Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Timon91 » Za 23 Nov 2013, 16:01

Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam

Na het rondje van negen dagen naar grofweg Rijeka, Humenné en Warszawa was ik op zondag 13 oktober weer terug in het druilerige Twentse land. Snel een wasje draaien, kleren klaarleggen voor de laatste twee weken, boodschappen doen en voorbereiden op de reis naar...... tsja, waarheen eigenlijk? Ik had wel een paar ideeën, maar tot ik in m'n heerlijke schlafwagenbed in de “Jan Kiepura” (Warszawa-Amsterdam) lag waren het ook niet meer dan ideeën. Spanje en Portugal leken me wel wat, een paar jaar geleden ben ik in Barcelona geweest maar meer van het Iberisch schiereiland heb ik ook niet gezien. Wat Interrail betreft is het niet het fijnste gebied (dure reserveringen, weinig plek voor Interrail), maar buiten het hoogseizoen vond ik het best een poging waard. De rit naar Narvik (Zweden-Noorwegen) maken leek me ook nog wel gaaf, maar daar zijn de dagen in dit deel van het jaar wel erg kort en het is daarnaast vrij lastig te combineren met een eventuele andere bestemming. Het enige plan wat ik vooraf nog enigszins had uitgedacht qua volgorde was terug gaan naar Istanbul, ik heb immers nog een geldig Turks visum t/m eind december (nog van de zomervakantie) en ik vond de stad vorig jaar ook al onwijs gaaf. Uiteindelijk heb ik in de Jan Kiepura maar besloten om te proberen naar Portugal te gaan en dan daarna wel verder te zien. Istanbul kon ik dan altijd nog als backup gebruiken.Thuisgekomen bleek het echter slecht weer te zijn in Spanje en Portugal, terwijl het weer op de Balkan schitterend was. Change of plan, het werd dus Istanbul! Uiteraard wel met een kleine omweg, want ik wou nog wel een paar mooie treinritten maken onderweg. 's Avonds heb ik globaal een plan in elkaar gedraaid, daarbij redelijk tegengewerkt door het 1913-internet hier thuis, maar uiteindelijk bleek het in de 13 dagen die ik nog had prima mogelijk te zijn. Veel treinreizen, dat wel, maar met zo'n Interrailpass vond ik het ook wel de moeite waard om het maximale er proberen uit te halen. Daarnaast kan ik in nachttreinen altijd wel prima slapen, zo lang ik maar kan liggen. De eerste bestemming die op de heenweg op het lijstje stond was Monaco. Niet echt op de route naar Istanbul, maar het was wel haalbaar. In dit deel reizen we dus van Enschede naar Monaco en aangezien overnachten aan de Côte d’Azur niet te betalen is eindigt dit deel in Milano, waar er tenminste nog hostels zitten.

Om het iets duidelijker te maken voor ieder die dat wil zal ik proberen in deze reeks steeds twee kaartjes te uploaden, eentje van de etappe zelf en eentje van de totale reis.

En zo trok ik op een grijze maandagochtend de keukendeur achter me dicht. Niet om zoals altijd op de fiets richting universiteit te roesten, maar bepakt en bezakt richting station voor een reis van twee weken! Helaas kon ik niet echt een geschikte tas vinden voor deze reis, aangezien m'n schoolrugzak al vrij ver versleten was en ik het niet aandurfde om daar nog twee weken mee door Europa te sjouwen. M'n gewone backpack vond ik iets te lomp voor deze reis, dus ik heb het bij een eenvoudige schoudertas gelaten. Dat kwam ook omdat ik - uiteraard - pas een half uur voor vertrek begon met inpakken (de was moest nog drogen), deze tas qua grootte precies goed was en het meest binnen handbereik lag. Toen ik na een kwartiertje lopen bij het station kwam wist ik al wel dat het geen hele verstandige keuze was, aangezien ik hem waarschijnlijk veel moest gaan rondslepen, maar eigen schuld, accepteren! Op station Enschede raakte ik aan de praat met een aardige Engelsman die de Military Boekelo had bezocht, schijnbaar een toonaangevend en zeer goed bezocht evenement in de paardenwereld. Ik had er nog nooit van gehoord, maar misschien moet ik volgend jaar maar eens een kijkje gaan nemen. De trein naar Münster reed mooi op tijd en onderweg hebben we veel gepraat. In Münster had ik drie kwartier overstaptijd, genoeg om bij het DB Reisezentrum een reservering te halen voor de nachttrein Luxembourg-Nice. Ook de eerstvolgende nachttrein heb ik maar vast gereserveerd, daar was toch tijd genoeg voor.

1. Iets na twaalven nam ik afscheid van Ed, de Engelsman, die met een ICE richting het noorden ging. Om 12:32 vertrok mijn volgende trein, de eerste langeafstandstrein van het tweede deel van de reis. Dit was de IC "Ostfriesland" die van Norddeich Mole naar Luxembourg rijdt. Vanuit Enschede is Luxembourg gewoon met één overstap te bereiken :) Hier staat de trein aangekondigd op de CTA in Münster Hbf.

Afbeelding
Münster Hbf train station by Timon91, on Flickr

2. Heel druk was het niet en bij het binnenrijden van de trein zag ik dat het voorste rijtuig een oud IC rijtuig was, met ramen die open konden! Die kans wou ik niet laten liggen en ik had zowaar een coupeetje voor mezelf. Hier het gangpad van mijn rijtuig.

Afbeelding
IC “Ostfriesland” Norddeich Mole-Luxembourg interior by Timon91, on Flickr

3. En hier mijn coupeetje. Ik vond het een beetje vage coupeetjes, met vijf zitplaatsen in plaats van zes en een interieur wat doet denken aan de herfstcollectie uit 1980: veel plastic en gare kleuren. Het raam kon dus open, dus onderweg kon ik in ieder geval foto's nemen :)

Afbeelding
IC “Ostfriesland” Norddeich Mole-Luxembourg interior by Timon91, on Flickr

4. Een eenzaam Euro-Express rijtuig bij het verlaten van Münster. Het weer was hier overigens niet slecht, maar wel gewoon saai bewolkt.

Afbeelding
Railway yard near Münster by Timon91, on Flickr

5. De trein in een bocht, naar achteren gekeken. Voor in het raam hangen moet je in Duitsland een stuk alerter zijn dan in andere landen omdat er veel tegenverkeer is, maar echt naar buiten hangen kun je toch niet omdat de trein meestal aardig hard rijdt.

Afbeelding
View from IC “Ostfriesland” Münster-Luxembourg by Timon91, on Flickr

6. Wanne-Eickel Hbf, het derde Hauptbahnhof in een serie van maar liefst negen (!) achter elkaar.

Afbeelding
Wanne-Eickel Hbf train station by Timon91, on Flickr

7. Oberhausen Hbf.

Afbeelding
Oberhausen Hbf train station by Timon91, on Flickr

8. Duisburg Hbf. Omdat ik helemaal vooraan zat stopte de trein ook veelal op de rustigste delen van het perron. In mijn rijtuig zat maar weinig volk.

Afbeelding
Duisburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

9. Düsseldorf Hbf. Tussen Düsseldorf en Köln rijdt de trein best hard, volgens mij 160 of 200 km/h. Het was best gaaf om je hoofd een piepklein stukje uit het raam te steken :lol:

Afbeelding
Düsseldorf Hbf train station by Timon91, on Flickr

10. Köln werd snel bereikt. We moesten alleen nog even wachten voor een rood sein op de Rheinbrücke. Tussen de brugconstructie door zijn de twee torens van de Kölner Dom duidelijk herkenbaar.

Afbeelding
Waiting for a red light in Köln by Timon91, on Flickr

11. Het sein werd al snel groen en zo reden we Köln Hbf binnen.

Afbeelding
Köln Hbf train station by Timon91, on Flickr

12. Teruggekeken naar de Rheinbrücke.

Afbeelding
IC “Ostfriesland” entering Köln Hbf train station by Timon91, on Flickr

13. Köln Hbf van binnen.

Afbeelding
Köln Hbf train station by Timon91, on Flickr

14. Na Köln rijdt de trein via Bonn Hbf, Remagen en Andernach naar Koblenz Hbf, waar een iets langere stop gemaakt werd om van richting te keren. We kregen trouwens een nieuwe lok aan de andere kant, onze lok hoefde niet om te lopen.

Afbeelding
Koblenz Hbf train station by Timon91, on Flickr

15. Vanuit Koblenz duikt de trein de Moselvallei in, een schitterende rit! Het aantal IC's op deze route is vrij beperkt overigens: er rijden per dag twee treinparen tussen Norddeich Mole en Luxembourg, twee uur na elkaar (dit was de eerste van de twee). Dat is dan ook meteen al het Fernverkehr op deze route. De Mosel lag er kalm bij vandaag, dit is een mooi stukje Duitsland!

Afbeelding
Moselle valley railway by Timon91, on Flickr

16. De welbekende Moseltalbrücke (onderdeel van de A61) wordt ook nog gepasseerd onderweg. Best indrukwekkend zo vanuit de trein!

Afbeelding
Moseltalbrücke seen from the train by Timon91, on Flickr

17. Teruggekeken. De vele wijngaarden op de steile hellingen geven de omgeving een beetje een on-Duits tintje.

Afbeelding
Moseltalbrücke seen from the train by Timon91, on Flickr

18. In een bocht.

Afbeelding
Moselle valley railway by Timon91, on Flickr

19. Station Bullay. De Sichterheitsdienst had het niet zo heel druk en de twee waren uitvoerig aan het discussiëren over de kwaliteit van shampoo van een welbekende Duitse supermarkt :lol: Inmiddels was het ook al flink aan het betrekken, het werd steeds grijzer.

Afbeelding
Bullay (DB) train station by Timon91, on Flickr

20. De Mosel wordt ook nog een paar keer gekruist, zoals hier. Het was inmiddels gestaag aan het regenen.

Afbeelding
Moselle in Germany by Timon91, on Flickr

21. Het ging steeds harder regenen en tegen de tijd dat we met 5 minuten vertraging Luxembourg inreden bij Igel kwam het met bakken uit de hemel. Hier wat CTA's op het grensstation Wasserbillig - je kon deze middag de naam van dit dorp vrij letterlijk nemen.

Afbeelding
Wasserbillig train station by Timon91, on Flickr

22. Aankomst in Luxembourg, iets voor zessen.

Afbeelding
IC “Ostfriesland” Norddeich Mole-Luxembourg at Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

Het weer was nog steeds zeer Nederlands dus met een sprintje stak ik de straat voor het station over, het vrijwel leegstaande winkelcentrum in. Van een vorig bezoek wist ik nog dat hier een redelijk grote Portugese supermarkt zat en inderdaad, die bestond nog! Hier heb ik wat inkopen gedaan voor onderweg, op het station heb ik nog een broodje gehaald.

23. Het grote vertrekbord in de stationshal, mijn trein staat er ook al op (19:28).

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

24. Op spoor 7, waar mijn nachttrein zou vertrekken, stond eerst nog een TGV naar Paris Est te wachten op vertrek.

Afbeelding
TGV at Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

25. Om kwart over 7 werd mijn nachttrein het station in gesleept, hier mijn rijtuig van buiten gezien. Officieel heten deze treinen nu volgens mij "Intercités du Nuit", maar er stond nog wel gewoon "Corea Lunéa" (de oude naam) op de zijkant.

Afbeelding
Night train to Nice Ville at Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

26. Hier de gang van het rijtuig, let ook op de waterval op de ramen. Druk was het niet, er stapten hier een stuk of 30-40 mensen in in de trein.

Afbeelding
Intercités du Nuit Luxembourg-Nice Ville interior by Timon91, on Flickr

27. Mijn coupeetje. Ik had het bed rechtsonder, ik was hier nog alleen. Later stapten er nog twee andere mensen in.

Afbeelding
Intercités du Nuit Luxembourg-Nice Ville interior by Timon91, on Flickr

28. Op tijd vertrokken we uit Luxembourg, in het land Luxembourg wordt verder niet meer gestopt. De eerste stop is het Franse Thionville, na ruim 20 minuten rijden. De trein stopt zes keer 's avonds voordat ze ruim 5 uur aan één stuk rijdt. De eerste drie stops (Thionville, Metz, Nancy) duren allemaal ongeveer 15-20 minuten, om onduidelijke redenen. Hier station Thionville.

Afbeelding
Thionville train station by Timon91, on Flickr

Onderweg heb ik nog wat gepraat met twee Fransen uit een naburige coupé die op weg waren naar Toulon, voor de rest waren de reizigers vooral met zichzelf bezig. De gezelligheid van Centraal/Oost-Europese nachttreinen mistte ik wel enigszins, Fransen zijn vrij op zichzelf. Vanaf Nancy zaten we met drie personen in mijn coupé en zijn we gaan slapen. Bovenin lag nog een kerel van mijn leeftijd, op het andere bed onderin lag een EXTREEM norse Fransoos, bij wie er zelfs geen "bonjour" af kon. Die kwam letterlijk de coupé in, ging zonder ook maar iets tegen iemand te zeggen liggen en draaide zich met z'n rug naar mij toe om te gaan slapen. Na een prima nacht werd ik 's ochtends wakker toen we een half uurtje stil stonden in Marseille St. Charles, waar de norse man met zijn bagage de coupé verliet. De andere jongen draaide het slotje (wat bovenin zit in Franse nachttreinen) dicht en we sliepen verder, tot we een kwartiertje later bijna ons bed uit vlogen toen er iemand ziek hard op de door stond te bonzen, alsof die hem eruit wou slaan. Snel draaide die jongen het slotje open en de Boze Fransoos, die nu nog bozer keek, stond weer voor de deur. Agressief gooide hij de deur dicht en ging weer liggen. Na nog een klein uurtje slapen verlieten de Boze Fransoos en de jongen de trein in Toulon en een half uurtje later vond ik het ook wel tijd om op te staan. Vanaf St. Raphael volgt de spoorlijn de Côte d'Azur en heb je schitterend uitzicht op zee. In combinatie met de ramen die open konden wou ik dat niet missen!

29. Eerst nog station Les Arcs Draguignan, iets voor half 9 's ochtends.

Afbeelding
Les Arcs Draguignan train station by Timon91, on Flickr

30. La mer Méditerranée!

Afbeelding
Mediterranean Sea seen from the train by Timon91, on Flickr

31. De trein in een bocht. Vanaf station Culmont-Chalindrey (twee uurtjes vanaf Nancy) rijdt de trein gecombineerd met een treindeel uit Strasbourg, dus de trein was inmiddels een stuk langer geworden.

Afbeelding
Intercités du Nuit Luxembourg-Nice Ville at the Côte d'Azur by Timon91, on Flickr

32. Het weer was best prima, in ieder geval een stuk beter dan in de Benelux :)

Afbeelding
Mediterranean Sea seen from the train by Timon91, on Flickr

33. Hier het hele stuk wat voor mij zat, alleen de lok verschool zich achter een boom.

Afbeelding
Intercités du Nuit Luxembourg-Nice Ville at the Côte d'Azur by Timon91, on Flickr

34. Nice was niet ver meer, wat ook te zien was aan dit drijvende flatgebouw in de verte.

Afbeelding
Mediterranean Sea seen from the train by Timon91, on Flickr

35. Station Nice Ville, het eindpunt van de trein.

Afbeelding
Intercités du Nuit Luxembourg-Nice entering Nice Ville by Timon91, on Flickr

36. Op het perron. Het deed in ieder geval lekker Mediterraans aan!

Afbeelding
Nice Ville train station by Timon91, on Flickr

Vanaf Nice Ville ging ik met een TER trein verder naar Monaco-Monte-Carlo. Deze rijdt elk half uur, in de spits vaker. Monaco ligt ongeveer 20 minuten verderop. Het was heel erg druk, maar ik kon gelukkig nog wel zitten. Aan de Côte d'Azur is het nooit laagseizoen, de trein stikte van de dagjesmensen. Onderweg stonden we echter een half uur stil omdat we moesten wachten op een tegentrein, aangezien er door werkzaamheden maar één spoor beschikbaar was ergens. Aangekomen in Monaco bleek dat er op het station geen bagagedepot of bagagekluisjes aanwezig waren, wat betekende dat ik mijn tas moest rondsjouwen. Niet heel fijn, maar gelukkig is Monaco ook niet zo heel groot.

37. Vanaf het station kun je met een lange trap naar de zee lopen, je komt dan meteen in de jachthaven terecht. Poenerij ten top!

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

38. Teruggekeken naar boven.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

39. De ene jacht is nog groter dan de andere, best indrukwekkend. Dit is één van de duurste jachthavens ter wereld. Van het type toerist "jong en rondtrekkend" was ik overigens de enige hier, de overige toeristen waren vooral veel gezinnen en oudere koppels, voornamelijk Engelsen en Russen.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

40. Langs de kade.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

41. Vanaf de kust loop je zo naar boven naar het welbekende casino, wat je hier al vanaf de zijkant ziet.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

42. Dezelfde bocht, vanaf de andere kant gezien. Is dit een bekende Formule 1 bocht ofzo? Ik volg dat eigenlijk niet namelijk. Bijna iedereen die passeerde maakte er een foto van, dus wie ben ik om dat niet te doen? :mrgreen:

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

43. Een terras naast het casino. Het zat goed vol, maar het was denk ik toch iets boven mijn budget. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je hier nou neertelt voor een kopje koffie of een biertje, ik heb het niet durven vragen....

Afbeelding
Casino in Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

44. De hoofdingang van het casino. Geen mooie foto, maar voor m'n neus stonden veel taxibusjes en mensen. Ik wou nog een rondje lopen binnen (dat mag gewoon), alleen de bewaking vond mijn tas te groot om mee naar binnen te nemen.

Afbeelding
Casino in Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

45. Het casino vanaf een afstandje gezien, rechts Hotel de Paris.

Afbeelding
Casino in Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

46. Ik kreeg inmiddels al aardig last van m'n schouders van het dragen van de tas en daarnaast had ik het ook wel een beetje gehad met het pocherige sfeertje wat er in Monaco hangt, dus ik besloot om door te reizen naar Ventimiglia (Italië). Via één van de weinige rechte straten in Monaco liep ik terug naar het station, hier het uitzicht vanaf boven naar de jachthaven.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

47. De stationsingang lag precies aan de overkant van de straat.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo by Timon91, on Flickr

48. Het station van Monaco ligt in een tunnel, zie hier. Na een paar minuten kwam mijn trein opdagen uit Nice, wederom met heel erg veel dagjesmensen er in. Richting Ventimiglia was het niet heel druk verder.

Afbeelding
Monaco Monte Carlo train station by Timon91, on Flickr

49. Vanaf Monaco is het ruim 20 minuten naar het Italiaanse Ventimiglia, waar de trein eindigt. Vanaf hier kon ik direct met de trein naar Milano, ongeveer elke 2 uur rijdt er een directe IC. Helaas bleek er om 1 uur geen IC te rijden, dus moest ik wachten tot 3 uur. Bij het loket haalde ik een reservering, al weet ik niet of dat nou verplicht was of niet (de bronnen daarover spraken elkaar tegen). Vroeger reden de IC’s uit Milano soms nog door naar Nice, maar gezien Trenitalia’s voorliefde voor internationale treinen is dat nu historie. De enige doorgaande trein die hier nog rijdt is volgens mij de RZD trein Nice-Moskwa. Hier het perron in Ventmiglia met links mijn trein uit Frankrijk, rechts een Italiaanse dubbeldekker.

Afbeelding
Ventimiglia train station by Timon91, on Flickr

50. Met enige moeite vond ik een internetcafé - wat uiteraard gewoon naast het station bleek te zitten - waar ik een hostel heb geboekt voor die avond. Daarna had ik nog een uurtje of twee om het serene Ventimiglia te verkennen.

Afbeelding
Ventimiglia by Timon91, on Flickr

51. Een park, grotendeels bewoond door daklozen.

Afbeelding
Park in Ventimiglia by Timon91, on Flickr

52. Italiaanse parkeerkunst :mrgreen:

Afbeelding
Italian parking skills in Ventimiglia by Timon91, on Flickr

53. Er mondt een deels overgroeide rivier in zee hier. In de lente zal die wel een stuk breder zijn door het smeltwater.

Afbeelding
Ventimiglia by Timon91, on Flickr

54. De rivier.

Afbeelding
River in Ventimiglia by Timon91, on Flickr

55. En de monding. Op het bankje rechts, waar je op de foto ook mensen kan zien zitten, heb ik nog even gezeten om iets te eten en het reisverslag bij te werken.

Afbeelding
River in Ventimiglia by Timon91, on Flickr

56. Het lege keienstrand. Het weer was hier, net als in Monaco, prettig. Bewolkt, maar wel ruim 20 graden en dus prima t-shirtweer.

Afbeelding
Ventimiglia seaside by Timon91, on Flickr

57. Heel groot is Ventimiglia niet, ruim op tijd was ik weer op het station. Hier het vertrekbord.

Afbeelding
Ventimiglia train station by Timon91, on Flickr

58. Een regionale trein.

Afbeelding
Ventimiglia train station by Timon91, on Flickr

59. De IC naar Milano.

Afbeelding
IC to Milano Centrale at Ventimiglia train station by Timon91, on Flickr

60. Mijn coupeetje. Twee andere plaatsen waren vanaf hier gereserveerd, ik had wel een raamplaats.

Afbeelding
IC Ventimiglia-Milano Centrale interior by Timon91, on Flickr

61. Het gangpad.

Afbeelding
IC Ventimiglia-Milano Centrale interior by Timon91, on Flickr

De rit langs de kust naar Genova was erg mooi, maar niet heel geschikt om foto's te maken. In Genova maakt de trein een iets langere stop om om te keren, vanaf daar gaat de rit noordwaarts richting Milano, van de kust af. Milano werd op tijd bereikt, vier uur na het verlaten van Ventimiglia.

62. Station Milano Centrale, na aankomst.

Afbeelding
Milano Centrale train station by Timon91, on Flickr

Met de metro ging ik naar mijn hostel, wat ik snel had gevonden. Hostels in Milano zijn vergelijkbaar met die in Amsterdam: over het algemeen duur, slecht, smerig en klein. Mijn hostel had als enige een rating van meer dan 80% op hostelbookers, dus dat zegt wel genoeg. Echt sfeer had het niet, maar de slaapzalen waren prima in orde en er was een kantine-achtige ruimte bij de keuken om te zitten. Iedereen hier leefde erg op zichzelf, gezellig was het totaal niet. Wel heb ik daardoor 's avonds nog aardig wat huiswerk kunnen doen, dat moest ook nog gebeuren :) Om half 11 dook ik moe m'n bed in, aangezien ik de volgende ochtend ook weer bijtijds eruit moest.

Dit was het weer, bedankt voor het lezen! Ik schat voor dit tweede deel van de reis in totaal 4-5 delen nodig te hebben, inclusief deze. Hopelijk vonden jullie het wat en reacties zijn altijd welkom! :)
Mijn Flickr account.

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Milco » Za 23 Nov 2013, 16:28

Wow! Weer een prachtig verslag zeg! Top! Ga zo door! :pos:

En over de Fransen: ik heb persoonlijk een hekel aan 'het Franse volk': vaak zijn ze nors en ze verdommen het om Engels te praten, of ze moeten echt iets willen verkopen, dan spreken ze 'ineens' twee woorden Engels. Nee, mijn vrienden zijn het ook niet... :N
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor isadora » Za 23 Nov 2013, 16:43

Veel herkenning; Wasserbillig, Luxembourg, Nice, Monaco en de Côte d'Azur.
Een schilderij aan treinbeelden. :pos:

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor julsteren » Za 23 Nov 2013, 18:54

Leuk leuk, benieuwd naar de rest, ja alweer xD.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Fles » Za 23 Nov 2013, 21:10

Ja tuurlijk, nog maar wat :D Heb je een weddenschap lopen of zo? Als je de 100.000 km vol maakt betaalt iemand anders al je tickets? :D Baas :pos:

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4061
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Etienne » Za 23 Nov 2013, 21:41

En weer zo'n prachtig verslag :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Z2N » Za 23 Nov 2013, 22:16

Leuk verslag weer! :D

Eén puntje echter dat ik even kwijt wou:
Timon91 schreef: [...]
Hier het perron in Ventmiglia met links mijn trein uit Frankrijk, rechts een Italiaanse dubbeldekker.

Afbeelding
Ventimiglia train station by Timon91, on Flickr

Gezien het patroon is het geen italiaanse trein, maar een van de vijf Franse Z 26500-treinstellen die door de Monegaske regering aangeschaft zijn om de treindienst in de regio frequenter te maken. Zie ook dit (Franstalige) stukje daarover.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor deadlock » Zo 24 Nov 2013, 04:29

Z2N schreef:Leuk verslag weer! :D

Eén puntje echter dat ik even kwijt wou:
Timon91 schreef: [...]
Hier het perron in Ventmiglia met links mijn trein uit Frankrijk, rechts een Italiaanse dubbeldekker.

Afbeelding
Ventimiglia train station by Timon91, on Flickr

Gezien het patroon is het geen italiaanse trein, maar een van de vijf Franse Z 26500-treinstellen die door de Monegaske regering aangeschaft zijn om de treindienst in de regio frequenter te maken. Zie ook dit (Franstalige) stukje daarover.

Wil je een doekje waarmee je je gelijk kan opvegen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Ardan » Zo 24 Nov 2013, 05:37

Geweldig weer! Hoe doe je dat thuis? 'Doei mam! Wacht niet op me met eten, ben eventjes drie weken naar Milaan en Istanbul, de ballen!'
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Z2N » Zo 24 Nov 2013, 14:12

deadlock schreef:Wil je een doekje waarmee je je gelijk kan opvegen?

no offense intended, ik wou alleen opmerken dat dit de enige monegaske treinen zijn op deze planeet, gelijk 'opvegen' was niet mijn intentie..
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11138
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Meltrain » Zo 24 Nov 2013, 14:52

Mooi verslag weer. :D
Alleen zou ik graag ook iets vaker de voorkant van de treinen willen zien, om nog een iets beter beeld te krijgen. Voor de rest moet je zeker niks veranderen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Timon91 » Zo 24 Nov 2013, 15:04

Wederom iedereen erg bedankt voor de toffe reacties :Y :pos:

Milco schreef:En over de Fransen: ik heb persoonlijk een hekel aan 'het Franse volk': vaak zijn ze nors en ze verdommen het om Engels te praten, of ze moeten echt iets willen verkopen, dan spreken ze 'ineens' twee woorden Engels. Nee, mijn vrienden zijn het ook niet... :N


Klopt, echt vriendelijk zijn de meesten niet.... Een klein woordje Frans spreek ik wel, al is het maar beperkt. Waar ik me dan het meest aan erger is dat de Fransoos dan automatisch denkt dat ik het ook wel begrijp als hij op normaal tempo gaat spreken (met 10.000 woorden per minuut), wat helaas niet het geval is. Ik vond het in ieder geval niet erg om maar kort in Frankrijk te verblijven.

Fles schreef:Ja tuurlijk, nog maar wat :D Heb je een weddenschap lopen of zo? Als je de 100.000 km vol maakt betaalt iemand anders al je tickets? :D Baas :pos:


Dat interrailticket van 22 dagen was al gratis :mrgreen: Anders had ik deze reis namelijk helemaal niet gemaakt (deel 2 niet, althans).

Z2N schreef:
Eén puntje echter dat ik even kwijt wou:

Gezien het patroon is het geen italiaanse trein, maar een van de vijf Franse Z 26500-treinstellen die door de Monegaske regering aangeschaft zijn om de treindienst in de regio frequenter te maken. Zie ook dit (Franstalige) stukje daarover.


Ah, bedankt voor de correctie! Ik bedenk me nu pas dat deze trein inderdaad op het punt stond om terug te vertrekken richting Nice :oops:

Ardan schreef:Geweldig weer! Hoe doe je dat thuis? 'Doei mam! Wacht niet op me met eten, ben eventjes drie weken naar Milaan en Istanbul, de ballen!'


Ik woon in een studentenhuis, dus dat probleem heb ik sowieso niet :) Gewoon drie weken uitschrijven op eetlijst en m'n huisgenoten veel plezier wensen met schoonmaken is dan al voldoende :mrgreen:

Meltrain schreef:Alleen zou ik graag ook iets vaker de voorkant van de treinen willen zien, om nog een iets beter beeld te krijgen.


Als ik dat soort foto's, plaats ik die vaak ook. Onderweg let ik er dan verder niet echt op. Op een kopstation of als ik veel overstaptijd heb zal ik vaker zulke foto's hebben gemaakt. Je zou het ook een beetje luiheid kunnen noemen :mrgreen: Het verschilt per serie ;)
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Suus » Zo 24 Nov 2013, 21:52

De beschrijving van het rijtuig én het feit dat de IC's Emden - Keulen er enigszins om bekend staan dat ze ermee rijden doet mij vermoeden dat je een ex-InterRegio-rijtuig aantrof in de IC naar Luxemburg. In Nederland zijn ze ook wel bekend als de roemruchte ICL-rijtuigen die in 2007, 2008 en 2009 in Nederland hebben gereden. De BordBistro-rijtuigen zijn ook ex-InterRegio-rijtuigen. :)

De intercity's tussen Koblenz en Luxemburg zullen in december 2014 volledig verdwijnen en de RE-dienst op de Moselstrecke zal dan een ander dienstconcept krijgen, waarbij een Flirt van DB Koblenz - Trier - Saarbrücken - Kaiserslautern ( - Mannheim) zal rijden en een KISS van CFL op Koblenz - Trier - Luxembourg. Tussen Koblenz en Trier rijden deze treinen gekoppeld (!) en in Trier wordt er dan gevleugeld. Daarmee wordt de verbinding wel iets langzamer, maar wel rechtstreeks, nu is er nog een overstap in Trier.

En Fransen zijn leuk volk zodra je over kaas of wijn begint :P

Verder net zoals de rest een leuk verslag, ik wou eigenlijk wachten tot het laatste deel om met oorkondes en medailles enzo te komen, maar nu alvast hulde hulde hulde _O_ _O_ _O_
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor julsteren » Ma 25 Nov 2013, 07:14

Bee schreef:
De intercity's tussen Koblenz en Luxemburg zullen in december 2014 volledig verdwijnen en de RE-dienst op de Moselstrecke zal dan een ander dienstconcept krijgen, waarbij een Flirt van DB Koblenz - Trier - Saarbrücken - Kaiserslautern ( - Mannheim) zal rijden en een KISS van CFL op Koblenz - Trier - Luxembourg. Tussen Koblenz en Trier rijden deze treinen gekoppeld (!) en in Trier wordt er dan gevleugeld. Daarmee wordt de verbinding wel iets langzamer, maar wel rechtstreeks, nu is er nog een overstap in Trier.


Ho! Wacht eens even. Gaan nou 2 bedrijven 1 trein (deeltraject) rijden? Dus gekoppeld? Ik geloof er allemaal niks van xD.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Suus » Ma 25 Nov 2013, 09:50

Ja, zie hier en dan vooral de laatste alinea.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor Thom91 » Ma 25 Nov 2013, 20:12

Die bocht in Monaco is de beroemde 'Grand Hotel Hairpin', waar Guido dit jaar zijn voorvleugel sloopte.

Leuk om te lezen overigens, en ik heb paar jaar geleden nog in die wijnvelden gelopen in de Eifel, erg leuk. :)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2304
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Onverwachte herfstreis (4): Côte d'Azur [62]

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 01 Dec 2013, 23:36

wel leuk om te zien dat de curb-stones blijven liggen in dat monaco.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten