mb90 in der Schweiz #2: Een uitstapje naar Milaan (30 st)
Geplaatst: wo 21 aug 2013, 22:38
Van 29 juli t/m 12 augustus was ik in het Zwitserse Brig. Hier zijn een aantal OV-gerelateerde (soms in het wat meer –of mindere mate) ritjes gemaakt. In 4 delen laat ik die ritjes zien.
Deel 2 gaat dit keer even niet over Zwitserland, maar over de zuiderburen: Italie. Ook een land waar ik graag naartoe wilde en dat gebeurde dus ook. Naast de autorit over de Simplonpass in de tweede week ging ik zaterdag 3 augustus met de Eurocity naar Milaan. :)
Een rit waar het kaartje al van te voren in Brig gekocht was, omdat de zitplaatsen gereserveerd moeten worden en de treinen bovendien vaak vol zijn. Het werd Eurocity 51 die van Basel naar Milaan rijdt en om 8:44 uur vertrekt vanuit Brig. Nadat de trein meteen de Simplontunnel in ging en er na een kwartiertje weer uit kwam was ik dus voor het eerst in Italie. Via stops in Domodossola en het langs het Lago Maggiore gelegen Stresa kwam de trein om 10:35 uur aan in Milano Centrale. Een station wat mij na aankomst een beetje deed denken aan Gare du Nord in Parijs. Het voelde wel vrij benauwd aan (al komt dat wellicht door de lekkere airco in de EC waar ik uit kwam) en daarom ging ik naar snel naar buiten. Foto’s binnen komen op de terugweg wel.
Hier een foto van de voorgevel van dit mooie station, helaas wel met wat bouwhekken ervoor:
Daarna dook ik maar meteen de metro in om in het centrum de toerist uit te hangen . Met een dagkaartje van maar 4,50 euro kon de reis beginnen en wel met lijn M3 naar Duomo (de Dom). Die moest na aankomst daar uiteraard op de foto:
En ook de erg mooie winkelpassage Vittorio Emanuele II:
En de rest van het plein, met hier bijna meer duiven dan mensen :
Na een rondje rond de erg mooie Dom en het kopen van een plattegrond van Milaan kwam ik in de al genoemde winkelpassage uit. Iets kopen zat er even niet in, gezien de dure winkels, maar erg mooi was het hier wel:
Nadat ik weer buiten was, kwam er ook een stuk historie op de rails langs. Een stokoud trammetje op lijn 1 die over het Piazza del Scala rijdt:
Na een drinkpauze (de eerste van vele deze dag) kwam ik in de Via Broletto uit waar lijn 14 langskwam met een stuk nieuwere tram die onderweg is naar Lorenteggio:
Om daarna terecht te komen bij metrostation Cairoli. Ook daar reed weer een oud trammetje, opnieuw op lijn 1:
Maar er vlak achter, op lijn 4, zat een nieuwe en dat was er ook nog eens eentje van AnsaldoBreda. Deze tram reed verder zonder problemen langs en liet niks achter :
Van de andere kant kwam ook nog een oud trammetje:
Een straatje verder kwam een andere tram op dezelfde lijn 19 weer terug. Hier te zien met links een toren van het Castello Sforzesco:
Na een wandeling door de Sforzesco was het tijd voor een volgende pauze in het Parco Sempione. Vanaf daar ging het met tram 12 weer terug naar het centrum. Vanaf daar wilde ik met tram 16 richting het San Siro stadion, maar die reed niet verder dan Cairoli, het station waar ik dus al eerder was. Het plan werd dus gewijzigd en ging naar station Lotto om daarna lopend verder te gaan naar het stadion. Een fraai stadion :
Om de hoek van het stadion zag ik iets wat ik bij Cairoli niet zag, een bushalte voor de tramvervangende buslijn 16. Daarom ging ik nu met de bus terug naar Cairoli, om ook meteen wat meer te zien van het niet-toeristische deel van de stad. Het werd al snel duidelijk dat het geen schone stad is. Toen de lijn bijna weer in het centrum was, kwam de lijn langs het Santa Maria delle Grazie. Dat was wel een tussenstop waard. Hier te zien met een Irisbus op lijn 16:
Met de volgende bus ging ik weer verder naar Cairoli om vanaf daar lopend over de Via Dante op het Piazza Cordusio terecht te komen. Hier rijden een aantal tramlijnen met verschillend materieel. Als eerste kwam lijn 27 langs:
Een zelfde type tram (alleen wat lichter van kleur) op de omgeleide lijn 16 die na dit plein weer z’n gebruikelijke route rijdt:
Ook hier komt lijn 1 langs en dus ook weer met een oud trammetje:
Op lijn 14 kwam weer een tram van AnsaldoBreda langs. Het scherpstellen op deze tram ging echter ineens een stuk moeilijker, want er was wat meer keus :
Op de route van lijn 1 vanaf dit plein heb je ook een mooi zicht op het Vittorio Emanuele. Hier te zien met een oud trammetje ervoor:
Met lijn 2 en 3 ging de rit daarna naar de zuilengalerij van San Lorenzo. Hier rijdt tramlijn 3 langs en wel over 1 spoor voor beide richtingen. Hier te zien:
Hier was ook in graden te zien dat het behoorlijk warm was in Milaan op deze dag, 37 graden..:
Toen was het alweer tijd om langzaam terug te gaan naar Milano Centrale. Daar was nog wel tijd voor wat foto’s, maar wel met de Iphone, want ik had de Eos al goed opgeborgen. Vanaf het metrostation was dit mijn eerste blik op het station:
Om via deze hal…:
…bij de sporen te komen:
Onder de verschillende kappen liggen een aantal sporen:
En hier dezelfde, maar nu met een trein erbij:
Op spoor 3, bijna aan de buitenkant, stond mijn trein al klaar. De Eurocity 56:
En de andere kant van de trein, met een soort derde remlicht die auto’s ook hebben:
Dan in de trein. Daar hangen bij elke vierzitter schermpjes aan het plafond die nu nog de trein-indeling laten zien, maar tijdens de rit de route op kaart, de route vanuit de lucht met Google Earth en wat toeristische plaatjes van Zwitserland en Italie:
Na weer een lekker rustige rit kwam ik om 20:15 uur weer terug in Brig, waar het qua temperatuur (ook mede door een net gevallen regenbui) een stuk aangenamer was en er een einde kwam aan deze mooie dag. :) Hier tot slot de trein in Brig, maar niet van deze avond, maar van een latere avond:
Deel 2 gaat dit keer even niet over Zwitserland, maar over de zuiderburen: Italie. Ook een land waar ik graag naartoe wilde en dat gebeurde dus ook. Naast de autorit over de Simplonpass in de tweede week ging ik zaterdag 3 augustus met de Eurocity naar Milaan. :)
Een rit waar het kaartje al van te voren in Brig gekocht was, omdat de zitplaatsen gereserveerd moeten worden en de treinen bovendien vaak vol zijn. Het werd Eurocity 51 die van Basel naar Milaan rijdt en om 8:44 uur vertrekt vanuit Brig. Nadat de trein meteen de Simplontunnel in ging en er na een kwartiertje weer uit kwam was ik dus voor het eerst in Italie. Via stops in Domodossola en het langs het Lago Maggiore gelegen Stresa kwam de trein om 10:35 uur aan in Milano Centrale. Een station wat mij na aankomst een beetje deed denken aan Gare du Nord in Parijs. Het voelde wel vrij benauwd aan (al komt dat wellicht door de lekkere airco in de EC waar ik uit kwam) en daarom ging ik naar snel naar buiten. Foto’s binnen komen op de terugweg wel.
Hier een foto van de voorgevel van dit mooie station, helaas wel met wat bouwhekken ervoor:
Daarna dook ik maar meteen de metro in om in het centrum de toerist uit te hangen . Met een dagkaartje van maar 4,50 euro kon de reis beginnen en wel met lijn M3 naar Duomo (de Dom). Die moest na aankomst daar uiteraard op de foto:
En ook de erg mooie winkelpassage Vittorio Emanuele II:
En de rest van het plein, met hier bijna meer duiven dan mensen :
Na een rondje rond de erg mooie Dom en het kopen van een plattegrond van Milaan kwam ik in de al genoemde winkelpassage uit. Iets kopen zat er even niet in, gezien de dure winkels, maar erg mooi was het hier wel:
Nadat ik weer buiten was, kwam er ook een stuk historie op de rails langs. Een stokoud trammetje op lijn 1 die over het Piazza del Scala rijdt:
Na een drinkpauze (de eerste van vele deze dag) kwam ik in de Via Broletto uit waar lijn 14 langskwam met een stuk nieuwere tram die onderweg is naar Lorenteggio:
Om daarna terecht te komen bij metrostation Cairoli. Ook daar reed weer een oud trammetje, opnieuw op lijn 1:
Maar er vlak achter, op lijn 4, zat een nieuwe en dat was er ook nog eens eentje van AnsaldoBreda. Deze tram reed verder zonder problemen langs en liet niks achter :
Van de andere kant kwam ook nog een oud trammetje:
Een straatje verder kwam een andere tram op dezelfde lijn 19 weer terug. Hier te zien met links een toren van het Castello Sforzesco:
Na een wandeling door de Sforzesco was het tijd voor een volgende pauze in het Parco Sempione. Vanaf daar ging het met tram 12 weer terug naar het centrum. Vanaf daar wilde ik met tram 16 richting het San Siro stadion, maar die reed niet verder dan Cairoli, het station waar ik dus al eerder was. Het plan werd dus gewijzigd en ging naar station Lotto om daarna lopend verder te gaan naar het stadion. Een fraai stadion :
Om de hoek van het stadion zag ik iets wat ik bij Cairoli niet zag, een bushalte voor de tramvervangende buslijn 16. Daarom ging ik nu met de bus terug naar Cairoli, om ook meteen wat meer te zien van het niet-toeristische deel van de stad. Het werd al snel duidelijk dat het geen schone stad is. Toen de lijn bijna weer in het centrum was, kwam de lijn langs het Santa Maria delle Grazie. Dat was wel een tussenstop waard. Hier te zien met een Irisbus op lijn 16:
Met de volgende bus ging ik weer verder naar Cairoli om vanaf daar lopend over de Via Dante op het Piazza Cordusio terecht te komen. Hier rijden een aantal tramlijnen met verschillend materieel. Als eerste kwam lijn 27 langs:
Een zelfde type tram (alleen wat lichter van kleur) op de omgeleide lijn 16 die na dit plein weer z’n gebruikelijke route rijdt:
Ook hier komt lijn 1 langs en dus ook weer met een oud trammetje:
Op lijn 14 kwam weer een tram van AnsaldoBreda langs. Het scherpstellen op deze tram ging echter ineens een stuk moeilijker, want er was wat meer keus :
Op de route van lijn 1 vanaf dit plein heb je ook een mooi zicht op het Vittorio Emanuele. Hier te zien met een oud trammetje ervoor:
Met lijn 2 en 3 ging de rit daarna naar de zuilengalerij van San Lorenzo. Hier rijdt tramlijn 3 langs en wel over 1 spoor voor beide richtingen. Hier te zien:
Hier was ook in graden te zien dat het behoorlijk warm was in Milaan op deze dag, 37 graden..:
Toen was het alweer tijd om langzaam terug te gaan naar Milano Centrale. Daar was nog wel tijd voor wat foto’s, maar wel met de Iphone, want ik had de Eos al goed opgeborgen. Vanaf het metrostation was dit mijn eerste blik op het station:
Om via deze hal…:
…bij de sporen te komen:
Onder de verschillende kappen liggen een aantal sporen:
En hier dezelfde, maar nu met een trein erbij:
Op spoor 3, bijna aan de buitenkant, stond mijn trein al klaar. De Eurocity 56:
En de andere kant van de trein, met een soort derde remlicht die auto’s ook hebben:
Dan in de trein. Daar hangen bij elke vierzitter schermpjes aan het plafond die nu nog de trein-indeling laten zien, maar tijdens de rit de route op kaart, de route vanuit de lucht met Google Earth en wat toeristische plaatjes van Zwitserland en Italie:
Na weer een lekker rustige rit kwam ik om 20:15 uur weer terug in Brig, waar het qua temperatuur (ook mede door een net gevallen regenbui) een stuk aangenamer was en er een einde kwam aan deze mooie dag. :) Hier tot slot de trein in Brig, maar niet van deze avond, maar van een latere avond: