voor om onderweg even een dagje te pauzeren?
Het lijkt me best warm in zo'n kleine coupé worden als die trein zo vaak stil staat of langzaam rijdt daar in het Oosten.
Op foto 32 zie je ook duidelijk een nieuw Romeens IR zitrijtuig (7e bak voor je), ik weet niet of je het je nog kan herinneren waar deze werd afgekoppeld?
Over die spoorvernieuwing; men is daar bezig vanaf de grens met Hongarije bij Curtici via Arad en Simeria verder naar Braşov en Boekarest naar de Zwarte Zee bij Constanţa de sporen (900km) te vernieuwen. Het hele traject moet doorgaand geschikt worden voor 160km/u. Een aantal stukken zijn al gereed (maar worden getergd door koperdiefstal waardoor de reis per saldo niet sneller wordt), maar rondom Arad is men flink bezig zoals je zelf hebt gezien.
Toen ik daar de laatste keer met Dexter kwam, herkende ik het station daar al bijna niet meer terug vergeleken een paar jaar eerder.

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: di 30 jul 2013, 19:07
door Caspar
Het zijn gemoderniseerde rijtuigen bhmpz, ik weet niet hoe ze ervoor uitzagen, waarschijnlijk oude krotten zoals jij de wit-rode rijtuigen daar noemt :)

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: di 30 jul 2013, 20:21
door AppleMoose
Mooi verslag van een geweldige reis :) Ik kijk uit naar de volgende verslagen!

Re: Over land naar de Kaukasus (1): Enschede-Burgas [81 foto

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 09:39
door Timon91
Thanks allemaal!
Bee schreef:Tussen Pirna en Schöna is de spoorlijn op meerdere plekken (bijna) overstroomd. Waarschijnlijk in Tjechië ook wel trouwens.
Ja, maar dan zijn ze in Tsjechië iets sneller geweest met de reparaties of hanteren ze een lichtere veiligheidsnorm.
Caspar schreef:Mooi verslag van een lekker lange reis. Waarom kies je er niet voor om onderweg even een dagje te pauzeren?
Het lijkt me best warm in zo'n kleine coupé worden als die trein zo vaak stil staat of langzaam rijdt daar in het Oosten.
Het was juist de charme om die rit in één keer te doen. Vorig jaar zijn we per trein naar ZO-Europa geweest en hebben we daar wat rondgereisd, dus dit jaar wilden we daar niet te lang verblijven - ondanks dat we dat graag gedaan zouden hebben ;) We moesten immers ook nog heel Turkije door, het doel van de reis was de Kaukasus. Die hitte viel nog wel mee trouwens, alleen in Budapest en in Lőkösháza was het even heet, maar ook daar stond nog wel een beetje wind. In Budapest-Keleti konden we bovendien ook buiten de trein wachten. De heetste regio die de trein doorkruist is die rond de Donau in Roemenië en Bulgarije (het was in die tijd in Ruse zo'n 38 graden overdag), maar dat stuk doe je 's nachts. Vorig jaar hebben we wel last gehad van de hitte daar, maar toen stonden we overdag een uur langer stil dan gepland in Ruse, wat niet heel fijn was.
Caspar schreef:Op foto 32 zie je ook duidelijk een nieuw Romeens IR zitrijtuig (7e bak voor je), ik weet niet of je het je nog kan herinneren waar deze werd afgekoppeld?
Dat rijtuig hoort tot de groep versterkingsrijtuigen die meerijden tot Lőkösháza. Het rijtuig steekt dus niet de grens over met Roemenië. Het klinkt misschien wat gek, maar volgens vagonweb.cz is het ook zo. Ik zie trouwens ook dat de twee rijtuigen achter het restauratierijtuig zitrijtuigen zijn, dat lijkt me al helemaal geen pretje van Budapest naar Burgas!
Caspar schreef:Het zijn gemoderniseerde rijtuigen bhmpz, ik weet niet hoe ze ervoor uitzagen, waarschijnlijk oude krotten zoals jij de wit-rode rijtuigen daar noemt :)
Ah, thanks! Het zou goed kunnen, de trein die ik bedoelde die we vlak voor Burgas kruiste bevatte dezelfde rijtuigen als de trein op foto 77, maar ook in zeer slechte staat (vandaar de benaming "krot" :P)