Terug naar Toen! (26 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door bjorn keith »

Hallo allemaal!

Gisteren was ik bij Terug naar Toen, misschien niet iets wat hier helemaal thuis hoort maar toch wel leuk denk ik. :D
Ik moest er 's ochtends al wel om 4:45 me bed voor uit maar dan heb je wel wat! Om 6:30 stond ik dan bij de Achterste Kerkweg in Lieren om daar de eerste goederentrein te zien, 2 losse locs en het eerste passagierstreintje met 2 oostenrijkers.
Het was wel heel nevelig en daar door best wel grijs, dus de foto's zijn niet helemaal top. Ik heb het geprobeerd een beetje op te poetsen maar daar ben ik niet zo'n ster in.

Hier de eerste goederentrein van 6:50:

Afbeelding
Lieren, VSM goederentrein by NSM Bjorn, on Flickr

Niet veel later en ook veel vroeger dan gepland kwam de 52 3879:

Afbeelding
Lieren, VSM 52 3879 by NSM Bjorn, on Flickr

En daarna de 2 Br23'ers:

Afbeelding
Lieren, VSM BR23 by NSM Bjorn, on Flickr

En toen kwam dan de eerste passagierstrein van vandaag, de 64 415 met 2 oostenrijkers als trein van Loenen naar Beekbergen:

Afbeelding
Lieren, VSM 64 415 by NSM Bjorn, on Flickr

Vervolgens naar station Beekbergen gegaan, daar stond de trein naar Apeldoorn al klaar. Deze trein werd gereden door de 2530 en achter op de 2233.

Afbeelding
Beekbergen, VSM 2530 by NSM Bjorn, on Flickr

Hier de andere kant van de trein met de 2233:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 2233 by NSM Bjorn, on Flickr

Ook de 23 076 stond al klaar met een setje blokkendozen om even later de eerste trein van Beekbergen naar Loenen te rijden.

Afbeelding
Beekbergen, VSM 23 076 by NSM Bjorn, on Flickr

Aan de andere kant van het perron kwam de 52 3879 aanrijden met een goederentrein:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 52 3879 by NSM Bjorn, on Flickr

Toen in de blokkendozen gaan zitten om met de 23 076 voor op naar Loenen te gaan. Hier de trein aan het perron in Loenen:

Afbeelding
Loenen, VSM 23 076 by NSM Bjorn, on Flickr

Zo'n tien minuutjes later vertrok het setje blokkendozen, nu met een andere loc, weer terug richting Beekbergen. De 23 076 bleef achter in Loenen:

Afbeelding
Loenen, VSM 23 076 by NSM Bjorn, on Flickr

In Loenen heb ik een rondje over het terrein gelopen, maar omdat het nog maar 9 uur was waren nog lang niet alle kraampjes klaar. In Loenen stonden ook de 1312 en de 1202 van het Spoorwegmuseum statisch opgesteld:

Afbeelding
Loenen, Spoorwegmusem 1312 by NSM Bjorn, on Flickr

Afbeelding
Loenen, Spoorwegmusem 1202 by NSM Bjorn, on Flickr

Toen ben ik weer terug naar het perron gelopen om de trein terug naar Beekbergen te nemen. Ondertussen was de 23 076 al naar het andere spoor gereden:

Afbeelding
Loenen, VSM 23 076 by NSM Bjorn, on Flickr

En even later werd de loc ook naar de andere kant van het perron gereden om als de trein binnen kwam gelijk aan de voorkant van de blokkendozen gezet kon worden. Ondertussen word dan ook aan de andere kant de 2e loc afgekoppeld. Die doet dan weer het zelfde als loc 23 076 deed. Op die manier kan het omlopen een stuk sneller gaan.

Hier komt de 50 0073-2 met de trein naar Beekbergen binnen rollen:

Afbeelding
Loenen, VSM 50 0073-2 by NSM Bjorn, on Flickr

In Beekbergen aangekomen stond daar de 50 3654-6:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

En kwam er een goederentrein met de 2233 voor op door het station:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 2233 by NSM Bjorn, on Flickr

En al gauw daarna reed de 64 415 de trein uit Apeldoorn het station binnen:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 64 415 by NSM Bjorn, on Flickr

Met deze trein ben ik mee geweest naar Apeldoorn, vanuit de trein fotografeerde ik nog de 23 076 die in Beekbergen van kolen voorzien werd:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 23 076 by NSM Bjorn, on Flickr

In Apeldoorn in de trein blijven zitten en na het omlopen van de loc gelijk weer terug vertrokken naar Beekbergen. Hier nog even gekeken naar de verschillende kraampjes die er in de loods waren en toen de trein naar Loenen genomen.

In Loenen stond de 23 071:

Afbeelding
Loenen, VSM 23 071 by NSM Bjorn, on Flickr

Van Loenen ben ik met de NSM rijtuigen stam naar Dieren gegaan. Althans ik zat dan weer niet in een NSM rijtuig, maar in de VSM Speisewagen die mee reed in de stam:

Afbeelding
Loenen, VSM Speisewagen by NSM Bjorn, on Flickr

Na het retour ritje naar Dieren ben ik weer terug naar Beekbergen gegaan. Daar was het al flink druk geworden en net toen alle mensen de trein uit Loenen verlaatten, (waaronder ik) haalde iemand het in zijn hoofd om aan het koortje van de ''waterslang'' te trekken. (Ik heb eigenlijk geen idee hoe je zo'n ding noemt maar ik bedoel de slang waarmee de locomotieven van water worden voorzien) Uit deze slang komt echt een massieve straal! Gelukkig was ik er al net voorbij gelopen maar onder andere de man achter mij was op zijn rug toch flink nat. Je zal er maar net met je camera lopen...

In Beekbergen heb ik het depot bezocht en daar uiteraard ook foto's gemaakt:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 650, 532, 636 by NSM Bjorn, on Flickr

De pas geschilderde 2412:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 2412 by NSM Bjorn, on Flickr

Een kleine line-up:

Afbeelding
Beekbergen, VSM 2412, 2459, 44 1593-1 by NSM Bjorn, on Flickr

Toen kwam deze trein binnen gereden met de 23 076 en 50 3654-6 voor op.

Afbeelding
Beekbergen, VSM 23 076 en 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

Onderhand was het al 4 uur en ben ik terug richting huis gegaan, naast het station van Beekbergen stond deze historische bus nog:

Afbeelding
Beekbergen, historische bus by NSM Bjorn, on Flickr

En net iets verder dan het depot stonden de 2233 en 2530 nog te rusten waar ik natuurlijk nog even een foto van moest maken:

Afbeelding
Lieren, VSM 2233 & 2530 by NSM Bjorn, on Flickr

Tot zo ver dit verslag. Ik was nog nooit bij Terug naar Toen geweest maar het is echt ontzettend leuk! Voor al ook 's ochtends vroeg is het erg gaaf om te zien! :D En het leuke is dat het over al op straat nog helemaal stil is en dan kom je bij het spoor en daar staan al allemaal mensen met dure camera's te wachten. Echt iedereen aan te bevelen voor volgend jaar!
Laatst gewijzigd door bjorn keith op zo 08 sep 2013, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Terug naar Toen!

Bericht door julsteren »

Leip verslag!! Leuk om een keer wat oudere treintjes te zien dan dat moderne spul wat er nu rijdt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug naar Toen!

Bericht door Daniel »

Wow, die eerste vier plaatjes zijn fraai. Jammer dat op diverse van de latere foto's de lucht overbelicht is, want verder zijn het best leuke plaatjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's van een altijd leuk evenement. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door Michael 1988 »

Leuke foto's. Ook leuk om te zien dat een elektrische loc ook zonder draad een trein kan trekken :P. Maar de VSM 50-0073 is dat nu een diesel of een stoomlocomotief?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door Meltrain »

Het is een stoomlocomotief, maar in plaats van kolen wordt stookolie als brandstof gebruikt om de ketel te verwarmen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door Etienne »

Dit zijn mooie foto's, vooral de eerste paar. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Terug naar Toen! (26 foto’s)

Bericht door bjorn keith »

Bedankt allemaal! :D
Daniel schreef:Wow, die eerste vier plaatjes zijn fraai. Jammer dat op diverse van de latere foto's de lucht overbelicht is, want verder zijn het best leuke plaatjes.
Is inderdaad jammer, de foto van de 1202 is daar een goed voorbeeld van denk ik. Aan de andere kant van de loc stonden allemaal hekken en hingen linten waardoor van die kant een foto maken eigenlijk ook geen optie was.

Overigens was ik het filmpje nog vergeten erbij te zetten, hierbij:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pOsP5zGY3bc[/youtube]
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten