Van 29 juli t/m 12 augustus was ik in het Zwitserse Brig. Hier zijn een aantal OV-gerelateerde (soms in het wat meer –of mindere mate) ritjes gemaakt. In 4 delen laat ik die ritjes zien.
Deel 3 gaat dit keer weer over een reis door Zwitserland, namelijk naar Kleine Scheidegg op dinsdag 6 augustus. Aan de voet van de Jungfrau dus met de Jungfraubahn daarbij. Omdat de reis erheen met een flinke omweg moet gebeuren (ondanks dat het hemelsbreed vlakbij is) ging ik weer vroeg weg. De heenweg ging via de oude Lotschenbergtunnel, om zo nog wat meer te zien van het fraaie landschap. Het was een rit met een comfortabel treintje van de BLS, waarmee ik om 8:36 uur uit Brig vertrok, die verder zou rijden naar Bern. Het was ook een rustige rit waarbij ik een uurtje later in Spiez aankwam. Hier had ik een mooi uitzicht op de Thuner See:
Na een wachttijd van een minuutje of 20 kwam de volgende trein binnen. Ook een boemeltje van de BLS, alleen deze keer naar Interlaken Ost. Een mooie rit langs de al genoemde Thunersee. Een stuk kleiner dan het meer van Geneve waar ik al langs ben geweest (zie deel 4), maar wel mooi om zo vanuit de trein te zien. De rit naar Interlaken duurt nog geen half uur en na aankomst ben ik meteen verder gegaan naar Grindelwald. Het weer zou in de middag minder worden, dus ik wilde zoveel mogelijk in de ochtend doen. Een erg lang boemeltje (de trein naar Grindelwald rijdt voor 2 haltes samen met de trein naar Lauterbrunnen) slingerde door het landschap langzaam naar boven. Erg ruim zat het niet, maar het uitzicht onderweg maakte veel goed. Om 11:15 uur kwam ik dan eindelijk aan in Grindelwald, waar de besneeuwde bergtoppen weer veelvuldig te zien waren:
Tussen het maken van deze foto’s kwam en vertrok al snel weer het treintje naar Kleine Scheidegg. Vooral door de verschillende kleuren een opvallende verschijning:
Met de volgende trein zou ik wel naar Kleine Scheidegg gaan en dat stond al duidelijk aangegeven op dit bord met erboven ook een mooie overzichtskaart:
Na het kopmaken in het dal kon de echte klim beginnen. Het gaat zo’n 1000 meter omhoog naar 2051 meter. Dit gebeurt ook via een vrij steile klim. Hier is dat een beetje te zien. De telefoon ligt op het raamkozijn laat zo de stijging een beetje zien:
Na iets meer dan een half uur zat de rit erop. Het landschap heeft de bomen onderweg langzaam verloren en is nu weer kaal en groen. Al snel zag ik dat Kleine Scheidegg vrij druk is en daarom ging ik maar meteen even een stukje bergop. Hier was het een heel stuk rustiger en kon ik mooi genieten van het uitzicht hier. Eerst nog een blik op Kleine Scheidegg:
Dan op het dal waar ergens Grindelwald moet liggen:
En iets rechts ervan op de bijna 4000 meter hoge Eiger met de erg gevaarlijke noordelijke rotswand:
Iets lager bij die Eiger loopt de spoorlijn naar Grindelwald, waarmee ik dus net naar boven ben gekomen, en daar kwam dit treintje langs een ander treintje (de bovenste) wat al langer stilstond op die plek:
Daarna draaide ik naar rechts en kwam de Jungfrau prominent in beeld met links ervan de Jungfraujoch en het dure treintje ernaartoe. Te duur vond ik met 120 franc, zeker met wat wolkjes rondom de top en een laatste stuk wat door een tunnel gaat vond ik het zonde van mijn geld. Wel gingen de treintjes op de foto, want ondanks de zonstand die niet optimaal was, kon ik zo’n mooie achtergrond niet laten lopen:
En hier rijdt het treintje Kleine Scheidegg binnen:
Dit treintje was de eerste in een serie van 3 die naar beneden kwam in een korte tijd. Toen nummer 1 net Kleine Scheidegg binnen was gereden, kwam nummer 2 ook al in beeld. Dit was een los stelletje:
En daarna kwam dus ook weer snel nummer 3. Een zelfde treintje als nummer 2, alleen nu gezien vanuit een iets andere hoek:
Langzaam ging ik zelf ook weer naar beneden. Onderweg ging er ook weer een treintje terug naar de Jungfraujoch:
Ook vertrok er een stukje verderop een trein naar Lauterbrunnen. De rit die ik hierna ga maken:
Maar voordat het zover is kwamen er nog wat treintjes langs in Kleine Scheidegg. Er waren namelijk genoeg treintjes gereserveerd voor vooral groepen Aziaten. Hier komen bijvoorbeeld 2 stellen aan voor ‘The Hongkong Group’:
Verderop stonden nog 2 stellen uit te rusten. Hier de 117:
En links ervan de 110, al worden hier bordjes opgehangen voor een nieuwe groep, dus dit treintje mag straks weer ritjes maken:
Nog verder links hiervan is de werkplaats te vinden. Ervoor stond een stel van de Jungfraubahn opgesteld:
Daarna kwam mijn treintje binnen voor de rit naar Lauterbrunnen. Een apart geval met verschillende stellen:
Na nog een laatste blik op de Jungfrau, met een groep Aziaten die de Jungfraubahn ingaan ervoor…:
…vertrok ik voor de reis terug naar beneden, maar dit keer dus naar Lauterbrunnen. Onderweg trok het qua wolken steeds meer dicht en ben ik dus mooi op tijd naar beneden gegaan. De afdaling duurde met een klein uurtje wat langer dan de heenreis, maar het uitzicht werd er niet minder op. In Lauterbrunnen is er een niet te missen waterval te zien. Toevallig kwam er ook een bus langs met de waterval op de achtergrond, maar tijdens het maken van deze foto brak ook net de zon door. Voor de foto had ik hem liever niet gehad, maar door de mooie achtergrond is hij hier dan toch:
En dan ook nog even zonder bus:
Tussen de bomen door is de spoorlijn naar Kleine Scheidegg nog te zien. Ook kwam mijn treintje weer langs, maar nu zonder bak ervoor. Het is wellicht een zoekplaatje, maar hier buigt het treintje af naar links:
Toen vond ik het wel weer tijd om terug te keren naar Brig. Ook de terugreis ging weer via Interlaken Ost en Spiez. In Spiez stond er nog een mooie ‘loczug’ klaar van de BLS met 6 maal een loc die ook allemaal de panto tegen de draad hadden. Geen topfoto, want het was een foto vanaf het perron net niet goed te doen en je kon vanaf de loopbrug alleen door een glazen wand fotograferen:
De terugweg ging nu niet via de oude tunnel, maar via de nieuwe en langere basistunnel met de IC naar Brig van de SBB. Binnen een half uur ben je dan weer terug in Wallis en dat is toch een stuk sneller dan de heenreis. Onderweg was goed te zien dat het in de bergen steeds somberder werd:
En in Wallis was het dan ook nat, maar gelukkig net even droog zodat ik droog over kon steken naar mijn hotel na deze mooie dag. :) Door dat beetje regen wat er gevallen was koelde het overigens na de hete dagen hiervoor wel lekker af en die beetjes regen zette zich door op donderdag en in mindere mate ook op woensdag. Het leverde wel fraaie wolkenpartijen tegen de berg die het uitzicht vanuit mijn kamer domineerde:
Het vierde en laatste deel van deze verslagen zal overigens geen verslag worden van 1 locatie, maar een verslag met enkele losse foto’s van meerdere locaties die ik wat te klein vond voor een los verslag.
mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (29st)
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
Leuk verslag. :)
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
He, Grindelwald! Daar ben ik al vaak geweest!
Leuk verslag! :D
Leuk verslag! :D
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
Het zijn weer mooie foto's geworden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
Prachtig prachtig! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
Fraai verslag weer!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
Leuk, en herkenbaar weer. Ik ben daar twee keer geweest, één keer in de zomer van 2009 en één keer in de winter van 2012.
In 2009 ben ik ook naar de Jungfrau geweest, was inderdaad erg duur maar ik had het er toen wel voor over (is denk ik ook m'n duurste bordje, alhoewel ik die toen nog niet echt verzamelde). Ik weet niet wat voor tickets je hebt gebruikt, maar ik had toen een SwissPass en daarmee krijg je nog wat korting. Maar ook de rit van Grindelwald via Kleine Scheidegg naar Lauterbrunnen is nog stevig aan de prijs (die rit heb ik dus in 2012 gemaakt).
Die oude treintjes zijn erg leuk, vooral met de moderne koersdisplay's :Y En het is gewoon het enige vervoermiddel van en naar Wengen, dat geheel autovrij is .
De trip naar Mürren vanuit Lauterbrunnen schijnt ook erg mooi te zijn, dat kun je bereiken met de combinatie kabelbaan/treintje of bus/kabelbaan.
In 2009 ben ik ook naar de Jungfrau geweest, was inderdaad erg duur maar ik had het er toen wel voor over (is denk ik ook m'n duurste bordje, alhoewel ik die toen nog niet echt verzamelde). Ik weet niet wat voor tickets je hebt gebruikt, maar ik had toen een SwissPass en daarmee krijg je nog wat korting. Maar ook de rit van Grindelwald via Kleine Scheidegg naar Lauterbrunnen is nog stevig aan de prijs (die rit heb ik dus in 2012 gemaakt).
Die oude treintjes zijn erg leuk, vooral met de moderne koersdisplay's :Y En het is gewoon het enige vervoermiddel van en naar Wengen, dat geheel autovrij is .
De trip naar Mürren vanuit Lauterbrunnen schijnt ook erg mooi te zijn, dat kun je bereiken met de combinatie kabelbaan/treintje of bus/kabelbaan.
Re: mb90 in der Schweiz #3: Een dag naar Kleine Scheidegg (2
Opnieuw een erg mooi verslag. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten