Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door TheKnitter »

Afgelopen zondag ben ik met Gekko123 naar Antwerpen gegaan voor wat PCC's. Even een rondje trammen door Antwerpen, maar ik wilde ook gelijk een paar foto's maken.

Hieronder een aantal foto's met beschrijving. Ondanks dat ik een aantal wél post, ben ik er niet altijd even tevreden over, en zou het normaal rechtstreeks in de prullenbak belanden.

Met de tweede Benelux van de dag naar Antwerpen gereisd, en eerst deze foto gemaakt:
Afbeelding
De Lijn PCC-tramstel 7029 - Lijn 12 @ Centraal Station
Tramlijnen 11 en 12 doen te Antwerpen Centraal een afwijkend bochtje. Voor de 12 is de reden een afslag die vanaf de "rechtdoorgaande" haltes vermeden wordt ivm ophoping in het verkeer. Hier staat PCC-tramstel 7029 met totaalreclame voor het nieuwe prepaid van Base.
Doordat de 11 en 12 met PCC uitgevoerd worden, kan hier met het historisch verantwoorde stationsgebouw een fraaie PCC vastgelegd worden.
Helaas past het net niet om het bovenste puntje van het centraal station mee te nemen, maar een andere keer ga ik het toch weer proberen ... Dit is 't nét niet, eigenlijk.

Na nog een paar foto's rond het Centraal Station gemaakt te hebben, die inmiddels al digitaal versnipperd zijn, werd met de volgende lijn 12 eindpunt Sportpaleis bereikt. Aldaar kon nog net PCC 7029 opnieuw vastgelegd worden op lijn 12.
Na de vorige foto bij het Centraal Station van deze totaalreclame PCC-tramstel, werd de volgende lijn 12 naar Sportpaleis genomen. Toen wij kwamen aanrijden bij de eindhalte, vertrok de 7029 net vanaf deze halte via de keerlus naar de instaphalte. Hierdoor kon de 7029 nog eens op de foto gezet worden bij het Sportpaleis.
Op lijn 11 en 12 rijden in het weekend sowieso alleen niet-koppelbare PCC-tramstellen.
Dit was een vlugge foto. Hier gaan we dan ook weer heen terug, want die lantaarnpaal die afgesneden is in het midden, moet absoluut anders kunnen ... Net als het stoplicht rechts, waar de paal is afgesneden -o-

Vervolgens werd even een stukje door de tunnel met lijn 2 gedaan om wat tijd te besparen, en werd vanaf Centraal weer tram 11 naar Berchem Station, maar werd al op halte Draakplaats uitgestapt, om een foto te creëren op de Cogels Osylei.
Afbeelding
De Lijn PCC 7059 - Lijn 11 @ Cogels Osylei
Even iets geprobeerd op de Cogels Osylei, waar uiteindepijk het resultaat iets minder fraai werd door werkmaterieel voor de weg rechts, wat nu is weggesneden. Deze gaat dus voor de herkansing.
PCC 7059 passeert hier een rotonde "dwars door het midden" richting Berchem station.

Toen weer doorgelopen naar Berchem station, om daar lijn 4 naar eindpunt Silsburg te nemen.
Op Silsburg werd nog even vlot een koppel PCC's vastgelegd:
Afbeelding
De Lijn PCC-tramstel 7071 + 7xxx - Lijn 24 @ Silsburg
Nadat wij een rondje met lijn 11 hadden gedaan, werd via lijn 4 eindpunt Silsburg bereikt. Aldaar kon een prima overstap gedaan worden op lijn 24 richting Schoonselhof, die wij zouden nemen tot de Rooseveltplaats.
Lijn 24 rijdt met gekoppelde PCC's, maar ook Hermelijnen verschijnen hier. Vandaag waren het 2 Hermelijnen, en stuk of 7 gekoppelde PCC-setjes.
Hier staat de 7071 plus een onbekende PCC gereed als lijn 24 op Silsburg.
Ja, deze is wél goed gelukt (want beter aan het perron is eenmaal niet mogelijk

Met dit koppel PCC's is ook vertrokken naar de Rooseveltplaats, alwaar ook nog even een paar foto's genomen werden.

Afbeelding
De Lijn PCC-tramstel 7041 - Lijn 11 & PCC-tramstel - Lijn 12 @ Rooseveltplaats
Op de Rooseveltplaats kwamen vlak achterelkaar 2 PCC-tramstellen langs. Het voorste tramstel reed als lijn 11 richting de Melkmarkt, en de achterste richting de Pacificatie (Bolivarplaats).

Afbeelding
De Lijn PCC-tramstel 7009 - Lijn 12 @ Rooseveltplaats
Toen kwam een los PCC'tje langs als lijn 12, en die werd lekker vanaf de zijkant geknatscht. Helaas kwam er net een auto rechts in beeld, maar dat is hier haast niet te vermijden.

Afbeelding
De Lijn PCC-tramstellen 7072+7073 - Lijn 24 @ Rooseveltplaats
Toen kwam vanaf de andere kant een koppel PCC's als lijn 24 aan, die na een korte haltering weer vertrokken richting Schoonselhof.

Afbeelding
De Lijn PCC-tram 7060 - Lijn 12 @ Rooseveltplaats
Op de Rooseveltplaats kwam tijdens het wachten op een setje gekoppelde PCC's ook nog deze PCC-tram op lijn 12 langs met totaalreclame voor Deadliest Catch.

Afbeelding
De Lijn PCC-tram 7129 + 7149 - Lijn 24 @ Rooseveltplaats
Wachten werd beloond, want een eerste keer werd de foto knoerthard vergald doordat een mevrouw op het laatste moment toch pal voor de lens ging staan (toen ze kwam aanlopen en zag dat ik foto wilde maken, ging ze eerst wachten ...). Helaas nog niet tevreden (afgesneden tramhalte), voor de rest is die precies zoals hij moet :P

Vervolgens werd met lijn 11 naar halte Melkmarkt vertrokken, om aldaar even een PCC en HermeLijn in de bocht vast te leggen:
Afbeelding
De Lijn 7233 - Lijn 10 @ Melkmarkt
Een dagje trammen, en dan ga je uiteraard met lijn 11 via de enkelsporige keerlus. Met een PCC is dat wel zo leuk, maar bij de Melkmarkt werd even een tussenstop ingelast. En zo'n bochtje geeft toch een leuk sfeertje. De Hermelijn worstelt zich door de smalle straatjes met 2 leuke bochten.

Afbeelding
De Lijn 7059 - Tram 11 @ Melkmarkt
En de PCC door dezelfde bocht.

Even een stukje wandelen naar de tramhalte van lijn 7, waar nog even een kwartier verknipt werd voor een paar foto's, die inmiddels versnipperd zijn ...
Vertrokken met tram 7 naar Mechelse Plein om bij de Nationale Bank nog even 2 foto's te klikken:
Afbeelding
De Lijn PCC 7140 + 7136 - Lijn 7 @ Nationale Bank
Bij de Nationale Bank in Antwerpen passeert een koppel PCC's op lijn 7 richting het eindpunt Sint Pietersvliet. Helaas staat de punt van de Nationale bank er niet helemaal op ...

Afbeelding
De Lijn PCC 7083 + 70xx - Tram 7 @ Nationale Bank
Op het plein voor de Nationale Bank passeert tramlijn 7 met twee gekoppelde PCC's opweg richting Mortsel. Het standbeeld is koning Leopold, die voornamelijk te paard zich verplaatste. De kerk op de achtergrond is de Sint Joriskerk.
Passen en meten, en kon precies voor een motorrijder frontaal in beeld de goede foto maken, zoals gewenst.

Vervolgens nog even naar de Pacificatie, tram 12 naar Montigny en ff een stukje stappen, om de tram - waar wij uit kwamen - op de foto te zetten op de Lambermontplaats. Sinds de inkorting van lijn 12 als ordinaire bezuiniging (communicatie door De Lijn is om de punctualiteit te verbeteren) word de Lambermontplaats als keerlus gebruikt. Die foto is inmiddels ook weer versnipperd.
Na de foto werd dezelfde tram weer genomen vanaf halte Pacificatie naar halte Bres, om aldaar even een frietje te halen.
Hierna weer naar het centraal station met lijn 12, en aldaar de één na laatste benelux weer huiswaarts.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door julsteren »

Erg leuk en veel herkenbare plaatsen :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door Etienne »

Herkenbare locaties, omdat ik zondag ook in Antwerpen was. (zie B95-topic). :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door Meltrain »

Je mag best wat minder negatief over jezelf zijn hoor. :D
Het zijn mooie foto's. :pos: Vooral die eerste foto vind ik echt schitterend, maar lukte het echt niet om de camera daar íets hoger te houden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door Daniel »

Helemaal eens met Meltrain. Een beetje kritisch zijn op je foto's is goed, maar het te perfectionistisch willen hebben maakt je ook alleen maar gefrustreerd. Die ergernis op de Rooseveltplaats is wel heel herkenbaar trouwens ja, heel irritant die voetgangers die precies midden in beeld gaan staan wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door TheKnitter »

Ik ben misschien iets té kritisch, inderdaad. Over het algemeen ben ik wel tevreden hoor.
@ Meltrain; Bij het Centraal station de camera hoger houden, zou betekenen dat de belichting slechter wordt, want dan krijg je teveel van de lucht in beeld, waar al een beetje zon doorheen probeerde te komen. Dan heb je teveel belichtingsverschil in je foto waardoor de lucht erg licht uitvalt, maar de tram enz. juist weer erg donker.

@ Daniël; Precies. Het meest irriterende is dan nog, dat je een foto zonder voetgangers kan creëren, omdat er één zo vriendelijk is om even te wachten, maar in de laatste seconde toch nog even door gaat lopen -o-
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door isadora »

Heel fraaie reportage. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Zo 1 Sept 2013 | PCC'end door Antwerpen | 12 foto's

Bericht door dylanwild94 »

TheKnitter schreef:Ik ben misschien iets té kritisch, inderdaad. Over het algemeen ben ik wel tevreden hoor.
@ Meltrain; Bij het Centraal station de camera hoger houden, zou betekenen dat de belichting slechter wordt, want dan krijg je teveel van de lucht in beeld, waar al een beetje zon doorheen probeerde te komen. Dan heb je teveel belichtingsverschil in je foto waardoor de lucht erg licht uitvalt, maar de tram enz. juist weer erg donker.
dit probleem kan je weer verhelpen door door op je knieën te gaan zitten of op je hurken en dan de foto te maken.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten