Reisverslag: Zuidwest-Friesland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3293
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Reisverslag: Zuidwest-Friesland

Berichtdoor Ronald » Zo 13 Jul 2008, 22:07

Op zaterdag 12 juni maar weer eens een tripje gepland richting het noorden des lands. Deze dag stond Friesland op de planning, het is alweer een tijdje terug dat ik in die streek geweest ben, dus hoog tijd voor een bezoekje.

De reisroute is te zien op het onderstaande kaartje:

Afbeelding

(Even een testje met Google Maps toegevoegd:
Link naar Google Maps met de reisroute

In het onderstaande schema staan alle bussen en treinen van de reis:

Afbeelding

Even na acht uur vertrekt de eerste trein van de dag (voor mij althans) richting Zwolle. Wegens werzaamheden bij Heerenveen zou de trein richting Leeuwarden niet verder rijden dan Wolvega. Ik heb hier geen last van, ik had al een alternatieve route richting Friesland gepland met bus en Q-liner (is trouwens ook gewoon een bus).

Om 8.44 komt de koploper aan in Zwolle, waar ik met een krappe 5 minuten overstaptijd mooi de trein naar Kampen nog kan halen. Het lijntje wordt gereden met een buffel (die volgens mij alleen op dit lijntje rijdt, aangezien de trein aan de buiten- en binnenkant bestickerd is met “Zwolle-Kampen-informatie”). Onderstaand een foto van de trein naar Kampen:

Afbeelding

Het ritje duurt maar 10 minuten, hierna komt de trein aan op de eindbestemming. Op station Kampen is direct aansluiting op de bussen richting Lelystad (lijn 143) en richting Emmeloord (lijn 141). Mijn reis gaat verder richting Emmeloord.
Met een gangetje van 30 km per uur rijden we in de richting van de Noordoostpolder. Even later zet de chauffeur de bus aan de kant omdat er een probleempje met de versnellingsbak is, vandaar dat de bus niet sneller wil. Na even een keer opnieuw starten werkt alles weer en rijden we met een wat fatsoenlijker snelheid verder. (Zou er ook Windows in die bussen zitten, als de boel vastloopt even opnieuw opstarten :P ).

Inmiddels in een enorme hoosbui terechtgekomen rijden we de Noordoostpolder in. Na een half uurtje wordt het (inmiddels droge) busstation van Emmeloord bereikt. Hieronder een foto van de bus:

Afbeelding

In Emmeloord is er mooi een half uurtje tijd voor een kopje koffie bij de restauratie op het busstation. Tegen tien uur komt de volgende bus voor vandaag voorrijden, de Q-liner richting Groningen.

Afbeelding

De rit wordt gereden door een Mercedes Integro. Ik dacht dat op deze lijn altijd MAN-lagevloersbussen reden, die volgens mij wat nieuwer waren (zijn die misschien ergens anders heen gegaan?).
Maar goed, deze bussen zijn ook prima, en na een kwartiertje over de snelweg bereiken we het busstation van Lemmer, gelegen aan de rand van dit plaatsje.

De Q-liner-bus na aankomst in Lemmer:

Afbeelding

In Lemmer stap ik over op de bus naar Sneek (lijn 42), gereden door een Alliance.

Afbeelding

In Friesland rijden deze nog behoorlijk veel, zoals later nog wel te zien is. De bedoeling was oorspronkelijk dat Connexxion voornamelijk met “Frysker-busjes” zou gaan rijden in Friesland, maar er is opvallend veel ander materieel te zien.
Hier in Lemmer staat wel een Frysker klaar voor een rit op lijn 44 naar Bolsward, met daarachter eentje voor lijn 48 naar Heerenveen.

Afbeelding

De Fryskers zien er wel apart uit. De basis van de bus is een Volkswagen Transporter, waarvan je alleen de voorkant nog kunt herkennen.
(Frysker is eigenlijk niet de juiste naam voor de busjes, maar is meer de naam voor het hele busvervoer in Friesland. De juiste typenaam is “Pro-city”, zoals ze door de fabrikant VDL worden genoemd).

Een rustig ritje wordt het met lijn 42 richting Sneek (zoals de meeste busritten van vandaag). Bij de brug over het Prinses Margrietkanaal ligt het busstationnetje Spannenburg. Dit was altijd een belangrijk overstappunt voor diverse buslijnen richting Heerenveen, Sneek en het Gaasterland. Sinds de nieuwe dienstregeling van 29 juni zijn de lijnen in dit gebied anders ingedeeld en is de functie van overstappunt voor dit busstation grotendeels vervallen.

Om 11.15 wordt Sneek bereikt, waar ik uitstap in het centrum. Via het (nog erg rustige) centrum van Sneek loop ik richting het station.

De volgende rit wordt lijn 93 naar Leeuwarden, gereden door een Frysker. Via een leuke route over kleine weggetjes en door kleine dorpjes - die bijna allemaal op –um eindigen (Dearsum, Easterwierrum, Mantgum, Weidum, Jellum, Boksum, Deinum) rijden we richting Leeuwarden.

Hieronder het Frysker-busje na aankomst in Leeuwarden:

Afbeelding

Voor de rustige lijnen vind ik de Fryskers eigenlijk wel ideaal. In ieder geval zijn ze groot genoeg voor het kleine aantal passagiers, terwijl het toch goed toegankelijke bussen zijn waarin zelfs halte-informatie wordt getoond, net als in de “grote” bussen. Alleen zijn de stoeltjes van “houten-plankje-met-stof-kwaliteit”, zodat je eigenlijk niet hele lange ritten in deze bus moet afleggen… Al met al vind ik de Fryskers een stuk beter dan de taxibusjes die te pas en te onpas worden ingezet op de rustige lijnen.
De Fryskers worden ook ingezet op de stadsdienst van Leeuwarden:

Afbeelding

In Leeuwarden zijn veel bustypen te zien, ook van Arriva die hier tot december dit jaar nog rijdt. Hierna gaat Qbuzz de ritten richting Drachten rijden, benieuwd welke bussen er dan komen…

Hieronder een Arriva-Wright:

Afbeelding

En de Frysker-bus op lijn 93 welke weer terug richting Sneek vertrekt:

Afbeelding

Na een half uurtje neem ik de trein richting Harlingen, gereden door de rood-witte Spurt van Arriva.

Afbeelding

Even voor één uur vertrekken we, en na een klein halfuurtje boemelen door het Friese landschap (met tussenstops in Deinum, Dronrijp en Franeker) wordt Harlingen bereikt. Het laatste stukje gaat stapvoets verder naar het eindpunt, Harlingen Haven.

Foto van de trein in Harlingen Haven (met een buitje op komst…)

Afbeelding

Vlakbij het station Harlingen Haven ligt de veerboothaven voor de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling. Het is hier een behoorlijke drukte met vakantiegangers die zojuist van de veerboot uit Vlieland komen. Vanaf het uitkijktorentje heb je een leuk uitzicht over de haven.

Afbeelding

De boot naar Vlieland ligt klaar voor vertrek.

Afbeelding

Je hebt hier vandaan ook een leuk uitzicht richting het oude centrum van Harlingen…

Afbeelding

… en richting het stationnetje met de vuurtoren.

Afbeelding

Inmiddels komt de boot uit Terschelling ook binnen (en klaart de lucht ook een beetje op).

Afbeelding

Het aankomen van een boot geeft altijd een behoorlijke drukte met uit- en instappende passagiers, het is altijd leuk om hier even naar te kijken.
De veerboothaven is ook een halte voor een aantal streekbussen, lijn 99 naar Heerenveen komt hier maar je kunt ook de Q-liner nemen richting Alkmaar (met een overstap bij de Afsluitdijk).

Afbeelding

Na een uurtje bij de haven gekeken te hebben, stap ik in lijn 99 richting Heerenveen. Na een rit van een half uurtje door onder andere Kimswerd en Witmarsum wordt het busstation van Bolsward bereikt. De bus wordt gereden door een Alliance, welke oorspronkelijk gereden heeft bij Hermes in Limburg.

Afbeelding

Op het busstation van Bolsward nog even wat foto’s gemaakt van de diverse bussen die hier rijden.

Afbeelding

Een Frysker op lijn 92 naar Leeuwarden:

Afbeelding

Ook rijdt hier een aantal (volgens mij) ex-Hoekse Waard-Ambassadors:

Afbeelding

Mijn volgende bus wordt lijn 44 richting Lemmer, gereden met een (inmiddels al weer vrij oude) ex-Hermes-bus:

Afbeelding

Een rustig ritje weer door het lege Friese landschap. Lijn 44 volgt een leuke route, onder andere door Workum en Koudum, vervolgens langs het Gaasterland naar Balk (veel bossen en zelfs wat heuvels hier, zou je niet verwachten in Friesland…)
Na Balk wordt na een kwartiertje Lemmer bereikt. Volgens de dienstregeling althans, wij doen er bijna een half uur over door een aantal openstaande bruggen, wat hier in Friesland nogal vaak voorkomt…

In Lemmer is de Q-liner naar Emmeloord dus al weg en heb ik mooi nog even de tijd om Lemmer te bekijken. Het centrum, waar het volgens mij ‘s zomers altijd druk is, ligt op tien minuten lopen van het busstation.

Een jachthaven met bootjes is altijd leuk om even rond te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Na een klein uurtje ga ik weer terug naar het busstation, waar de Q-liner richting Lelystad vertrekt. In Emmeloord stap ik weer over op de bus naar Kampen.

In Kampen…

Afbeelding

… is er weer aansluiting op de trein naar Zwolle.

Afbeelding

Het laatste stuk van de reis duurt iets langer dan gepland. Door een ongeluk bij Nunspeet rijden er geen treinen naar Amersfoort, dus het snelste op dit moment is omreizen via Deventer, wat ook geadviseerd wordt. Een half uurtje later dan gepland eindigt de reis weer in Amersfoort.
Laatst gewijzigd door Ronald op Ma 21 Jul 2008, 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26133
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Reisverslag: Zuidwest-Friesland

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Jul 2008, 22:56

Leuk verslagje :) Die 8213 komt trouwens inderdaad uit de Hoeksche Waard.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3887
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Reisverslag: Zuidwest-Friesland

Berichtdoor waldo79 » Ma 14 Jul 2008, 22:38

Je hebt wat met water in je foto's :mrgreen: Mooie reportage weer.
Mij best :)

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2600
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Reisverslag: Zuidwest-Friesland

Berichtdoor mb90 » Di 15 Jul 2008, 10:30

Leuk verslag! 8-) Er rijden dus echt, zoals ik vrijdag al dacht, veel minder Fryskers op de Friese lijntjes. Maar, daardoor wordt het comfort wel beter. Een Alliance zit natuurlijk een stuk beter dan een Frysker lijkt me. :)
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3293
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag: Zuidwest-Friesland

Berichtdoor Ronald » Di 15 Jul 2008, 20:49

mb90 schreef:Er rijden dus echt, zoals ik vrijdag al dacht, veel minder Fryskers op de Friese lijntjes.


De inzet van de Fryskers lijkt wat willekeurig. Op lijn 42 en 44 bijvoorbeeld (waar ik een Alliance had), waren de tegemoetkomende bussen wel Fryskers, en op lijn 93 waar ik een Frysker had, werd de tegenrit weer door een Alliance gereden. Al met al heb ik in de regio van Sneek / Lemmer / Gaasterland (lijnen in de "40"-serie) toch wel aardig wat Fryskers gezien.

Er zijn ook wat Fryskers naar de stadsdienst Leeuwarden gegaan, waar ze volgens mij wel regelmatig rijden.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast